Ik snap niet hoe het in 2021 nog mogelijk is dat de treinen nog niet opgewassen zijn tegen sneeuw. Dit is al zolang een probleem op de Nederlandse spoorwegen. Hoeveel jaar hebben we nog nodig om dit op te lossen? Als we naar het buitenland kijken zien we dat het daar wel gewoon mogelijk is om met sneeuw te rijden. Kunnen jullie niet alle werknemers die door de Corona crisis thuis moesten zitten en doorbetaald kregen inzetten om die wissels van sneeuw te bevrijden? Het zou fijn zijn als er meer in oplossingen gedacht wordt ipv problemen. Je hoeft niet om 14:00 uur de hele dag al te cancellen lijkt me. Zeker niet als de voorspelling is dat het stopt met sneeuwen.
Don't feed the trolls
U geeft het antwoord eigenlijk zelf al...
Don't feed the trolls
U geeft het antwoord eigenlijk zelf al...
Nou simpelweg omdat de wissels niet van NS zijn.
Als rijkswaterstaat stukken asfalt uit de snelweg haalt dan rijden daar oo geen auto's meer nou dat heeft de NS met de infra die in beheer is van Prorail. Als daar een stuk spoor mist of verkeerd ligt kunnen we met alle goede wil van de wereld daar niet rijden met een trein.
Don't feed the trolls
U geeft het antwoord eigenlijk zelf al...
Nou simpelweg omdat de wissels niet van NS zijn.
Als rijkswaterstaat stukken asfalt uit de snelweg haalt dan rijden daar oo geen auto's meer nou dat heeft de NS met de infra die in beheer is van Prorail. Als daar een stuk spoor mist of verkeerd ligt kunnen we met alle goede wil van de wereld daar niet rijden met een trein.
En natuurlijk de drogreden dat niet de NS mede verantwoordelijk is maar alleen Prorail. Juridisch misschien, maar als grootste gebruiker van het spoornet zou de NS Prorail al jaren geleden desnoods via de rechter moeten hebben gedwongen ervoor te zorgen dat het spoorwegennet bestand is tegen een beetje sneeuw en vorst. Wellicht is de reden dat de politieke achtergrond van de grote baas van de NS een oud politicus is de oorzaak dat dit niet is gebeurt.
Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo.
NS kan er ook niets aan doen. Prorail heeft de stations en infrastructuur in beheer. En in dat laatste wordt veel te weinig geïnvesteerd. Hoe moet dat de komende jaren, wanneer steeds er vaker “extreem” weer zal zijn? Het grootste deel van de politiek vindt het ook wel best allemaal, OV lijkt bijzaak en relatief marginaal want de 95% van de Nederlandse belastingbetalers hebben een auto voor de deur, soms twee of drie. Bij mij in de buurt is 's avonds geen parkeerplek meer leeg, meer auto's dan plekken. Men parkeert gewoon op een groenstrook omdat veel huishoudens twee auto's hebben. Waarom gaat u niet met het OV, het station is hier op loopafstand: tijdrovend, onbetrouwbaar, onhandig hoor je dan meestal. En dit soort dagen doet geen goed aan het imago.
Graag betere en robuustere infrastructuur, met het oog op de toekomst. Luxe en onder architectuur gebouwde stationspaleizen met dure tierelantijnen hoeven we niet meer; stop het geld a.u.b. in seizoensbestendiger spoor. Terug naar waar een station feitelijk voor bestemd is. En graag beschutte wachtruimtes, want hoe ultramodern sommige stations ook mogen zijn, je klappertandt nog altijd in die grote doorwaairuimtes, zodat je van armoe de AH To Go in moet om wat behaaglijk te wachten. Zoals op station Breda. Dat ook nog altijd lekt trouwens zag ik afgelopen week: natte pilaren, vochtige plafonds en muren.
Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo.
