beantwoord

Interrail: hoe regelen jullie in- en uitreizen (na de inbegrepen in- en uitreis), vooral icm abonnement?


Ik blijf altijd hannesen met in- en uitreizen bij Interrail. Gelukkig is nu één inreis en één uitreis inbegrepen, maar met een 3-maanden global ga ik een aantal keer terug naar huis en weer weg.

Ik heb een Weekend Vrij en ook nog keuzedagen om te gebruiken.

Uitreis is niet zo'n punt, dan weet ik welke trein ik hebben wil en dan kan ik wel iets aan het loket regelen (heb de mazzel dat ik in Amsterdam woon). Hoewel ik nog niet goed weet hoe ik dat doe met mijn Flex Weekend Vrij en keuzedagen, maar daar kom ik wel uit.

Maar de inreis, dat is wat anders. Je krijgt dan een goedbedoeld advies dat je dan maar uit moet stappen en je keuzedag moet activeren, maar na een dag reizen wil je toch eigenlijk wel graag in die trein blijven zitten en naar huis gaan. Met Weekend Vrij begreep ik dat ik in het buitenland wel aan het loket een kaartje zou moeten kunnen bestellen met 100% korting op het NL-traject, of met 40% als het daluren op weekdagen betreft. Maar dat zou ik toch ook op de NS Internationaal app moeten kunnen regelen? Dan kan ik dat tenminste op de trein doen…

Maar ergens lijkt het me niet te kloppen. Ga ik bijvoorbeeld van Brussel naar Amsterdam, moet ik dan een kaartje van Antwerpen naar Amsterdam met korting op het NL-traject kopen? Betaal ik dan niet eigenlijk ten onrechte voor Antwerpen-Hazeldonk? Of moet ik Roosendaal-Amsterdam nemen, ook al reis ik met de IC(D) over Breda? Of Noorderkempen-Amsterdam (dat haal ik uit de info op grenstreinbus.be)?

En hoe moet ik het doen met een keuzedag? Zou ik die kunnen ophalen uit de automaat als ik vertrek op mijn reis (en daarna niet meer die OV-chipkaart, maar mijn Interrail benut), en dan op de terugreis, als ik de keuzedag in wil zetten, even op Breda uit de trein gaan en inchecken op het perron?

En wat doe ik als ik voor een trein een reis geboekt heb, maar uiteindelijk met een latere/vroegere trein reis (wat op de terugweg nog wel eens wil gebeuren...)? Bij eerdere gevallen heb ik bereidwillige conducteurs getroffen, maar daar wil ik toch liever niet afhankelijk van zijn...

Zijn er in deze community mensen, die daar ervaring mee hebben en tips over kunnen geven? Overigens ga ik meestal over Breda, Arnhem of Hengelo het land in en uit…

Dank vast!

icon

Beste antwoord door rvdborgt 14 May 2022, 06:38

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Heb zelf ook deze combi an zit nu in een-je raadt het-alweer sterk verspaetete DB-ICE op weg naar hannover, waar die voortijdig wordt gekapt.

Ga naar een ander forum, waar alles al staat, met nog mee tricks, vooral van rian v.d. borgt: community.eurail.com. Mledt of je papier of mobile pas hebt.

Je HOEFT niks bij bij te betalen of extra ticketjes af te nemne mits je op za/zo reist van/naar NL-maar je moet dan wel goed weten wat waar in te vullen en waar uit/in te sjekken. Zoals zo vaak overdenk je de zaak enorm.

Reputatie 7
Badge +1

Met Weekend Vrij en een Interrail heb je in het weekend verder niks nodig. Een eventueel poortje gaat open met de barcode op de Interrail-omslag of bij de mobiele versie met de barcode in de app. En werkt dat niet, dan druk je op de info-knop om het poortje op afstand te laten openen. Gebruikt daarvoor dan niet je chipkaart.

Als je een kaartje met 40% korting wilt, kun je dat bij NSI kopen als je tegelijk de korting "Vrij reizen op traject in België” of "Bahncard 100” aanzet. En dan kun je dat kaartje voor eventuele poortjes gebruiken.

Een verchipte keuzedag is niet zo'n handige optie voor de terugreis want die moet je inderdaad eerst nog activeren en je hebt dan ook nog een kaartje nodig van de grens tot aan het station waar je activeert. Alleen als je op dezelfde dag heen en terug reist, hoef je op de terugreis niks te doen, aangezien je dan op de heenreis je keuzedag al hebt geactiveerd.

Als je voor een trein geboekt hebt - hoe bedoel je dat? Bij Interrail moet je ervoor zorgen dat de trein die je gebruikt op je Interrail staat (de papieren omslag of in de app). Maar dat is geen boeken en dat hoef je ook maar te doen vlak voor je instapt.

