Waarom stopt de intercity direct niet op Sloterdijk? | NS Community
beantwoord

Waarom stopt de intercity direct niet op Sloterdijk?

  • 14 December 2017
  • 21 reacties
  • 807 Bekeken

Station Sloterdijk is een belangrijk overstap station maar de intercity direct rijdt daar door. Hierdoor hebben veel reizigers een extra overstap op schiphol om de intercity direct te kunnen nemen. Kunnen jullie uitleggen waarom deze keuze gemaakt is en of er een kans is dat de intercity direct in de toekomst wel stopt op Sloterdijk?
icon

Beste antwoord door Slidestops 14 December 2017, 21:36

Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3
De IC direct is natuurlijk bedoeld als snelle verbinding tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda, dus extra stops invoeren doet hier afbreuk aan, ook al betaal je tussen Amsterdam en Schiphol geen toeslag.
Omdat de Intercity Direct een hogesnelheidstrein is en zo snel mogelijk tussen grote stations wil rijden. Als je extra stops gaat inlassen, wordt het product alleen maar trager en minder aantrekkelijk. Als je dan wel op Sloterdijk stopt, waarom dan ook niet op Rotterdam Blaak bijvoorbeeld... Ik zie dat in de toekomst ook niet veranderen.
Reputatie 7
Badge
Die kans lijkt mij uitgesloten: de plannen zijn, dat de ICD op termijn naar/vanaf Amsterdam Zuid rijdt, ipv CS, al heb ik daar de laatste tijd niets meer over gelezen, dus ik kan er naast zitten.

Hoewel Sloterdijk inderdaad een belangrijk overstapstation is, zie ik niet de meerwaarde van het stoppen van ICD aldaar. Het maakt de treinreis trager en dat is juist met deze trein niet de bedoeling.
Als je dan wel op Sloterdijk stopt, waarom dan ook niet op Rotterdam Blaak bijvoorbeeld...
Laat dat laatste nou net het plan van de NS geweest zijn voor de 1100 treinserie.... 😛
Tsja, dat zou ik ook vreemd vinden.
Reputatie 7
Ik vind het persoonlijk handig dat ICD ook naar Breda rijdt, je bent vanaf Rotterdam wat eerder in Breda dan wanneer je voorheen over Dordrecht reisde, maar Breda valt nu niet in de categorie echt grote steden of zeer belangrijk knooppunt. In die zin heeft Breda er geluk mee vind ik ?
Badge +3

Breda is inderdaad veel te groots opgezet (en Dordrecht is gedegradeerd en heeft het nakijken).

Maar ja, om vanuit Breda naar Antwerpen zonder via Roosendaal te hoeven toch? 😃

Ns heeft dit allemaal doordacht, ik denk niet dat zij ergens voor kiezen ( Breda) als het geen toegevoegde waarde heeft .
Reputatie 7
Badge +3
Omdat de Intercity Direct een hogesnelheidstrein is en zo snel mogelijk tussen grote stations wil rijden. Als je extra stops gaat inlassen, wordt het product alleen maar trager en minder aantrekkelijk. Als je dan wel op Sloterdijk stopt, waarom dan ook niet op Rotterdam Blaak bijvoorbeeld... Ik zie dat in de toekomst ook niet veranderen.

Daar moet ik wel even om lachen. De IC Direct een hogesnelheidstrein? Het is een opgekalefaterde IC die niet harder rijdt dan 160 km/u op een baanvak waar 300 km/u gereden kan worden. De boog van de Westtak bij Sloterdijk heeft volgens mij een snelheidsbeperking van 80 km/u. Een stop in Sloterdijk is op zich niet zo'n gek idee. De meeste mensen moeten helemaal niet op Amsterdam Centraal zijn.

Na opening van de metrolijn 52 (de Noord-Zuidlijn) ligt het voor de hand om de IC Direct en andere treinen die over de HSL helemaal niet meer Amsterdam Centraal te laten rijden maar naar Amsterdam Zuid. Dat ontlast zowel de Westtak als Amsterdam Centraal. Een reis naar/van stations van lijn 52 in het centrum is zo'n 10 minuten sneller via Amsterdam Zuid dan via Amsterdam Centraal.

Nou je hebt je zin, hij stopt weer op Sloterdijk.

Reputatie 7

Nou je hebt je zin, hij stopt weer op Sloterdijk.

@Menster Waar heeft u deze info gelezen?

Badge +3

Nou je hebt je zin, hij stopt weer op Sloterdijk.

@Menster Waar heeft u deze info gelezen?

Ja, welke IC direct stopt daar en wanneer precies?

Reputatie 7
Badge +3

Vanmiddag zijn er zo te zien 4 ICD's op Sloterdijk gestopt.  Misschien vanwege de klimaatmars en dat er werkzaamheden zijn waardoor andere treinen uitvallen?

 

Badge +3

Wow… en de reden is?

Laten we het op de afvoer van klimaatmars deelnemers houden (ook veel vliegtuigen en zelfs speciale klimaattreinen naar Glasgow eerder deze week).

Klimaatmars nog even over denken of ik dat zinnig zou vinden, om daarvoor (corona proof natuurlijk, FFP kapje) naar Amsterdam te reizen en daar te verzamelen voor je ‘statement’ met een spandoek, of luid schreeuwen… :sleepy:

Reputatie 7

@Momo : Dat zal het wel zijn. Betreft dus een incident en niet iets structureels. Kon het mij al niet voorstellen.

