Zojuist werd een reiziger aangesproken op het reizen in tegengestelde richting tussen Gouda en Gouda goverwelle voor een reis die uit de richting Utrecht begon. Ze (studente) zou in het weekend een boete krijgen als ze dit deed. Nu reis ik ook wel eens uit die richting en krijg dezelfde route dan ook aangeboden als snelste reisadvies. Ik weet ook niet beter dat je een langere route mag nemen als deze sneller is. De vraag is dus: wordt je door het volgen van de NS routeplanner mogelijk een boete aangesmeerd?
- Community
- Jouw reis
- In de trein
- Reisadvies tegen de regels?
124 reacties
- Intercity
- 53 reacties
- 12 maart 2025
Gouwe ouwe, van Amstel naar Nijmegen via Goverwelle 🤣https://x.com/azhopje2012/status/1550919808585269248
En
Terugsteken naar Dordrecht via Roosendaal is dus niet twee keer per uur ‘toegestaan’, maar altijd.
Klopt
- NS Hoofdconducteur
- 495 reacties
- 13 maart 2025
Ik heb dit met verbazing zitten lezen. We moeten nu zelfs actief terugsteekopties omroepen, dus dat dit bij de betreffende collega niet bekend was vind ik vreemd. Het is naar ons op allerlei manieren gecommuniceerd.
Laat het duidelijk zijn: reizigers hoeven geen uitleg te geven tenzij er om gevraagd wordt. Krijg je hierdoor een Uitstel van Betaling of een correctie tarief? Dan wordt deze gewoon gecorrigeerd door klanteNService omdat het onterecht is. Ik ga dit onder de aandacht brengen.
- Super user
- 24945 reacties
- 13 maart 2025
Ik heb dit met verbazing zitten lezen. We moeten nu zelfs actief terugsteekopties omroepen, dus dat dit bij de betreffende collega niet bekend was vind ik vreemd. Het is naar ons op allerlei manieren gecommuniceerd.
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk vlak voor Gouda? Ik kan m e niet herinneren dat dit vanaf Utrecht kort voor Gouda ooit is gebeurd en ik reis dit stukje erg vaak. Of bedoelt u iets anders?
- Koploper*
- 2353 reacties
- 13 maart 2025
En
Terugsteken naar Dordrecht via Roosendaal is dus niet twee keer per uur ‘toegestaan’, maar altijd.
Niet om het één of het ander, maar dat zou in dit geval toch niet werken voor Oudenbosch van Dordrecht via Roosendaal?
Met deze optie verdwijnt juist het terugsteekadvies.
4> minuten extra overstaptijd = 1x per uur (:07)
6> minuten extra overstaptijd = 0x per uur
- NS Hoofdconducteur
- 495 reacties
- 13 maart 2025
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk vlak voor Gouda? Ik kan m e niet herinneren dat dit vanaf Utrecht kort voor Gouda ooit is gebeurd en ik reis dit stukje erg vaak. Of bedoelt u iets anders?
Ik zoek zo even een screenshot op van een overstapstaat
- NS Hoofdconducteur
- 495 reacties
- 13 maart 2025
Voorbeeld: bij aankomst in Groningen zijn dit de overstappen die we krijgen. De grijze zijn de overstappen die je dan omroepen "moet". Dan kom je uit Assen en staat de sprinter er opnieuw in die kant op. Dat soort dingen doel ik op. Intern mega veel klachten over gekomen.

- NS Hoofdconducteur
- 495 reacties
- 13 maart 2025
Voorbeeld: bij aankomst in Groningen zijn dit de overstappen die we krijgen. De grijze zijn de overstappen die je dan omroepen "moet". Dan kom je uit Assen en staat de sprinter er opnieuw in die kant op. Dat soort dingen doel ik op. Intern mega veel klachten over gekomen.

Een actueel voorbeeld

- Koploper*
- 2353 reacties
- 13 maart 2025
Maar waarom zijn er intern klachten over? Het is toch daadwerkelijk een overstap die aan sommige reizigers geadviseerd worden? Ik snap dat het gek kan lijken, maar heel gek is het niet.