Dit komt allemaal wel over als een luxe probleem discussie. Een maand lang heel Europa door op vakantie en dan een discussie over een keertje overstappen op een grensstation of een paar euro.

Met Weekend Vrij en een Interrail heb je in het weekend verder niks nodig. Een eventueel poortje gaat open met de barcode op de Interrail-omslag of bij de mobiele versie met de barcode in de app. En werkt dat niet, dan druk je op de info-knop om het poortje op afstand te laten openen. Gebruikt daarvoor dan niet je chipkaart.

Als je een kaartje met 40% korting wilt, kun je dat bij NSI kopen als je tegelijk de korting "Vrij reizen op traject in België” of "Bahncard 100” aanzet. En dan kun je dat kaartje voor eventuele poortjes gebruiken.

Een verchipte keuzedag is niet zo'n handige optie voor de terugreis want die moet je inderdaad eerst nog activeren en je hebt dan ook nog een kaartje nodig van de grens tot aan het station waar je activeert. Alleen als je op dezelfde dag heen en terug reist, hoef je op de terugreis niks te doen, aangezien je dan op de heenreis je keuzedag al hebt geactiveerd.

Als je voor een trein geboekt hebt - hoe bedoel je dat? Bij Interrail moet je ervoor zorgen dat de trein die je gebruikt op je Interrail staat (de papieren omslag of in de app). Maar dat is geen boeken en dat hoef je ook maar te doen vlak voor je instapt.

Ah, super! Daar had ik nog niet aan gedacht, dat “Vrij reizen op traject in België” en dat "Bahncard 100”, dat is 'm! Dan kan ik wel op mijn mobiel, zelfs in de trein, e.e.a. regelen en rustig in de trein met een geldig kaartje blijven zitten. Top! Ik geloof wel dat ik de webversie van NS Internationaal en niet de app moet hebben, maar dat is geen probleem.

En dat met die keuzedag moet ik dan inderdaad maar even goed doordenken en eerder bij de uitreis dan bij de inreis inzetten.

Dank voor de snelle en volledige reactie!

Heb zelf ook deze combi an zit nu in een-je raadt het-alweer sterk verspaetete DB-ICE op weg naar hannover, waar die voortijdig wordt gekapt.

Ga naar een ander forum, waar alles al staat, met nog mee tricks, vooral van rian v.d. borgt: community.eurail.com. Mledt of je papier of mobile pas hebt.

Je HOEFT niks bij bij te betalen of extra ticketjes af te nemne mits je op za/zo reist van/naar NL-maar je moet dan wel goed weten wat waar in te vullen en waar uit/in te sjekken. Zoals zo vaak overdenk je de zaak enorm.

Dank voor je reactie, zoals je gezien zal hebben heeft Rian ook al gereageerd. En ik zal inderdaad ook nog even bij Rians posts in de Eurrail-community kijken, goede suggestie. Thanks!

Dit komt allemaal wel over als een luxe probleem discussie. Een maand lang heel Europa door op vakantie en dan een discussie over een keertje overstappen op een grensstation of een paar euro.

Sjoer, het is een luxe probleem, maar ik wil graag op de meest handige manier met een geldig kaartje in NL reizen. En als ik dan ook op een makkelijke manier mijn keuzedagen in kan zetten, die ik verder nauwelijks gebruik, dan is dat mooi meegenomen...

Reputatie 7
Badge +4

….maar ik wil graag op de meest handige manier met een geldig kaartje in NL reizen. En als ik dan ook op een makkelijke manier mijn keuzedagen in kan zetten, die ik verder nauwelijks gebruik, dan is dat mooi meegenomen...

Mijn idee, ik hou niet van discussieconstructies. Conducteurs en medereizigers die dit gedwongen aan moeten horen ook zeker niet.

Belangrijk, geldbesparend en legaal:

Als u terugkomt uit het buitenland en u wilt van een keuzedag gebruik maken, moet er een geldige keuzedag op staan maar die hoeft niet  geactiveerd te zijn. Het moet zelfs niet. Dat is een uitzondering voor senioren. U bent dan wel verplicht de keuzedag te activeren op het eerste overstapstation. Maar ja dat is voor u Amsterdam. ;-) Als u een dagtrip maakt inchecken en u mag dan als u terug komt met deze incheck ook naar Amsterdam terug. Voor de meelezers: dit is alleen bij een keuzedag en daar kunnen Senior Interrailreizigers veel plezier van hebben.

Het is dus zaak altijd een niet geactiveerde keuzedag bij zich te hebben. Papieren keuzedagen zijn hierin het handigste maar die worden alleen nog verstrekt aan houders van een oud VDU en die al een abonnement met keuzedagen hadden. Het prettige is dat u een papieren keuzedag dus gewoon bij zich kunt dragen en u reist dan legaal, maar met een digitale kan het natuurlijk gewoon ook.

