Vanaf 1 juli mag onze tandem niet meer mee. Een zeer onlogische maatregel, 1 tandem neemt minder plaats in dan 2 fietsen. Zijn er meer tandemreizigers? Willen jullie ook een klacht indienen?
Overigens mag het voor gehandicapten nog wel, dat zijn wij nog niet. We hebben alleen een aanzienlijk krachtsverschil in de benen.
Bladzijde 1 / 3
Een tandem is langer dan een gewone fiets en dat past niet op alle fietsplekken. De fietsplek in de SNG is bv al krap voor gewone fietsen, moet vaak het stuur gedraaid worden om een beetje te passen. De fietsplekken in de andere sprinters zijn volgens mij vergelijkbaar, op de bakken met alleen klapzitjes in de SLT-6 na. En afgaand op de foto's lijken de fietsplekken in de nieuwe ICNG ook niet groot genoeg voor een tandem.
De reden die NS aangeeft om geen tandems (en ligfietsen) toe te staan is vanwege de afmetingen van deze type fietsen, deze zou te veel overlast veroorzaken.
En als je gehandicapt bent past diezelfde tandem wel?
En als je gehandicapt bent past diezelfde tandem wel?
Nee, maar dat gebeurt slechts bij zeer hoge uitzondering en is vaak een medische noodzaak, niet voor de fun.
De trein is primair bedoeld om reizigers te vervoeren. Fietsen worden min of meer gedoogd hoewel ze erg veel overlast veroorzaken omdat ze veel ruimte c.q. zitplaatsen in beslag nemen en omdat de eigenaren zich vaak niet aan de regels houden. Daarnaast zijn er steeds meer buiten model fietsen. De nieuwe regels zijn er gekomen na veel klachten over de overlast.
De trein zou een goed alternatief voor de auto moeten zijn, met de mogelijkheid om het startpunt van je fietstochten verder van huis te kiezen. Dat de ns ervoor kiest om onhandige fiets plekken in te richten maakt niet dat bewust autoloze reizigers met fiets opeens het probleem zijn. In België hebben ze een hele wagon voor fietsen, met klapstoeltjes. Daar kunnen hele pelotons fietsen in.
De trein zou een goed alternatief voor de auto moeten zijn, met de mogelijkheid om het startpunt van je fietstochten verder van huis te kiezen. Dat de ns ervoor kiest om onhandige fiets plekken in te richten maakt niet dat bewust autoloze reizigers met fiets opeens het probleem zijn. In België hebben ze een hele wagon voor fietsen, met klapstoeltjes. Daar kunnen hele pelotons fietsen in.
NS is een bedrijf, geen instelling die primair groene doelen dient na te streven. Als u meer plaats voor fietsen in de trein wil zal de eerste consequentie zijn dat de prijs voor een fietskaartje in overeenstemming wordt gebracht met hoeveel ruimte die een fiets in beslag neemt. Je praat dan al gauw over het equivalent van drie zitplaatsen om een indicatie te geven.
Het alternatief is natuurlijk dat u over uw schaduw stapt en voor uitstapjes met de tandem wellicht toch voor een auto kiest of ergens op uw bestemming een tandem huurt.
Daarnaast gaat u voorbij aan het feit dat veel reizigers steen en been klagen over de overlast van fietsen en hun eigenaren in de trein.
De vergelijking met België gaat niet op mede omdat de NMBS jaarlijkse oeverloze subsidies van de Belgische staat krijgt. En wat nieuwere treinen (die in België inderdaad schaars zijn) hebben ook minder fietsplaatsen.
De trein zou een goed alternatief voor de auto moeten zijn, met de mogelijkheid om het startpunt van je fietstochten verder van huis te kiezen. Dat de ns ervoor kiest om onhandige fiets plekken in te richten maakt niet dat bewust autoloze reizigers met fiets opeens het probleem zijn. In België hebben ze een hele wagon voor fietsen, met klapstoeltjes. Daar kunnen hele pelotons fietsen in.
De primaire oplossing van NS om mensen de gelegenheid te bieden ergens met de trein heen te gaan en daar dan te kunnen fietsen, is de verhuur van ov-fiersen. Dat systeem vermijdt dat fietsen mee hoeven in de trein en dat scheelt een hoop ruimte.
1 tandem neemt minder plaats in dan 2 fietsen
U vergeet dat twee fietsen op verschillende plekken kunnen staan en de voorste en achterste helft van een tandem niet.
