wifi in de trein is supertraag vandaar dat het bij veel personen de indruk geeft ‘dat het niet werkt’
meerdere malen gemeten met speedtest: 0,5 mbps download en 0,4 upload is echt te weinig om bijvoorbeeld basisvoorzieningen zoals mail (zonder bijlagen) en apps als whatsapp en signal te kunnen gebruiken. Kan dat niet wat sneller? Je kunt iedere connectie begrenzen tot een bepaald maximum. En geef dat aub ook aan bij de informatie over wifi in de trein en bij het maken (inloggen) van de connectie. Nu maak je veel reizigers blij met een dode mus c.q. valse beloften. Voor werken in de trein of filmpjes bekijken kun je een 4G mobiel netwerk aanschaffen, zeg dat er ook bij.
Beste antwoord door Daniël NS
Hey Henderik49. Welkom bij de NS Community!
We hebben al een aantal maal de snelheid van de wifi verhoogd, helaas is het gebruik ook flink toegenomen waardoor je dit weer niet merkt als reiziger. Voor de Wi-Fi is de trein aangewezen op de dekking van het 3/4G netwerk. Net zoals internet op je telefoon, komt het binnen in de trein en die zorgt ervoor dat het een Wi-Fi signaal wordt voor de reizigers. De reizigers zullen dit signaal moeten delen, hierdoor krijgt iedereen een langzame verbinding, zodat de verbinding er niet uit klapt. Je geeft het zelf ook al aan, maar voor heviger gebruik zoals een video bekijken is het handiger om je eigen data te gebruiken indien mogelijk.
Doe ik al jaren, nog nooit een probleem gehad. Ik maak me meer zorgen over alle persoonlijke gegevens die onze fijne inlichtingendiensten linea recta naar de VS sturen, dat is pas onveilig
Voor bankzaken heb je sowieso two-factor authenticatie tegenwoordig, dus een vingerafdruk, token/calculator of QR code scannen in de app om op je laptop te kunnen bankieren.
De verbinding is sowieso SSL beveiligd dus er worden geen ‘plain text’ wachtwoorden e.d. verzonden, maar voor je gemoedsrust kan je een VPN (ip anonymizer) gebruiken, het WireGuard protocol werkt prima in de trein.
Of is betrouwbaarheid van de App in de trein onwenselijk?
Dat is de reden waarom ik uiteindelijk internet op mijn mobiel heb genomen. Het niet aanwezig zijn van WiFi op veel stations, ontbreken van WiFi in Sprinters en de slechte kwaliteit van WiFi in treinen waar deze zou moeten zijn.
Bij verstoringen was ik altijd afhankelijk van anderen. Juist omdat NS wilt dat iedereen plant in de app zou NS minimaal moeten zorgen voor WiFi op alle stations.
De Zwitserse Spoorwegen hebben een speciale manier gevonden om internet aan boord van de lange-afstandstreinen aan te bieden: Freesurf. Alsof die deze discussie precies al mee gelezen hebben.
Je ziet in de planner welke treinen Freesurf aanbieden. Maar Freesurf is iets heel speciaals: het werkt ‘gewoon’ via je Zwitserse telefoon. De Zwitser installeert de Freesurf-app en surft gewoon op 3G of 4G naar gelang dat beschikbaar is - kan bij de volgende berg wel eens tijdelijk niet beschikbaar zijn. Zo lang de Zwitser in een CFF-trein zit en de Freesurf-app gebruikt, gaan die data niet van zijn forfait of tegoed af. CFF betaalt (blijkbaar) de rekening.
Et voilà: “gratis” internet. Daar waar het beschikbaar is op 3G of 4G en ook zonder verdere limitaties.
Toen dacht ik: dat ga ik ook proberen. Maar dat feest ging natuurlijk niet door. Ikke buitenlander, dus ik heb een buitenlandse SIM. En die doen niet mee met dat feestje.
Dat gebeurt mij ook altijd als ik naar Afrika reis. Viersterrenhotel. “Oui, monsieur, nous avons Wifi”. Maar dan moet je wel doorvragen: die Wifi is inderdaad niet met het internet verbonden.
In dit verband is misschien interessant dat er in Groot-Brittannië een vergelijkbare discussie is. Rond 2016 is daar een grote slag gemaakt om internet in de treinen te installeren. Dat spul is nu zo’n beetje allemaal aan vervanging toe. De regering heeft nu gezegd dat om te bezuinigen de apparatuur maar beter verwijderd kan worden.
In Groot-Brittannië wordt het argument aangevoerd dat om te concurreren met andere vervoersmiddelen reiziger verwachten dat er in internet in de treinen moet worden aangeboden. Wat daar ook meespeelt is dat op veel trajecten het mobiel internet slecht is. Zeker als er tunnels zijn.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de gebruikte apparatuur. Die zal hoogstwaarschijnlijk verouderd zijn. Mijn iPhone met Vodafone 5G doet het tegenwoordig ook in tunnels en onder overkappingen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.