Een vrijabonnement is niet geldig als u er niet mee bent ingecheckt. Ook Weekendvrij of Dalvrij is geldig tot de grens. Uitchecken kan echter niet. U krijgt daarvoor geen correctietarief, omdat u afgekocht reisrecht heeft en het heeft verder geen consequenties. Let wel, dan geldt de regeling  die geldt voor de keuzedagen vanuit het buitenland niet.

Let op, veel mensen weten dit niet: Een keuzedag is bij binnenlands verkeer niet geldig in de middagspits. Van en naar het buitenland echter wel . U mag dus in de middagspits gebruik maken van bovenstaande constructie als u in de middag uit het buitenland komt. Uw keuzedag is dan wel geldig.

Op deze wijze reist u legaal en met een betere peace of mind 😉. Zonder in te checken met keuzedag of vrij-abonnement neemt u een voorschot op de genade, u mag met vijftig procent korting reizen, maar dat is feitelijk ongunstig. U kunt overigens in Hengelo en Arnhem op het perron inchecken.

De grenskaartjes zijn een verhaal apart. als u honderd procent korting in Nederland en in het aangrenzende buitenland heeft, behoren die twee kaartjes te voldoen. Formeel is dat discutabel maar kaartjes met honderd procent korting in beide landen worden niet afgegeven door NSInternational. 

Hoewel niet direct relevant: Bahn.de heeft bij grensconstructies geen optie voor honderd procent korting in Nederland, NSInternational wel. Ik raad u niettemin de app DB Navigator aan.

Bedenk dat veel conducteurs van en naar Duitsland niet goed op de hoogte zijn, in de ICBrussel zijn ze dat doorgaans wel. 

Reputatie 7
Badge +3

Jakkes, al dat onnodig Engels. Voor mij zou het beter zijn voor mijn gemoedsrust. 

Reputatie 7
Badge +1

Belangrijk, geldbesparend en legaal:

Als u terugkomt uit het buitenland en u wilt van een keuzedag gebruik maken, moet er een geldige keuzedag op staan maar die hoeft niet  geactiveerd te zijn. Het moet zelfs niet. Dat is een uitzondering voor senioren.

Heb je ook een URL waar dat beschreven staat? Want ik ken alleen maar deze pagina van NS. waar iets anders staat.

Een vrijabonnement is niet geldig als u er niet mee bent ingecheckt. Ook Weekendvrij of Dalvrij is geldig tot de grens.

Je moet volgens NS juist nergens in- of uitchecken.

Reputatie 7
Badge +4

U mag in twijfel trekken wat u wilt, maar dit al al tijden beleid en hier beschreven, ook door de moderatoren. Dit geldt niet alleen in het verkeer met België. De niet ingecheckte keuzedag bij terugkomst uit het buitenland dient dan toch als dekking voor het grenskaartje voor het Nederlandse nultarieftraject. Dat is natuurlijk heel mooi voor de seniorinterrailers. Die kaartje bestelt gewoon in de trein, wel bij NSInternational en niet bij mijn favoriete Bahn.de omdat anders de volledige korting in Nederland niet wordt gegeven.

Met een e-ticket dat gedekt is door een abonnement moet u uiteraard niet inchecken, het is het bewijs van korting. Heeft u geen e-ticket dan moet er een geldig vervoersbewijs zijn door Nederland. De Interrailkaart is dat alleen in Nederland als de vijftig procent korting wordt aangesproken. Is er geen e-ticket dan zal er een incheck met een chipkaart moeten volgen, want anders is er geen geldig vervoersbewijs en wordt er niet betaald in Nederland. Dat is gewoon zwartrijden. Zonder uitcheck de grens over heeft met een keuzedag geen gevolgen en met geldig afgekocht reisrecht ook niet. Met in dit geval Weekendvrij, dat tot de grens geldig is volgt uiteraard de melding van een ontbrekende uitcheck, maar ook dat heeft geen consequenties.

Het systeem is in- en uitchecken maar in het internationale verkeer geeft het wrijving. Het is inderdaad zeer onoverzichtelijk en ook niet altijd logisch voor wie er niet mee bekend is. Er zit nog steeds frictie bij 100 procent korting in beide landen, waarbij geen e-ticket door NSInternational wordt verstrekt maar dat is hier op het forum al uitgebreid aan de orde geweest.

Een internationaal ticket tegen nultarief zou veel problemen oplossen, ik heb daar over lopen zeuren, maar we moeten er nu nog steeds omheen werken, om de belangrijkste conclusie maar eens te herhalen.

