Aanschaf 9-euro maandabonnement Duitsland en persoonsgegevens | NS Community
beantwoord

Aanschaf 9-euro maandabonnement Duitsland en persoonsgegevens

  • 7 August 2022
  • 7 reacties
  • 289 Bekeken

Als je via de website van Deutsche Bahn een 9-euro maandabonnement wilt aanschaffen wordt veel info gevraagd, ook adres en woonplaats blijkt verplicht. Dit zal via de DB-app waarschijnlijk niet anders zijn, neem ik aan.

Ik heb begrepen dat de 9-euro kaart bv. ook via een DB-automaat op een station te verkrijgen is. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, worden er dan ook zoveel persoonsgegevens gevraagd? Of is dit dan minimaal?

icon

Beste antwoord door Thom 7 August 2022, 21:49

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is een kwestie van een anoniem kaartje uit het automaat halen en uw naam er op schrijven. Paspoort of ID wel tonen in de trein, dus daarmee moet uw naam overeenkomen. DB Navigator vraagt naast alle gegevens ook het creditcardnummer. Het is verder zeer handig, ik heb een negeneuroticket binnen een minuut.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is algemeen zo bij elke nieuwe klant-hen nog onbekend, vanwege de mogelijkheid dat deze klant onbetrouwbaar blijkt en de betaling gecanceld wordt oid. Aangezien DE enorm strenge regels voor die ´Privatsphaere´kent-zeker 10x zo erg als in NL-en er bovendien ook onmiddellijk meteen heftig geprotesteerd wordt als iets hier niet mee zou kloppen, mag je wel aannemen dat een dgl Staatsunternehmen er voorzichtig mee omspringt. Bij DB kan je-omdat de cr-cd in DE niet erg geliefd of vaak gebruikt wordt-ook op diverse andere manieren betalen die wat lijken op I-Deal, maar toch gecanceld kunnen worden.

IN NL staan die automaten ook in Arnhem+Zevenaar, Venlo, Enschede en IN de eurobahn treintjes vanaf Hengelo. Het geldt ook al vanaf Heng-maar pas vanaf 1e Bhf over grens op andere lijnen

Het ticket is zelfs ook te koop in de ARRIVA bussen in Limburg

Reputatie 5

Je koopt een 9-euroticket net zo makkelijk als een reep chocola. Ze bestaan in allerlei soorten en maten.
Een Duitse automaat vraagt géén persoonsgegevens als je een koopt. Je moet wel vóór vertrek je naam voluit op het kaartje schrijven. De conducteur kan je om je ID vragen. Ook het Arriva/DB loket in Groningen vraagt géén gegevens (en geen lokettoeslag). Ook in veel Duitse bussen kun je het 9-eurokaartje kopen en meteen reizen.
Duitse automaten op Nederlandse grensstations leveren het kaartje ook, maar de enkele keren dat ik ze wilde gebruiken waren ze net defect oftewel Ausser Betrieb.

Dank voor alle reacties. Heb zelf nog aanvullend wat uitgezocht. 

Welke betaalmogelijkheden zijn er bij een DB-automaat: ‘Bezahlen können Sie mit Münzen, Banknoten und EC-Karte und bei den meisten Angeboten auch mit Kreditkarte. Der Automat ist in allen gängigen europäischen Sprachen bedienbar.’ https://www.bahn.de/service/buchung/wege_zur_fahrkarte/automat

Probleem schijnt dus wel de betrouwbaarheid te zijn, blijkbaar vaak buiten gebruik. Dan moet je iig een alternatief achter de hand hebben.

Bij gebruik van de DB-app kun je blijkbaar ook met PayPal betalen, dan zou je het creditcard nummer niet hoeven in te voeren (PayPal gebruik ik meestal bij internetaankopen): https://www.bahn.de/service/buchung/zahlung

Reputatie 5

In Duitse automaten kun je doorgaans contactloos betalen met je bankpas, net als in Duitse supermarkten.
Inderdaad kun je paypal gebruiken. Ik betaalde tot nu toe met de Duitse variant van Ideal, maar kan die optie op dit moment niet vinden.
Op Duitse stations staan doorgaans meerdere automaten en die werken meestal wel.

Reputatie 7
Badge +4

Bedenk dat in zijn algemeenheid Duitsland voor een groter deel nog ingesteld is op contant geld. Met pasjes betalen kan in Nederland nagenoeg overal, in Duitsland is dat echt veel minder. Zorg ervoor dat je bij de oosterburen altijd wat contant geld bij je hebt. Ik zat in Elten aan de Strammer Max en kon niet elektronisch betalen. De treinautomaten werken prima met pasjes, maar het is helaas ook zo dat het onderhoud wel eens te wensen overlaat.

 

De stoplichtcoaltie heeft een digitale inhaalslag als speerpunt. Nederland loopt echt voor.

Reputatie 7
Badge +1

Bedenk dat in zijn algemeenheid Duitsland voor een groter deel nog ingesteld is op contant geld. Met pasjes betalen kan in Nederland nagenoeg overal, in Duitsland is dat echt veel minder. Zorg ervoor dat je bij de oosterburen altijd wat contant geld bij je hebt. Ik zat in Elten aan de Strammer Max en kon niet elektronisch betalen. De treinautomaten werken prima met pasjes, maar het is helaas ook zo dat het onderhoud wel eens te wensen overlaat.

 

De stoplichtcoaltie heeft een digitale inhaalslag als speerpunt. Nederland loopt echt voor.

Nederland loopt niet echt voor, maar Duitsland loopt achter op de rest van Europa kan je beter zeggen. Pas met mijn broer in Stockholm naar de paardenkoers geweest en op de koersbaan bijvoorbeeld betaling met cash niet mogelijk, niet bij het wedden op de paarden en niet bij de horeca.

Zover zijn wij in Nederland nog (gelukkig) niet. Duitsland zit onder aan de middenmoot m.b.t. digitalisering.  

Reageer