NS kan er ook niets aan doen. Prorail heeft de stations en infrastructuur in beheer. En in dat laatste wordt veel te weinig geïnvesteerd. Hoe moet dat de komende jaren, wanneer steeds er vaker “extreem” weer zal zijn? Het grootste deel van de politiek vindt het ook wel best allemaal, OV lijkt bijzaak en relatief marginaal want de 95% van de Nederlandse belastingbetalers hebben een auto voor de deur, soms twee of drie. Bij mij in de buurt is 's avonds geen parkeerplek meer leeg, meer auto's dan plekken. Men parkeert gewoon op een groenstrook omdat veel huishoudens twee auto's hebben. Waarom gaat u niet met het OV, het station is hier op loopafstand: tijdrovend, onbetrouwbaar, onhandig hoor je dan meestal. En dit soort dagen doet geen goed aan het imago.
Graag betere en robuustere infrastructuur, met het oog op de toekomst. Luxe en onder architectuur gebouwde stationspaleizen met dure tierelantijnen hoeven we niet meer; stop het geld a.u.b. in seizoensbestendiger spoor. Terug naar waar een station feitelijk voor bestemd is. En graag beschutte wachtruimtes, want hoe ultramodern sommige stations ook mogen zijn, je klappertandt nog altijd in die grote doorwaairuimtes, zodat je van armoe de AH To Go in moet om wat behaaglijk te wachten. Zoals op station Breda. Dat ook nog altijd lekt trouwens zag ik afgelopen week: natte pilaren, vochtige plafonds en muren.
Yup dat is inderdaad het probleem, het begint bovenaan. Mensen die de treinen rijden werken knoeihard, de NS als organisatie valt ook nog niet zo heel veel te verwijten (behalve dan een gebrek aan “terugduwen”. Prorail kan heel veel dingen niet meer, ongetwijfeld niet omdat ze het niet kunnen maar omdat de politiek het niet nodif vindt.
Een land krijgt het spoornet wat het verdient. Heel veel treinreizigers hebben hogere verwachtingen dan het gemiddelde van het land, omdat de meeste mensen toch nooit met de trein reizen. Democratisch klopt dat precies, alleen het probleem met democratie is dat het niet om kan gaan met allesomvattende crises zoals de klimaatcrisis. In woord wel stimuleren dat mensen minder de auto pakken, maar niet de noodzakelijke daad bij dat woord. En daarom is het spoornet in dit land middelmatig. Niet slecht, maar ook niet goed. Ondanks alle goeie bedoelingen van machinisten, conducteurs etc. Overal zijn er rotte appels maar de meesten doen echt wel hun best. Maar waar van boven niet op wordt gestuurd zal nooit gebeuren.
Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo.
NS gaat niet over wissels. NS is alleen één van de vervoerders op het spoor. Prorail heeft de stations en infrastructuur in beheer. En in dat laatste wordt veel te weinig geïnvesteerd. Hoe moet dat de komende jaren, wanneer steeds er vaker “extreem” weer zal zijn? Het grootste deel van de politiek vindt het ook wel best allemaal, OV lijkt bijzaak en relatief marginaal want de 95% van de Nederlandse belastingbetalers hebben een auto voor de deur, soms twee of drie. Bij mij in de buurt is 's avonds geen parkeerplek meer leeg, meer auto's dan plekken. Men parkeert gewoon op een groenstrook omdat veel huishoudens twee auto's hebben. Waarom gaat u niet met het OV, het station is hier op loopafstand: tijdrovend, onbetrouwbaar, onhandig hoor je dan meestal. En dit soort dagen doet geen goed aan het imago.
Graag betere en robuustere infrastructuur, met het oog op de toekomst. Luxe en onder architectuur gebouwde stationspaleizen met dure tierelantijnen hoeven we niet meer; stop het geld a.u.b. in seizoensbestendiger spoor. Terug naar waar een station feitelijk voor bestemd is. En graag beschutte wachtruimtes, want hoe ultramodern sommige stations ook mogen zijn, je klappertandt nog altijd in die grote doorwaairuimtes, zodat je van armoe de AH To Go in moet om wat behaaglijk te wachten. Zoals in Breda. Dat ook nog altijd lekt trouwens zag ik afgelopen week: natte pilaren, vochtige plafonds en muren.
Volgens Wikipedia is de NS een semi overheidsbedrijf, en dat geld feitelijk ook voor Prorail, dus geen kat en hond die elkaar zullen kunnen gaan bijten.