U bent van alles af met bijvoorbeeld een grenskaartje vanaf bijvoorbeeld Bad Bentheim, maar in wezen betaal je dan voor een traject tot de grens dat gedekt is. Persoonlijk vind ik dat de kosten niet, ik heb zelf uiteraard nog een Bahncard ook, maar daar kunt u verschillend over denken. Het bespaart wel gedoe in sommige gevallen. 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Thom Maar waar staat dat dan precies beschreven? Op de pagina’s waar @rvdborgt naar verwijst wordt een werkwijze beschreven die helemaal niet aansluit bij de door jou geschetste methodiek. Dat is iets anders dan in twijfel trekken wat je beweert.

Als het beleid van NS zo is als je beschrijft dan moet de informatie op de pagina’s van NS aangepast worden.

 

Reputatie 7
Badge +1

U mag in twijfel trekken wat u wilt, maar dit al al tijden beleid en hier beschreven, ook door de moderatoren. Dit geldt niet alleen in het verkeer met België. De niet ingecheckte keuzedag bij terugkomst uit het buitenland dient dan toch als dekking voor het grenskaartje voor het Nederlandse nultarieftraject.

Het zou goed zijn als daar een online vindbare bron van was (op de NS-website, niet alleen op een forum) want anders zal niemand dit weten.

Met een e-ticket dat gedekt is door een abonnement moet u uiteraard niet inchecken, het is het bewijs van korting. Heeft u geen e-ticket dan moet er een geldig vervoersbewijs zijn door Nederland. De Interrailkaart is dat alleen in Nederland als de vijftig procent korting wordt aangesproken. Is er geen e-ticket dan zal er een incheck met een chipkaart moeten volgen, want anders is er geen geldig vervoersbewijs en wordt er niet betaald in Nederland. Dat is gewoon zwartrijden. Zonder uitcheck de grens over heeft met een keuzedag geen gevolgen en met geldig afgekocht reisrecht ook niet. Met in dit geval Weekendvrij, dat tot de grens geldig is volgt uiteraard de melding van een ontbrekende uitcheck, maar ook dat heeft geen consequenties.

Het is altijd zo geweest dat een aansluitend kaartje (tot/vanaf de grens) voldoende was om niet in of uit te moeten checken met een netkaart. Als dat nu anders is, dan moet NS dat ergens uitleggen want anders weet niemand dat en kun je reizigers daar ook niet op aanspreken. De basisregel voor internationaal reizen is immers dat je nergens in- of uitcheckt (met enkele specifieke uitzonderingen).

50% korting voor Interrail bestaat trouwens al een tijdje niet meer.

Reputatie 7
Badge +4

Zeker. Er zit ook een discrepantie, want twee kaartjes met 100 procent korting wordt gedoogd, omdat er bij het nultarief geen e-ticket wordt verstrekt. Het is een mooi gebaar naar de senioren met de niet-ingecheckte keuzedag vanuit het buitenland, eerst werd het gedoogd en nu mag je met e-ticket inchecken op het eerste overstapstation. Het is het bekende verhaal dat wanneer de regelgeving gevoel onrecht opwekt, er eerst wordt gedoogd en als het tot regel wordt dit ook nog eens onvoldoende wordt gecommuniceerd. Hetzelfde hadden we in de discussie in de discussie dat je 35 minuten na de beëindiging van je reis moet uitchecken en waarbij iemand die er met Dalvrij een rommeltje van maakte toch een probleem kreeg. Dat moest ik toen ook maar aantonen en dat werd ook nogalm op hoget toon geeisd, maar NS heeft hem op grond hiervan toch beboet. De moderatoren waren in ieder geval zo correct wel te melden dat mijn standpunt juist was. Dat kwam ook omdat ik een van de de wenigen waren die die discussie bij de invoering van de chipkaart nog meemaakten. Dennis was er toen al maar er was toen een hevige flame met Hans en de moderatoren grepen toen nog niet in. Ik steek geen energie meer in deze mentaliteit.

Dat is de ellende wel eens met NS dat men zo communiceert dat mensen tevreden zijn en niet op ideeën komen, maar de verstrekte gegevens niet altijd volledig zijn. Ik snap die angst ook wel want als senioren dit mogen met hun keuzedag, dan zijn er weer anderen die elk voorrecht van een ander als oneerlijk beschouwen, vinden dat ze dat dus nouja dus, ook mogen. Die mentaliteit is wijd verspreid en ik snap dat aan de andere kant dus ook wel weer. Als je mijn verhaal goed leest, wees ik daar al belefd op dat het met Weekendvrij dus formeel niet opgaat.

Het inreizen met de keuzedag uit het buitenland waarbij uiteraard een incheck niet mogelijk is, is opgelost met het mogen inchecken op het eerste overstapstation. Dat is hier ook uitgebreid besproken, maar ja die kennis is niet overal.