- Super user
- 7250 reacties
- 13 maart 2025
Dan kom je uit Assen en staat de sprinter er opnieuw in die kant op. Dat soort dingen doel ik op. Intern mega veel klachten over gekomen.
Maar ik neem aan dat dit toch alleen in de intercity wordt omgeroepen en niet in de sprinter vanuit Assen?
- Koploper****
- 12618 reacties
- 13 maart 2025
Ik kan me overigens goed voorstellen dat er intern klachten over zijn. Conducteurs moeten overstappen omroepen die volkomen onlogisch zijn.
Zo wordt er in de IC van Hilversum naar Amsterdam Centraal voor aankomst in Amsterdam omgeroepen van welk spoor de Sprinter richting Weesp vertrekt. Welke reiziger gaat er nu van Hilversum via Amsterdam Centraal naar Weesp?
- NS Hoofdconducteur
- 495 reacties
- 13 maart 2025
Maar waarom zijn er intern klachten over? Het is toch daadwerkelijk een overstap die aan sommige reizigers geadviseerd worden? Ik snap dat het gek kan lijken, maar heel gek is het niet.
Omdat onze overstapstaat nu op veel stations helemaal vol staat met terugsteek opties waardoor relevante overstappen (bijvoorbeeld in Leiden de IC naar Schiphol) wegvallen zodat de sprinter terug richting Laan van NOI getoond wordt
- NS Hoofdconducteur
- 495 reacties
- 13 maart 2025
Dan kom je uit Assen en staat de sprinter er opnieuw in die kant op. Dat soort dingen doel ik op. Intern mega veel klachten over gekomen.
Maar ik neem aan dat dit toch alleen in de intercity wordt omgeroepen en niet in de sprinter vanuit Assen?
Sprinters doen dit dus ook, omdat de computer dit ziet als overstap. Kom je met de 5100 in Rotterdam aan vanuit Dordrecht. Iets als: U kunt hier overstappen voor de richting Vlissingen, voor Dordrecht, voor Schiphol Airport en voor Den Haag CS. Deze sprinter rijdt verder richting Den Haag CS via Delft.
- Super user
- 7250 reacties
- 13 maart 2025
Ik bedoel meer dat er toch geen overstappen worden getoond/omgeroepen die echt dezelfde trein betreffen, maar dan in tegengestelde richting?
- NS Hoofdconducteur
- 495 reacties
- 13 maart 2025
Ik kan me overigens goed voorstellen dat er intern klachten over zijn. Conducteurs moeten overstappen omroepen die volkomen onlogisch zijn.
Zo wordt er in de IC van Hilversum naar Amsterdam Centraal voor aankomst in Amsterdam omgeroepen van welk spoor de Sprinter richting Weesp vertrekt. Welke reiziger gaat er nu van Hilversum via Amsterdam Centraal naar Weesp?
Exact en daar komt bij dat dus belangrijkere overstappen sneuvelen in de lijst, collega's alleen de eindbestemmingen omroepen en de omroep veel te lang wordt waardoor mensen het niet meer snappen.
Ik heb altijd een vaste opbouw voor mn omroepen:
Goede......, het volgende station is .... We komen binnen op spoor .... En de deuren gaan open in de rijrichting..... Overstappen kan richting .... en deze trein rijdt verder richting ..... (via ..... ).
Overstappen zoek ik zelf op in rijdendetreinen om het gegeven dat daar lijnnummers bij staan en ik alle stations makkelijk kan zien. Bij meer dan 3 overstappen noem ik alleen de richting en vertrekspoor.
