Skip to main content

Hebben jullie tips/tricks voor reizen naar/via Duitsland en het 49 Euro "Deutschlandticket"


Toon eerste bericht

48 reacties

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 21 april 2023

Met betaling via mijn Pay-Pal kon mijn hele gezin (uiteindelijk) aan een D-ticket komen (QR-code). We gebruiken de Deutschlandticket App. Opzeggen lijkt daarin ook gemakkelijk - wel belangrijk want het is een abonnement.

Hoe: app downloaden en jezelf registreren: een contractpartner kiezen (bijv. Bahnen der Stadt Monheim) en koppelen aan een betalingsmethode (PayPal). Inloggen en D-ticket bestellen met gewenste ingangsdatum. Kinderen onder de 18 jaar konden (alleen?) in de app van een 18plusser (via ‘bestellen voor een ander’), waardoor die tickets op één telefoon staan. Samen reizen lijkt dan wel een must.

Let op: pas na feitelijke afschrijving van de 49 euro (op de 21e van de maand) ontvingen wij het D-ticket. Daarvoor is alleen een kale bestelling zichtbaar. 

 


  • Intercity
  • 7 reacties
  • 22 april 2023

Trajecten Hengelo-Bielefeld, Enschede-Dortmund en Enschede-Münster zijn ook geincludeerd bij de Deutschlandticket.


https://www.rtvoost.nl/nieuws/2217214/goedkoper-over-de-grens-met-deutschlandticket-provincie-betaalt-reis-tot-de-grens

 


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 26 april 2023

Ik ben al jaren klant van de DB. Heb een bahncard en koop via de DB Navigator app mijn tickets (met creditcard). Toen ik via de Navigator app het "Deutschland ticket abonnement" wilde kopen liep ik steeds tegen problemen aan. Bij de DB wordt de automatische IBAN incasso via de Schufa gecheckt op je credietwaardigheid. Waarschijnlijk onstaan hierdoor de foutmeldingen omdat de Schufa check bij buitenlandse IBAN's niet lukt. Ook via de Deutschland Ticket app lukte het niet omdat het daar vastliep op mijn Nederlandse postcode. Ik heb de DB een email gestuurd over de problemen om als Nederlander een 49€ ticket te kopen. Maar ik heb tot nu slechts als antwoord ontvangen dat mijn vraag in behandeling is. 

Via een tip kwam ik uit bij de HVV. ( Hamburgs verkeersbedrijf). Hier kun je ook met Paypal betalen. Na het aanmaken van een Paypal account en installeren van de HVV app lukte het daar. Ook mijn Nederlandse postcode werd in dat systeem geaccepteerd. Alleen in de app stond dat ik een 49€ abonnement had. Maar er was nog steeds geen afboeking gedaan en ontving geen QR code. Dus ik maakte mij een beetje zorgen. 

Tot gisteren. Toen (25 april) werd 49€ afgeboekt via Paypal en staat mijn abonnement met QR code ( geldig vanaf 1 mei) in de app. Helaas lukte dat niet via de DB, maar gelukkig kun je dus wel een 49€ abonnement afsluiten via de HVV als Nederlander (en ook bij andere verkeersbedrijven zoals in de reactie van Kaberg te lezen is). En via de app kun je het abonnement ook beëindigen als je het bijvoorbeeld maar voor 1 maand wilt gebruiken. 

 https://www.hvv.de/de/49euro


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 1 mei 2023

Dankzij de tip in dit forum is het vanmorgen gelukt om een Deutschland-Ticket te kopen.

Via de app Mainzer Mobilität kun je heel gemakkelijk en snel een ticket via creditcard kopen. De QR-code ontvang je direct.

Zojuist controle gehad en de QR-code moet je laten zien in combinatie met je paspoort. 

Wat een fantastische manier om zo door Duitsland te reizen. Dit zouden ze in Nederland ook moeten doen!


