Skip to main content

Waarom is het ov in Nederland zo duur vergeleken met andere landen? Tegenwoordig kan je niet meer wonen of komen waar je wilt.

Hoezo worden ov kosten tot op zekere hoogte niet gebonden aan inkomen?

Alle prijzen stijgen dus ook die van het OV. Er is wel degelijk een samenhang. Die mensen die roepen dat de lonen in het OV zo geweldig zijn moeten er dan zelf gaan werken. Ze vragen nog steeds om personeel.

Maar we bevinden ons niet op het alles prijzen forum. We bevinden ons op het ns forum. 


Alle prijzen stijgen dus ook die van het OV. Er is wel degelijk een samenhang. Die mensen die roepen dat de lonen in het OV zo geweldig zijn moeten er dan zelf gaan werken. Ze vragen nog steeds om personeel.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/36/prijzen-openbaar-vervoer-stijgen-sterker-dan-autokosten

De prijzen van het OV stijgen al zeker 25 jaar gemiddeld veel sneller dan de algemene prijsindex en de lonen. Daarmee wordt het OV langzamerhand voor steeds grotere groepen niet meer betaalbaar.

Een belangrijke oorzaak is los van de hoge loonkosten de achterblijvende arbeidsproductiviteit. Organisatie en werkprocedures zijn al decennia lang nauwelijks veranderd en door eisen m.b.t. roosters en persooneelsinzet soms juist inefficiënter geworden. e achterblijvende arbeidsproductivianisatie en werkprocedures zijn al t


 

Het is hier geen benzine topic, en treinen rijden niet eens op benzine dus volstrekt irrelevant. We komen niet verder als we steeds maar andere problemen erbij gaan halen.

Ik heb het nu over de kosten van de trein. Daar gaat deze topic ook over. Niet over de prijs van de benzine. 

De benzineprijs is maar een voorbeeld. Alle prijzen stijgen. Ook die van ov. De overheid subsidieert de NS niet, zoals bijvoorbeeld België de NMBS als staatsbedrijf wel subsidieert (daar is de trein veel goedkoper - minder in prijs gestegen). NS moet voor concessierecht betalen en er wordt btw geheven op treinkaartjes (daar wil NS trouwens vanaf). De gestegen lonen zitten erin - ik las trouwens eerder al dat 41% van de kosten van een standaard treinkaartje uit personeelskosten bestaat. 

De treintarieven (los ticket reguliere prijs zonder korting) gaan gewoon echt niet goedkoper worden hier. Tenzij de politiek andere keuzes gaat maken maar dat zie ik niet gebeuren.


In dit verband is Luxemburg een heel interessant land geworden. Iedereen kan zonder kosten met het OV reizen. Ik hoor van vrienden die daar wonen dat het een groot succes is.

Het belangrijkste argument voor de Luxemburgse overheid om het OV gratis toegankelijk te maken is dat er enorm bespaard kan worden op de aanleg van allerlei infrastructuur voor auto's. Verder zijn er geen kosten meer voor opbrengstadministratie. Die besparing wordt dan weer ingezet in het schoonhouden van het materieel. 
Je bespaart als land behoorlijk wat geld als je geen OV-chipkaartcircus (met OVpay) in de lucht hoeft te houden.

Alleen voor 1e klas reizen met de trein moet nog betaald worden.


Misschien werkt gratis OV in Luxemburg goed omdat het een klein overzichtelijk land is, er weinig inwoners en trein/buslijnen zijn? En geen grote steden?


Dat Luxemburg klein en overzichtelijk is speelt ongetwijfeld mee. Maar het blijft een interessant model om te volgen. Zeker wanneer je als land OV wilt inzetten om klimaatdoelen te halen en last hebt van een enorm verkeersinfarct.

Er is inmiddels 3 jaar ervaring met gratis OV in Luxemburg. Een kort artikel (in het Engels) is te vinden op Residents of Luxembourg celebrate three years of free public transport | Eltis.


De benzineprijs is maar een voorbeeld. Alle prijzen stijgen. Ook die van ov. De overheid subsidieert de NS

nogmaals we bevinden ons op het ns forum. Dus benzineprijzen doen er niet toe. Of de wekelijkse boodschapoen. 

