Ik heb sinds maandag inmiddels 3 keer in de nieuwe Sprinters gezeten op verschillende stukken tussen Haarlem en Den Haag Centraal, en ik zal niet de enige zijn maar ik heb een bijzonder slechte indruk van de stoelen in deze treinen. De stoelen zijn hard, dun, en staan steil recht op met geen enkele mogelijkheid om deze te verstellen. Nou heb ik tot nog toe alleen in de 1e klas gereisd, dus ik kan niet spreken voor de 2e klas, maar het lijkt mij sterk dat de stoelen hier beter zijn.
Nu is mij verteld dat er in het Verenigd Koninkrijk ook treinen rondrijden met eenzelfde type stoel - de klasse 800 die tussen Londen en het noorden rijdt - en dat er daar veel kritiek op is geweest. (artikel 1, artikel 2) Nu gaat het hier over intercitytreinen voor de lange afstand, waar comfort logischerwijs belangrijker is, maar de NS onderschat toch vaak hoe lang reizigers in Sprinters moeten zitten. Ik heb uiteindelijk bijgehouden hoe lang ik in zo'n "extra luxe" 1e klas stoel kon zitten voordat ik last van mijn rug kreeg; dat duurde 6 minuten. Daarna moest ik voor mijn eigen welzijn opstaan en heen en weer lopen voordat ik weer kon zitten. En dan ben ik nog jong en gezond.
Ik begin me dan toch af te vragen wat hier aan de hand is want de stoelen in de gerenoveerde VIRM's zijn ook vrij stug, en ik geloof dat de FLIRT's een vergelijkbaar soort stoel hebben. Heeft dit te maken met kostenbesparing, te strenge regelgeving of een gebrek aan belang voor de reiziger?
Bladzijde 1 / 3
Wil ook even toevoegen dat ik het gewoon zorgelijk vind. Het lijkt er sterk op dat dit soort onprettige stoelen al jaren in de nieuwe treinen worden gezet, en dat ze ook in de nieuwe intercity's straks gaan komen. Het comfort voor de reiziger gaat hiermee sterk achteruit, ondanks de andere factoren die het reizen in nieuwe treinen aantrekkelijker maken. Zo zijn de klaptafels en oplaadpunten erg fijn, en is ook de aanwezigheid van een leeslamp erg prettig. Dit valt jammer genoeg door de stugge zit vaak in het niet.
Ik ken het hele argument dat de NS gebruikt; dat deze stoelen door reizigers zijn getest, maar die hebben klaarblijkelijk dan niet erg goed hun best gedaan.
Ik ken het hele argument dat de NS gebruikt; dat deze stoelen door reizigers zijn getest, maar die hebben klaarblijkelijk dan niet erg goed hun best gedaan.
Ten eerste vervelend dat u vind dat de stoelen niet lekker zitten, echter moet u zich bedenken dat NS dagelijks meer dan een miljoen reizigers heeft van alle leeftijden, lengtes, gewichten en noem maar op, iedereen heeft een andere smaak. Ik vind dan ook de reactie dat de testers niet goed hun best hebben gedaan te suggestief en niet relevant. Daarnaast vind ik het ook niet fair naar de NS dat u suggereert dat de NS een gebrek heeft aan het belang van de reiziger omdat u niet lekker zit in de trein.
Het punt is en blijft dat op iedere stoel die NS in haar treinen plaatst er wel geklaag gaat komen van een groep reizigers, bij de ene stoel meer dan bij de ander. Nu vind ik zelf bijvoorbeeld de stoelen in de Flirt weer heerlijk zitten, maar vind een vriend van mij deze stoelen vreselijk.
En ja inderdaad, er zit een kostenplaatje aan verbonden, met 10 euro kan je niet voor 12 euro aan spullen kopen, dus moeten er ergens keuzes worden gemaakt, en die keuzes zal bij de een in het verkeerde keelgat schieten en vooe de ander weer de beste keuze zijn naar zijn of haar mening. Zo vind ik zoals ik al zei de stoelen in de FLIRT lekker zitten terwijl de Wi-Fi naar mijn mening niet nodig is, en een andere persoon zal daar precies omgekeerd over denken.
