Skip to main content

Ik reis met 40% korting in de daluren en wilde vanochtend de trein nemen van 8.56 op Nijmegen Goffert. Vanaf 8.55 is inchecken tegen kortingtarief mogelijk. De trein arriveert te vroeg op het station, namelijk 8.54.

Ik blijf wachten bij de incheckpaal tot het 8.55 wordt, maar inmiddels gaan de deuren al dicht en ik besluit om zonder in te checken in te stappen en op het perron van Nijmegen Centraal in te checken voor de rest van de reis naar Amsterdam. Bij eventuele controle leg ik het verhaal wel uit dacht ik.

De trein blijft vervolgens keurig op het perron wachten tot het 8.56 is met de deuren gesloten.

Uiteraard komt er deze keer wel controle. De jonge conducteur begrijpt mijn verhaal en zegt nota bene ook nog, ''ik zag u inderdaad 'moeilijk' doen bij de incheckpaal''. Het was dus duidelijk dat het geen onwil was om niet te betalen. Vervolgens zegt hij; u krijgt een bekeuring. Kosten eur 73. Ik vind dit heel onredelijk.

De conducteur 'pakt' me vervolgens eigenlijk nog een tweede keer door de volle prijs (exclusief 40% korting) te berekenen voor de reis naar Amsterdam. Een menselijke (meer levenservaren wellicht) conducteur zou hebben gezegd: U betaalt nu vol tarief tot Nijmegen Centraal. Check op het perron opnieuw in (het was inmiddels ruim na 9.00) en dan reist u het grootste stuk alsnog met korting.

Agressie valt nooit goed te praten, maar ik kreeg ineens zowaar enig begrip voor hele boze reacties van mensen...

Vanaf 08:55 uur is het inchecken mogelijk, maar officieel mag u pas vanaf 09:00 uur reizen. U had gewoon een los kaartje Goffert-Nijmegen CS moeten kopen en daar moeten inchecken voor de rest van de reis of u had pas op Nijmegen CS moeten instappen. en anders had u ook de trein van 09:26 uur kunnen nemen. U gaat nu zelf instappen zonder in te checken en ja als u dan gecontroleerd wordt, krijgt u terecht een boete.  


U had geen geldig vervoersbewijs, want u had niet ingecheckt. Uw verhaal rechtvaardigt dit reizen zonder geldig vervoersbewijs niet en doet er zelfs helemaal niet toe. U heeft niet ingecheckt dus de bekeuring was terecht.

Hoe had u uw reis dan zonder incheck willen en gaan betalen, zeker als er geen controle was?  Na 08.55 kunt u de eerste trein nemen die naar uw bestemming gaat. 

Bij begrip hebben voor agressie zet je de deur er naar toe open en daar moeten we ook geen begrip voor hebben. U wekt de agressie van uw medepassagiers op door niet voor uw rit te betalen. Veel medereizigers ergeren zicht terecht aan deze vorm van kosteloos reizen en de agressie die daar maar al te vaak mee gepaard gaat. Temeer omdat het ene excuus nog dommer en doorzichtiger is dan het andere.

Dit was niet een beetje conducteur, dit was een goede en tegenwoordig zelfs een moedige. Hulde voor deze man!

 


Dit was niet een beetje conducteur, dit was een goede 

De deuren sluiten ruim voor vertrektijd kan ik echter niet goed noemen.


Dat is juist prima, de vertrekprocedure start eerder omdat de trein op tijd moet vertrekken. Een uitstekend gebaar naar de betalende reizigers, die op tijd willen aankomen of hun aansluiting willen halen. Juist dat is klantvriendelijk. De tijd dat iemand tot de vertrektijd nog kan instappen is al vrij lang voorbij.

Ruim voor vertrektijd is niet aantoonbaar en de marge is doorgaans adequaat. Het rechtvaardigt hoe dan ook nooit het reizen zonder geldige incheck. Dan ga je maar een trein later.


Op papier moet je altijd ingechecked zijn ongeacht de situatie, anders zit je inderdaad in de fout. Ik kan echter wel mee eens zijn dat er een lak aan menselijkheid bij het OV is helaas. Regels zijn regels, maar begrip hebben voor bepaalde situatie en het handhaven van de regels is vaak uit balans.