  • Intercity
  • 5 reacties
  • 4 mei 2023

Ik heb de opties in dit topic geprobeerd maar niks werkt meer. Opties als paypal kunnen niet meer gekozen worden in de Deutschlandticket app. Alleen nog SEPA en dat werkt dus niet. In de andere apps krijg ik met een creditcard ook foutmeldingen. Hoe kom ik aan zo'n Deutschlandticket?


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 4 mei 2023
Pieter23 schreef:

Ik heb de opties in dit topic geprobeerd maar niks werkt meer. Opties als paypal kunnen niet meer gekozen worden in de Deutschlandticket app. Alleen nog SEPA en dat werkt dus niet. In de andere apps krijg ik met een creditcard ook foutmeldingen. Hoe kom ik aan zo'n Deutschlandticket?

Seat61 beveelt nu VBN aan:

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Verder is hier nog een lijst:

https://community.ricksteves.com/travel-forum/germany/the-49-ticket-is-coming

Dat creditcardbetaling niet werkt, kan overigens vele oorzaken hebben, die niet per se permanent zijn. Zonder meer informatie is daar niks over te zeggen.

Het is overigens verplicht om elke IBAN uit het SEPA-gebied te accepteren, zolang de bank SEPA-incasso's accepteert. Discriminatie kun je hier melden:
https://www.wettbewerbszentrale.de/de/beschwerdestelle/sepahinweise/


  • Intercity
  • 5 reacties
  • 5 mei 2023
rvdborgt schreef:
Pieter23 schreef:

Ik heb de opties in dit topic geprobeerd maar niks werkt meer. Opties als paypal kunnen niet meer gekozen worden in de Deutschlandticket app. Alleen nog SEPA en dat werkt dus niet. In de andere apps krijg ik met een creditcard ook foutmeldingen. Hoe kom ik aan zo'n Deutschlandticket?

Seat61 beveelt nu VBN aan:

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Verder is hier nog een lijst:

https://community.ricksteves.com/travel-forum/germany/the-49-ticket-is-coming

Dat creditcardbetaling niet werkt, kan overigens vele oorzaken hebben, die niet per se permanent zijn. Zonder meer informatie is daar niks over te zeggen.

Het is overigens verplicht om elke IBAN uit het SEPA-gebied te accepteren, zolang de bank SEPA-incasso's accepteert. Discriminatie kun je hier melden:
https://www.wettbewerbszentrale.de/de/beschwerdestelle/sepahinweise/

De VBN werkt niet meer. Ik kan in die app alleen nog maar via SEPA betalen. Het geeft geen andere opties bij betalingsmethode en dan loop ik weer tegen die Schufa muur op.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 5 mei 2023
Pieter23 schreef:
rvdborgt schreef:
Pieter23 schreef:

Ik heb de opties in dit topic geprobeerd maar niks werkt meer. Opties als paypal kunnen niet meer gekozen worden in de Deutschlandticket app. Alleen nog SEPA en dat werkt dus niet. In de andere apps krijg ik met een creditcard ook foutmeldingen. Hoe kom ik aan zo'n Deutschlandticket?

Seat61 beveelt nu VBN aan:

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

De VBN werkt niet meer. Ik kan in die app alleen nog maar via SEPA betalen.

Ik kan na het toevoegen van een creditcard die ook als betalingsmethode selecteren. Ook voor een Deutschlandticket.


  • Intercity
  • 5 reacties
  • 5 mei 2023

Creditcard kan ik ook toevoegen, maar ook die geeft een foutmelding bij poging tot doorzetten


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 5 mei 2023
Pieter23 schreef:

Creditcard kan ik ook toevoegen, maar ook die geeft een foutmelding bij poging tot doorzetten

Dat heb ik niet getest want ik wil er geen kopen.

Zoals ik al zei kan dat vele oorzaken hebben. Wat is de foutmelding?