Hoe langer een omroepbericht, hoe minder mensen luisteren. Daarom doe ik bijvoorbeeld de mededeling van de ICD toeslag een minuut of 3 na de eerste omroep (dan heb ik opnieuw de aandacht) en bij belangrijke mededelingen zoals opgeheven door verstoringen of splitsen laat ik de overstappen weg en vervang ik door: "Kijk voor overstappen in je favoriete reisplanner". Ook om te voorkomen dat het bericht te lang wordt
- NS Hoofdconducteur
- 495 reacties
- 13 maart 2025
Ik bedoel meer dat er toch geen overstappen worden getoond/omgeroepen die echt dezelfde trein betreffen, maar dan in tegengestelde richting?
Oh ja zeker wel. Dat gebeurt in de 5000/5100/5200 regelmatig. Systeem denkt dan ik zit nu in de 5100 dus de 5000 kan ik omroepen in dezelfde richting😂😬
- Koploper**
- 2265 reacties
- 13 maart 2025
Verklaart veel, die gewiizigde omroepinformatie.
Ik vroeg me al af waarom ik de laatste tijd regelmatig volslagen onzinnige overstappen omgeroepen hoor worden. Bijvoorbeeld als ik met IC 2663 van Amsterdam Centraal op Almere Centrum aankom wordt nu regelmatig omgeroepen dat je kunt overstappen op de sprinter (4965?) richting Hilversum terwijl:
- je vanaf Almere Centrum op alle stations eerder kunt zijn met de sprinter (terug) richting Amsterdam Centraal (4660) met een overstap op Weesp (op sprinter 5865) die eerder gaat
- je vanaf Amsterdam Centraal überhaupt niet naar Almere Centrum had gemoeten om hier te komen maar meteen de sprinter (5863) of (naar Hilversum) intercity had moeten pakken.
Er lijkt nog wel wat intelligentie verwerkt kunnen worden in welke overstappen worden omgeroepen.
- Koploper****
- 12618 reacties
- 13 maart 2025
Dat van die onzinnige terugsteekoverstappen omroepen was mij ook opgevallen.
Er zal wel een project geweest zijn van een projectmanager met een projectteam om een zogenaamd “Verbetertraject Boordomroepen” of “Boordomroep Nieuwe Generatie” of “Boordomroep 2.0” in te voeren. Uiteraard gaat de “uitrol” van een dergelijk project gepaard met de nodige kinderziekten. Waarmee de projectmanager en het projectteam weer maanden onder de pannen zijn om alle feedback te verzamelen en langzaam maar zeker te gaan sleutelen aan een hersteltraject.
Maar eerst moet er natuurlijk gerapporteerd worden aan de “Stuurgroep Informatievoorziening” voordat een besluit kan worden genomen over de implementatie van de verbetervoorstellen.
- Koploper***
- 3693 reacties
- 13 maart 2025
Dat van die onzinnige terugsteekoverstappen omroepen was mij ook opgevallen.
Er zal wel een project geweest zijn van een projectmanager met een projectteam om een zogenaamd “Verbetertraject Boordomroepen” of “Boordomroep Nieuwe Generatie” of “Boordomroep 2.0” in te voeren. Uiteraard gaat de “uitrol” van een dergelijk project gepaard met de nodige kinderziekten. Waarmee de projectmanager en het projectteam weer maanden onder de pannen zijn om alle feedback te verzamelen en langzaam maar zeker te gaan sleutelen aan een hersteltraject.
Maar eerst moet er natuurlijk gerapporteerd worden aan de “Stuurgroep Informatievoorziening” voordat een besluit kan worden genomen over de implementatie van de verbetervoorstellen.

- Super user
- 7250 reacties
- 13 maart 2025
Oh ja zeker wel. Dat gebeurt in de 5000/5100/5200 regelmatig. Systeem denkt dan ik zit nu in de 5100 dus de 5000 kan ik omroepen in dezelfde richting😂😬
Nee, ik bedoel in tegengestelde richting. Dus in jouw eerdere voorbeeld, wordt in de sprinter van Assen naar Groningen ook de sprinter van Groningen naar Assen als overstap vermeld?
