Skip to main content

Ik reis met 40% korting in de daluren en wilde vanochtend de trein nemen van 8.56 op Nijmegen Goffert. Vanaf 8.55 is inchecken tegen kortingtarief mogelijk. De trein arriveert te vroeg op het station, namelijk 8.54.

Ik blijf wachten bij de incheckpaal tot het 8.55 wordt, maar inmiddels gaan de deuren al dicht en ik besluit om zonder in te checken in te stappen en op het perron van Nijmegen Centraal in te checken voor de rest van de reis naar Amsterdam. Bij eventuele controle leg ik het verhaal wel uit dacht ik.

De trein blijft vervolgens keurig op het perron wachten tot het 8.56 is met de deuren gesloten.

Uiteraard komt er deze keer wel controle. De jonge conducteur begrijpt mijn verhaal en zegt nota bene ook nog, ''ik zag u inderdaad 'moeilijk' doen bij de incheckpaal''. Het was dus duidelijk dat het geen onwil was om niet te betalen. Vervolgens zegt hij; u krijgt een bekeuring. Kosten eur 73. Ik vind dit heel onredelijk.

De conducteur 'pakt' me vervolgens eigenlijk nog een tweede keer door de volle prijs (exclusief 40% korting) te berekenen voor de reis naar Amsterdam. Een menselijke (meer levenservaren wellicht) conducteur zou hebben gezegd: U betaalt nu vol tarief tot Nijmegen Centraal. Check op het perron opnieuw in (het was inmiddels ruim na 9.00) en dan reist u het grootste stuk alsnog met korting.

Agressie valt nooit goed te praten, maar ik kreeg ineens zowaar enig begrip voor hele boze reacties van mensen...

Hoe weet je of iemand een schone historie heeft? De zwarte reizen staan daar niet in. Mensen die onbegrip voelen omdat zij een boete krijgen en daarom de auto pakken lijken mij niet echt trouwe reizigers. Dus reizen zonder vervoersbewijs maar tolereren omdat ze anders de auto pakken?

Hoevaak iemand zwartreis wordt toch gewoon bijgehouden? Het is een overtreding van de wet en dat gaat in een archief van min. 5 jaar.

Met de huidige reizigersaantallen moet NS meer moeite doen om ze te koesteren. Als trouwe reizigers onbegrepen voelen, zijn ze geen trouwe reizigers meer nee.

Je kan een schone historie hebben maar alsnog dagelijks zwartrijden, dan kom je eigenlijk weer terug bij het originele systeem waarbij de eerste boete uit coulance niet betaald hoeft te worden.

 

Zien hoe vaak iemand met z'n ov chipkaart heeft gereisd (dus in- en uitchecken) kan de conducteur niet.


Een beetje aan de reizigers denken is moeilijk. Als je een boete uitdeelt doe er dan het goedkoopste kaartje bij (€ 2,60) dan kan de reiziger op het eerstvolgende station inchecken tegen kortingstarief (indien van toepassing).
Geef de reiziger de keuze, boete + € 2,60 dat is inclusief een kaartje tot het volgende station  of boete + prijs van het kaartje naar de eindbestemming. 

Soms passen de regels niet bij wat mensen als rechtvaardig of onrechtvaardig ervaren. Bij de NS lijkt het alles of niets, bij het streekvervoer is men wat makkelijker wat betreft inchecken .Ik maak het regelmatig mee dat als .toeristen maar 1 bankkaart bij zich hebben en er dus maar 1 check-in mogelijk is is dat nooit een probleem. Dam maar 1 ingechecked persoon minder…. er zijn landen waar je maximaal 5 personen kan inchecken met 1 ov of bankkaart. is wel zo makkelijk.  


Wat is er zo moeilijk aan begrijpen dat er geen uitzonderingen worden gemaakt voor niemand niet? Zwartrijders hebben dagelijks een mooi geloofwaardig verhaal, als we op die manier te werk gaan zal elke zwartrijder er weer goed vanaf komen.

En tja, soms heb je geluk dat je de juiste conducteur hebt die er wat makkelijker in is, maar dat maakt het nog geen recht.

 

Jij maakt een fout, niet de conducteur of NS. 