Sim70
  • Reisleider*
  • 711 reacties
  • 5 mei 2023

Ik gun jullie van harte de voorpret maar ik ben bang dat het weer superdruk gaat worden. Je mag alleen met de boemel en er zijn vaak uurdiensten die ook nog vaak uitvallen (hengelo-rheine bv). Daarom heb ik er vanaf gezien. Slechte zaak trouwens dat ze zo ontmoedigen te bestellen, vast vanwege de drukte maar dan nog


  • Sprinter
  • 4 reacties
  • 5 mei 2023

Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd. 

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Alle stappen in het Engels te doorlopen 

App gedownload, contactgegevens ingevuld (Postcode met spatie tussen cijfers en letters, dus 1000 AA en niet 1000AA. Ook Anrede invullen niet vergeten, anders error. Telefoonnummer beginnen met 00316________) Als betaalmethode voor Creditcard gekozen. Creditcardgegevens invullen, €0 valideren via Creditcard app. Nadat Creditcard als betaalmethode was toegevoegd kon ik het Deutschlandticket kopen en kreeg ik gelijk een QR-code in de app en een bevestiging.

NIET VERGETEN om je registratie contactgegevens te valideren door op de link in de activatie email te klikken, anders wordt je account na drie dagen geblokkeerd 😅


  • Intercity
  • 99 reacties
  • 6 mei 2023
Sim70 schreef:

Slechte zaak trouwens dat ze zo ontmoedigen te bestellen, vast vanwege de drukte maar dan nog

Van wat ik begrepen heb, is het Deutschlandticket in de eerste plaats bedoeld voor Duitse inwoners/forensen en zijn toeristen een bijzaak. Vandaar dat het ook enkel als een doorlopend abonnement wordt verkocht en niet als losse tickets zoals afgelopen zomer het geval was. Vanwege die abonnementsopzet zijn er veel bedrijven die achter de schermen een Schufa (= soort BKR) check doen en helaas voor ons werkt die check niet bij buitenlandse rekeningen..

Wel ben ik het er mee eens dat het een aparte zaak is dat iedere verkoper weer andere voorwaarden en betaalmogelijkheden heeft.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29877 reacties
  • 6 mei 2023
HM_23 schreef:

Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd.

Makkelijker gaan we het echt niet maken! Gute Farht! 🤣


  • Intercity
  • 5 reacties
  • 6 mei 2023
HM_23 schreef:

Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd. 

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Alle stappen in het Engels te doorlopen 

App gedownload, contactgegevens ingevuld (Postcode met spatie tussen cijfers en letters, dus 1000 AA en niet 1000AA. Ook Anrede invullen niet vergeten, anders error. Telefoonnummer beginnen met 00316________) Als betaalmethode voor Creditcard gekozen. Creditcardgegevens invullen, €0 valideren via Creditcard app. Nadat Creditcard als betaalmethode was toegevoegd kon ik het Deutschlandticket kopen en kreeg ik gelijk een QR-code in de app en een bevestiging.

NIET VERGETEN om je registratie contactgegevens te valideren door op de link in de activatie email te klikken, anders wordt je account na drie dagen geblokkeerd 😅

Ook creditcard werkt bij mij niet. Alles gedaan wat er staat, ook gevalideerd. Ik heb wel mastercard en geen visa. Dat zou het misschien kunnen zijn?


  • Intercity
  • 5 reacties
  • 6 mei 2023

Ik heb andere alternatieven gezocht en het is gelukt met de HVV switch app! Daar kom ik met paypal betalen. Deutschland ticket ist jezt auf der handy!


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 6 mei 2023
Pieter23 schreef:

Ik heb andere alternatieven gezocht en het is gelukt met de HVV switch app! Daar kom ik met paypal betalen. Deutschland ticket ist jezt auf der handy!