- 29851 reacties
- 13 maart 2025
Volgens
Bij aankomst met een IC in Groningen en bestemming Europapark of Haren mag je natuurlijk terugsteken met een ‘sprinter naar Assen’ (Zwolle), want het is de meest logische optie t.o.v. een IC-Sprinter overstap in Assen.
Voor Groningen zou je Gouda in kunnen vullen en Europapark is dan Goverwelle.
Om dat (handmatig) om te roepen in een sprinter naar Groningen is in de meeste gevallen totale onzin, want waarom zou je vanaf Europapark naar bijv. Haren via Groningen reizen?
Maar Sander krijgt dat dus blijkbaar soms wel te zien en is zelfs verplicht om het om te roepen? Gelukkig hebben sprinters automatische omroep en in een 6100 richting Groningen zal overstappen of diezelfde 6100 richting Assen dus ontbreken.
- Intercity
- 53 reacties
- 13 maart 2025
Volgens
Bij aankomst met een IC in Groningen en bestemming Europapark of Haren mag je natuurlijk terugsteken met een ‘sprinter naar Assen’ (Zwolle), want het is de meest logische optie t.o.v. een IC-Sprinter overstap in Assen.
Om dat (handmatig) om te roepen in een sprinter naar Groningen is in de meeste gevallen totale onzin, want waarom zou je vanaf Europapark naar bijv. Haren via Groningen reizen?
Maar Sander krijgt dat dus blijkbaar wel te zien en is zelfs verplicht om het om te roepen? Gelukkig hebben sprinters automatische omroep.
Ja dat klopt in de intercity's niet, maar misschien komt nog
- 29851 reacties
- 13 maart 2025
Niet om het één of het ander, maar dat zou in dit geval toch niet werken voor Oudenbosch van Dordrecht via Roosendaal?
Met deze optie verdwijnt juist het terugsteekadvies.
4> minuten extra overstaptijd = 1x per uur (:07)
6> minuten extra overstaptijd = 0x per uur
Je hebt helemaal gelijk, extra overstaptijd instellen zal geen (extra) terugsteekadviezen opleveren want een andere overstap op de kortste/directe route (de volgende trein nemen) is dan sneller.
Terugsteekadviezen worden juist gegeven wegens tijdwinst, en elke minuut overstaptijd die je toevoegt aan een reisadvies vermindert de kans op een (sneller) terugsteekadvies. 🤣
Mooi voorbeeld: Heino - Raalte - Zwolle (met terugsteken via Raalte in 4 minuten) brengt je 18 minuten eerder in Zwolle dan de volgende rechtstreekse trein.
Voeg je in de planner 3 minuten extra overstaptijd toe dan is het terugsteekadvies natuurlijk foetsie.

- Koploper**
- 2265 reacties
- 13 maart 2025
Gelukkig hebben sprinters automatische omroep
Nou ja, gelukkig... Als er dan toch een conducteur aan boord moet zijn, waardeer ik een vrolijke, menselijke omroep ook wel weer. En daar zitten ten minste geen storen bugs in zoals overstappen op treinen "naar naar [willekeurig station]."
- Intercity
- 53 reacties
- 13 maart 2025
Gelukkig hebben sprinters automatische omroep
Nou ja, gelukkig... Als er dan toch een conducteur aan boord moet zijn, waardeer ik een vrolijke, menselijke omroep ook wel weer. En daar zitten ten minste geen storen bugs in zoals overstappen op treinen "naar naar [willekeurig station]."
En intercity's hebben dat niet
Reageer
Gerelateerde onderwerpen
Geld terug Fietsenstalling Jaarabonnementicon
AbonnementenJaarabonnement nieuwe fietsenstalling Ede-Wageningenicon
AbonnementenRestitutie jaarabonnement fietsenstallingicon
AbonnementenFietsenstalling abonnement stallingtermijnicon
Op het stationIk wil mijn geld terug! (lekker pakkende titel toch)icon
Ervaringen contact NS
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.
OKDit bestand kan niet worden gedownload
Sorry, onze virusscanner heeft bepaald dat dit bestand niet veilig is om te downloaden.
OK