 

En al die regels zijn helaas ook de redenen waarom bijna iedereen de trein heeft verlaten voor de auto. Vandaag weer naar Sittard gereisd tijdens de spits in een lege coupé voor mezelf. Lekker langs de oervolle snelweg!

 

Ik hoop dat meerdere mensen op dit community het effect van dit soort situaties zullen zien. Beboet mensen die altijd zwartrijden, maar als je een trouwe reiziger beboet die door wat voor een omstandigheden één keer niet kon inchecken... springen ze de auto in. Weer een klant weg.


Op papier moet je altijd ingechecked zijn ongeacht de situatie, anders zit je inderdaad in de fout. Ik kan echter wel mee eens zijn dat er een lak aan menselijkheid bij het OV is helaas. Regels zijn regels, maar begrip hebben voor bepaalde situatie en het handhaven van de regels is vaak uit balans.

 

En al die regels zijn helaas ook de redenen waarom bijna iedereen de trein heeft verlaten voor de auto. Vandaag weer naar Sittard gereisd tijdens de spits in een lege coupé voor mezelf. Lekker langs de oervolle snelweg!

 

Ik hoop dat meerdere mensen op dit community het effect van dit soort situaties zullen zien. Beboet mensen die altijd zwartrijden, maar als je een trouwe reiziger beboet die door wat voor een omstandigheden één keer niet kon inchecken... springen ze de auto in. Weer een klant weg.

Een kortingsabonnement is geldig in de daluren. Vertrektijd 8.56 uur is nog spitstijd. De marge van 5 minuten is om de trein van 9 uur te kunnen nemen. Lukt het je om de trein van 8.56 uur te nemen dan is dat mooi meegenomen, want vertrekprocedure mag minuut voor vertrektijd ingezet worden.

De boete is gewoon terecht, net als de hoogte want TS had geen geldig vervoersbewijs voor de spitstrein. Moeten de regels dan naar willekeur toegepast worden?

TS kon inchecken maar nam de gok om dat niet te doen vanwege spitstarief. En hoe weet je of iemand een keer een foutje maakt of consequent zwartreist?

Denk niet dat het de regels zijn waarom mensen in de auto stappen, maar het gemak.


De oplossing had anders, redelijker en menselijker gekund, daar wil ik het verder bij laten.


Volgens Treinposities is de trein niet te vroeg vertrokken. Hoe laat de deuren sloten is niet na te gaan, maar bij een Flirt gaan de deuren sowieso automatisch weer dicht na gebruik. Wellicht was dat hier ook het geval.


De boete is gewoon terecht, net als de hoogte want TS had geen geldig vervoersbewijs voor de spitstrein. Moeten de regels dan naar willekeur toegepast worden?

Stipt de regels volgend is de boete inderdaad terecht ja. Echter als een reiziger een schone historie van betaalde reizen heeft, zou het toch in het beste interesse van NS zijn om de situatie van de klant te begrijpen. Er zijn zeker mensen die onbegrip voelen vanuit NS die het gewoon opgeven en de auto pakken. Zo werkt het menselijk brein nou eenmaal.


Het blijft lastig. NS was in het verleden best coulant met eerste boetes. Maar vervolgens zie je dat mensen dat doorkrijgen en er op gaan rekenen. Dat moet natuurlijk ook weer niet.

Herinner me een aflevering van ‘Overtreders’ waarin iemand in de metro in Rotterdam beboet werd voor zwartrijden. Eerste reactie was: “Hebben jullie niet net als NS een coulanceregeling?”


Volgens Treinposities is de trein niet te vroeg vertrokken. Hoe laat de deuren sloten is niet na te gaan, maar bij een Flirt gaan de deuren sowieso automatisch weer dicht na gebruik. Wellicht was dat hier ook het geval.

ik denk dat je hier een heel goed punt hebt.


Dat is juist prima, de vertrekprocedure start eerder omdat de trein op tijd moet vertrekken.

Voor de reiziger is de trein vertrokken als de deuren gesloten zijn. De rest is niet relevant en interne keuken van NS.

Ruim voor vertrektijd is niet aantoonbaar en de marge is doorgaans adequaat.

Ik maak af en toe mee dat er al 1 minuut voor vertrektijd gefloten wordt. Dat is veel te vroeg en niet acceptabel.