 

Maar goed jij bent een van de mensen die ook wel weten hoe de haasjes lopen.

NS moet gewoon:

  • de constructie weer mogelijk maken met een kaartje tot het grenspunt, vroeger kon dat. Ik heb veel gereisd met een kaartje Weener-grens, Venlo-grens etc. Ik weet het, Opa Bommel leest voor uit eigen werk, maar het had dit probleem voorkomen en een boel ellende bespaard.
  • het ook mogelijk maken dat een e-ticket kan worden verstrekt tegen nultarief
  • de constructie duidelijk communiceren hoe je met het opbreken van de kaartjes naar het buitenland kunt reizen, denk aan het deel betalen van de grens tot Noorderkempen, zeg maar de constructie die we hier altijd aangeven bij kaartjes naar elk Belgisch station.
  • duidelijk maken dat een ov-chipkaart pas geldig is na een incheck
  • duidelijk maken wat de consequenties van niet uitchecken zijn met afgekocht reisrecht.
  • Volledig communiceren in concrete stappen hoe mensen moeten handelen bij een reis naar het buitenland en niet verwijzen naar het kopen van een kaartje met NSInternational
  • Ogenblikkelijk de volledige dienstregeling weer geven in de reisplanner voor alle treinen die naar het buitenland vertrekken in de reisplanner zelf en je niet dwingen dat via NSInternational te doen. Ik wil directe informatie en maak zelf wel uit met welk kaartje ik reis en laat me niet dwingen tot semi-gemanipuleerde winkelnering.

Dit eerst dan maar. Het duurt veel te lang voordat in de praktijk ontstaan beleid omgezet wordt. Het ergste is dat de conducteurs het ook niet weten. Men had hier voor de invoering van de ov-chipkaart al uit moeten zijn. Je loopt hier al lang genoeg mee om te weten hoe vaak we hier hebben moeten uitleggen hoe het werkt.  Ik heb in een ICE regelmatig duidelijk gemaakt hoe de constructies legaal werken, dat zou toch niet zo moeten zijn. Het geeft in de praktijk alleen maar ruimte voor voordeelreizigersconstructies. Het is voor de eerlijke reiziger heel lastig uit te zoeken en dat is met een eerlijk en helder verhaal goed te doen. Laat het schrijven door de meester of de juf van groep acht, die zijn in staat het te formuleren op het niveau van een twaalfjarige en dat worden mensen geacht aan te kunnen.

 

De afdeling Communicatie is een club afgestudeerden die de teksten manipuleren in het voordeel van de organisatie. Ze liegen niet, maar geven ook niet het echte verhaal.Daarom gaan mensen ook de fout in. NS heeft natuurlijk wel een eilandcultuur. De afdeling Communicatie regelt dat en als je daar niet toe behoort, mag je je er niet mee bemoeien. Eilandculturen moeten echter aangestuurd en gecoördineerd worden.

Het forum heeft er bijna een dagtaak aan, lol.

 

 

 

Wat @Thom beweert kan niet waar zijn. Als je die keuzedag niet activeert zou je volgens hem daar op kunnen reizen en dan dus vervolgens na aankomst vragen om hem weer van de kaart te halen omdat hij niet gebruikt is.

Badge +3

Ik zie op de pagina over Keuzedagen en internationaal reizen niet staan dat je er, komende vanuit het buitenland, pas op je eerste overstapstation mee in hoeft te checken. Sterker nog, er staat:

[…] het eerste aankomststation van de internationale trein in Nederland. U stapt daar uit.

Vanuit België is dat meestal niet zo’n probleem, de trein keert in Breda dus tijd genoeg om even in te checken met een Keuzedag of (vrij reizen) abonnement. Probleem is dan wel dat als je daar (of bijv. Arnhem met een ICE) in de middagspits aankomt dat niet gaat lukken. Je Keuzedag (papieren chipkaartje of digitaal) of vrij reizen abonnement wordt dan inderdaad een ‘zichtbewijs’.

Hoe dan ook, het wordt blijkbaar gedoogd dus als Rotterdam of Amsterdam je eerste ‘overstapstation’ is dan is het (in de praktijk) ook prima. Natuurlijk ga je een (papieren) Keuzedag dan niet activeren als Amsterdam je eindstation is, en als je vanuit Rotterdam alleen nog maar naar bijv. Gouda moet uiteraard ook niet.

Het volgende probleem (met bijv. Weekend/Dal Vrij) is inderdaad de 100/100% korting (nultarief) tickets. NS International had die optie al niet maar via NMBS (b-europe.com) kon het tot voor kort wel (voor 1 euro). Helaas hebben die de optie 100% korting in NL eruit gesloopt, geen idee waarom 🤔

Kan/mag je met Interrail overigens wel een grenspunt als bestemming opgeven, of moet je dan bijv. Roosendaal invullen (Belgisch tariefpunt)?