Het punt is en blijft dat op iedere stoel die NS in haar treinen plaatst er wel geklaag gaat komen van een groep reizigers, bij de ene stoel meer dan bij de ander. Nu vind ik zelf bijvoorbeeld de stoelen in de Flirt weer heerlijk zitten, maar vind een vriend van mij deze stoelen vreselijk.
En ja inderdaad, er zit een kostenplaatje aan verbonden, met 10 euro kan je niet voor 12 euro aan spullen kopen, dus moeten er ergens keuzes worden gemaakt, en die keuzes zal bij de een in het verkeerde keelgat schieten en vooe de ander weer de beste keuze zijn naar zijn of haar mening. Zo vind ik zoals ik al zei de stoelen in de FLIRT lekker zitten terwijl de Wi-Fi naar mijn mening niet nodig is, en een andere persoon zal daar precies omgekeerd over denken.
U kunt tenminste zitten. Vele spitsreizigers zullen jaloers op u zijn.
Tip: test de stoelen in de 2e klas, als die net zo zitten als die in de 1e klas, zou u kunnen overwegen uw 1e klas abonnement om te zetten in een 2e klas abonnement als u zeer regelmatig in deze sprinters reist.
Tip: test de stoelen in de 2e klas, als die net zo zitten als die in de 1e klas, zou u kunnen overwegen uw 1e klas abonnement om te zetten in een 2e klas abonnement als u zeer regelmatig in deze sprinters reist.
Ik heb tot nu toe alle 3 de dagen met de nieuwe SNG gereisd in de 2e klas en ik deel deze mening niet. Ja, ze zitten wat rechter en volgens mij zijn ze ook iets smaller (en is daardoor het gangpad iets breder), maar ik vind ze wel goed zitten. Beter dan de stoelen in de vernieuwde VIRM waar ik de hoofdsteun absoluut niet comfortabel vind.
Per rit zit ik 11 minuten in deze sprinter.
Per rit zit ik 11 minuten in deze sprinter.
Ik heb omdat ik van treinen hou het hele traject den Haag CS Haarlem gereden.
Ik maak hierbij gebruik van een eerste klas dal vrij abonnement omdat ik vaak met de intercity direct reis die vaak ook in de daluren vol is wat betreft 2e klas. Op een aantal andere trajecten is het comfort net iets beter.
Maar ook in de tweede klas heb ik prive jarenlang met veel plezier gereisd.
Wat de sprinters betreft heb ik geen moeite wat betreft de stoelen of dit nu eerste klas stoelen zijn of die van de tweede klas.
Aan een sprinter stel ik heel andere eisen dan aan een intercity een sprinter mag van mij minder luxe hebben maar vindt ik optrekken en snelheid belangrijk.
Wat de SNG betreft die is mij prima bevallen ik heb beide klasse geprobeerd en de stoelen zaten daarbij van Den Haag CS tot Haarlem volgens mij goed.
Ja je moet ze niet in een echte lange afstand trein zetten daar zijn ze niet voor bedoeld.
Voor de goede orde ik ben 71 jaar en reis per intercity graag comfortabel voor het gewone vervoer per sprinter metro tram en bus ben ik zeer tevreden met het huidige materiaal.
De SNG scoort bij mij 8,5.
De zit van een stoel is voor ieder zeer persoonlijk de een houd van harde stoel de ander van een zachte, de volgende wil een rechte stoel de ander leunt liever naar achteren.
Aan zoveel smaken is in een trein en zeker een sprinter moeilijk te voldoen.
In de intercity 1e klas pak ik graag een stoel in de rij met enkele stoelen in de sprinter of Metro heb ik daar geen behoefte aan.
Ik maak hierbij gebruik van een eerste klas dal vrij abonnement omdat ik vaak met de intercity direct reis die vaak ook in de daluren vol is wat betreft 2e klas. Op een aantal andere trajecten is het comfort net iets beter.
Maar ook in de tweede klas heb ik prive jarenlang met veel plezier gereisd.
Wat de sprinters betreft heb ik geen moeite wat betreft de stoelen of dit nu eerste klas stoelen zijn of die van de tweede klas.