Het rechtvaardigt hoe dan ook nooit het reizen zonder geldige incheck. Dan ga je maar een trein later.

Dat is zeker zo.


Ik vind het een slecht verhaal want hoe weet een conducteur dat jij naar Amsterdam gaat?

En zelfs dan nog, kan hij je gewoon een kaartje naar Nijmegen verkopen van € 2,60 zodat je daar op daltarief kunt inchecken voor een trein naar Amsterdam. Daar komt dan wel 50 euro bij, maar die is meestal wel terug te vragen als je het uitlegt en het een eerste keer is.

Wel zuur, want behalve die 50 euro zit je nu wel met gemiste korting voor in ieder geval Nijmegen - Amsterdam en dat zal men niet snel vergoeden.


De boete is gewoon terecht, net als de hoogte want TS had geen geldig vervoersbewijs voor de spitstrein. Moeten de regels dan naar willekeur toegepast worden?

Stipt de regels volgend is de boete inderdaad terecht ja. Echter als een reiziger een schone historie van betaalde reizen heeft, zou het toch in het beste interesse van NS zijn om de situatie van de klant te begrijpen. Er zijn zeker mensen die onbegrip voelen vanuit NS die het gewoon opgeven en de auto pakken. Zo werkt het menselijk brein nou eenmaal.

En waar de ligt de grens? Als dit ook al mag kan ik dan volgende om 8.45 in de trein gaan zitten zonder inchecken?

@Ben92 heeft betaald voor korting vanaf 9.00 uur maar probeert gewoon de regels op te rekken. Logisch dat NS daar niet aan begint, met 8.55 uur krijg je al 5 minuten cadeau en daarmee is het wel mooi geweest. Andere reizigers betalen ook gewoon voor hun reis.

Conclusie: terechte boete.

 


Het is een dure maar nuttige les. De grens ligt nu eenmaal bij inchecken vanaf 08:55 uur. In de praktijk betekent dat in bijna gevallen dat je niet een trein kunt halen die om 08:56 uur vertrekt. Mogelijk is er een station met een incheckpaal vlak bij de trein zodat je maar luttele seconden nodig hebt om van incheckpaal naar de trein te komen. 

Op een station met poortjes is het nauwelijks te doen en mag je blij zijn als na inchecken om 08:55 een trein van 08:57 kunt halen.


Ik kan me voorstellen dat het eerlijk voelt dat een mede-reiziger zonder in-check een boete krijgt, maar het is toch echt belangrijk een verdeling te maken tussen reizigers die elke dag zwart rijden en reizigers die het voor wat dan reden ook een keertje niet hebben inge-checked. Als je deze laatste groep beboet, lopen velen van het OV weg naar de auto.

 

Velen op dit community zullen blij zijn met dit soort boetes maar ik geloof echt dat niet in het interesse van de reiziger is. Door het voortdurend weglopen van reizigers moeten jullie namelijk weer meer betalen, omdat de 'oplossing' van NS is kaartjes te verhogen wanneer mensen het OV verlaten.

 

Ik zeg dit niet om dit gedrag goed te keuren, absoluut niet. Het is gewoon deprimenered om te zien dat veel mensen uit frustratie weglopen en liever op die drukke snelweg zitten i.p.v. de lege trein ernaast.


De oplossing had anders, redelijker en menselijker gekund, daar wil ik het verder bij laten.

Je bedoelt dat jij hoewel jij geen geldig vervoersbewijs had geen boete had mogen krijgen. Een verhaal is geen vervoersbewijs. En jouw beschrijving van hoe het ging is niet ook echt redelijk te noemen.


Met een dalabonnement (dus ov-chipkaart) en een incheck om 8:55 mag je gewoon geldig een trein van 8:56 nemen. Daar heeft nog nooit iemand moeilijk over gedaan (want 5-minuten marge dus korting). Maar er was (uiteindelijk, gerommel bij paaltje dat gezien is door de HC maar dat doet er niet toe) geen incheck en dat is de fout van TS natuurlijk.

Met een e-ticket mag dat niet (reizen vóór 9:00) al wordt daar in de praktijk ook niet moeilijk over gedaan als het om een paar minuten gaat en op je ticket het vertrekstation staat.