Als voorbeeld, bij mij op werk heb je dagelijks wel iemand die een product 'vergeet' te scannen. Oke, prima 1 of 2 producten kan gebeuren, maar al ben je een vaste klant wij zijn verplicht om alles te controleren en je daarna een waarschuwing te geven of een zelfscan verbod te geven blijkt er een grote aantal producten niet gescand te zijn.

 

Vaak krijgt het kind de schuld of de zelfscanner, "Ik heb echt alles gescand hoor..." of "Pietje ik had toch gezegd dat je alles goed moest scannen!"

 

Dan kan je nog zo'n schone geschiedenis hebben, je bent gewoon aan het stelen of het nou bewust is of niet.


Zo zat ik eens bij een meisje in de trein die haar kaart onderweg was verloren en hem bij controle echt nergens kon vinden. Ze vond het verschrikkelijk en vroeg de conducteur om een waarschuwing, want elke dag betaalt ze netjes en de trein was toch bij haar eindstation.

De vriendelijke conducteur liet het erbij en liet haar uitstappen, want ze was zo vriendelijk en hij geloofde dat ze elke dag netjes in- en uitcheckte.

Wat de conducteur alleen niet wist, is dat ik inderdaad elke dag bij de betreffende meid in de trein zat, en ik haar elke dag achter anderen aan door de poortjes zag glippen, of op de noodknop zag drukken. 


@Robert B met een dalurenticket kom je voor 9 uur niet door de poortjes.

Zeker wel Monica, vanaf 8:55 maar dat terzijde. En driekwart van de stations heeft geen poortjes.

Ging over menselijkheid… Fluiten, deuren dicht en dan nog een paar minuten blijven staan met gesloten deuren?

Had je maar voor het fluitsignaal moeten aan komen rennen. Jammer dan, fuck you beste reiziger deze trein gaat aan jou voorbij of mag je uitzwaaien 😅 Claim maar gewoon GTbV 😥

GTBV vanwege missen van een trein door zelf te laat aankomen?


Hoe weet je of iemand een schone historie heeft? De zwarte reizen staan daar niet in. Mensen die onbegrip voelen omdat zij een boete krijgen en daarom de auto pakken lijken mij niet echt trouwe reizigers. Dus reizen zonder vervoersbewijs maar tolereren omdat ze anders de auto pakken?

Hoevaak iemand zwartreis wordt toch gewoon bijgehouden? Het is een overtreding van de wet en dat gaat in een archief van min. 5 jaar.

Met de huidige reizigersaantallen moet NS meer moeite doen om ze te koesteren. Als trouwe reizigers onbegrepen voelen, zijn ze geen trouwe reizigers meer nee.

Hoe kun je zwartreizen bijhouden als er geen controle is? Zwartreizigers zijn ook trouwe reizigers, moet je die ook koesteren, ondanks dat ze geen betalende NS klanten zijn?

Er zijn regels mbt reizen en met abonnementen. Als je daar niet aan wenst te houden, hoef je ook niet gekoesterd te worden. Sterker nog, als incheckende en betalende reiziger zie ik deze lak aan regels hebbende mensen liever niet in de trein.

 


Zo zat ik eens bij een meisje in de trein die haar kaart onderweg was verloren en hem bij controle echt nergens kon vinden. Ze vond het verschrikkelijk en vroeg de conducteur om een waarschuwing, want elke dag betaalt ze netjes en de trein was toch bij haar eindstation.

De vriendelijke conducteur liet het erbij en liet haar uitstappen, want ze was zo vriendelijk en hij geloofde dat ze elke dag netjes in- en uitcheckte.

Wat de conducteur alleen niet wist, is dat ik inderdaad elke dag bij de betreffende meid in de trein zat, en ik haar elke dag achter anderen aan door de poortjes zag glippen, of op de noodknop zag drukken. 

Tja, zo kwam een meisje er een keer mee weg door de conducteur te vertellen dat de incheckpaal niet werkte. Ze mocht bij het volgende station gaan inchecken. Conducteur is weg en meisje zegt verstaanbaar ‘zo weer gelukt het gratis reisje’. Het volgende station bleek haar eindstation.