Beide bedrijven worden bestuurd door een oud D66 politicus, het gevolg van politiek nepotisme, waar ik al eerder in een reactie in “ Beetje sneeuw.”over schreef.
Volgens Wikipedia is de NS een semi overheidsbedrijf, en dat geld feitelijk ook voor Prorail, dus geen kat en hond die elkaar zullen kunnen gaan bijten.
Beide bedrijven worden bestuurd door een oud D66 politicus, het gevolg van politiek nepotisme, waar ik al eerder in een reactie in “ Beetje sneeuw.”over schreef.
Eeeh die is nieuw voor mij, Marjan van Rintel en D66, volgens mij loopt u nog wat achter en bedoeld u onze vorige directeur.
En wie is er dan bij Prorail de directeur die bij D-66 politicus was? Ook die is reeds vertrokken.
Misschien even tijd om u zelf beter in te lezen, u kunt toch de deur niet uit.
Volgens Wikipedia is de NS een semi overheidsbedrijf, en dat geld feitelijk ook voor Prorail, dus geen kat en hond die elkaar zullen kunnen gaan bijten.
Beide bedrijven worden bestuurd door een oud D66 politicus, het gevolg van politiek nepotisme, waar ik al eerder in een reactie in “ Beetje sneeuw.”over schreef.
Eeeh die is nieuw voor mij, Marjan van Rintel en D66, volgens mij loopt u nog wat achter en bedoeld u onze vorige directeur.
En wie is er dan bij Prorail de directeur die bij D-66 politicus was? Ook die is reeds vertrokken.
Misschien even tijd om u zelf beter in te lezen, u kunt toch de deur niet uit.
Marion Gout-van Sinderen was van 2011-2014 president-directeur bij Prorail, maar het toch wel snelle verloop zowel bij de NS als Prorail is kenmerkend voor het fenomeen baantjescarrousel.
Een en ander doet niet af aan het voortdurende falen van de NS om ervoor te zorgen dat de treinen ook na een beetje sneeuw en vorst gewoon blijven rijden. Pas als het bedrijf alle mogelijkheden heeft benut om Prorail te dwingen maatregelen te nemen, kan ze zeggen dat ze er geen schuld aan hebben.
Wat echter heel irritant is, dat is het vergoelijken en steenhard ontkennen van de verantwoordelijkheid van de NS door mensen op dit forum die zichzelf presenteren als NS medewerkers.
Ik kan me de winter van 1979 nog herinneren toen bijna nergens in Nederland treinen konden rijden vanwege stuifsneeuw. Hele programma's zijn er opgezet door eerst NS en later ProRail om de wisselverwarming zo te verbeteren dat de grote problemen niet meer zouden voorkomen.
Inmiddels zijn we 42 jaar verder en zijn de problemen bij stuifsneeuw en harde wind groter dan ooit. Wat een aanfluiting. Voor de vervoerders is het een drama dat ProRail de zaken niet op orde heeft.
NS en de overige vervoerders valt weinig te verwijten. Die zitten opgescheept met een infrabeheerder die de zaken niet goed op orde heeft.
Ik kan me de winter van 1979 nog herinneren toen bijna nergens in Nederland treinen konden rijden vanwege stuifsneeuw. Hele programma's zijn er opgezet door eerst NS en later ProRail om de wisselverwarming zo te verbeteren dat de grote problemen niet meer zouden voorkomen.
Inmiddels zijn we 42 jaar verder en zijn de problemen bij stuifsneeuw en harde wind groter dan ooit. Wat een aanfluiting. Voor de vervoerders is het een drama dat ProRail de zaken niet op orde heeft.
Ik ben van dezelfde generatie, dus ik kan mij die winter ook nog wel herinneren. De bussen reden toen in mijn provincie ook nog hetzij met vertraging, maar de dienstverlening stond toen centraal, en de baasjes waren niet door politieke vriendjes e.d. benoemd, en beschouwden het als een uitdaging om te kunnen blijven rijden.
Dat de NS vrienden hier op dit forum uitdrukkelijk naar Prorail wijzen, noem ik een zwaktebod, immers beide zijn semioverheid, en het is duidelijk dat ze elkaar niet willen bijten.
