beantwoord

vertraging en daardoor missen van aansluiting naar andere vervoerder

  • 18 September 2022
  • 11 reacties
  • 1323 Bekeken

Ik kwam zeven minuten te laat aan in Zwolle en miste de aansluiting naar Kampen hierdoor. Maar omdat dat Keolis is, kun je de vertraging niet melden en dus geen geld terug. Terwijl de vertraging door NS is veroorzaakt. Ik had wel dertig minuten vertraging hierdoor.

icon

Beste antwoord door Thom 18 September 2022, 21:37

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als NS u met een vertraging van minder dan 30 minuten in Zwolle heeft gebracht, heeft u geen recht op GTBV, ook niet als u uw aansluiting mist bij een andere vervoerder. Was het van Zwolle naar Kampen ook NS geweest, dan had u de vergoeding voor Geld terug bij vertraging wel gekregen.

GBTV werkt helaas per vervoerder. Of uw totale reis met vertraging verloopt, is voor de vergoeding niet relevant.

Reputatie 5

Interessant genoeg kan dat andersom wel. Keolis kijkt wél naar de gehele treinreis. Wanneer je door een vertraagde trein van Keolis dus je geplande overstap naar een trein van NS of Arriva mist, krijgt je van hen wel compensatie. Helaas wel alleen op basis van de tariefcomponent die staat voor het Keolis-traject. Keolis is doorgaans behoorlijk punctueel, dus vaak zullen ze zulke claims niet krijgen.

Ik had het zelf enige tijd geleden. De Keolis-sprinter van Almelo naar Enschede viel plotseling uit, maar omdat ik kort voordat ik in Almelo bij Keolis-Blauwnet incheckte ook al een stukje met NS had gereisd, zag Keolis alles als één reis en keerde daarom slechts een heel klein bedrag aan compensatie uit. Veel minder dan wanneer ik dezelfde Keolis-treinreis op zichzelf zou hebben gemaakt.

Reputatie 5

GBTV werkt helaas per vervoerder. Of uw totale reis met vertraging verloopt, is voor de vergoeding niet relevant.

 

Dit is primair een forum voor NS-reizigers, en wat dat betreft heeft u gelijk. NS voelt zich inderdaad alleen verantwoordelijk voor de eigen treinen en niets meer dan dat.

Maar zoals ik al schreef kan niet zomaar worden gezegd dat alle vertragingscompensaties alleen apart per vervoerder afgehandeld worden. In ieder geval Keolis kijkt wél naar de gehele reis, ook al is die met meerdere vervoerders. Die ervaring had ik persoonlijk deze zomer nog.

Weet iemand eigenlijk hoe Arriva en Connexxion (en eventueel nog andere treinvervoerders?) hier mee omgaan?

Reputatie 6

Arriva doet even raar als NS.

Reputatie 5

Arriva doet even raar als NS.

Daarmee bedoelt u vermoedelijk dat Arriva dus ook enkel en alleen naar de eigen treinen kijkt bij een claim? Goed om te weten. Dat is wel jammer, en zeer klantonvriendelijk.

Op zich is dat ook wel raar als je erover nadenkt in de context van hun samenwerking met Keolis in het kader van Blauwnet (in Overijssel, Drenthe en een heel klein stukje Gelderland). Naar de reiziger toe opereren Arriva en Keolis onder één vlag met gezamenlijke chipkaartpaaltjes, maar als er op een reis met beide vervoerders onverhoopt iets mis gaat zijn het ineens afzonderlijke eilandbedrijfjes.

Keolis beschouwt dus wel alles als één reis en Arriva niet. Stel dus dat je op een reis van Enschede naar Emmen net je overstap in Almelo of Zwolle mist als gevolg van een vertraagde Keolis-trein, krijg je wel compensatie. Maar dat zou dan niet gelden als je op de terugweg van Emmen naar Enschede die overstap in Almelo/Zwolle mist als de trein van Arriva vertraagd was… ? 🤔

Reputatie 6

toegegeven, hoe dat met Arriva binnen blauwnet zit weet ik niet. tov NS zien ze zichzelf als apart, dat is mijn ervaring. het is allemaal nogal corrupt, maarja dat is hoe de overheid het kennelijk wil als marktmeester zijnde. 

Reputatie 5

toegegeven, hoe dat met Arriva binnen blauwnet zit weet ik niet. tov NS zien ze zichzelf als apart, dat is mijn ervaring. het is allemaal nogal corrupt, maarja dat is hoe de overheid het kennelijk wil als marktmeester zijnde. 

 

Stel dat ze andere regels hanteren voor een gemiste overstap naar Keolis ten opzichte van NS zou het wat betreft Arriva eigenlijk wel helemaal absurd zijn…

Dan zou je dus dit soort situaties krijgen:

de Arriva-trein uit Emmen komt 12 minuten te laat aan in Zwolle waardoor de reiziger de overstap op de NS-intercity naar Amersfoort mist -> Arriva zegt “wij waren slechts ietsje te laat, dus geen recht op enige compensatie”

de Arriva-trein uit Emmen komt 12 minuten te laat aan in Zwolle waardoor de reiziger de overstap op de Keolis-sprinter naar Heino mist -> Arriva zegt “doordat wij ietsje te laat waren, kwam je als gevolg daarvan uiteindelijk een half uur te laat op je bestemming, dus we geven compensatie à 50% van de ritprijs”

 

Ik heb beide zelf nog nooit meegemaakt. Weet iemand hoe het precies zit?

Reputatie 6

dat is wel hor het zit. bij Arriva op Arriva overstappen wordt vertraging wel erkend. net als NS op NS overstappen, maar niet NS op iets anders. de vervoerbedrijven spelen geen fair spelletje. Exact de reden waarom ik zo moeilijk doe zoals besproken in het andere topic hier. Ik wil NS een koekje van eigen deeg geven.

 

 

Doordat er een trein uitviel en de volgende trein vertraging had omdat er personen op het spoor liepen, miste ik in Leeuwarden de aansluiting van de Arriva trein naar Harlingen Haven waardoor ik de veerboot naar Harlingen zou gaan missen. Ik heb een taxi moeten nemen om de boot te kunnen halen wat me € 90 kostte. De trein reis naar Leeuwarden heb ik vergoed gekregen door NSmaar ik vraag me af of ik de taxi kan declareren bij NS?

Reputatie 7
Badge +3

Doordat er een trein uitviel en de volgende trein vertraging had omdat er personen op het spoor liepen, miste ik in Leeuwarden de aansluiting van de Arriva trein naar Harlingen Haven waardoor ik de veerboot naar Harlingen zou gaan missen. Ik heb een taxi moeten nemen om de boot te kunnen halen wat me € 90 kostte. De trein reis naar Leeuwarden heb ik vergoed gekregen door NSmaar ik vraag me af of ik de taxi kan declareren bij NS?

Je kunt de taxi declareren, maar zal daar geen vergoeding voor krijgen als je niet op moment van vertraging contact hebt opgenomen met NS klantenservice en toestemming hebt gekregen om taxi te nemen. NS vergoedt geen vervoer wat zonder overleg met hen geregeld is. Daarbij heeft NS wel thuisbrengplicht, maar dat geldt alleen dat als door vertraging/verstoring laatste vervoersmogelijkheden niet meer haalbaar is.

Ah duidelijk! Dank voor je reactie. 
tja dat moet je maar net weten op zo’n moment hè…🤷‍♀️

Reageer