De NS stijgt de prijzen al jaren. Nog voor er sprake was van de inflatie

 niet, zoals bijvoorbeeld België de NMBS als staatsbedrijf wel subsidieert (daar is de trein veel goedkoper - minder in prijs gestegen). NS moet voor concessierecht betalen en er wordt btw geheven op treinkaartjes (daar wil NS trouwens vanaf). De gestegen lonen zitten erin - ik las trouwens eerder al dat 41% van de kosten van een standaard treinkaartje uit personeelskosten bestaat. 

nou. Dan moet daar maar snel wat aan gebeuren. Het trieste is dat de gemiddelde conducteur zijn/haar werk niet zodanig uitvoert zoals ik dat had willen zien. Er is bijna geen controle in de trein. Dan betekent dat het werk niet goed uitgevoerd wordt. En wie wil daar nou aan betalen. Dan betaal ik liever voor het loon van de klantenservice van ns. Aangezien zij wel gewoon hun werk doen. En tenminste vriendelijk zijn. 

In de trein ervaar ik dat al lang niet meer. Je wordt alleen maar afgesnauwd (tenminste ik wel). 

De treintarieven (los ticket reguliere prijs zonder korting) gaan gewoon echt niet goedkoper worden hier. Tenzij de politiek andere keuzes gaat maken maar dat zie ik niet gebeuren.

 

Daar zou ik nog vrede mee kunnen hebben. Maar het ieder jaar stijgen van de prijs is wat mij zorgen baart.  


In dit verband is Luxemburg een heel interessant land geworden. Iedereen kan zonder kosten met het OV reizen. Ik hoor van vrienden die daar wonen dat het een groot succes is.

Het belangrijkste argument voor de Luxemburgse overheid om het OV gratis toegankelijk te maken is dat er enorm bespaard kan worden op de aanleg van allerlei infrastructuur voor auto's. Verder zijn er geen kosten meer voor opbrengstadministratie. Die besparing wordt dan weer ingezet in het schoonhouden van het materieel. 
Je bespaart als land behoorlijk wat geld als je geen OV-chipkaartcircus (met OVpay) in de lucht hoeft te houden.

Alleen voor 1e klas reizen met de trein moet nog betaald worden.

Luxemburg is natuurlijk alleen maar veredeld stadsvervoer.


 

De benzineprijs is maar een voorbeeld. Alle prijzen stijgen. Ook die van ov. 

Het probleem is echter zoals ik al hierboven heb aangegeven dat de OV-tarieven jaar in jaar uit harder stijgen dan de algemene prijsindex en de lonen. Als dat ieder jaar 1% extra is is het OV (los van inflatie) na 25 jaar wel reëel een kwart duurder geworden. Dat is een tendens die niet houdbaar is want uiteindelijk wordt het OV op die manier sluipenderwijs onbetaalbaar.

Bijna de helft van de opbrengst het treinkaartje gaat inmiddels op aan personeelskosten. Juist bij die personeelskosten zal er iets structureel moeten veranderen.


Het meeste OV in Nederland is ook veredeld stadsvervoer. 


Ik denk niet dat dit de echte reden is. Dat zoiets in Nederland niet mogelijk is heeft volgens mij maar één reden. Geld. Zolang de politiek niet over de brug komt zal zoiets ook niet van de grond komen. 


Klopt. De afstanden zijn zo kort en de trein stopt zo vaak. 

Zitten de treinen nu ook altijd flink vol in Luxemburg? Ben daar al jaren niet geweest.

Mijn indruk is ook dat er in Nederland altijd erg veel gereisd wordt. Ik zit op dit moment in de trein, het is meivakantie en er zijn hopen jongeren met Jongerendagkaarten onderweg. Stel dat ov in Nederland gratis was, zou de toeloop dan niet zo groot zijn dat treinen uitpuilen en vertragingen de spuigaten uitlopen? (Ik denk even aan het 9- Euroticket van vorig jaar in Duitsland)

Wat niet-controlerend personeel betreft: in de vorige trein trof ik een erg vriendelijke conductrice die op het traject Roosendaal - Den Bosch regelmatig voorbij liep en ook enkele "boetes" uitdeelde (grijsrijders 1e klas en 2 lichtelijk bedwelmde jongeren die geen enkel vervoerbewijs hadden). Het is maar net welk personeel je treft.


In Luxemburg wordt het gratis OV vooral ingezet om mensen te verleiden de auto te laten staan.

Luxemburg heeft in Europa het hoogste autobezit per hoofd van de bevolking en ook nog eens zo ongeveer de laagste brandstofprijzen. De verleiding om de auto te nemen is dan groot. Dat leidt tot enorme verkeersinfarcten in het land.