De NS treinen kunnen rijden als het spoor daarvoor geschikt is, op dit moment ligt het niet rijden niet aan het materieel of inzet van de NS medewerkers maar aan de mogelijkheden om te rijden qua infra. U wilt dat gewoon niet zien en vindt het erg gemakkelijk om in uw warme huis vanachter uw toetsenbord te oordelen over medewerkers die midden in de nacht opstaan of zelfs 's nachts werken met buitentemperaturen die voelen alsof je op de poolcirkel loopt. En voordat u dat in twijfel trekt, ja ik weet hoe de temperaturen daar zijn omdat ik mij geregeld bevind in Finland in arctische gebeiden boven de poolcirkel voor een wintersport vakantie.
En wat betreft uw laatste zin, er zijn op dit forum een aantal NS medewerkers actief inderdaad en deze werken echt bij de NS. U kunt dit zien daardat er bij hun naar een toevoeging staat waaruit hun functie blijkt bij de NS. Deze functies worden ons toegekend door de forum beheerders en alleen als bewezen is dat je NS medewerker bent.
Prorail en de NS zijn semi overheid, echter kan de NS wel eisen neerleggen bij Prorail maar is het ministerie degene die uiteindelijk bepaalt of er geld voor beschikbaar komt of niet. En laat daar nu net het probleem zitten, er wordt te weinig geld beschikbaar gesteld voor het benodigde onderhoud.
Ik zou u bijna uitnodigen om morgen om 04.00 uur 's morgens mee te gaan en het te ervaren, het is dat de regels het niet toe staan.
De NS treinen kunnen rijden als het spoor daarvoor geschikt is, op dit moment ligt het niet rijden niet aan het materieel of inzet van de NS medewerkers maar aan de mogelijkheden om te rijden qua infra. U wilt dat gewoon niet zien en vindt het erg gemakkelijk om in uw warme huis vanachter uw toetsenbord te oordelen over medewerkers die midden in de nacht opstaan of zelfs 's nachts werken met buitentemperaturen die voelen alsof je op de poolcirkel loopt. En voordat u dat in twijfel trekt, ja ik weet hoe de temperaturen daar zijn omdat ik mij geregeld bevind in Finland in arctische gebeiden boven de poolcirkel voor een wintersport vakantie.
En wat betreft uw laatste zin, er zijn op dit forum een aantal NS medewerkers actief inderdaad en deze werken echt bij de NS. U kunt dit zien daardat er bij hun naar een toevoeging staat waaruit hun functie blijkt bij de NS. Deze functies worden ons toegekend door de forum beheerders en alleen als bewezen is dat je NS medewerker bent.
Prorail en de NS zijn semi overheid, echter kan de NS wel eisen neerleggen bij Prorail maar is het ministerie degene die uiteindelijk bepaalt of er geld voor beschikbaar komt of niet. En laat daar nu net het probleem zitten, er wordt te weinig geld beschikbaar gesteld voor het benodigde onderhoud.
Ik zou u bijna uitnodigen om morgen om 04.00 uur 's morgens mee te gaan en het te ervaren, het is dat de regels het niet toe staan.
Geeft sektarisch beeld van NS personeel betreffende reflectie op hun club. quote (Andreas lacht om Roger) in onderwerp Beetje sneeuw.
Het probleem ligt in eerste instantie bij ProRail dat er al decennia niet in slaagt om werkende wisselverwarming te installeren. In tweede instantie ligt het probleem bij de rijksoverheid die over de budgetten van ProRail gaat.
Er zal vast ergens een risico-inventarisatie gemaakt zijn om te kijken hoeveel er geïnvesteerd zou moeten worden om de spoorinfra winterbestendig te maken. Als de gevolgen even groot zouden zijn als van overstromingen was er al lang een deltaplan geweest.
NS heeft nu toch wel genoeg kansen gekregen, maar keer op keer met een beetje sneeuw loopt het compleet in de soep. Wordt tijd dat een andere partij het spoor voor zijn rekening mag gaan nemen.