Het weergeven van de dienstregeling bij het plannen van een internationale reis in de NS planner zou ik niet zomaar doen, alhoewel voor naar bijv. Aachen, Gronau, Weener/Leer het welkom zou zijn want daar is een ov-chipkaart geldig. Voor je het weet gaan mensen anders denken dat ze met Weekend Vrij naar Antwerpen kunnen en zo.

En voor je gemoedsrust dan inderdaad maar eventueel een kaartje vanaf Bad Bentheim of Noorderkempen met 100% korting in NL.

Reputatie 7
Badge +3

Dat werkt alleen als je dezelfde dag terugkomt.

Reputatie 7
Badge +1

Het volgende probleem (met bijv. Weekend/Dal Vrij) is inderdaad de 100/100% korting (nultarief) tickets. NS International had die optie al niet maar via NMBS (b-europe.com) kon het tot voor kort wel (voor 1 euro). Helaas hebben die de optie 100% korting in NL eruit gesloopt, geen idee waarom 🤔

Ze zeggen wegens misbruik. Die optie komt terug later dit jaar, als ze de oplossing waar ze aan werken klaar is (geen idee waar die oplossing uit zal bestaan). De planning was eind maart maar dat hebben ze niet gehaald.

Kan/mag je met Interrail overigens wel een grenspunt als bestemming opgeven, of moet je dan bijv. Roosendaal invullen (Belgisch tariefpunt)?

Je mag een grenstariefpunt opgeven. In de app moet je dan een handmatige reis invoeren.

Reputatie 7
Badge +4

Wat @Thom beweert kan niet waar zijn. Als je die keuzedag niet activeert zou je volgens hem daar op kunnen reizen en dan dus vervolgens na aankomst vragen om hem weer van de kaart te halen omdat hij niet gebruikt is.

 

@Tamzin , wat Thom zegt is wel degelijk waar, en als je het niet gelooft, wie heet hier Thomas trouwens, ;-): NS zegt het zelf, zie onder. Maar het is een gat dat ontstaat doordat men de senioren ter wille is. Een keuzedag er af halen is niet voor de hand liggend, maar niet geldig maken in Amsterdam en de volgende keer weer gebruiken bij de inreis in Nederland, is wel degelijk een lek. Aan de andere kant lost deze optie meer op dan het aan fraudeproblemen oplevert. Het is toch een goede maatregel en zeker bij de nog niet zo digitale generatie.  Als iemand niet incheckt op het overstapstation, dan zou een lichtje moeten gaan branden bij een conducteur. Maar ja als je niet hoeft over te stappen… Dit lek zat er natuurlijk al in, ik heb niet de gewoonte daar op te wijzen. 

 Ik zie de fraudekansen ook, maar het staat zelfs in de link die eerder werd genoemd. TS kan dus in Amsterdam de incheck doen met de keuzedag uit het buitenland, maar ja...Ik gaf het overigens in mijn verhaal al subtiel aan. Sommigen zullen dat vergeten. Het was mij niet bekend dat op het overstapstation inmiddels bij aankomst is en het lijkt me ook niet juist. Het gaat daar natuurlijk wel vaker fout en mogelijk weten ze het zelf niet.

Bij aankomst moest indertijd op het eerste overstapstation zijn, maar goed, dat zal wel weer Communicatie zijn. Het wordt niet vermeld dat er op het overstapstation eerst moet worden ingecheckt. Anders kun je ook niet uitchecken. Je kunt je gewoon niet beroepen op deze teksten, ze zijn onvolledig.

De afdeling tekstschrijvers is niet mijn favoriete groep.

Beschouw het maar als bron zonodig.

Wij adviseren u om een internationaal vervoerbewijs voor uw gehele reis te kopen. Dat wil zeggen: van uw opstapstation in het buitenland tot uw eindbestemming in Nederland. Bij het boeken geeft u aan dat u 100% korting heeft in Nederland.
U checkt bij aankomst uit met de Keuzedag. Dat mag ook tijdens de middagspits.

Oja?, lol.

 

Badge +3

Krommunicatie @Thom, want hoezo uitchecken met een nooit geactiveerde Keuzedag?

Wat er op https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen staat is de regel.

Je dient met de Keuzedag (of vrij reizen abonnement, kan men moeilijk over doen) in te checken op het eerste station in Nederland waar een internationale trein stopt.

Maar omdat zoiets bij 100% afgekocht reisrecht niet zo zinvol is (of in de middagspits sowieso niet lukt) mag je ook gewoon doorreizen tot een overstapstation.

Is dat overstapstation toevallig je eindbestemming (Utrecht, Rotterdam, Amsterdam) dan hou je een Keuzedag natuurlijk lekker voor later.

