beantwoord

Reizen van/naar het buitenland met een studentenreisproduct met Duitse Sparpreis

  • 20 February 2024
  • 14 reacties
  • 197 Bekeken

Hallo!

Ik reis vaker met mijn zoon naar Duitsland. Hij heeft een studentenreisproduct waarmee hij doordeweeks gratis in Nederland kan reizen. Wanneer hij daarop het Nederlandse deel van een internationale reis gratis wil afleggen, moet ik volgens https://www.nsinternational.com/nl/tickets/studentenreisproduct-en-internationaal-reizen tijdens het boeken voor hem “100% korting in Nederland” kiezen.

Echter, wanneer ik dit doe krijg ik voor Duitsland alleen de “Normalpreis” die vaak stukken duurder kan zijn dan een “Sparpreis”. Ik kan er natuurlijk voor kiezen om, bij een terugreis, vanuit Duitsland alleen tot het eerste station over de grens te boeken. Dus b.v. Hengelo wanneer hij met de IC Berlijn tot Amsterdam moet. Maar als mijn zoon in Hengelo uitstapt om met zijn chipkakart in te checken bestaat de kans dat de IC is vertrokken voordat hij weer kan instappen.

Hoe kan dit opgelost worden?

icon

Beste antwoord door Tamzin 20 February 2024, 15:09

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Op sparpreise kun je geen korting krijgen op NL gedeelte dacht ik. Volgens mij maakt het voor de prijs ook niet vanuit of tot welk station in NL je reist.

Sparpreis en Supersparpreis zijn kaartjes met grote korting en daarop worden geen verdere kortingen gegeven. Uw zoon kan kiezen uit twee opties:

1) Hij koopt een ticket tegen Sparpreis of Supersparpreis voor het hele traject vanaf zijn vertrekstation in Nederland. Vanaf welk station vertrokken wordt maakt voor de prijs meestal niets uit. Het studentenreisproduct wordt met deze optie dus niet gebruikt.

2) Hij koopt een ticket tegen Normalpreis met 100% korting in Nederland. In dit geval moet het studentenreisproduct mee voor het binnenlandse deel van de reis.

In het leeuwendeel van de gevallen zal optie 1 goedkoper zijn omdat de Normalpreis meestal twee of drie keer zo duur is. Alleen als uw zoon niet verder gaat dat Bentheim of Rheine heeft het zin even te kijken of optie 2 wellicht goedkoper is.

Reputatie 7
Badge +4

Voor een gezonde jongere is uitchecken in Hengelo best te doen. De chippaal staat op het perron naast de trein. Dan neem je de deur naast de paal terug en zit je al weer in de trein. De Duitse kaartjes zijn geldig vanaf of tot Hengelo, ook al is dat Nederland.

Op sparpreise kun je geen korting krijgen op NL gedeelte dacht ik. Volgens mij maakt het voor de prijs ook niet vanuit of tot welk station in NL je reist.

Nou, het kan een behoorlijk verschil maken of ik met de Sparpreis door Nederland heen wil of niet.

Als ik b.v. kijk wat de IC 144 morgen van Hannover naar Amsterdam kost krijg ik € 60,90 getoond. Tot Hengelo zijn het voor precies dezelfde trein maar € 39,95.

Reputatie 3

Op 13 juni kost Berlin Hengelo vol tarief €39,90, Berlin Amsterdam vol tarief kost ook €39,90.

Voor de duidelijkheid, dit is zonder korting.

En met 100% korting in Nederland kost deze trein naar Amsterdam ook €39,90.

 

​​​​​​Ik kan natuurlijk niet het hele boekingssysteem doorlopen. Boek het goedkoopste ticket of accepteer een (iets) langere reistijd. Vergelijk ook de prijs bij DB.

 

 

Tip voor uw zoon: naar Aachen reist hij volgens het Nederlandse tarief (dus doordeweekse gratis). In Maastricht of Heerlen inchecken bij Arriva, in Aachen uitchecken.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Op sparpreise kun je geen korting krijgen op NL gedeelte dacht ik. Volgens mij maakt het voor de prijs ook niet vanuit of tot welk station in NL je reist.

Vroeger maakt dat niet uit maar tegenwoordig kan de prijs van een Sparpreis wel degelijk afhangen van het station in Nederland.

In/uitchecken in Nederland is ook bij deze combinatie niet nodig.

Voor een gezonde jongere is uitchecken in Hengelo best te doen. De chippaal staat op het perron naast de trein. Dan neem je de deur naast de paal terug en zit je al weer in de trein. De Duitse kaartjes zijn geldig vanaf of tot Hengelo, ook al is dat Nederland.

Op zich klopt dat. En het helpt ook als je een beetje in het midden van de trein zit om enigszins in de buurt van de incheckpaal uit te stappen. Maar als de IC met vertraging binnenkomt kan het zijn dat hij maar heel kort in Hengelo staat. Moet je dan al in de rij staan bij de deur om uit te stappen en/of bij de paal niet meteen aan de beurt zijn omdat het druk is en andere reizigers al vóór je aan het overchecken zijn, kan het zijn dat je het niet red om op tijd weer in te stappen. Je bagage die je daarom voor de zekerheid alvast hebt meegenomen uit de trein bespoedigd dit proces ook niet ...