Reputatie 7
Badge +3

Lijkt me inderdaad voor afvoer van de klimaatmars. De site van die mars geeft aan dat de verwachting was rond 15:00 uur te beginnen aan het eindprogramma in het Westerpark. Vanaf daar is het niet ver naar station Sloterdijk. 

Badge +3

Westerpark naar Sloterdijk is inderdaad een prima optie. 

Jammer voor de reizigers naar Arnhem en zo, of zou ProRail toch weer iemand bereid vinden om Utrecht - Arnhem (en naar Veenendaal/Rhenen) te bedienen?

Degene die dienst had van 07:00 tot 15:00 heeft het volste recht om niet tot 23:00 door te werken natuurlijk, dat heb ik ook wel eens gedaan (met tegenzin!)

Daarna ben je ‘gesloopt’ (en de IL&T vindt er ook wel iets van, qua arbeid/rust tijden en de veiligheid natuulijk, hoe scherp ben je nog?)

Maar als je daar duizenden reizigers mee helpt? Dan werk je door en de adrenaline doet de rest (je bent scherper/alerter dan ooit).

Nou ja, ik werk niet voor ProRail, maar als ik treindienstleider zou zijn lijkt Ut-Ah en Ut-Rhn (erbij) regelen niet al te lastig, toch?

Het is weekend, weinig/geen cargo en tijd-voor-tijd vergoeding later bespreken?

NS moet rollen, voor die reizigers op 1, 2 en 3!

Reputatie 7
Badge +1

zo lang doorwerken mag niet eens van de arbeidsinspectie. En zeker voor een beroep waar continu hoge concentratie voor nodig is kan/mag je dat ook niet van een mens verlangen.

Overigens terzijde op hetzlefde thema; in Duitsland zijn de afgelopen maanden herhaaldelijk bvb na 21.00 of 22.00 treinen op een lijntje-vlakbij NL- alweer bus SchienenersatzBUS vervangen omdat een overwegwachter niet meer beschikbaar was na die tijd…………..Inmiddels is wekenlang de hele lijn buiten treinbedrijf vanwege grote Umbau en modernisiering.

Reputatie 7
Badge

Westerpark naar Sloterdijk is inderdaad een prima optie. 

Jammer voor de reizigers naar Arnhem en zo, of zou ProRail toch weer iemand bereid vinden om Utrecht - Arnhem (en naar Veenendaal/Rhenen) te bedienen?

Degene die dienst had van 07:00 tot 15:00 heeft het volste recht om niet tot 23:00 door te werken natuurlijk, dat heb ik ook wel eens gedaan (met tegenzin!)

Daarna ben je ‘gesloopt’ (en de IL&T vindt er ook wel iets van, qua arbeid/rust tijden en de veiligheid natuulijk, hoe scherp ben je nog?)

Maar als je daar duizenden reizigers mee helpt? Dan werk je door en de adrenaline doet de rest (je bent scherper/alerter dan ooit).

Nou ja, ik werk niet voor ProRail, maar als ik treindienstleider zou zijn lijkt Ut-Ah en Ut-Rhn (erbij) regelen niet al te lastig, toch?

Het is weekend, weinig/geen cargo en tijd-voor-tijd vergoeding later bespreken?

NS moet rollen, voor die reizigers op 1, 2 en 3!

In het vetgedrukte stukje spreek je jezelf al tegen Robert.

IL&T vindt er zeker wat van als een veiligheidsfunctionaris dubbele diensten gaat draaien, sterker nog, die heeft heel wat uit te leggen en zijn/haar werkgever ook.

Het mag simpelweg niet, net zoals jij op de taxi je aan een maximum diensttijd (en rijtijd) zult moeten houden (het leugenboekje bestaat al een tijdje niet meer).

Treindienstleiders hebben soms niet eens tijd voor pauze, dus die zitten dan een hele dienst aan een bureau. Adrenaline? Die komt pas als er iets misgaat en de combinatie van adrenaline en (over)vermoeidheid kan voor hele nare verrassingen zorgen.

Moet je echt niet willen.

 

Naast dat er wat uit te leggen is is er voor zowel werkgever als werknemer een gigantische boete voor het overtreden van deze regels qua werktijden in deze sector. De regels qua werktijden zijn er niet voor niets en dat jij daar je verantwoording niet in neemt dat is aan jezelf Robert.

Badge +3

Naast dat er wat uit te leggen is is er voor zowel werkgever als werknemer een gigantische boete voor het overtreden van deze regels qua werktijden in deze sector. De regels qua werktijden zijn er niet voor niets en dat jij daar je verantwoording niet in neemt dat is aan jezelf Robert.

Die neem ik zeker wel, en in die situatie heb ik ook verschillende adviezen aangedragen (passagiers overdragen op een geschikt punt vlakbij thuis, hotelovernachting op de bestemming en nog wat mogelijkheden).

Werkgever gaf aan dat dat allemaal niet mogelijk was, en dat ik incidenteel een dienst mocht draaien met 12 uur rijtijd (en 3x een kwartier pauze). Neem dus maar samen met je passagiers een pauze ergens, of op de terugweg naar huis.

Dat laatste is dus niet waar, die 12 uur geldt blijkbaar voor touringcars (waar mijn werkgever er heel veel van heeft) maar voor taxi is het toch echt 10 uur maximaal. Mijn dienst was uiteindelijk 11½ uur… dus ik ben er gewoon in geluisd.

En ik zeg ook helemaal niet dat een treindienstleider dubbele diensten mag gaan draaien, maar met een beetje goodwill dan toch maar die 10 of 12 uur (of wat er maar toegestaan is)?

Reageer