In België hebben ze een hele wagon voor fietsen, met klapstoeltjes. Daar kunnen hele pelotons fietsen in.
In Nederlandse sprinters zijn die er ook. En als iemand daar zijn fiets dwarrs voor drie klapstoelen zet en daar niet eens zelf achter gaat zitten, zoals vaak gebeurt, kunnen er dus 3 mensen minder zitten in die trein. Ik ben het er volkomen mee eens dat NS voldoende zitplaatsen voor iedereen prioriteren boven gelegenheid om fietsen mee te nemen. Kan het niet allebei? Soms zou een trein langer kunnen zijn, ja (zonder de infrastructuur te hoeven verbouwen), maar dat is duurder. Als commercieel bedrijf zullen NS dat niet vrijwillig doen als niet de verwachting is dat zo'n aanpassing voldoende gewaardeerd wordt om een overeenkomstige prijsverhoging acceptabel te maken voor klanten.
Als een fiets drie zitplaatsen bezet, zou je kunnen verwachten dat een fietskaartje het drievoudige van een treinkaartje voor een persoon moet kosten, en een tandem natuurlijk nog meer, hoewel minder dan twee fietsen. Een fietskaart dal kost nu €7,50 terwijl een dag onbeperkt reizen voor een persoon kost in de tweede klasse minstens €11,62 (de maandprijs voor een altijd vrij abonnement gedeeld door het gemiddelde aantal dagen in een maand). Dat zou dan dus veel duurder moeten, 3*€11,62/€7,50=4,65 keer zo duur. Je zou daarvoor dan €34,87 moeten betalen, en dat heeft niemand ervoor over.
En als je gehandicapt bent past diezelfde tandem wel?
Mensen met een beperking die een tandem gebruiken zullen vaker met sprinters reizen omdat daar makkelijker in te stappen is.
Dat er strengere regels zijn gekomen zal ook met het niet houden aan de huidige regels te maken hebben. Bij mijn laatste treinritten verschillende (vouwfiets)gebruikers tegen gekomen die de doorgang belemmerden. Een groot formaat vouwfiets hoor je niet voor een tussendeur te zetten, een racefiets niet voor een in/uitstapdeur en een gewone fiets niet in een sprinter tegen een paal.
Het is vervelend dat de tandem niet meer mee mag, je zult nu een alternatief moeten zoeken.
De trein zou een goed alternatief voor de auto moeten zijn, met de mogelijkheid om het startpunt van je fietstochten verder van huis te kiezen. Dat de ns ervoor kiest om onhandige fiets plekken in te richten maakt niet dat bewust autoloze reizigers met fiets opeens het probleem zijn. In België hebben ze een hele wagon voor fietsen, met klapstoeltjes. Daar kunnen hele pelotons fietsen in.
Verhuis naar België. In Nederland richt men zich bij treinvervoer op personen en kan men vrij goedkoop door het hele land OV-fietsen huren. Kan dat in België (of andere Europese landen waar men prat op gaat dat men daar wel makkelijk fietsen in de trein mag meenemen) ook?
Het zijn niet de gewone fietsen die een probleem zijn, maar de buitenmodelfietsen. Daarnaast zijn het de fietsvervoerders die lak aan de regels hebben en buiten de fietsplaatsen hun fietsen zetten en/of hun bagage er niet af halen.
Als bewust autoloze maak ik fietstochtjes op mijn gewone stadsfiets in de buurt. Wil ik elders in het land fietsen dan huur ik daar ter plekke een (OV-)fiets.
Die zitplaatsen waren nog nooit een probleem, we reizen op rustige tijden buiten de spits. Ook nog nooit in de problemen gekomen met andere fietsers. Die subsidie zou in Nederland ook wel een idee zijn, inmiddels is de trein gebruiken een luxe aan het worden, terwijl het naar mijn idee een voorziening zou moeten zijn. Als iets elders goed geregeld is zou dat een voorbeeld kunnen zijn, niet per se een reden om dan maar te emigreren. We hebben de tandem gekocht omdat we geen auto meer wilden en het samen met de trein ons overal in Nederland bracht. Nu verandert de NS de voorwaarden en worden we enorm in onze bewegingsvrijheid beperkt. Huurfietsen zijn voor langere tochten geen prettig alternatief. Het is wel opvallend hoe de reacties los gaan op hoe asociaal mensen zich in de trein kunnen gedragen, die voorbeelden kennen we allemaal en dat heeft niets te maken het wel of niet meenemen van een fiets.
