beantwoord

Nieuwe dienstregeling Eurostar?

  • 21 March 2022
  • 46 reacties
  • 1396 Bekeken

Reputatie 5

Vanaf april gaan er 3 rechtstreekse treinen tussen NL en Londen rijden. Ik zie echter dat de vroegste trein pas rond 14.30 uur (vanaf R'dam) vertrekt. De 2 andere verbindingen zijn nog later. Ik vind dat het voordeel van een snelle trein een beetje verloren gaat als je pas zo laat kunt vertrekken. Dan ben je pas tegen de avond in Londen. Ik denk dat er veel vraag is naar een ochtend-trein zodat je nog een groot deel van de dag beschikbaar hebt als je eenmaal aangekomen bent. 

Is er een bepaalde reden voor dat die treinen pas zo laat vertrekken vanuit NL? Vanuit de richting Londen komt er wel een vroegere rechtstreekse trein bij naar NL. Ik weet niet of NS invloed heeft op de dienstregeling van Eurostar? Ik denk dat die verandering het reizen per trein naar het VK behoorlijk zou stimuleren.

icon

Beste antwoord door Laura NS 30 March 2022, 14:33

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik zie ook dat de ochtendtrein Amsterdam-Londen er niet meer is. Vreemd! In hoeverre NS invloed heeft op de dienstregeling? Niet veel denk ik. 

Is er een bepaalde reden voor dat die treinen pas zo laat vertrekken vanuit NL? Vanuit de richting Londen komt er wel een vroegere rechtstreekse trein bij naar NL. Ik weet niet of NS invloed heeft op de dienstregeling van Eurostar? Ik denk dat die verandering het reizen per trein naar het VK behoorlijk zou stimuleren.

Vermoedelijk wordt de dienst voornamelijk vanuit Engeland geëxploiteerd. Dat beperkt de kosten van het stationeren van personeel in Amsterdam of het laten overnachten van Brits personeel in Amsterdam. Daarnaast zijn er dan ook minder kosten voor het 's nachts stallen van materieel in Amsterdam.

Reputatie 7
Badge

Bij mijn rechtstreekse treinreizen Londen-Amsterdam reed vanaf Brussel altijd Nederlands personeel mee. Al was mijn laatste ruim twee jaar geleden. Dat gold ook voor mijn reizen Amsterdam-Brussel toen die trein nog niet door ging naar Londen.

Bij mijn rechtstreekse treinreizen Londen-Amsterdam reed vanaf Brussel altijd Nederlands personeel mee. 

Dat personeel is wel in dienst van Eurostar. Omdat Nederlands personeel duurder is dan Brits personeel is het voordeliger om zoveel mogelijk met Brits personeel te werken (tenzij je overnachtingskosten gaat krijgen in Amsterdam).

Bij de IC Berlijn is dat ook al jaren een punt. DB werkt ook liever met Duits personeel omdat dat minder kost dan Nederlands personeel. Om overnachtingen in Amsterdam te voorkomen laat men de laatste trein daarom ook 's avonds terug rijden tot Bentheim en daar de volgende ochtend weer starten richting Berlijn (uitgezonderd in de hoogzomer).

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Waarop baseer je al die aannames over de personeelsinzet op internationale treinen? NS International heeft personeel in dienst dat de treinen kan rijden.

Reputatie 5

Is er een bepaalde reden voor dat die treinen pas zo laat vertrekken vanuit NL? Vanuit de richting Londen komt er wel een vroegere rechtstreekse trein bij naar NL. Ik weet niet of NS invloed heeft op de dienstregeling van Eurostar? Ik denk dat die verandering het reizen per trein naar het VK behoorlijk zou stimuleren.

Vermoedelijk wordt de dienst voornamelijk vanuit Engeland geëxploiteerd. Dat beperkt de kosten van het stationeren van personeel in Amsterdam of het laten overnachten van Brits personeel in Amsterdam. Daarnaast zijn er dan ook minder kosten voor het 's nachts stallen van materieel in Amsterdam.

Ja, maar er gaat wel ‘s avonds een trein vanuit Londen naar NL. Dat personeel blijft dan toch ook in A’dam overnachten? Dan kunnen ze net zo goed ‘s ochtends weer terugrijden.

Reputatie 7
Badge

Dat overnachten is ook niet de reden denk ik.

Tussen Amsterdam en Brussel wordt er volledig met Nederlands personeel gereden. Dit zijn collega's die ook op de Thalys rijden. Engels/Frans/Belgisch personeel van Eurostar zelf rijdt tussen Londen en Brussel.

Ik heb overigens geen idee waarom er geen vroege trein meer rijdt, maar overnachting van personeel is niet de reden.

@dorae_mon 

Overnachten helemaal voorkomen kun je gezien de afstand ook niet.

Reputatie 5

 

Ik heb overigens geen idee waarom er geen vroege trein meer rijdt, maar overnachting van personeel is niet de reden.

Er lezen toch ook moderators van NS mee hier? Zouden die het niet na kunnen vragen?

Reputatie 7

Met een ochtendtrein uit de Randstad kan je met overstap in Londen ook verder weg gelegen bestemmingen zoals zuidwest-Engeland of Yorkshire aan het eind van de middag bereiken. Dat is prettig. Als je dat nu wil moet je in Brussel overnachten en daar de Eurostar van 8.52 nemen.

Reputatie 7
Badge

Of een twee daagse reis naar Londen, zaterdagochtend heen en zondagavond terug. Zonde dat die vroege trein er niet is. Je zou denken dat er vraag naar is.

Ik zoek dit even uit! Vergeten te melden, maar ik ben ermee bezig.