Stel dat ov in Nederland gratis was, zou de toeloop dan niet zo groot zijn dat treinen uitpuilen en vertragingen de spuigaten uitlopen? (Ik denk even aan het 9- Euroticket van vorig jaar in Duitsland)

Er zit nog een wereld van verschil tussen (bijna) gratis OV zoals in Luxemburg en het €9 -ticket in Duitsland en het inmiddels vrijwel onbetaalbare tarief in Nederland.

Gratis of bijna gratis moet je niet willen maar een zo hoog tarief dat het voor grote groepen niet meer te betalen is moet je ook niet willen. Je kunt dus ook ergens halverwege gaan zitten zoals bijv. in Azië.


Gratis of bijna gratis moet je niet willen maar een zo hoog tarief dat het voor grote groepen niet meer te betalen is moet je ook niet willen. Je kunt dus ook ergens halverwege gaan zitten zoals bijv. in Azië.

En hoe wordt dat dan betaald c.q  krijg je de kosten omlaag? Meer automatisering, eenmansbediening, minder personeel waarschijnlijk want anders gaat het nooit lukken, aangezien subsidiëren niet kan/mag.

Juist die dingen die al jaren zijn bediscussieerd op dit forum maar die niet zouden kunnen ivm veiligheid, zichtbaarheid enzovoorts. Er verandert ondertussen niks maar de prijzen stijgen.

En naar het schijnt (uit ander topic) is het ook helemaal niet het doel om mensen van auto op ov te laten overstappen dmv goedkopere tarieven want dan schijnen slechts degenen die al ov gebruiken, nog vaker met ov reizen (lees:extra reisjes maken) en juist niet de autorijders. 

De gedachte die bij veel mensen heerst is dat mensen uit de auto krijgen wel de insteek is van de overheid ivm de klimaatdoelen en het niet laten dichtslibben van de steden. Dat het ov dan zo duur is staat inderdaad haaks op dat beeld.


Gratis of bijna gratis moet je niet willen maar een zo hoog tarief dat het voor grote groepen niet meer te betalen is moet je ook niet willen. Je kunt dus ook ergens halverwege gaan zitten zoals bijv. in Azië.

En hoe wordt dat dan betaald c.q  krijg je de kosten omlaag? Meer automatisering, eenmansbediening, minder personeel waarschijnlijk want anders gaat het nooit lukken, aangezien subsidiëren niet kan/mag.

Die kosten zullen inderdaad omlaag moeten, zoals nu kan het niet verder gaan want dan blijven de tarieven veel sneller stijgen dan de lonen tot op het punt dat iedereen afhaakt. Hetzelfde zal overigens gelden voor andere delen van de collectieve sector waar de arbeidsproductiviteit al decennia achterblijft bij het bedrijfsleven.


De prijs heeft natuurlijk alles te maken met het beleid van NS maar nog meer die van de Overheid.

Je kan er ook voor kiezen om, zoals in Duitsland het OV zwaar te gaan subsidieren om zo reizigers weet te verleiden.

Met brandstof kon/kan het ook… 17 cent korting (tot eind juni 2023).

Maar met de huidige regering met als grootste parasieten Kaag en Klaver zullen we als trein of auto gebruiker diep in de buidel moeten gaan tasten...


Je kan er ook voor kiezen om, zoals in Duitsland het OV zwaar te gaan subsidieren om zo reizigers weet te verleiden.

Dat mag wettelijk niet als het vervoer niet is aanbesteed. Zolang NS onderhands de concessie voor het HRN krijgt dus geen subsidie.

Daarnaast zal de politiek er ook weinig voor voelen om de rekening te gaan betalen van looneisen van 15% van vakbonden en personeel. Iets met precedentwerking.


(...) parasieten (...)

En toen ben ik gestopt met lezen.


In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn er meerdaagse CAO-stakingen geweest. Daarnaast stakingen vanwege de onveiligheid op de treinen. Zo tevreden was het personeel niet.

Dat zal best. Maar de trein tarieven waren de helft van wat ze nu zijn en dat is eigenlijk wat mij nog het meest interesseert (en tegenwoordig irriteert). Nu is de trein duur, personeel op de trein heeft een fors salaris maar er wordt nog steeds net zoveel gestaakt als vroeger. Men is niet snel tevreden meer. Dus.....extra vervelend dit.

in de jaren 90 was deservice ook nog eens feel beter. Die paar stakingen zijn niks bij de maandenlange buitendienststellingen die nu de norm zijn. 


in de jaren 90 was deservice ook nog eens feel beter. Die paar stakingen zijn niks bij de maandenlange buitendienststellingen die nu de norm zijn. 