Aan een sprinter stel ik heel andere eisen dan aan een intercity een sprinter mag van mij minder luxe hebben maar vindt ik optrekken en snelheid belangrijk.
Wat de SNG betreft die is mij prima bevallen ik heb beide klasse geprobeerd en de stoelen zaten daarbij van Den Haag CS tot Haarlem volgens mij goed.
Ja je moet ze niet in een echte lange afstand trein zetten daar zijn ze niet voor bedoeld.
Voor de goede orde ik ben 71 jaar en reis per intercity graag comfortabel voor het gewone vervoer per sprinter metro tram en bus ben ik zeer tevreden met het huidige materiaal.
De SNG scoort bij mij 8,5.
De zit van een stoel is voor ieder zeer persoonlijk de een houd van harde stoel de ander van een zachte, de volgende wil een rechte stoel de ander leunt liever naar achteren.
Aan zoveel smaken is in een trein en zeker een sprinter moeilijk te voldoen.
In de intercity 1e klas pak ik graag een stoel in de rij met enkele stoelen in de sprinter of Metro heb ik daar geen behoefte aan.
Ik heb vrij weinig te klagen over het comfort in de Intercity's; deze zijn wat hard in de VIRMm's, maar ik vind de vorm van de stoelen erg fijn. In een DDZ zit ik altijd goed, en in de ICR's en ICM's hangt het eigenlijk van de situatie af. Wat mij betreft zijn beide dubbeldekkers er op vooruit gegaan terwijl de oudere Intercity's vroeger toch echt beter comfort hadden.
Ik heb het geluk dat ik eigenlijk nooit in een Sprinter hoef te zitten; vrijwel overal waar ik kom is er een vaste intercityverbinding. Ik reis alleen veel rond, ook naar uithoeken van het land, en het valt mij op dat er gewoon heel veel reizigers dagelijks voor langere tijd in de Sprinters moeten zitten. Zelf heb ik er vooral negatieve dingen over gehoord en ik herken me daar ook als vaste Intercity-gebruiker in. Ik ken mensen die uit principe weigeren in de Sprinters te stappen, en ik denk dat dat vooral te maken heeft met het feit dat de Sprinters eigenlijk niets bieden wat een bus niet heeft. In een bus is het logisch dat er geen ruimte is voor extra luxe; in een trein is die ruimte er wel. Voor een rit van 10 minuten snap ik het maar men zit toch vaak een stuk langer dan 10 minuten in een Sprinter.
Het is natuurlijk goed dat er ook veel reizigers zijn die hier helemaal geen moeite mee ondervinden, en ik vind het fijn dat het dus geen universeel probleem is, maar ondertussen hoor ik toch vaak genoeg klachten over het comfort in de nieuwere treinen dat ik me afvraag of er iets aan te doen is, en of NS ooit nog het comfort van vroeger kan gaan bieden. Dat het steeds drukker wordt en dat er daarom minder belang voor het comfort is snap ik, maar dat heeft weinig betrekking op de 1e klas. En toch biedt de 1e klas in een Sprinter helemaal niks, behalve een veel grotere kans op een zitplaats.
Ik heb het geluk dat ik eigenlijk nooit in een Sprinter hoef te zitten; vrijwel overal waar ik kom is er een vaste intercityverbinding. Ik reis alleen veel rond, ook naar uithoeken van het land, en het valt mij op dat er gewoon heel veel reizigers dagelijks voor langere tijd in de Sprinters moeten zitten. Zelf heb ik er vooral negatieve dingen over gehoord en ik herken me daar ook als vaste Intercity-gebruiker in. Ik ken mensen die uit principe weigeren in de Sprinters te stappen, en ik denk dat dat vooral te maken heeft met het feit dat de Sprinters eigenlijk niets bieden wat een bus niet heeft. In een bus is het logisch dat er geen ruimte is voor extra luxe; in een trein is die ruimte er wel. Voor een rit van 10 minuten snap ik het maar men zit toch vaak een stuk langer dan 10 minuten in een Sprinter.