Ik praat niets goed, maar stel dat iemand met een Jongeren Dagkaart op Nijmegen Goffert om 8:56 opstapt voor een reis naar Amsterdam…

Probleem met zo’n ticket is dat niemand weet dat jij op Nijmegen Goffert ingestapt bent 🤔 dus dan houdt het op en zit je fout (tot Nijmegen).

Om je dan de hele reis naar Amsterdam te laten betalen gaat er bij mij niet in, want niemand weet waar je heen gaat reizen, of had dan gewoon gezegd “Nijmegen of Arnhem, dan check ik daar wel even in voor naar Amsterdam”.

Eerder fluiten en sluiten mag (voor een trein die om 8:56 moet gaan rollen), maar wees dan ‘menselijk’ inderdaad voor reizigers die om 8:55 willen inchecken op daltarief (wat op Goffert prima zou kunnen, de HC zag het gebeuren!)


De boete is gewoon terecht, net als de hoogte want TS had geen geldig vervoersbewijs voor de spitstrein. Moeten de regels dan naar willekeur toegepast worden?

Stipt de regels volgend is de boete inderdaad terecht ja. Echter als een reiziger een schone historie van betaalde reizen heeft, zou het toch in het beste interesse van NS zijn om de situatie van de klant te begrijpen. Er zijn zeker mensen die onbegrip voelen vanuit NS die het gewoon opgeven en de auto pakken. Zo werkt het menselijk brein nou eenmaal.

Hoe weet je of iemand een schone historie heeft? De zwarte reizen staan daar niet in. Mensen die onbegrip voelen omdat zij een boete krijgen en daarom de auto pakken lijken mij niet echt trouwe reizigers. Dus reizen zonder vervoersbewijs maar tolereren omdat ze anders de auto pakken?


@Robert B met een dalurenticket kom je voor 9 uur niet door de poortjes.


@Robert B met een dalurenticket kom je voor 9 uur niet door de poortjes.

Zeker wel Monica, vanaf 8:55 maar dat terzijde. En driekwart van de stations heeft geen poortjes.

Ging over menselijkheid… Fluiten, deuren dicht en dan nog een paar minuten blijven staan met gesloten deuren?


@Robert B met een dalurenticket kom je voor 9 uur niet door de poortjes.

Zeker wel Monica, vanaf 8:55 maar dat terzijde. En driekwart van de stations heeft geen poortjes.

Ging over menselijkheid… Fluiten, deuren dicht en dan nog een paar minuten blijven staan met gesloten deuren?

Had je maar voor het fluitsignaal moeten aan komen rennen. Jammer dan, f**k you beste reiziger deze trein gaat aan jou voorbij of mag je uitzwaaien 😅 Claim maar gewoon GTbV 😥


Vraagsteller wilde perse de trein van 08:56 niet missen, terwijl er om 09:09 alweer een trein richting Amsterdam ging. Klinkt niet als een goede reden om zwart te mogen rijden.

Ik zou de E 50,00 verhoging maar accepteren en heel nederig vragen of de 40% korting op E 22,70 nog gegeven kan worden, nu conducteur en vraagsteller hier niet helemaal goed over nagedacht hadden.


Hoe weet je of iemand een schone historie heeft? De zwarte reizen staan daar niet in. Mensen die onbegrip voelen omdat zij een boete krijgen en daarom de auto pakken lijken mij niet echt trouwe reizigers. Dus reizen zonder vervoersbewijs maar tolereren omdat ze anders de auto pakken?

Hoevaak iemand zwartreis wordt toch gewoon bijgehouden? Het is een overtreding van de wet en dat gaat in een archief van min. 5 jaar.

Met de huidige reizigersaantallen moet NS meer moeite doen om ze te koesteren. Als trouwe reizigers onbegrepen voelen, zijn ze geen trouwe reizigers meer nee.


Hoevaak iemand zwartreis wordt toch gewoon bijgehouden? Het is een overtreding van de wet en dat gaat in een archief van min. 5 jaar.

Zwartrijden kan niet daadwerkelijk bestraft worden als je alsnog de vervoersprijs en wettelijke verhoging van €50 betaalt. Bij correctietarieven handelt men vergelijkbaar. Geen idee hoeveel NS wel opslaat over die procedures en hoe lang maar justitie weet nergens van.


Reageer