Voordeeltje voor senioren inderdaad, met name bij papieren Keuzedagen.

Een Keuzedag die al op je ov-chipkaart geladen is (voor welke dag je die wilt gebruiken is onbekend) kan je niet zomaar ongedaan laten maken, die wordt gewoon aangesproken bij een eerstvolgende incheck buiten de spits.

Of misschien ook wel als je daarmee alleen maar een station verlaat, da’s dan pech want dat kan ook met je code op het Interrail boekje of app.

Reputatie 7
Badge +4

Je dient met de Keuzedag (of vrij reizen abonnement) in te checken op het eerste station in Nederland waar een internationale trein stopt.

 

Op het station waar je overstapt, niet op het eerste station in Nederland.

Een Keuzedag die al op je ov-chipkaart geladen is (voor welke dag je die wilt gebruiken is onbekend) kan je niet zomaar ongedaan laten maken, die wordt gewoon aangesproken bij een eerstvolgende incheck buiten de spits.

Klopt en gaf ik aan, mogelijk kan Tamzin aangeven wat jij bedoelt met ongedaan maken. Het is nergens voor nodig.

 

Mijn Oja was wel duidelijk voor de goede verstaander, lol.

Badge +3

Je dient met de Keuzedag (of vrij reizen abonnement) in te checken op het eerste station in Nederland waar een internationale trein stopt.

Op het station waar je overstapt, niet op het eerste station in Nederland.

Theorie (zoals het er staat) vs. praktijk (welnee meneer, als senior hoeft u echt niet in Arnhem of Breda of Hengelo even de trein uit om uw Keuzedag te activeren)… 

Nou ja, dat staat nergens maar zal wel zo zijn (voordeeltje voor senioren?) 🤗

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal leuk en aardig maar een niet-geactiveerde keuzedag is formeel geen geldig vervoerbewijs en geeft dus geen recht op 100% korting voor een internationaal vervoerbewijs naar een Nederlandse bestemming.

Het enige compromis hierin is dat NS gedoogt dat je tussen het grenspunt en het eerste station in NL zonder geldig vervoerbewijs mag reizen om aldaar in te checken met de keuzedag.

Reputatie 7
Badge +4

@iMark Het is een uitzondering die, overigens als jaren, is toegestaan en gewoon wordt gehanteerd. Het is niks nieuws. Het is ook niet tot het eerste station maar tot de eerste overstap. Het is geen gedogen, dat is het wel lang geweest, maar het is beleid geworden.

Het feit dat je tot het eerste overstapstation vanuit het buitenland met een niet-geactiveerde keuzedag is ook een prima maatregel. De keuzedag is afwijkend van vrij-abonnementen in die zin dat hij pas geldig is na de incheck en die is in het buitenland nu eenmaal niet mogelijk.

Het is lang een probleem geweest en gezien de discussie hier snapt iedereen ook wel waarom NS daarmee aarzelde. Toch is de juiste beslissing genomen: je mag met een niet geactiveerde kaart reizen en moet inchecken bij de eerste overstap. Voor mensen met vrij-abonnementen is alles heel makkelijk, en nu hebben senioren met een keuzedag ondanks dat ze normaal moeten activeren toch dezelfde mogelijkheden. Het geeft inderdaad kansen op fraude, maar de voordelen ervan wegen zwaarder. Het verbaast me dat veel mensen hier dat niet weten.

 

Theorie (zoals het er staat) vs. praktijk (welnee meneer, in Arnhem of Breda of Hengelo hoeft u echt niet de trein uit om uw Keuzedag te activeren)… 

Met een geldige e-ticket met 100 procent korting hoeft dat ook niet, maar over het algemeen zijn conducteurs er verder mild in. Ze hebben eerbied voor grijze haren, 😉 Ik zie dat ook veel vanaf Duitsland. Maar als je dat hier als advies geeft is het een voorschot op de genade. Ik vind echt dat mensen een geldig kaartje moeten hebben en als conducteurs iets toestaan gezien de leeftijd, wordt het daarmee geen recht. 

Vervelend is alleen dat in het grensverkeer veel wordt gerommeld en er zijn al wat beperkingen tot stand gekomen met het EarlyBird tarief bij de ICBrussel en het honderdprocenttarief in Belgie. De aso’s bederven het weer voor de goedwillenden. Het vervelende is dat het ook niet of slecht wordt gecommuniceerd. de NMBS had het niet meer mogelijk maken van de 100 procent korting moeten communiceren. Ik vrees meer beperkingen als het zo door gaat met de fraude in het grensverkeer. Als de senioren hiervoor moeten bloeden dan is het helemaal erg.