Het is natuurlijk goed dat er ook veel reizigers zijn die hier helemaal geen moeite mee ondervinden, en ik vind het fijn dat het dus geen universeel probleem is, maar ondertussen hoor ik toch vaak genoeg klachten over het comfort in de nieuwere treinen dat ik me afvraag of er iets aan te doen is, en of NS ooit nog het comfort van vroeger kan gaan bieden. Dat het steeds drukker wordt en dat er daarom minder belang voor het comfort is snap ik, maar dat heeft weinig betrekking op de 1e klas. En toch biedt de 1e klas in een Sprinter helemaal niks, behalve een veel grotere kans op een zitplaats.
In de metro van Rotterdam naar den Haag zit men ook rond de 25 minuten toch hoor ik niemand daarover klagen en hoe je het ook bekijkt een sprinter is vergelijkbaar het is een stoptrein die ook daar stopt waar de intercity niet stopt ook op de tussenliggende plaatsen.
Als je reist van intercity plaats naar intercity plaats neem ik ook de intercity maar ik moet ook als ik reis vaak met de sprinter die ik toch echt vergelijk met een bus Metro of tram en niet met een intercity.
Ik reis als gepensioneerd zijnde vooral voor mijn plezier ook in de sprinters.
Een intercity waar men vaak 2,5 tot 3 uur inzit moet comfortabel zijn.
Op de wel heel lange trajecten in Duitsland is de ICE zeer comfortabel maar te duur voor de kortere trajecten hier hetzelfde geldt trouwens voor de TVR in Frankrijk.
Er zal altijd gekozen worden voor een betaalbare vorm van vervoer en die zal verschillend zijn voor een kort en middellang traject een lang traject of een internationaal traject.
Als je reist van intercity plaats naar intercity plaats neem ik ook de intercity maar ik moet ook als ik reis vaak met de sprinter die ik toch echt vergelijk met een bus Metro of tram en niet met een intercity.
Ik reis als gepensioneerd zijnde vooral voor mijn plezier ook in de sprinters.
Een intercity waar men vaak 2,5 tot 3 uur inzit moet comfortabel zijn.
Op de wel heel lange trajecten in Duitsland is de ICE zeer comfortabel maar te duur voor de kortere trajecten hier hetzelfde geldt trouwens voor de TVR in Frankrijk.
Er zal altijd gekozen worden voor een betaalbare vorm van vervoer en die zal verschillend zijn voor een kort en middellang traject een lang traject of een internationaal traject.
Ik zou zelf nooit 25 minuten in een metro zitten. Als het moet, een kwartier. Metro's hebben vaak plastic stoelen en zitten erg onprettig. In Amsterdam en Rotterdam rijden nog oudere metro's met stoffen stoeltjes, die zitten veel beter en ik probeer deze waar mogelijk te nemen. Maar ook op 20-25 minuten is dat vaak niet erg prettig.
Het comfort van de Intercity's die in Duitsland rijden is geweldig, ook in de 2e klas, maar ik begrijp dat dat voor de meeste Nederlandse Intercity's gewoon niet nodig is. Was het 3-treinenstelsel uit het Rail21-plan van 1988 geheel doorgevoerd, dan hadden we in Nederland nu "echte" Intercity's gehad. Maar dat is niet zo, dus hebben we Intercity's die veel stoppen en daarom niet gericht zijn op de echt lange afstanden. Dan nog zijn deze stoelen vele malen prettiger dan alles wat hier rondrijdt.
Mocht er ooit besloten worden terug te gaan naar een systeem met een Sprinter, een Sneltrein en een Intercity, waar de Intercity ook daadwerkelijk alleen op grote stations stopt, geloof ik dat dat voor de individuele reiziger een verbetering zal zijn. Maar dat is nu relevant noch realistisch.
Het comfort van de Intercity's die in Duitsland rijden is geweldig, ook in de 2e klas, maar ik begrijp dat dat voor de meeste Nederlandse Intercity's gewoon niet nodig is. Was het 3-treinenstelsel uit het Rail21-plan van 1988 geheel doorgevoerd, dan hadden we in Nederland nu "echte" Intercity's gehad. Maar dat is niet zo, dus hebben we Intercity's die veel stoppen en daarom niet gericht zijn op de echt lange afstanden. Dan nog zijn deze stoelen vele malen prettiger dan alles wat hier rondrijdt.