Goed afspraken mee maken (weg met de ov-chipkaart, weg met de conducteurs die geen service verlenen in de trein maar in de cabine lopen te keuvelen, weg met het zeer beperkte aanbod aan abbonementen die niet flexibel zijn, waar is een abbonement voor 2 of 3 dagen in de week, weg met het vingertje wijzen naar prorail, weg met de fyra, slt zonder toilet en andere miskopen, weg met het verkopen van patat op stations, weg met reisinformatie die 9 van de 10 keer heel erg achterloopt of totaal niet van toepassing is, weg met het rijden in het buitenland door NS).
Goed afspraken mee maken (weg met de ov-chipkaart, weg met de conducteurs die geen service verlenen in de trein maar in de cabine lopen te keuvelen, weg met het zeer beperkte aanbod aan abbonementen die niet flexibel zijn, waar is een abbonement voor 2 of 3 dagen in de week, weg met het vingertje wijzen naar prorail, weg met de fyra, slt zonder toilet en andere miskopen, weg met het verkopen van patat op stations, weg met reisinformatie die 9 van de 10 keer heel erg achterloopt of totaal niet van toepassing is, weg met het rijden in het buitenland door NS).
Jeetje, er moet wel heel erg veel weg.
Aan sommige zaken wordt er gewerkt, zoals bijvoorbeeld het inbouwen van toiletten in de SLT's. Van bijna de helft van de SLT's is al een toilet ingebouwd. De Fyra bestaat ‘de facto’ al heel wat jaren niet meer en heet tegenwoordig Intericty Direct. De treindienst is sinds die tijd wel wat verbeterd en al helemaal sinds het oplossen van de softwareproblemen in de TRAXX locomotieven. Vanaf later dit jaar zullen er nieuwe treinen instromen.
Ik snap niet helemaal waarom de verkoop van patat weg moet op de stations. U wordt niet gedwongen om patat te kopen. Misschien dat u de geur onprettig vindt, maar dan kunt u altijd ergens anders gaan zitten.
De huidige versie van de OV-Chipkaart verdwijnt naar verwachting rond 2023. Er wordt in de tussentijd gekeken of ook betalen met andere methodes mogelijk is.
De diensten van Abellio leveren goed geld op. In 2019 waren de opbrengsten van het treingerelateerde vervoer in het Verenigd Koninkrijk een klein stukje hoger dan dat van het treingerelateerde vervoer in Nederland.
Het beperkte aanbod aan abonnementen is wel een beetje jammer. Vorig jaar werd nog met grote fanfare aangekondigd dat er nieuwe abonnementensvormen na de zomer zullen komen. Inmiddels is dat doorgeschoven naar voorjaar 2021 en met nog amper 2 maanden te gaan is het wat stilletjes geworden rondom dat onderwerp.
Goed afspraken mee maken (weg met de ov-chipkaart, weg met de conducteurs die geen service verlenen in de trein maar in de cabine lopen te keuvelen, weg met het zeer beperkte aanbod aan abbonementen die niet flexibel zijn, waar is een abbonement voor 2 of 3 dagen in de week, weg met het vingertje wijzen naar prorail, weg met de fyra, slt zonder toilet en andere miskopen, weg met het verkopen van patat op stations, weg met reisinformatie die 9 van de 10 keer heel erg achterloopt of totaal niet van toepassing is, weg met het rijden in het buitenland door NS).
Ik snap niet helemaal waarom de verkoop van patat weg moet op de stations. U wordt niet gedwongen om patat te kopen. Misschien dat u de geur onprettig vindt, maar dan kunt u altijd ergens anders gaan zitten.
De diensten van Abellio leveren goed geld op. In 2019 waren de opbrengsten van het treingerelateerde vervoer in het Verenigd Koninkrijk een klein stukje hoger dan dat van het treingerelateerde vervoer in Nederland.
Schoenmaker blijft bij je leest, NS kan patatjes bakken en koffie maken als de beste, maar de treinen? Die rijden niet. Focus ligt totaal verkeerd die moet 100% op de treinen.