Ik kan me voorstellen dat het eerlijk voelt dat een mede-reiziger zonder in-check een boete krijgt, maar het is toch echt belangrijk een verdeling te maken tussen reizigers die elke dag zwart rijden en reizigers die het voor wat dan reden ook een keertje niet hebben inge-checked. 

O, af en toe niet betalen mag dus. Kun je ook aangeven hoe vaak dat dan mag? Eens per week, eens per maand?


De aanname dat mensen die een keer niet inchecken vanwege gedoe met kaartjes vs. de dagelijkse zwartijder tot dezelfde groep mens behoren vindt ik gewoon niet kloppen? Dat is snoepje stelen vergelijken met bank overvallen, de relatie die hier wordt gemaakt is compleet dehumaniserend.

 

Ik zeg dit niet voor niets. Ik heb veel mensen persoonlijk uit het OV zien stappen en nooit meer zien terugkomen door dit soort gedrag.

 

En ja, dan heb je lege treinen die langs oerdrukke snelwegen rijden. Is dat echt jullie willen?


De aanname dat mensen die een keer niet inchecken vanwege gedoe met kaartjes vs. de dagelijkse zwartijder tot dezelfde groep mens behoren vindt ik gewoon niet kloppen? 

Als je vindt dat af en toe niet betalen gewoon moet kunnen is er iets mis met je betalingsmoraal. 

 

Ik zeg dit niet voor niets. Ik heb veel mensen persoonlijk uit het OV zien stappen en nooit meer zien terugkomen door dit soort gedrag.

Het OV heeft niets aan reizigers die niet of maar af en toe betalen. 

 

En ja, dan heb je lege treinen die langs oerdrukke snelwegen rijden. Is dat echt jullie willen?

Als mensen liever met de auto gaan dan is dat hun vrije keuze. Vervoer is het doel, OV is geen doel op zich.


Als je vindt dat af en toe niet betalen gewoon moet kunnen is er iets mis met je betalingsmoraal. 

Natuurlijk vind ik dat niet normaal. Als alles tip-top in orden is was dat het juiste om te doen, maar we zitten in een situatie waar reizigers massaal aan het weglopen zijn.

 

Het OV heeft niets aan reizigers die niet of maar af en toe betalen. 

 

De topic starter behoord vermoedelijk tot de groep die altijd betaald, maar het één keer niet voor wat door reden dan ook. Beboet die mensen, gaan ze lekker met de auto voortaan. Daar heeft het OV juist niks aan.

 

Als mensen liever met de auto gaan dan is dat hun vrije keuze. Vervoer is het doel, OV is geen doel op zich.

Er is een reden dat mensen liever met de auto gaan. (Hint: niet alleen omdat het goedkoper en sneller is)


Maar het is toch je eigen schuld dat jij instapt zonder in te checken? Is een beetje hetzelfde als boos worden op de politie wanneer jij de wet overtreed, je doet het toch echt zelf.

Probeer het trouwens eens bij de politie om onder je boete uit te komen 😉, ik denk dat ze precies hetzelfde handelen.

als bijvoorbeeld geen van de incheckpaaltjes het op een station doen en je krijgt dan een boete, dan heb je recht om boos te zijn, want dan kan jij er niks aan doen dat je niet bent ingecheckt.

Maar als er één paaltje niet werkt en er staat nog een paaltje aan de andere kant van het station, maar je trein vertrekt over een minuut dus je stapt gewoon in zonder in te checken, dan heb je geen recht om boos te zijn als je een boete krijgt.

Ik zou trouwens niet opeens stoppen met het reizen met het OV omdat ik terecht een boete heb ontvangen, maar goed.

Ik vind het daadwerkelijk een rare manier van denken


Zeker is het de eigen schuld van de reiziger.

Ik denk dat helaas mijn punt niet goed begrepen wordt. Ik heb niet per se over de situatie van de topic starter, maar in het algemeen. Wat ik alleen maar wou aangeven is dat er een verschil is met dagelijkse zwartrijders en reizigers die last hebben van alle regels in het OV. Je moet vaak een heleboel opzoeken voordat je uberhaupt aan je reis begint. Als mensen binnen een snelle minuut een keuze moeten maken heb je geen tijd om iets uit te vogelen, je moet de trein in of je mist een belangrijke afspraak.

