Skip to main content

mail zonder geldig reisrecht terwijl ik dit wel had

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Beste, ik krijg net een mail dat ik zonder geldig reisrecht heb gereisd maar ik ben gewoon gecheckt door de conducteur dus boete is niet terecht. Zouden jullie deze terugdraaien? Dank je 

10 reacties

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 22 maart 2025
  •  

Beste, ik krijg net een mail dat ik zonder geldig reisrecht heb gereisd maar ik ben gewoon gecheckt door de conducteur dus boete is niet terecht. Zouden jullie deze terugdraaien? Dank je 

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13136 reacties
  • 22 maart 2025

Deze community is bedoeld om reizigers door andere reizigers te laten helpen. Wij hebben geen toegang tot klantgegevens en kunnen u dus niet helpen met uw probleem.

U moet rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om hierover met een medewerker van NS te spreken. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Ter informatie: het blijkt in veel gevallen zo te zijn dat er wel is ingecheckt, maar bij de verkeerde vervoerder, dus niet bij NS. Wellicht is dat ook hier het geval? De conducteur registreert dan bij controle dat de kaart niet bij NS is ingecheckt, waarna achteraf de mail en een correctietarief volgt.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4053 reacties
  • 22 maart 2025

Een conducteur kan u niet inchecken. U heeft zonder reisrecht gereist en dus heeft de conducteur u automatisch een boete verstrekt.

• Koploper****
  • 20334 reacties
  • 22 maart 2025
S_geers schreef:
  •  

Wat bedoel je met "gecheckt door de conducteur"?

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29981 reacties
  • 23 maart 2025

Conducteurs zeggen bij NS Flex vaak “het is goed zo” en dan mag je blijven zitten, maar krijg je dus een correctie.

Maar ik deed niets fout? Jawel, inchecken bij de verkeerde vervoerder bijvoorbeeld.

Ze kunnen het gewoon zien (bijv. 1 klas reisrecht) maar vinden het niet nodig om er wat van te zeggen of durven de discussie niet aan.

Bij reizen op saldo zou je een handgeschreven UvB krijgen (of naar de 2e klas gestuurd worden), dus waarom zou je bij Flex er dan helemaal niets over zeggen?

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1655 reacties
  • 23 maart 2025

Op Ov-chipkaart.nl zou je moeten kunnen zien waar je bent in/uitgecheckt en bij wie.

Dan zou je wellicht ook kunnen achterhalen wat er is misgegaan.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2441 reacties
  • 23 maart 2025

Robert B schreef:

Bij reizen op saldo zou je een handgeschreven UvB krijgen (of naar de 2e klas gestuurd worden), dus waarom zou je bij Flex er dan helemaal niets over zeggen?

Omdat Flex flexibel hoort te zijn en dus ook voor de conducteur.

"Geen zin om er iets over te zeggen? Dat kan! Met NS Flex, maandelijks opzegbaar." 😜

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29981 reacties
  • 23 maart 2025
Gorott schreef:

"Geen zin om er iets over te zeggen? Dat kan! Met NS Flex, maandelijks opzegbaar." 😜

Dat neemt het stukje ‘service’ niet weg. En al helemaal niet als een HC zegt dat die je ingecheckt (het is goed zo) heeft…

Want dat kan niet! Dus die HC liegt bewust (of heeft geen flauw idee hoe NS Flex werkt en dat jij een correctie kan verwachten)..

Kan dit soort gedrag stoppen? Bij geen geldig reisrecht (incheck verkeerde vervoerder of met een 2e klas incheck 1e klas zitten) gewoon een gesprek over wat er precies aan de hand is, en wat de gevolgen kunnen/zullen zijn, en wat je kunt doen ❓

Hetzelfde als bij reizen op saldo dus, het doet echt geen pijn om reizigers te informeren beste HC 🤔

@Loes ​@Slidestops ​@Sander-VH terzijde, die zullen je gewoon netjes en naar waarheid informeren.

Dan mag jij boos worden zoveel je maar wilt, dat raakt ze niet of amper maar dan weet je in ieder geval wel waar je aan toe bent. 😣

Bij op saldo reizen mag je dan verhuizen naar de juiste klasse, of ‘mijn trein uit’ om in te checken of zo (of een 50 euro UvB wegens geen geldig vervoerbewijs, dan blijf lekker zitten)… 

Bij direct betalen is dat 30 euro en goede reis verder! 😥

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7312 reacties
  • 23 maart 2025

Ik lees dat TS is ‘gecheckt’ door de conducteur, m.a.w. gecontroleerd. Dat is natuurlijk iets anders dan ingecheckt.

Neemt niet weg dat ik het zwijgen van conducteurs bij correctietarieven ook niet terecht vind. Ik snap helemaal dat je geen zin hebt in agressie, maar ik denk dat de echte huftertjes niet met een Flex-abonnement reizen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29981 reacties
  • 23 maart 2025
mrfreeze schreef:

Ik lees dat TS is ‘gecheckt’ door de conducteur, m.a.w. gecontroleerd. Dat is natuurlijk iets anders dan ingecheckt.

Neemt niet weg dat ik het zwijgen van conducteurs bij correctietarieven ook niet terecht vind. Ik snap helemaal dat je geen zin hebt in agressie, maar ik denk dat de echte huftertjes niet met een Flex-abonnement reizen.

Mijn vorige reactie nog iets aangevuld. We zijn het eens (denk ik) qua Reizen op Rekening en toch (on)bewust iets fout doen.

Daar mag je bij controle best ter plekke (ik zie een afwijking en registreer die) op aangesproken of over geïnformeerd worden, toch? 😣

Vooral met Flex “oh jee, heb ik iets verkeerd gedaan?” Dan weet ik dat bij deze en let ik een volgende keer op het kleurtje van NS/Arriva paaltjes in Heerlen (om maar wat te noemen).

Een correctie via e-mail zegt verder niets of weinig over wat er aan de hand was, terwijl de HC dat wel wist (of kon opzoeken) maar zwijgt. Best wel laakbaar (mijn mening)

Reageer