Leuk dat NS het in het verenigid koninkrijk zo goed doet
(alhoewel die jubelverhalen niet kloppen
Sinds 2015 rijdt Abellio in Schotland, maar de resultaten blijven vooralsnog achter bij de verwachtingen. Vorig jaar leed het bedrijf een verlies van 2,3 miljoen euro).
Maar de focus van NS moet liggen op het Nederlandse spoor, daarvoor is de staat eigenaar. Niet om in het buitenland treintjes te rijden.
Zolang de infra niet veilig is om te rijden en wissels verkeerd liggen kun je de NS niet verwijten dat er geen trein rijdt, want er mag niet gereden worden van Prorail.
Op dit moment spelen er nog steeds problemen met wissels op verschillende trajecten maar zijn er wat corridors beschikbaar om te pendelen met treinen waarbij de wissels zoveel mogelijk in dezelfde stand blijven liggen.
En naast de wissel problemen hebben we ook op meerdere trajecten last van sneeuwduinen die ook tot op perron hoogte liggen.
En om te laten zien dat sneeuwduinen een gevaar zijn voor het treinverkeer onderstaande foto van een SLT die op een sneeuwduin is gereden en daardoor ook omhoog is getilt met als resultaat de nodige schade aan de trein.
Waarbij op deze foto de meeste schade afgedekt wordt door de koppeling want daar is het heel bodywork naar binnen gedrukt. Het is gewoon onverantwoordelijk om dan met reizigers risico’s te gaan nemen want dan wordt het de NS ook weer verweten.
En voor klachten over de infra moet je bij Prorail zijn, die is verantwoordelijk voor de spoor infra en is degene die toestemming moet geven om over een spoor heen te rijden. Zolang die toestemming er niet is mag de NS helemaal niets.
Een duidelijke analyse vandaag in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/veiligheid-gaat-voor-alles-daarom-vallen-treinen-in-nederland-eerder-uit-dan-elders~b9a23160/
Veel zaken zijn al voorbijgekomen. Waar ik me wel heel erg over verbaas is het eindeloze gedoe met uitgewaaide waakvlammen bij de wisselverwarmingsinstallaties. Die problemen waren er al in de strenge winter van 1979. Zo’n 10 jaar geleden zou dit opgelost zijn door ProRail. Er was zelfs een speciaal projectteam dat in het hele land bezig is geweest met het plaatsen van extra beschermingskappen. Blijkbaar heeft dat nog steeds niet goed genoeg geholpen. Daar mag ProRail natuurlijk op aangesproken worden.
Een ander steeds terugkerend punt: wanneer er in het spoor gewerkt wordt in Nederland mogen er geen treinen rijden, ook niet op het nevenspoor. Dit in tegenstelling tot andere landen waar men minder streng is. In Nederland worden door de strenge regelgeving op het gebied van veilig werken gelukkig geen baanwerkers meer doodgereden.
Een beschermkap werkt met gasverwarming natuurlijk niet omdat je juist een permanente toevoer van zuurstof moet hebben voor de verbranding.
Een beschermkap werkt met gasverwarming natuurlijk niet omdat je juist een permanente toevoer van zuurstof moet hebben voor de verbranding.
Tja en jij denkt dat daar niet aan gedacht is, de kap schermt de brander af voor de wind zodat deze kan ontsteken. Er is nog zat ruimte voor de zuurstof.
Soms is een opmerking zo onhandig, onwetend of misplaatst dat het waarschijnlijk het beste is om maar niet te reageren.
I
Het ontwerp van de HSL heeft fouten en het ontwerp is niet van de NS maar de NS moet er wel mee dealen. De regering is gevrgaad om geld om deze ontwerpfouten op te lossen maar is niet bereid om de gemaatke fouten te herstellen.
Weliswaar geheel off-topic maar het is wél NS geweest die een astronomisch bedrag bood om koste wat het kost over de ‘foute’ lijn te kunnen rijden en daardoor alleen bij een fabrikant met een ‘bepaalde reputatie’ iets kon kopen dat achteraf gezien, niet bepaald een succesnummer was.
En tja… en ondanks dat de ’regering’ niet bereid is de ‘ontwerpfouten’ te herstellen, is NS wél bereid om te investeren in nieuw materieel om over een lijn vol gebreken te kunnen rijden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.