 

Dit. 😌


@Tamzin  @Trein-Dario   Bij de meeste werkgevers in de industrie kun je meer verdienen dan het basissalaris van de NS, daar hoef je echt geen specialist voor te zijn.

Misschien is het voor jongeren interessant om bij de NS te beginnen maar voor 40+ absoluut niet voor het basis salaris.

 

En Tamzin, er is vanuit de overheid druk gezet op de NS om met een hogere salariseis in te stemmen, ook bij overheidsbanen is de stijging vergelijkbaar geweest als bij de NS.  En daarbij heb ik je al meermalen aangegeven dat je bij dit soort dingen niet naar 1 jaar moet kijken maar naar het totale verloop van loonsverhogingen over een langere periode om een goed beeld te krijgen.  Helaas staar jij je blind op de laatste CAO afspraken in plaats van over een langere periode te kijken.

 

Sommige branches zullen altijd arbeidsintensief blijven, daar kun je niet aan ontkomen, tenzij je bewust daarvoor kiest en de gevolgen accepteert.  Al zijn ze op het spoor druk bezig met ATO om de machinist te vervangen. Daarnaast was er ooit de illusie dat poortjes zouden bijdragen aan het verminderen van controleren personeel, nu willen reizigers de Hc juist meer zien in de trein. Dan maar geen Hc meer op de trein, prijs kaartje naar beneden en meer ellende en overlast in de treinen doordat je ook bepaalde groepen dan meer aantrekt.

En wat dacht je van de SPOPO die opeens verdween waardoor de NS gedwongen werd om V&S medewerkers aan te gaan nemen, was dat niet de overheid die die keuze maakte waardoor de NS meer medewerkers moest aannemen?

En de overheid kan het OV dan subsidie geven maar wie betaald dat uiteindelijk? Juist, alle Nederlanders die meer belasting moeten betalen terwijl die al zo hoog zijn in NL.


@Tamzin  @Trein-Dario   

 

Sommige branches zullen altijd arbeidsintensief blijven, daar kun je niet aan ontkomen, tenzij je bewust daarvoor kiest en de gevolgen accepteert.  Al zijn ze op het spoor druk bezig met ATO om de machinist te vervangen. Daarnaast was er ooit de illusie dat poortjes zouden bijdragen aan het verminderen van controleren personeel, nu willen reizigers de Hc juist meer zien in de trein. Dan maar geen Hc meer op de trein, prijs kaartje naar beneden en meer ellende en overlast in de treinen doordat je ook bepaalde groepen dan meer aantrekt.

 

Jullie laten je haast nooit zien in de trein, dus die overlast is er al in de trein. Tot grote ergenis van de reizigers die zich niet veilig meer voelen. Of zich eraan storen. De overlast waar jij het nu overhebt die is er al. Al jaren. 

Maar het lijkt wel alsof jullie dat niet begrijpen. Alsof jullie in jullie eigen bubeltje zitten en het allemaal maar niet willen zien of zo. 


De prijs heeft natuurlijk alles te maken met het beleid van NS maar nog meer die van de Overheid.

Je kan er ook voor kiezen om, zoals in Duitsland het OV zwaar te gaan subsidieren om zo reizigers weet te verleiden.

De trein wordt al flink gesubsidieerd, alleen dan indirect via ProRail. Als er geen subsidie naar ProRail ging en al het onderhoud betaalt moet worden van de gebruiksvergoedingen dan was het treinkaartje waarschijnlijk een stuk duurder geweest.


De prijs heeft natuurlijk alles te maken met het beleid van NS maar nog meer die van de Overheid.

Je kan er ook voor kiezen om, zoals in Duitsland het OV zwaar te gaan subsidieren om zo reizigers weet te verleiden.

Als er geen subsidie naar ProRail ging en al het onderhoud betaalt moet worden van de gebruiksvergoedingen dan was het treinkaartje waarschijnlijk een stuk duurder geweest.

Nee, dan werden de spoorwegen opgeheven omdat niemand het meer kon betalen. Overigens wordt de infra voor het wegverkeer ook zwaar gesubsidieerd. Weliswaar worden de rijkswegen betaald uit de wegenbelasting maar provinciale en gemeentelijke wegen worden voor het leeuwendeel uit de algemene middelen betaald.


Reageer