Of een twee daagse reis naar Londen, zaterdagochtend heen en zondagavond terug. Zonde dat die vroege trein er niet is. Je zou denken dat er vraag naar is.

Gezien de prijzen bij Eurostar is het een dure grap voor twee dagen uit en thuis. Die vraag zal dus niet zo groot zijn. Te meer daar het verblijf in Londen hooguit 30 uur is.

Reputatie 5

Of een twee daagse reis naar Londen, zaterdagochtend heen en zondagavond terug. Zonde dat die vroege trein er niet is. Je zou denken dat er vraag naar is.

Gezien de prijzen bij Eurostar is het een dure grap voor twee dagen uit en thuis. Die vraag zal dus niet zo groot zijn. Te meer daar het verblijf in Londen hooguit 30 uur is.

Je kunt toch ook langer blijven? Mijn punt was dat het fijner is als je op de dag van de heenreis nog een groot deel van de dag ter plekke kunt besteden. Als je met de vroegste optie pas tegen de avond arriveert valt het voordeel van een snelle verbinding een beetje weg en kun je beter met het vliegtuig gaan, of eventueel zelfs de ferry.

Of een twee daagse reis naar Londen, zaterdagochtend heen en zondagavond terug. Zonde dat die vroege trein er niet is. Je zou denken dat er vraag naar is.

Gezien de prijzen bij Eurostar is het een dure grap voor twee dagen uit en thuis. Die vraag zal dus niet zo groot zijn. Te meer daar het verblijf in Londen hooguit 30 uur is.

Je kunt toch ook langer blijven? Mijn punt was dat het fijner is als je op de dag van de heenreis nog een groot deel van de dag ter plekke kunt besteden. 

Daar ben ik het wel mee eens, alleen voor een weekendje is Eurostar een (te) dure optie. Dan kun je beter met het vliegtuig gaan.

Wat ik wel ergens las is dat Eurostar zich met deze verbinding vooral richt op Britten die naar Amsterdam gaan en dan zijn vertrekken naar Londen aan het eind van dag meer logisch.

Reputatie 7
Badge +1

Daar ben ik het wel mee eens, alleen voor een weekendje is Eurostar een (te) dure optie. Dan kun je beter met het vliegtuig gaan.

De prijs is behoorlijk afhankelijk van wanneer je boekt dus zo'n algemene uitspraak kun je helemaal niet doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad vreemd dat er geen vroege trein meer gaat rijden vanuit Nederland. Misschien is het gebonden aan de materieelomloop of andere logistieke uitdagingen.

Je zou denken dat een vroege trein uit Nederland potentieel nogal wat luchtreizigers zou kunnen overhalen om met de trein te gaan.

 

Reputatie 7

Las vorige week in de krant dat er een speciale bushalte aan de achterkant van station Breda wordt neergezet voor een goedkope bus van Flibco voor vanaf 5 euro naar vliegveld Charleroi. Van daaruit kan je dan erg goedkoop naar het VK. 

Met de IC Brussel + aansluitend Eurostar ben je veel meer kwijt. Dat de optie bus en vliegtuig langzamer is vinden veel mensen niet zo erg stond in het (Premium) artikel, het is puur de prijs.

Reputatie 7
Badge

Je betaalt dan voor de bus, het vliegticket plus treinkaartje van Stansted naar Londen. Lijkt me ook niet erg goedkoop. Buiten dat hebben die lowcost maatschappijen niet erg soepele regels t.a.v. handbagage/bagage.

Met de IC Brussel + aansluitend Eurostar ben je veel meer kwijt. Dat de optie bus en vliegtuig langzamer is vinden veel mensen niet zo erg stond in het (Premium) artikel, het is puur de prijs.

In de spoorwegsector probeert men zichzelf altijd wijs te maken dat reizigers niet prijsgevoelig zijn. Dat is prettig want dan hoef je niet op je eigen kosten te letten.

Reputatie 7
Badge +1

In de spoorwegsector probeert men zichzelf altijd wijs te maken dat reizigers niet prijsgevoelig zijn.

Voor bepaalde soorten spitsreizigers misschien. Verder weten ze wel degelijk dat reizigers ook prijsgevoelig zijn. Voor "altijd” zie ik geen aanwijzingen.

Reputatie 7

 

Je betaalt dan voor de bus, het vliegticket plus treinkaartje van Stansted naar Londen. Lijkt me ook niet erg goedkoop. Buiten dat hebben die lowcost maatschappijen niet erg soepele regels t.a.v. handbagage/bagage.

Voor half april zie ik op donderdagmiddag voor een enkeltje Rotterdam- Londen in de middag 132 euro staan. Goedkoop?

Voor de terugrit op bijvoorbeeld maandag daarna is de keuze 136,50 euro, 162 euro of 183,50 euro.

Ik denk dat voor veel mensen de keuze voor vliegen snel gemaakt is. De goedkopere treintarieven verschijnen pas als je veel verder kijkt, en dan ook niet op alle dagen en tijden, dan zitten we al op eind mei. Alleen voordelig voor als je je ver tevoren vastlegt.

 

Reputatie 7
Badge

Klopt, als je kort van te voren boekt dan kan vliegtuig inderdaad beter uitpakken. Nou moet ik wel zeggen dat half april volgens mij een drukke periode is vanwege pasen.

Reputatie 7

Ik zie in die aprilperiode vluchten van Charleroi naar Stansted met 1 tussenlanding voor 45 euro retour (excl. ingecheckte bagage) Tientje voor busretour erbij en Stansted- London treinretour is omgerekend ca. 26 euro. Dat is andere koek dan bijna 300 euro voor een treinretourtje 🤣

Reageer