 

Dat er veel 'OV-gedoe' is, is een groot obstakel voor reizigers dat in princiepe automobisten uit de trein houdt. Dat hoeft niet zo te zijn.

NS is grotendeels zelf verantwoordelijk voor het feit dat reizen met de trein vaak een hoop gedoe is. Men denkt hier dat iedereen alle complexe regels van het OV altijd moeten weten, maar dat kan je simpelweg niet vragen van de gemiddelde mens. Dit is de reden dat bijna iedereen de auto pakt.

 

Het goede nieuws is, het hoeft niet zo te zijn.

In Luxemburg kan je gewoon instappen en gaan. Geen gedoe met kaartjes, treinen rijden vaak op tijd, de stations zijn goed bereikbaar en het OV is super modern gekleed. En daar reisde ik met een goedgevulde trein langs de rustige wegen. En dat betekend dat het OV kan uitbreiden, de maatschappij miljarden bespaard aan wegonderhoud en uitstootcompensatie, etc etc... Wat een tegenovergestelde van hier, kan de Nederlandste maatschappij veel van leren.


Het liefst zou je natuurlijk alleen kwaadwillende pakken @Slagroomwolk dat ben ik volkomen met je eens, maar ik denk dat het probleem er in zit dat je die niet kunt herkennen. Een conducteur weet niet of een zielig verhaal waar is of een door dagelijkse herhaling goed ingestudeerd toneelstukje, dus moet je overtredingen bestraffen en heb je dan soms helaas iemand te pakken die dat eigenlijk niet verdiend had. Het alternatief om iedereen met een verhaal te laten lopen moedigt zwartrijden aan en daar leiden eerlijke reisigers uiteindelijk ook weer onder.


Het is zowat onmogelijk om in te checken om .55 en de trein van .56 te halen.

U wist van dit fenomeen met een kans op een boete. Gewoon een trein later nemen dus, of voor 6.30 inchecken.


Agressie valt nooit goed te praten, maar ik kreeg ineens zowaar enig begrip voor hele boze reacties van mensen...

Agressie valt inderdaad nooit goed te praten. Juist daarom is het opmerkelijk dat er een kleine groep is onder de conducteurs en overige personeelsleden, die werkelijk alles doen om zo onsympathiek mogelijk over te komen, en daarbij soms het bloed onder de nagels vandaan halen bij overwegend welwillende en goedhartige reizigers. Als vaste klant heb ik ze helaas vaak genoeg getroffen - meer dan een beetje geklaag en gezeur zullen ze van mij uiteraard nooit terug krijgen. Ik vind bepaalde sterke woorden al onder agressie vallen. 

Deze mentaliteit kan niet bevorderlijk zijn voor datgene wat wij allemaal graag zouden zien; een veilig en makkelijk bruikbaar OV, voor iedereen, zonder gevaar voor conflict of geweld.


Verder zijn de regels omtrent dal/spitsuren vrij duidelijk - de 5 minuten marge in het voordeel van de reiziger is al een extraatje. Ga daar geen misbruik van maken want het is een gunst, en zelfs eentje die beleidsmatig is vastgelegd. 


Tja, dan maar op Goffert inchecken met je bankpas en bij je overstap op Nijmegen inchecken op daltarief. Dat kost je dan wel € 2,30 extra (voor een reis naar Amsterdam) maar hoef je in ieder geval niet te stunten of tegen een boete aanlopen.

Ik vind alsnog dat een conducteur je niet zomaar een voltarief ticket naar Amsterdam mag rekenen, dat had gewoon Nijmegen (of Arnhem) moeten zijn en daar de trein uit, want je moet toch overstappen.


De aanname dat mensen die een keer niet inchecken vanwege gedoe met kaartjes vs. de dagelijkse zwartijder tot dezelfde groep mens behoren vindt ik gewoon niet kloppen? Dat is snoepje stelen vergelijken met bank overvallen, de relatie die hier wordt gemaakt is compleet dehumaniserend.