Het is een gegeven dat veel reizigers met fietsen zich niet aan de regels houden en ook geen rekening houden met medereizigers. Die verpesten het voor de fietsers die zich wel aan de regels houden. Maar twee fietsen nemen inderdaad meer ruimte in dan een tandem.
@tandemrijdster Opgegroeid in gezin zonder auto en zelf ook nooit een auto gehad heb ik niet het gevoel dat ik in mijn bewegingsvrijheid beperkt word. Maar ik heb ook nooit de behoefte gehad om met mijn fiets in de trein te stappen om elders in het land te gaan fietsen.
Electrische fietsen mogen nog steeds mee, is dat dan geen optie?
Het valt mij op dat het vaak mensen met een rijbewijs zijn die er over klagen dat ze door NS gedwongen worden om (weer) in de auto te stappen.
Idem dito. Heb zelfs geen rijbewijs. Maar nooit de behoefte gehad om fiets mee te nemen in de trein.
Die zitplaatsen waren nog nooit een probleem,
Vind de nieuwe maatregelen per 1 juli 2024 nog lang niet ver genoeg gaan. Vooral die enorme fatbikes blijven toegestaan, welke enorm veel ruimte innemen.
In veel treinen is het fietsvervoer in enkele jaren tijd een enorm overlast gevend drama geworden. Het zou al mooi zijn als alleen opgevouwen vouwfietsen nog toegestaan worden. Verder moet er veel meer gehandhaafd worden op te veel fietsen in één trein waarbij met een nonchalante blik alles geblokkeerd wordt. Paar weken geleden in een SNG3, daar mogen er geloof ik 2 in.
Er stonden 11 fietsen, 1 bolderkar en een niet opgevouwen vouwfiets. De conducteur kwam en keek, de oudere man mocht zijn vouwfiets opvouwen, en verder was alles wel oké........
Tja, geen beginnen aan om te handhaven… tassen er af hoeft al niet eens…
Snap überhaupt niet dat personeel dit toelaat en gaat rijden. Dit is toch een fors gevaarlijke situatie.
Hup alles eruit, de drie fietsen op de fietsenplaats kunnen blijven staan. Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurd als iemand de linker deuren open doet vanaf buiten, of nog erger, de trein geëvacueerd moet worden.
Snap überhaupt niet dat personeel dit toelaat en gaat rijden. Dit is toch een fors gevaarlijke situatie.
Mee eens, en (de foto’s zijn al ouder) @Loes vond dat natuurlijk ook.
Als je er ongezien mee weg komt is tot daaraan toe, maar jouw verhaal (mét een HC die 11 fietsen + bolderkar wel prima vond) geeft eigenlijk al aan dat het blijkbaar nogal ‘rekbaar’ is…
En geef toe, die fietsen op de foto in de (verder rustige) sprinter zijn op zich ‘geen probleem’ maar als anderen dat zien gebeuren geeft dat wel de impressie dat zoiets altijd wel zou mogen/toegestaan wordt…
Dan maar de harde lijn, tandems (en fatbikes liefst ook) zijn niet toegestaan. En ja, tandems als hulpmiddel bestaan (ook al zijn dat meestal driewielers).
Dus omdat gewone fietsen niet goed staan mogen tandems niet meer mee…
We hadden de tandem ook alvast gekocht omdat m'n fietsmaat steeds slechter gaat zien. Over een paar jaar komt die gehandicapten status vanzelf, maar het verbod nu is daarom extra zuur. Ik heb er nu wel genoeg over gepost. Gegroet
@tandemrijdster
Tussen Dordrecht en Geldermalsen kunt u makkelijk met de tandem in de trein. Maar dat is ook zo ongeveer het enige traject (en ook nog eens niet- NS), dus dat schiet niet op.
Ik begrijp u wel. U bent niet de enige. Ontzettend goed (en gedurfd) ook dat u zelfs de auto heeft weggedaan ten gunste van OV-gebruik. Dat zou gekoesterd en gewaardeerd mogen worden, deden meer mensen dat maar. Nederland telt de meeste fietsen ter wereld naar rato van inwoners, maar OV is er niet op ingericht om per trein een stuk of 20 mee te kunnen nemen. Dat is toch in een woord ongelooflijk!
Een OV-fiets gebruiken is geen optie voor toertochten. Dat zijn veelal erg basic fietsen, alleen geschikt voor het laatste stukje van station naar bestemming. Heb ze meerdere keren gebruikt, maar wat een rotdingen. Ik pas ervoor. Liever mijn eigen fiets mee. En anders met de bus of bij een rijwielhandel een normale, goede fiets zien te huren.