Sparpreis en Supersparpreis zijn kaartjes met grote korting en daarop worden geen verdere kortingen gegeven. Uw zoon kan kiezen uit twee opties:

1) Hij koopt een ticket tegen Sparpreis of Supersparpreis voor het hele traject vanaf zijn vertrekstation in Nederland. Vanaf welk station vertrokken wordt maakt voor de prijs meestal niets uit. Het studentenreisproduct wordt met deze optie dus niet gebruikt.

2) Hij koopt een ticket tegen Normalpreis met 100% korting in Nederland. In dit geval moet het studentenreisproduct mee voor het binnenlandse deel van de reis.

In het leeuwendeel van de gevallen zal optie 1 goedkoper zijn omdat de Normalpreis meestal twee of drie keer zo duur is. Alleen als uw zoon niet verder gaat dat Bentheim of Rheine heeft het zin even te kijken of optie 2 wellicht goedkoper is.

Een andere optie is om op nsinternational.nl een tweede kaartje te kopen: Bad Bentheim - Amsterdam met 100% korting in NL en BahnCard 50 in DE. En dit voor een verbinding waarbij Bad Bentheim - Hengelo niet met de IC wordt gereden maar met de sprinter (“DPN”). Dit kost maar € 1,90 en mijn zoon heeft in Hengelo geen gedoe.

Omdat hij dit kaartje pas vanaf Hengelo gebruikt hoeft hij niet in bezit van een BahnCard te zijn.

Ik vind het alleen jammer dat het zo een gedoe is. Wat dit soort dingen betreft heeft de ov-chipkaart dingen voor de reiziger niet makkelijker gemaakt.

Reputatie 7
Badge

Dat zijn inderdaad zaken waar destijds niet over nagedacht is.

Reputatie 7
Badge +1

Nogmaals, inchecken onderweg is niet nodig. Je hebt immers een netkaart voor Nederland en een kaartje dat geldig is tot de grens (en ook ietsje verder, maar dat doet er hier niet toe). Zie ook:

https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9043/related/1

Nogmaals, inchecken onderweg is niet nodig. Je hebt immers een netkaart voor Nederland en een kaartje dat geldig is tot de grens (en ook ietsje verder, maar dat doet er hier niet toe). Zie ook:

https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9043/related/1

Als ik die link volg lees ik als eerste twee punten:

  • Reist u met een Homeprint ticket of mobiel ticket waarin eventueel de korting van uw NS-abonnement op het Nederlandse deel is verrekend? Dan kunt u reizen zonder in- en uitchecken.
  • Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij abonnement voor internationaal reizen in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.

(De overige 4 punten zijn hiervoor sowieso niet relevant.)

In beide punten gaat het specifiek om NS-abonnementen. Terwijl het studentenreisproduct in NS-treinen geldig is, is het echter geen abonnement van de NS.

Onderaan die punten staat o.a. een link naar Hoe kan ik gebruik maken van mijn Studentenreisproduct als ik een internationale reis wil maken? Daar staat:

We adviseren je om een internationaal ticket te kopen voor je hele reis.

Verder staat er in essentie hetzelfde als op https://www.nsinternational.com/nl/tickets/studentenreisproduct-en-internationaal-reizen, waar ik in mijn oorspronkelijke post al naar heb verwezen. Daar staat overigens:

Je kunt je reis vanaf het opstapstation in Nederland tot je eindbestemming in het buitenland boeken op één ticket.

Betekent dit letterlijk dat ik dat kan maar niet moet? Want op de door mij net daarboven genoemde site wordt er ook gezegd dat het een advies is.

Ik vind dit allemaal best onduidelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik die link volg lees ik als eerste twee punten:

  • Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij abonnement voor internationaal reizen in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.

(De overige 4 punten zijn hiervoor sowieso niet relevant.)

In beide punten gaat het specifiek om NS-abonnementen. Terwijl het studentenreisproduct in NS-treinen geldig is, is het echter geen abonnement van de NS.

Dit lijkt me een onnauwkeurige formulering van NS. Als je die strikt letterlijk neemt, zou je bv. ook abonnementen als Arriva Flow moeten uitsluiten, terwijl die precies dezelfde geldigheid hebben als de NS Flex-abonnementen. Dat lijkt me echter erg sterk. De hele zin van het niet in/uitchecken is immers dat je op de grens niet kúnt in- of uitchecken.

Onderaan die punten staat o.a. een link naar Hoe kan ik gebruik maken van mijn Studentenreisproduct als ik een internationale reis wil maken? Daar staat:

We adviseren je om een internationaal ticket te kopen voor je hele reis.

Verder staat er in essentie hetzelfde als op https://www.nsinternational.com/nl/tickets/studentenreisproduct-en-internationaal-reizen, waar ik in mijn oorspronkelijke post al naar heb verwezen. Daar staat overigens:

Je kunt je reis vanaf het opstapstation in Nederland tot je eindbestemming in het buitenland boeken op één ticket.

Betekent dit letterlijk dat ik dat kan maar niet moet? Want op de door mij net daarboven genoemde site wordt er ook gezegd dat het een advies is.

Zo zou ik dat inderdaad zien: een advies.

Ik vind dit allemaal best onduidelijk.

Het is inderdaad wat teleurstellend dat dit na meer dan 10 jaar niet beter kan. Anderzijds is de online beschikbare informatie al veel minder slecht dan wat er in 2014 (toen NS de leugen verspreidde dat inchecken voor iedereen verplicht werd) beschikbaar was.

Het lijkt me dan inderdaad dat hij in dit geval niet hoeft in te checken.

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Reageer