 

Ik zeg dit niet voor niets. Ik heb veel mensen persoonlijk uit het OV zien stappen en nooit meer zien terugkomen door dit soort gedrag.

 

En ja, dan heb je lege treinen die langs oerdrukke snelwegen rijden. Is dat echt jullie willen?

Je hebt het over Limburg met die lege treinen. Provincie waar je vaak een auto nodig hebt om ergens te kunnen komen. En die mensen die nooit meer terug kwamen in het OV waren dat degenen die ‘vergaten’ in te checken of zij die vonden dat zwartrijders er mee weg komen?

Voor niets gaat de zon op.

Het verbaast mij dat zoveel mensen problemen zouden hebben met in/uitchecken. Ik heb zelf nog nooit een in/uitcheck gemist, maar besef dat het soms fout kan gaan. Maar met name bij gemiste inchecks denk ik dat aantal mensen bewust niet inchecken en gokken op geen controle.


Het verbaast mij dat zoveel mensen problemen zouden hebben met in/uitchecken. Ik heb zelf nog nooit een in/uitcheck gemist… 

Jij misschien niet maar ik wel (zelfs bij gesloten poortjes, @Momo was getuige). En inchecken bij de verkeerde vervoerder levert je ook een UvB of correctie op wegens geen geldig vervoerbewijs.

Zielige verhalen of toneelstukjes zou een HC niet in moeten trappen, dan maar die ‘boete’ en later je verhaal halen.

Ik ben blijkbaar ook zo’n chaoot die gewoon in de trein stapt terwijl mijn e-ticket nog thuis op de printer ligt, of zoals toen mijn dagkaartje nog als bestelling klaat stond bij een automaat. Dat is verder ook nooit een probleem geweest en netjes opgelost achteraf.

Wat hier blijkbaar speelde is dat TS zichtbaar (volgens de HC) aan het proberen was in te checken op daltarief om 8:55 maar dat niet lukte niet goed en is dus maar in de trein gesprongen zonder incheck (doe ik in Nijmegen wel, en het zou maar 30 cent* schelen voor naar Amsterdam).

 Bij eventuele controle leg ik het verhaal wel uit dacht ik.

Niet dus, lesje geleerd! 🙄

* Nijmegen Goffert - Amsterdam C kost op daltrief € 13,62 en vanaf Nijmegen is het € 13,32 dus ik snap de insteek wel, maar het gevolg is in dit geval een UvB van € 72,70 en dan nog maar zien of je die 50 euro terug krijgt. Dan inderdaad liever een trein later of volrarief naar Nijmegen voor € 2,60 op je bankpas of zo.


Zo is het Robert, jij snapt het ten minste! (Zou het door het luisteren naar JammFM komen? :)

Als ik niet perse om 11.00 in Amsterdam had moeten zijn, had ik uiteraard wel een trein later genomen.

8.55 inchecken voor de trein van 8.56 is op Goffert geen probleem. De paaltjes staan op 3 seconden van de deuren…

En ja, ik was fout door niet in te checken en erop te gokken dat mijn uitleg wel goed over zou komen ook omdat NS hierdoor slechts 0,30 misloopt.

En ik begrijp dat conducteurs de hele dag het ene na het andere kulverhaal aan moeten horen. Op basis van ervaring weet een goed conducteur hier zeker wel doorheen te prikken.

Het gaat er hier om dat de trein te vroeg was en dat de betreffende conducteur me nb zag treuzelen bij de paal. Hier was geen sprake van onwil!

Ik heb zelf verteld dat mijn eindbestemming Amsterdam was. Eerlijk en wel. Ik was niet op de hoogte van het feit dat de conducteur niet de 40% korting meeneemt in de tariefsprijs verhoogd met de boete. Hij wist dat wel degelijk en had mij gezien bovenstaande een andere oplossing kunnen bieden. Inderdaad een kaartje + dan de boete tot Nijmegen CS en daar zelf opnieuw inchecken op het perron, gelijk zoals mijn plan was omdat het geen 8.55 werd voordat de deuren definitief sloten. Op het moment dat ik daar achter kwam, had conducteur en trein het station CS al weer verlaten…