Het probleem in Nederland is gewoon dat veel treinen te kort en daardoor veelal druk zijn, iedereen wil zitten, waardoor de fiets meenemen vaak ongewenst is en dus moeilijk gemaakt en beperkt wordt.
Met een apart fietsdeel (dus langere trein) kan alles opgelost worden, maar uiteindelijk zijn het hier weer de centen waar het om draait. Maar zoals gezegd, elders meestal geen probleem, hier in NL wel. Dat zal alleen maar erger worden ben ik bang.
.... omdat m'n fietsmaat steeds slechter gaat zien. Over een paar jaar komt die gehandicapten status vanzelf......
Dat is natuurlijk erg triest, alle begrip er voor. Wel wat verwarrend voor de lezers alhier, eerst ging het om kracht in de benen, nu over zeer slecht zien.
Is het dan niet verstandig deze situatie nu al met een huisarts of specialist te bespreken, om een geldig document te verkrijgen zodat de tandem op officiële medische gronden wel mee mag.
Informeer eens bij de NS klantenservice welke ontheffing daar voor nodig is @tandemrijdster
Ja dat verschil in spierkracht speelt nu vooral, het zicht is nog voldoende dus medisch geen grond. 't is meer dat we met vooruitziende blik en planning een dure aanschaf hebben gedaan, niet rekening houdend met een wispelturige NS. Wat gaan ze hierna bedenken, betalen voor (hand) bagage? Maar laat ik ze niet op ideeën brengen.
Nogmaals @tandemrijdster probeer een ontheffing te krijgen, want het rijdende personeel gaat echt toezien op deze nieuwe regels. Vanzelfsprekend ook, immers het personeel geeft al langere tijd aan dat de veiligheid en overlast rond het fietsen-, bolderkar- en tandem vervoer compleet uit de hand gelopen is. Ook veel reizigers klagen daarover bij NS. Fietsen (enz) worden volop meegenomen in de spits, tegen de cabinedeur van de machinist gezet, op andere plekken gezet en met veel te grote aantallen meegenomen, vol geladen met bagage vaak. Ook het veranderde formaat van de hedendaagse fiets speelt hierin een grote rol.
Een tandem heeft een formaat in lengte welke eigenlijk alleen goed en veilig in de SLT6 treinstellen past. Daarom al is er nu een wijziging gekomen, niet als bij handbagage in een vliegtuig, om er leuk aan te verdienen, integendeel zelfs........
Snap überhaupt niet dat personeel dit toelaat en gaat rijden. Dit is toch een fors gevaarlijke situatie.
Hup alles eruit, de drie fietsen op de fietsenplaats kunnen blijven staan. Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurd als iemand de linker deuren open doet vanaf buiten, of nog erger, de trein geëvacueerd moet worden.
Als je een beetje geluk hebt, dan heb je door omvallende fietsen alleen blauwe (in mijn geval zwarte) plekken. Ik stond bij de deuren om uit te stappen, toen de fietsen met bagage er op die bij de deuren stonden (geen fietsplaatsen) tegen mij aan omvielen. Niemand die hielp en ik heb er toen, het is alweer wat jaren geleden, niet aangedacht dit voorval bij NS te melden. Niet alleen degenen die fietsen verkeerd plaatsen zijn fout bezig, maar ook het NS personeel die dit toestaan.
Blijft dat door de nieuwe maatregelen de goeden getroffen worden door het gedrag van de kwaden.
Ik heb ook eens gekeken. Deze pagina verbiedt inderdaad tandems, maar er staat ook een link naar de formele Voorwaarden. En daar zie ik niets over tandems staan. Zoveelste 'vautje' van NS ?
Ik krijg er bijna principieel zin in om met onze long tail bike een NS-trein te nemen.
de formele Voorwaarden. En daar zie ik niets over tandems staan.
Ik heb ook eens gekeken. Deze pagina verbiedt inderdaad tandems, maar er staat ook een link naar de formele Voorwaarden. En daar zie ik niets over tandems staan. Zoveelste 'vautje' van NS ?
Ik krijg er bijna principieel zin in om met onze long tail bike een NS-trein te nemen.
Ik denk dat het nu een foutje van jou is. Ik lees dit in de 1e alinea van de voorwaarden.
Tandems, driewiel fietsen en ligfietsen zijn alleen toegestaan als deze worden gebruikt als hulpmiddel door reizigers met een beperking.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.