Skip to main content
beantwoord

Beroep tegen boete - Jongeren Dagkaart

Beroep tegen boete - Jongeren Dagkaart

Geachte klantenservice van NS,

Op 24 maart 2025 reisde ik met een NS-trein met een Jongeren Dagkaart (€8-ticket voor jongeren). Tijdens een controle om 18:28 werd mij verteld dat mijn ticket nog niet geldig was, omdat het pas vanaf 18:30 gebruikt mag worden. Hierdoor heb ik een boete van €75,60 ontvangen.

Ik begrijp dat de officiële geldigheidstijd nog niet was ingegaan, maar het verschil was slechts 2 minuten. Ik had het ticket te goeder trouw gekocht en had geen intentie om de regels te overtreden. Daarom vind ik dat deze boete erg streng is voor zo’n kleine tijdsafwijking.

Ik verzoek u vriendelijk om deze boete te heroverwegen en indien mogelijk te annuleren of te verlagen. Ik kan aanvullende reisinformatie verstrekken als dat nodig is.

Bij voorbaat dank voor uw begrip en reactie.

Met vriendelijke groet Dmytro

Moderator edit: e-mailadres verwijderd

Beste antwoord door Tomas

Je kunt hiervoor beter de klantenservice benaderen en je e-mailadres hier weghalen. 

Bekijk origineel

6 reacties

Tomas
  • Machinist NS
  • 65 reacties
  • Antwoord
  • 24 maart 2025

Je kunt hiervoor beter de klantenservice benaderen en je e-mailadres hier weghalen. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7399 reacties
  • 24 maart 2025

Hoi Dmytro Trusov,

Op deze community helpen reizigers elkaar en wij hebben uiteraard geen toegang tot jouw gegevens of NS-systemen.
Je kunt de klanteNService bereiken per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.

Dat je om 18.28 uur gecontroleerd werd, betekent dat de trein dus al eerder vertrokken was? Dat maakt het verschil natuurlijk wel groter.
Overigens is de boete voor reizen zonder geldig vervoerbewijs normaal gesproken € 50. Zat je toevallig ook nog 1e klas? EDIT: O wacht, de ritprijs komt er natuurlijk ook nog bij. Dan kun je inderdaad wel op zo'n hoog bedrag uitkomen.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25197 reacties
  • 24 maart 2025

Ik begrijp dat de officiële geldigheidstijd nog niet was ingegaan, maar het verschil was slechts 2 minuten.

Dat maakt niet uit. U reisde zwart, en het verschil is de tijd tussen het instappen en 18.28. Het is geen twee minuten en het is mogelijk zelfs  meer dan dat. U werd twee minuten voor tijd betrapt. Of veronderstelt u dat u na die twee minuten geen boete had kunnen krijgen? 

Ik had het ticket te goeder trouw gekocht en had geen intentie om de regels te overtreden.

Uw gedrag wordt bestraft. Intenties zijn niet in het geding en doen er ook niets toe. Standaard is de verdediging van zwartrijders: ‘ik heb geen geldig kaartje maar dat komt door iets of iemand anders en het was mijn bedoeling niet.’  En de conducteur die dan gewoon zijn werk doet en u een boete geeft, is het probleem? Uw gedrag was dat u niet had betaald voor de reis die u maakte, en dus gewoon zwart reed. U krijgt de boete op basis van uw onjuiste gedrag en daar komt u echt niet onderuit door aan te geven dat u de intentie niet had om niet het juiste bedrag te betalen.

Daarom vind ik dat deze boete erg streng is voor zo’n kleine tijdsafwijking.

Het is geen boete voor een kleine tijdsafwijking. Het is een boete voor het reizen zonder daarvoor te betalen. De boete is hoog, maar zonder meer  terecht.  U geeft zelf al aan waarom, en als veel jongeren of anderen dat doen, is het eind zoek.

Het kwijtschelden van boetes voor zwartrijden gebeurt niet automatisch meer bij de eerste keer, en in de meeste gevallen zelfs helemaal niet.

Gewoon na half zeven instappen en u heeft geen probleem. Dat heeft u - vooropgezet - niet gedaan, en dus heeft u dat probleem nu wel. Het is een dure grap en was nergens voor nodig. Wees eerlijker en verstandiger de volgende keer. Met een uiterst goedkope jongerenkaart tegen een sociaal aandoend tarief  nog zwart reizen ook, is wel erg op de rand. Een jongerenkaart is goedkoop maar heeft beperkingen. Wat u wilt is wel goedkoop reizen maar zich niet aan de beperkingen willen houden. Zo werken de dingen natuurlijk niet. Een boete helpt om tot het gewenste gedrag te komen, en dat gedrag is niet te reizen zonder het juiste bedrag ervoor te betalen.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12651 reacties
  • 24 maart 2025

Sommige levenslessen zijn nu eenmaal duurder dan andere. In dit geval kost de les dat je niet in de trein mag zitten zonder geldig vervoerbewijs € 75,60.

• Intercity
  • 10 reacties
  • 25 maart 2025

Met losse producten waaronder de jongerendagkaart-dal, mag je niet tijdens de spits reizen.

Er wordt ten onrechte wel eens gedacht dat wanneer de reis voor de spits wordt aangevangen, de reis afgemaakt kan worden met dit product, dat is echter niet zo. Met de jongerendagkaart-dal mag je zoals gezegd binnen de spitstijden niet met de trein reizen, dit staat ook in de productvoorwaarden en op het ticket zelf. 

Zonder context wanneer en hoe laat de reis is aangevangen kan ik enkel de aanname doen dat de betreffende collega vakkundig heeft gehandeld. Stel dat, en die kans is gering, dat de trein waar je zojuist ingestapt bent, om 18:28 vertrok en je gelijk gecontroleerd zou zijn, zouden de meeste collega’s ‘foei’ zeggen voor die twee minuten, maar daarvoor in de meeste gevallen geen UvB voor opmaken.

Je kan uiteraard altijd bezwaar maken bij de klantenservice, echter is het aan hun oordeel wat er met een bezwaar gedaan wordt op basis van de bij hen bekende informatie.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30328 reacties
  • 26 maart 2025

Welkom ​@Dmytro Trusov!

Als je met een Jongeren Dagkaart Daluren e-ticket (waar geen vertrekstation op staat) om 18:28 op een werkdag in een NS trein gecontroleerd wordt zit je in principe fout.

Maar als jouw trein uit bijv. Groningen of Maastricht of Den Helder of Vlissingen vertrok (je kunt dan niet stiekem van verder weg komen met NS)… Dan gaat daar niemand moeilijk over doen!

Dus hoe laat ben je vetrokken, en met name vanaf waar? En hoe laat en waar ogeveer werd je gecontroleerd?

Reageer