Skip to main content

Gisteren m'n nieuwe OV-chipkaart na kaartvernieuwing bij NS in gebruik genomen, maar nu een dag later valt me wat op in de reishistorie in Mijn NS. (Waar de nieuwe kaart al door NS toegevoegd bleek, handig)

Allereerst dat het met de nieuwe kaart echt tot de volgende dag duurt voor de reistransacties erop staan, die zag ik eerder (met saldo-abonnement nog) altijd wel direct maar dan vaak incompleet in de app. Nu helemaal niet.

Opvallendste echter: ik heb met de nieuwe kaart op Amersfoort Centraal m'n fiets probleemloos gestald en in Groningen zonder enige problemen een OV-fiets ermee gehuurd; maar die fiets-transacties zie ik nu nergens terug. Alleen m'n reistransacties staan in het overzicht.

De transacties zijn wel op het nieuwe kaartnummer bekend, want de OV-fiets ritinformatie in de app (die je overigens met een nieuwe kaart opnieuw aan blijkt te moeten zetten) toont de rit wel.

Overigens zijn er wel meer opvallende dingen: zo hebben al m'n abonnementen in Mijn NS opeens 9 oktober 2024 als ingangsdatum (via OV-chipkaart zie ik wel de oorspronkelijke datum) en als ik bij m'n nieuwe kaart een abonnement aanklik kom ik op een pagina die aangeeft dat het op m'n oude kaart staat.

Hoi @Daniel,

Zo blijkt maar weer dat elke vernieuwing nog geen verbetering is. 

Je zou verwachten dat met je nieuwe pas alles zou werken zoals met je oude pas. 

Nu ben jij volgens mij wel iemand, die hier uitkomt 😀, maar als je minder/niet computervaardig bent is dat toch een hele uitdaging..

Met de fietsenstalling en ov-fiets heb ik geen ervaring. Maar wat de transacties betreft, dat duurt bij mij soms ook erg lang voor dat die allemaal binnen zijn. En dan heb ik geen pasvernieuwing gehad. In Ov-chipkaart staan zijn ze daar dan wel terug te vinden, maar dan zonder tarieven (want ik heb een Flex abonnement).


Ik neem aan dat de getoonde recente transacties nog van je nog niet verlopen kaart zijn. Dan zie je vaak bijna ‘live’ de transacties, en een dag (of twee of later) erna de complete ritten met prijs.

Ik denk dat je het simpel kunt oplossen door je huidige kaart te verwijderen uit Mijn NS. Expotreer eventueel eerst je reishistorie (laatste 18 maanden), mocht je die later nog nodig hebben.

Voor fiets (stallen of OV-fiets) lijkt het zo te zijn dat zodra je nieuwe kaart(nummer) bij NS bekend is, je alleen met die kaart op rekening kunt stallen en OV-fietsen huren (het ‘abonnement’ kan maar aan één kaart gekoppeld zijn). Dat kan een probleem zijn als je de nieuwe kaart nog niet ontvangen hebt.


Ik neem aan dat de getoonde recente transacties nog van je nog niet verlopen kaart zijn. Dan zie je vaak bijna ‘live’ de transacties, en een dag (of twee of later) erna de complete ritten met prijs.

Nee ik zie de meest recente reistransacties van beide kaarten (van 5 oktober bij de ene en 12 oktober bij de nieuwe). Overigens blijken de fietstransacties nu ook verschenen te zijn, maar dat heeft dus 48 uur geduurd terwijl die normaal vrijwel direct zichtbaar werden.

Voor fiets (stallen of OV-fiets) lijkt het zo te zijn dat zodra je nieuwe kaart(nummer) bij NS bekend is, je alleen met die kaart op rekening kunt stallen en OV-fietsen huren (het ‘abonnement’ kan maar aan één kaart gekoppeld zijn). Dat kan een probleem zijn als je de nieuwe kaart nog niet ontvangen hebt.

Nooit getest, maar ik weet van de vorige kaartvernieuwing dat de weken dat beide kaarten geldig zijn OV fietsen huren wat buggy kan zijn. Als in: de ene keer doet hij het wel en de andere keer krijg je een foutmelding.

Overigens kan de app nog maar half met saldo abonnementen omgaan. Online staat dat klassewissel via de automaat gaat, in de app dit…

...beetje apart, want ik heb juist een 1e klas abonnement.


Oei, dat laaste snap ik niet. Met Flex heb je bij een kaartautomaat natuurljk niets te zoeken, maar zolang je geen 1e klas Altijd Vrij hebt zou het gewoon moeten kunnen via Mijn NS.

Oh wacht, met (Flex) Traject Vrij reis je altijd (ook buiten je traject) in de klasse van je abonnement… zou dat het zijn?


Oei, dat laaste snap ik niet. Met Flex heb je bij een kaartautomaat natuurljk niets te zoeken, maar zolang je geen 1e klas Altijd Vrij hebt zou het gewoon moeten kunnen via Mijn NS.

Ik heb WeekendVrij 1e klas op saldo he😉 Nog een oud abonnement dus wat gewoon door is blijven lopen. (Klassewissel hoef ik dus sowieso alleen te doen als ik doordeweeks 2e klas wil reizen)


Mijn IT kennis is niet zo groot dat ik hier een verklaring voor kan geven. Zou je het in de gaten willen houden of dit zo blijft staan of dat alles wellicht nog wordt verwerkt? Ik zal in ieder geval al de ondervindingen tot zo ver doorzetten.


Die melding in Mijn NS (app/website) is op zich logisch als je reist op saldo, want dan gaat een klassewissel via de kaartautomaat. Maar dat er 2e klas staat klopt dan niet, want bij 1e klas Weekend Vrij op saldo reis je doordeweeks toch ook standaard 1e klas? Of je dat (tijdelijk) kunt wisselen naar 2e klas weet ik niet.

Samenreiskorting activeren bij reizen op saldo lukt ook niet via de app (maar is bij Weekend Vrij niet nodig want die 40% heb je doordeweeks al).


Maar dat er 2e klas staat klopt dan niet, want bij 1e klas Weekend Vrij op saldo reis je doordeweeks toch ook standaard 1e klas? Of je dat (tijdelijk) kunt wisselen naar 2e klas weet ik niet.

Ja en ja. (En als je dat laatste op vrijdag doet check je na 18.30 uur weer automatisch in op WeekendVrij, al zie je dat alleen op de NS-kaartlezers (bij de regionale vervoerders blijf je “klassewissel” zien bij inchecken)


Ja en ja. (En als je dat laatste op vrijdag doet check je na 18.30 uur weer automatisch in op WeekendVrij, al zie je dat alleen op de NS-kaartlezers (bij de regionale vervoerders blijf je “klassewissel” zien bij inchecken)

Ah, dus bij reizen op saldo kan je nog (ook binnen 35 minuten) een reis ‘splitsen’ door uit te checken en een klassewissel te doen (en eventueel ongedaan te maken) bij een automaat. (On)handig, maar dan maar op die manier inderdaad om je Weekend Vrij (dat al 1e klas is) geldig te maken.

Bij spits-dal reizen met korting wel goed opletten, want je reis splitsen kost soms meer dan de hele reis op spitstarief (langeafstandskorting) te maken.

Maastricht - Utrecht op spitstarief kost € 28,00 terwijl je reis splitsen € 20,00 kost (2e klas voltarief tot Eindhoven) en dan kost Eindhoven - Utrecht je met 40% korting nog € 10,14


Reageer