Mocht er ooit besloten worden terug te gaan naar een systeem met een Sprinter, een Sneltrein en een Intercity, waar de Intercity ook daadwerkelijk alleen op grote stations stopt, geloof ik dat dat voor de individuele reiziger een verbetering zal zijn. Maar dat is nu relevant noch realistisch.
Het 3 treinen stelsel is goed uit te voeren in landen als Frankrijk Duitsland en andere landen van dergelijke grote in Nederland inderdaad niet realistisch want wat zijn dan de intercity steden de sneltreinsteden en de plaatsen waar de sprinter stopt.
Dus ik snap waarom het nooit uitgevoerd is te ingewikkeld en te kostbaar en nog moeilijker om een heel intensieve treinenloop te realiseren.
Wij moeten hier tot compromissen komen en niet iedereen zal tevreden zijn.
Wat het ritje in de Metro Rotterdam Den Haag betreft alleen neem ik ook de intercity maar ik reis ook vaak met een groep ouderen en die hebben als 65 jarige net al ikzelf een gratis RET abonnement en reizen daarom met de metro op 0 tarief naar Den Haag omdat dat reiskosten uitspaart en een aantal dat niet kunnen betalen die groep is er namelijk ook en die kijken echt niet naar comfort.
Om straks in Hoek van Holland te komen zal men ook met de metro moeten en ik denk dat men in de toekomst veel meer van dit Randstad rail vervoer zal krijgen hier is de metro de nieuwe sprinter de sprinter de nieuwe sneltrein en daarnaast de intercity
Dus ik snap waarom het nooit uitgevoerd is te ingewikkeld en te kostbaar en nog moeilijker om een heel intensieve treinenloop te realiseren.
Wij moeten hier tot compromissen komen en niet iedereen zal tevreden zijn.
Wat het ritje in de Metro Rotterdam Den Haag betreft alleen neem ik ook de intercity maar ik reis ook vaak met een groep ouderen en die hebben als 65 jarige net al ikzelf een gratis RET abonnement en reizen daarom met de metro op 0 tarief naar Den Haag omdat dat reiskosten uitspaart en een aantal dat niet kunnen betalen die groep is er namelijk ook en die kijken echt niet naar comfort.
Om straks in Hoek van Holland te komen zal men ook met de metro moeten en ik denk dat men in de toekomst veel meer van dit Randstad rail vervoer zal krijgen hier is de metro de nieuwe sprinter de sprinter de nieuwe sneltrein en daarnaast de intercity
Ik vraag me toch af of het stelsel met 3 treinsoorten niet realistisch is in Nederland omdat we het nooit écht hebben geprobeerd. Pier Eringa van ProRail heeft onlangs nog voor non-stop verbindingen met Groningen en Maastricht gepleit en hoewel dit vergezocht is, is het zeker toch interessant om een extra dienst te rijden met een trein die minder stopt? Bijvoorbeeld Amsterdam C - Almere C - Zwolle - Groningen. Of Den Haag C - Utrecht C - Amersfoort - Apeldoorn -Enschede.
Ook dit is theorie maar gezien de toekomst is het wel iets dat op een gegeven moment overwogen moet gaan worden. Wellicht in de vorm van het uitbreiden van het Intercity Direct-netwerk naar andere delen van het land.
Ook dit is theorie maar gezien de toekomst is het wel iets dat op een gegeven moment overwogen moet gaan worden. Wellicht in de vorm van het uitbreiden van het Intercity Direct-netwerk naar andere delen van het land.
Ik vind persoonlijk de 1e klas inderdaad een houding afdwingen die net te rechtop is, maar als je in de goede houding zit, geven de stoelen wel goede steun.
De 2e klas heeft dat minder en vind ik persoonlijk die dus ook beter zitten voor een 'gemakkelijke' zit.
De stoelen zijn uitgekozen na een grote reizigerstest op Rotterdam Centraal. Wat ook al eerder is gezegd: de meerderheid heeft dus voor deze stoelen gekozen, maar je kan nooit iedereen tevreden stellen helaas.
