Skip to main content

Verbeteren geld terug bij vertraging ervaring

Op mijn traject (Tilburg / Rotterdam CS) is er minimaal 1x per week wel vertraging op het traject. 
Vandaag na weer een te volle trein waar ik niet in kon was ik het een beetje zat en wilde mijn geld terug vragen voor alle gevallen van de afgelopen maanden. 

Ik doe dit eigenlijk nooit omdat ik weet dat in het verleden dit nogal een vervelend process was.

Nu was ik hoopvol en zag ik in de app een knop om direct mijn geld terug te vragen bij een reis in de history. Tot mijn verbazing brengt deze je echt naar de algemene terug vraag website.

Kom op jongens.. dit is leuk als je 1x in het jaar vertraging hebt maar als je dit voor meer dan 1x reizen moet doen wordt dit een onnodige boekhoud klus waar je elke keer dezelfde gegevens in moet vullen. 

Dit terwijl alle informatie gewoon beschikbaar is als je je reis history aan het bekijken bent.

Dit heeft me altijd weerhouden geld terug te vragen. Lijkt me niet zo eerlijk heh? Aangezien ik er gewoon recht op heb. 

Dus aub fix de app dat je makkelijk je geld terug kan vragen waar ik recht op heb want ik heb geen uren de tijd onnodig dingen opnieuw en opnieuw in te moeten vullen.

Bedankt. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7 april 2025

Helaas kunnen we hier bij deze reizigers-helpen-reizigerscommunity de app niet voor jou fixen.

Geld terug bij vertraging krijg je als je minstens 30 minuten vertraging hebt. Ik begrijp dat jij hier minstens 1x in week mee te maken hebt? Dat is vervelend, maar wil je geld terug dan zul je toch elke keer dat formulier moeten invullen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 7 april 2025

Je zou ook eventueel https://trein-vertraging.nl/ kunnen gebruiken, dan hoef je in iedergeval niet meer het formulier in te vullen. Het enige wat je hoeft te doen is op een knopje drukken en de rest wordt door de website geregeld.

• Op het juiste spoor
  • 14 april 2025
MoDe schreef:

Helaas kunnen we hier bij deze reizigers-helpen-reizigerscommunity de app niet voor jou fixen.

Geld terug bij vertraging krijg je als je minstens 30 minuten vertraging hebt. Ik begrijp dat jij hier minstens 1x in week mee te maken hebt? Dat is vervelend, maar wil je geld terug dan zul je toch elke keer dat formulier moeten invullen.

Bedankt voor je reactie. Waar zou ik wel feedback achter kunnen laten die bij de app ontwikkelaar terecht komt?

Overigens:

op dit traject is vanaf 15min al geld terug te krijgen (HSL)

• Op het juiste spoor
  • 14 april 2025
Gorott schreef:

Je zou ook eventueel https://trein-vertraging.nl/ kunnen gebruiken, dan hoef je in iedergeval niet meer het formulier in te vullen. Het enige wat je hoeft te doen is op een knopje drukken en de rest wordt door de website geregeld.

Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken of ik hier iets mee kan. Bizar dat hier een third-party app voor nodig is en dat het niet standaard aangeboden wordt door de NS.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 14 april 2025

Wanneer je met de chipkaart reist, kun je vanuit Mijn NS relatief eenvoudig een claim doen.

De link vanuit de app, of direct vanuit het reisoverzicht bij een reis leidt inderdaad naar een soort veelgestelde vragen pagina. Omslachtig voor mensen die het vaak moeten gebruiken, nuttig voor mensen die incidenteel geld terug moeten vragen.

jkamermans schreef:
Gorott schreef:

Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken of ik hier iets mee kan. Bizar dat hier een third-party app voor nodig is en dat het niet standaard aangeboden wordt door de NS.

Die website is wel gratis te gebruiken, maar…….. ze berekenen een “succesfee” van 25% over het geclaimde bedrag! Dat kun je je zelf makkelijk besparen.

In uw geval is waarschijnlijk de HSL onderdeel van het traject en kunt u vanaf 15 minuten vertraging geld terug vragen. Is de HSL geen onderdeel van het traject dan vanaf 30 minuten vertraging. 

Het is inderdaad invullen van veel dezelfde gegevens bij de Geld Terug bij Vertraging op de NS website. Mijn ervaring op dit moment is, dat als de claim terecht is, je al heel snel een goedkeuringsmail ontvangt en dat de betaling van die goedgekeurde claim de week er op plaatsvindt. Dit is een geautomatiseerd proces. 

Bij een afkeuringsmail kun je daarop reageren (verander de onderwerpregel niet) met een toelichting. Dan gaat daar een mens naar kijken en dit kan wel veel langer duren. Veel langer dan de aangegeven 5 dagen. Uiteindelijk krijg je altijd bericht terug.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 14 april 2025
Reis met OV schreef:
jkamermans schreef:
Gorott schreef:

Die website is wel gratis te gebruiken, maar…….. ze berekenen een “succesfee” van 25% over het geclaimde bedrag! Dat kun je je zelf makkelijk besparen.

Ik heb nog nooit die 25% moeten betalen dus ik weet niet hoe het daar mee zit 🤣.

Het bedrag wordt ook direct overgemaakt naar je bankrekening vanuit NS dus ik weet ook niet hoe ze die 'fee' in rekening willen brengen.

Wellicht dat dit alleen vanaf een bepaald bedrag in rekening wordt gebracht 🤷‍♂️.

• Reisleider**
  • 14 april 2025

Ik ben het wel met TS eens, erg omslachtig.

Wat ik vooral bizar vind is dat de afgelopen 20 jaar wel 200 keer mijn rekening nummer heb moeten invoeren. Een rekening nummer dat bij de NS al 30 bekend is.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 14 april 2025
anton042 schreef:

Wat ik vooral bizar vind is dat de afgelopen 20 jaar wel 200 keer mijn rekening nummer heb moeten invoeren. Een rekening nummer dat bij de NS al 30 bekend is.

Ik heb, lang geleden, nog op papier, eens mijn Belgische rekeningnummer ingevuld, en werd toen op mijn Nederlandse rekening betaald...

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 14 april 2025

Ik zal je suggestie om de procedure om een claim in te dienen te versimpelen doorzetten. Ik kan helaas niet aangeven of er ook daadwerkelijk iets zal veranderen.

Reageer