Paypal is ook een optie in de VBN-app. Mastercard moet ook gewoon werken maar zonder meer informatie (ik had nog om de foutmelding gevraagd) is er niks over te zeggen. Maar goed, veel plezier ermee :)


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 8 mei 2023

Gelukt (met VISA card)! Dank aan HM_23 en seat61.com!


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 17 mei 2023
HM_23 schreef:

Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd. 

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Alle stappen in het Engels te doorlopen 

App gedownload, contactgegevens ingevuld (Postcode met spatie tussen cijfers en letters, dus 1000 AA en niet 1000AA. Ook Anrede invullen niet vergeten, anders error. Telefoonnummer beginnen met 00316________) Als betaalmethode voor Creditcard gekozen. Creditcardgegevens invullen, €0 valideren via Creditcard app. Nadat Creditcard als betaalmethode was toegevoegd kon ik het Deutschlandticket kopen en kreeg ik gelijk een QR-code in de app en een bevestiging.

NIET VERGETEN om je registratie contactgegevens te valideren door op de link in de activatie email te klikken, anders wordt je account na drie dagen geblokkeerd 😅

Het is mij zojuist ook op deze manier gelukt. Dank!


  • Sprinter
  • 4 reacties
  • 17 juli 2023

Ik heb vandaag de Deutschland-Ticket besteld via de bahn.de site, bij mij ging alles vrij soepel. Ik hoefde alleen mijn IBAN en BIC in te vullen bij “betalen” er werd verder geen betalingsmogelijkheden aangeboden. Verder stond er dat het bedrag de 1e dag van de maand wordt afgeschreven, ik heb gelijk een bevestigingsmail gekregen en ik kon de Deutschland-Ticket in de DB navigator app downloaden en nu staat die al klaar voor de maand augustus.

Ik wou deze week al beginnen met reizen maar als het goed is betaal je tot het einde van de maand (de komende 2 weken) ook gewoon € 49,00? En wordt er geen berekening gemaakt als je het later besteld net zoals bij NS weekend-vrij bijvoorbeeld, (weet iemand hier iets meer over?) Dus ik heb gekozen om te reizen voor de maand augustus, want je kan alleen per maand kiezen en niet de datum. Het lijkt mij niet echt redelijk als je voor 2 weken ook € 49,00 moet betalen als je de Deutschland-Ticket wat later in de maand hebt aangeschaft.

 

Voor mij is dit wel heel erg goedkoop reizen vergeleken met reizen in NL! In NL betaal je voor de tram/metro/bus allemaal extra en de abonnementen zijn ook veel duurder. 
Ik woon heel dichtbij de grens van Emmerich-Elten dus ik kan ook vanaf Zevenaar of Arnhem reizen waarvoor je geen extra kosten hoeft te betalen.


Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24962 reacties
  • 17 juli 2023

Het klopt, of u het nu redelijk vindt of niet, helaas. U kunt wel een deel van een maand al een abonnement krijgen, maar u betaalt dezelfde prijs. Kijk gewoon of u dat gezien uw reisgedrag wilt uitgeven. Bedenk dat twee NRW-dagtickets met onbeperkt reizen in lokale treinen indertijd duurder waren dan de 49 euro die u nu voor een halve maand betaalt. En het is dan nog voor heel Duitsland ook. Het kan vaak nog dik uit.Het blijft een koopje, ook voor 14 dagen.


  • Intercity
  • 7 reacties
  • 8 augustus 2023


Duitslandticket nu ook in Nederland verkrijgbaar

 

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20230808_93504542


Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24962 reacties
  • 9 augustus 2023

Ongevraagd advies: gebruik voor uw reizen in Duitsland de app DB Navigator. Het D-ticket is ook met IBAN te betalen in deze app tegenwoordig. De meeste ervaren Duitslandreizigers gebruiken de app. Ik heb hem al jaren en hij is geleidelijk verbeterd. Alleen 100 procent korting in Nederland werkt niet goed.


Reageer