Conducteur heeft volgens de regels gehandeld maar denkt er hopelijk nog eens over na of dit menselijk gezien ook een redelijke oplossing was…

En aan allen die het allemaal prima vinden; ook ik erger me aan niet betalende reizigers die over poortjes springen, ze kapot trappen, op je rug plakken om door de poortjes te gaan enz enz. Dit soort lui komt er echter bijna altijd mee weg helaas. Op de moeilijke trajecten komt de conducteur de eerste klas vaak niet uit voor controle. Dit was makkelijk scoren...sterker...hij had zelfs gezien dat ik niet had ingecheckt en ik zie er niet uit als een rotzooitrapper maar dat allemaal terzijde.

Einde verhaal. Succes verder allemaal.

 


Zo is het Robert, jij snapt het ten minste! (Zou het door het luisteren naar JammFM komen?)

Dank! Ik ken je niet maar JammFM wel, toevallig. Doet er verder niet toe.

Je zat fout tussen Goffert en Nijmegen, ook al zag de HC dat en ging het om die ene minuut (plus fluiten en sluiten).

Pech voor jou, maar waarom een UvB voor naar Amsterdam? Vanaf Nijmegen of Arnhem uit de sprinter en overstap toch? Dan check ik daar wel in op daltarief… 

Dit klopt gewoon niet, bijna 23 euro extra voor een rit naar Amsterdam!.

Je moest immers overstappen (Nijmegen of Arnhem) dus een UvB tot daar en niet verder!

Vanaf daar met dalkorting op je ov-chipkaart, beste rotzooitrapper (en radioluisteraar?) 🤣

Laat maar weten hoe ver je komt met het kwijtschelden van die 50 euro, en dan nog de korting wegens aantoonbaar reizen in de daluren met een abonnement.

Ja, die incheck om 8:55 was nodig/vereist… 


Als ik niet perse om 11.00 in Amsterdam had moeten zijn, had ik uiteraard wel een trein later genomen.

Dat is natuurlijk geen excuus.

Redelijkerwijs had u kunnen weten dat u een risico nam dat dit zo niet zou lukken en aangezien u perse om 11.00 uur in Amsterdam moest zijn had u logischerwijs het eerste stukje tot Nijmegen C op uw bankpas gereisd.

Als ik een dagje uit ga zou ik zo'n risico wel nemen (als het fout gaat ben ik er gewoon een trein later) maar niet als ik ergens perse op een bepaalde tijd moet zijn voor een vergadering, een afspraak, een begrafenis, etc.

Overigens was u ook voor 11.00 uur in Amsterdam geweest als u de trein van 9.09 uur had genomen maar dat terzijde.


8.55 inchecken voor de trein van 8.56 is op Goffert geen probleem. De paaltjes staan op 3 seconden van de deuren…

Een daluren-abonnement is voor reizen na 9:00. De redelijkheid rijkt hier tot vanaf 8:55 in mogen checken om dat dat te kunnen halen en dat men er niet moeilijk over doet als je dan toevallig ergens een keer een trein tussen 8:55 en 9:00 haalt. Als je dan bewust de randjes op gaat zoeken en zo'n trein gaat proberen te halen met een incheck voor daluren, dan gaat dat wel eens mis en heb je pech. M.i. is er dan niks onredelijks aan dat je dan toch meer (de eigenlijke prijs!) voor die reis moet betalen of een latere trein moet nemen.

Vertrektijden van treinen zijn al jaren niet meer altijd op het verspringen van de klok en vanaf 30 seconden voor vertrek mag de conducteur de deuren sluiten. Voor ons reizigers wordt helaas nog altijd alleen op minuten de vertrektijd getoond en niet de interessantere uiterste instaptijd. Een trein met een vertrektijd van 8:56 die om 8:55 de deuren sluit hoeft daar dus nog niet eens te vroeg mee te zijn.

Het enige onredelijke in deze situatie is m.i. dat een reiziger blijkbaar vindt dat hij gratis mag reizen als hij anders niet onbedoeld goedkoop met een bepaalde trein mag reizen en er bewust op gokt dat dat wel zou lukken.


Reageer