Een verchipte keuzedag is niet zo'n handige optie voor de terugreis want die moet je inderdaad eerst nog activeren en je hebt dan ook nog een kaartje nodig van de grens tot aan het station waar je activeert. 

Dit is  dus niet juist wat rvdtogt hier aangeeft en vandaar ook de felle reactie toen ik het daarmee niet eens was kennelijk. Vanuit het buitenland hoef je niet te activeren, kan in het buitenland ook niet, en mag je de 100 procent korting gewoon invullen op de e-ticket. Activeren moet uiteraard uiteindelijk wel, uiterlijk bij de eerste overstap. Dat was ook mijn punt. Het als goed gemarkeerde antwoord van rvdtogt klopt dus op dit punt niet, al geeft het verder goede informatie.

 

Verder een mooi topic. ik heb ook een senior Interrail gekocht. Ben Vareo zeer erkentelijk, ik was nog op tijd.

 

Badge +3

@iMark Het is een uitzondering die, overigens als jaren, is toegestaan en gewoon wordt gehanteerd. Het is niks nieuws. Het is ook niet tot het eerste station maar tot de eerste overstap.

Waarom staat er totaal anders dan op https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen

Je hebt met een niet geactiveerde Keuzedag dus géén geldig 100% afgekocht vervoerbewijs! Dat zou je dan bij Interrail een ‘inreis’ kosten (en die krijg je maar één keer, ook bij 3 maanden!)

Het staat er gewoon!

Koop dan een ticket vanaf uw vertrekstation in het buitenland tot aan het eerste aankomststation van de internationale trein in Nederland. U stapt daar uit.

Dat doorreizen binnen NL (Interrail of niet) gedoogd wordt tot een ‘overstapstation’ (ook al is dat je eindbestemming) doet er verder niet toe.

Volgens de voorwaarden moet je dus in Breda/Arnhem/Hengelo toch echt even de trein uit. 

Reputatie 7
Badge +4

Het is gewoon een uitzondering op de algemene regel. Normaal heb je zonder incheck geen geldig vervoersbewijs met een chipkaart, in dit geval is een constructie bedacht die het senioren mogelijk maakt op deze manier toch vanuit het buitenland te reizen. het afwijkende is dat als er wel een keuzedag opstaat er pas hoeft te worden ingecheckt op het overstapstation. Er moet natuurlijk wel geactiveerd om het formeel geldig te laten worden, maar dat mag dan wat later. 

Ook na een rit met interrail mag je gewoon gebruik maken van de regeling dat je een e-ticket hebt met dekking door bijvoorbeeld Weekendvrij. Dat mag. Wat hier staat, een kaartje naar het eerste station kopen en dat is dan met Interrail 100 procent korting in het buitenland mag oo. Het feit dat dit advies voor een geldig kaartje gegeven wordt, betekent niet dat een ander geldig kaartje niet zou mogen. Het mag allebei. Let wel dat het steeds gaat om een keuzedag als dekking voor het Nederlandse traject.

Ik stap vanaf Hamburg en Berlijn nooit uit in Hengelo omdat mijn Nederlands traject gedekt is. Dat geldt ook bij 100 procent korting in Duitsland. Het zou ook te idioot voor woorden zijn, dat iedereen bij het eerste startion in Nederland uit zou moeten stappen, het is geen gedogen, het is gewoon een geldige constructie om mee door te reizen naar Gouda. Ik laat me de kaas niet van het brood eten. 😉 Interrail wijkt wel wat af voor de twee reizen die er in Nederland mee te maken zijn, maar TS had het over de overige reizen. Het kan hooguit dat het pas veranderd is en dat de vrees die ik hierboven uit is uitgekomen. Dat moet dan zeer recent zijn gebeurd. Bovendien vervalt daarmee dan de vrije middagspits bij reizen vanuit het buitenland.

Het is ook in strijd met:

Wij adviseren u om een internationaal vervoerbewijs voor uw gehele reis te kopen. Dat wil zeggen: van uw opstapstation in het buitenland tot uw eindbestemming in Nederland. Bij het boeken geeft u aan dat u 100% korting heeft in Nederland.
U checkt bij aankomst uit met de Keuzedag. Dat mag ook tijdens de middagspits.

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen

Daar staat niets over het eerste aankomststation waar je er echt even uit zou moeten. Hierboven gaf ik al aan dat het bericht niet compleet is.

 

Maar goed, het zou niet de eerste keer zijn dat berichten met elkaar in strijd zijn. Leesbaar en eenduidig zijn ze aantoonbaar niet. Het is bekend dat men de constructie van het reizen aan het verstrakken is vanwege de vele fraude. Ik zag eerder ook al dat de 100 procent korting door B-Europe niet meer als optie wordt gegeven.

De afdeling Communicatie van NS is een ramp, ze kunnen niet eenduidig communiceren.

 

 

Reageer