De 2e klas heeft dat minder en vind ik persoonlijk die dus ook beter zitten voor een 'gemakkelijke' zit.
De stoelen zijn uitgekozen na een grote reizigerstest op Rotterdam Centraal. Wat ook al eerder is gezegd: de meerderheid heeft dus voor deze stoelen gekozen, maar je kan nooit iedereen tevreden stellen helaas.
Verstelbare stoelen in de sprinters? Hoeveel dwazer kunnen de eisen van sommige reizigers nog worden?
Het 3-treinensysteem is destijds afgeschoten omdat daarvoor zo'n 50-100 miljard nodig was aan infra investeringen en de politiek daar (terecht) niet over piekerde voor een paar minuten tijdwinst.
Wat heb je in hemelsnaam aan een reizigerstest op een station? Daar komen dan reizigers langs gaan er enkele minuten in zitten en zeggen, ja lekker of niet.
Ze hebben dan compleet geen idee hoe de stoel 20 minuten lang al wiebelend in een rijdende trein zal zitten.
De enige manier om dit aan reizigers voor te leggen is een treinstel nemen, daar in bijvoorbeeld één cuopé alle stoelen vervangen voor de nieuwe versies en dan tijdens de ritten die dat treinstel maakt de klanten gaan vragen naar hun mening hoe die stoelen op de lange duur zitten.
Sprinterreizigers zitten gemiddeld 20 minuten in een trein, dat is geen "lange duur".
Overigens heb ik zelf veel last van mijn rug en krijg van artsen steevast het advies om daarom zoveel mogelijk op een rechte, harde stoel te gaan zitten. Zachte, diepe stoelen verergeren het probleem juist. De nieuwe stoelen in de verbouwde VIRM zijn voor mij daarom ideaal.
Ik doelde ook meer in de algemene zin van langere duur voor het type trein waar de stoelen voor bedoeld zijn.
Overigens haal ik dan dat gemiddelde flink omhoog met 56 minuten in 2 SGM sprinters te moeten zitten (11 min rijden / 15 min wachten / 45 min rijden).
Overigens haal ik dan dat gemiddelde flink omhoog met 56 minuten in 2 SGM sprinters te moeten zitten (11 min rijden / 15 min wachten / 45 min rijden).
Zo werkt dat met gemiddelden. Ik ga zelf vaak van Den Bosch naar Rosmalen v.v. en dat is dan maar weer 7 minuten waarbij veel mensen niet eens de moeite nemen om te gaan zitten.
Ik ken het hele argument dat de NS gebruikt; dat deze stoelen door reizigers zijn getest, maar die hebben klaarblijkelijk dan niet erg goed hun best gedaan.
Het waren geen specifieke geselecteerde reizigers die meegedaan hebben aan de stoelen test op Rotterdam Centraal. Elke reiziger was hier in welkom om de stoelen van drie verschillende fabrikanten uit testen. Oké, het zijn geen fateuilles die uitgebreid verstelbaar zijn, want het blijven Sprinters. ;)
Verder vind ik ze zelf wel weer prima zitten. Dus ieder zijn mening.
Het is dan natuurlijk wel dat je dan alleen kan kiezen uit 3 stoelen.
Stel dat bij zo'n test ze alledrie gewoon ruk zitten, dan zal daar degene uitkomen die nog het minst oncomfortabel is.
Nu kunnen meningen verschillen, ik vind bv de nieuwe stoelen in de VIRM niet lekker zitten terwijl er weer mensen zijn die deze goed vinden zitten.
Stel dat bij zo'n test ze alledrie gewoon ruk zitten, dan zal daar degene uitkomen die nog het minst oncomfortabel is.
Nu kunnen meningen verschillen, ik vind bv de nieuwe stoelen in de VIRM niet lekker zitten terwijl er weer mensen zijn die deze goed vinden zitten.
Er bestaat geen stoel of bank die iedereen lekker vind zitten, dus er zijn altijd mensen die een bepaalde stoel echt niet lekker zullen vinden zitten terwijl de ander die stoel weer heerlijk vind zitten. Ik heb alleen het gevoel dat sommige mensen dat vergeten.
Een behoorlijke tijd geleden, toen de IC brussel nog via roosendaal reed, ben ik van rotterdam naar roosendaal gereisd met die trein. Men reed toen met buitenlands materieel (kan zo niet zeggen waarvandaan) en die beschikte over zachte grote stoelen in de 2e klasse, en ik kreeg er zeer veel last van mijn rug van, terwijl andere die stoel weer heelijk vinden zitten.
Dat NS geen grote en dikke stoelen in de sprinters zet is opzich niet gek, dat gaat weer tenkoste van het aantal zitplaatsen waardoor men langere treinen moet aanschaffen wat weer duurder is. Het is en blijft gewoon een compromis maken, geld is niet oneindig.
Een behoorlijke tijd geleden, toen de IC brussel nog via roosendaal reed, ben ik van rotterdam naar roosendaal gereisd met die trein. Men reed toen met buitenlands materieel (kan zo niet zeggen waarvandaan) en die beschikte over zachte grote stoelen in de 2e klasse, en ik kreeg er zeer veel last van mijn rug van, terwijl andere die stoel weer heelijk vinden zitten.
Dat NS geen grote en dikke stoelen in de sprinters zet is opzich niet gek, dat gaat weer tenkoste van het aantal zitplaatsen waardoor men langere treinen moet aanschaffen wat weer duurder is. Het is en blijft gewoon een compromis maken, geld is niet oneindig.
Een medische specialist heeft me ooit aan mijn verstand gebracht dat een zachte, diepe stoel of bank in eerste instantie heerlijk lijkt te zitten maar dat je door gebrek steun juist rugpijn krijgt als je er wat langer op zit. Die heerlijke zachte bank waarin je in iedere avond achter de TV diep wegzakt sloopt je rug, zo'n harde stijve Chesterfield is veel beter.
Gisteren heb ik voor het eerst in de SNG gereden en eerlijk gezegd vond ik het een tegenvaller. Ook in de tweede klasse vind ik de stoelen niet prettig, ook in vergelijking met andere stoptreinen. Erg hard, erg kort en erg laag.
De stoelen in de echte Sprinter en in de SLT zijn ook niet fantastisch en comfortabele banken zoals vroeger in Plan V zal er wel niet meer inzitten, maar de SNG slaat alles.
Los daarvan ben ik ook niet te spreken over de rij-eigenschappen. De trein lijkt erg hard geafgeveerd en had het hele traject (Leiden-Haarlem) last van trillingen.
Met andere woorden: ik ben nog niet overtuigd...
Weetje wat ik ook wel een beetje jammer vind aan de SNG. dat er per treinstel maar 1 1e klasse coupe zit. Dus alleen maar aan de voorkant van de trein. De achterkant heeft gewoon 2e klasse.
Dat vind ik wel jammer. Want bij de SLT zit er wel aan beide uiteinden van de trein een 1e klas. Ik dacht dat dat bij de SNG ook wel zo zou zijn. Maar dat is dus niet zo.
Dat vind ik wel jammer. Want bij de SLT zit er wel aan beide uiteinden van de trein een 1e klas. Ik dacht dat dat bij de SNG ook wel zo zou zijn. Maar dat is dus niet zo.
Het gaat hier over de SNG niet de ICNG want die rijdt nog niet.
En in de de SNG hebben de 4-delige stellen aan beide kanten een 1e klas coupe, en de korte 3-delige stellen inderdaad aan maar 1 kant een 1e klasse. En dat is normaal is gesproken genoeg, zijn zelfs in de spits niet volledig bezet. Ja, er moeten natuurlijk niet geen reizigers met een 2e klas kaartje gaan zitten.
En in de de SNG hebben de 4-delige stellen aan beide kanten een 1e klas coupe, en de korte 3-delige stellen inderdaad aan maar 1 kant een 1e klasse. En dat is normaal is gesproken genoeg, zijn zelfs in de spits niet volledig bezet. Ja, er moeten natuurlijk niet geen reizigers met een 2e klas kaartje gaan zitten.
De stoelen in de SGM en SLT vind ik zelf prima zitten eigenlijk. Nooit geen rug problemen mee gehad.
Die in de SNG vind ik niet zo.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.