mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt? | NS Community
beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?


Reputatie 5

Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen? Er wordt gezegd dat de verplichting in het OV nog blijft, maar ik neem aan dat dat alleen in de voertuigen zelf is, wanneer er geen 1,5m afstand gehouden kan worden.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 18 June 2021, 14:56

Bekijk origineel

180 reacties

Dat komt u te weten als u vanavond naar de persconferentie kijkt. Als het in het OV gehandhaafd wordt dan zal dat onvoorwaardelijk zijn dus ook als er niemand binnen 1.5 meter naast u zit (om gesjoemel te voorkomen). 

Op dit moment isdaar nog niks officieels over bekend inderdaad. Naar verwachting zullen er vanavond meer details gegeven worden tijdens de personferentie.

 

Update 3 augustus 2021:

Vanaf 26 juni 2021 is een mondkapje in het openbaar vervoer (ov) nog steeds verplicht. Het is het door drukte niet altijd mogelijk 1,5 meter afstand te houden. Daarom is het overal voor reizigers in het ov verplicht om een mondkapje te dragen. De mondkapjesplicht geldt voor de trein, bus, tram en metro, de perrons, de haltes en voor het hele stationsgebouw. (zie ook de website van de Rijksoverheid)

Reputatie 6

Het zou onbegrijpelijk zijn als in het OV wél mondkapjes verplicht zouden zijn, maar in de kroeg, op het terras, in het restaurant, in de winkels, enz. niet. Daar ligt dan geen enkele logische onderbouwing aan ten grondslag.

Reputatie 1

dit wordt ook niet het geval, volgens berichten bij de NOS is het handhaven 'onmogelijk' aan het worden. Verwacht binnen een maand een definitief einde. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou onbegrijpelijk zijn als in het OV wél mondkapjes verplicht zouden zijn, maar in de kroeg, op het terras, in het restaurant, in de winkels, enz. niet. Daar ligt dan geen enkele logische onderbouwing aan ten grondslag.

Die onderbouwing komt vanuit de anderhalve meter. In het OV is die afstand onmogelijk te houden dus mondkapje, in de andere gevallen die je noemt is die afstand wel te houden dus geen mondkapje. De afstandsmaatregel geldt nog gewoon in de horeca, tenzij een horecagelegendheid werkt met toegangsbewijzen (gevaccineerd/negatief getest/al Corona gehad) en in winkels zal nog steeds een maximaal aantal klanten per vierkante meter zijn zodat iedereen afstand kan houden (of iedereen dat ook doet is iets anders).

Of een mondkapje in het OV met deze lage besmettingscijfers en veel mensen al gevaccinneerd (en wat nog lager c.q. meer zal worden) nog veel nut heeft is een tweede, maar de onderbouwing is ‘geen anderhalve meter dan mondkapje’.

Met deze redenatie zou je ook in het voorbeeld over op kantoor werken waarbij bv de lift een beperkende factor zou zijn omdat je daar geen afstand kan houden, ook een mondkapje in de lift verplicht kunnen stellen. 

Reputatie 7
Badge +3

Vaccinatie geeft geen garantie dat je geen corona meer kunt krijgen. En als je corona hebt gehad, kun je het ook nog een keer krijgen. Op dit moment versoepelt Nederland meer dan andere landen in Europa en dat terwijl Nederland veel meer besmettingen per 100.000 heeft dan andere Europese landen. 

Men kan wel klagen over mondkapjes in OV, Nederland heeft in tegenstelling tot andere landen geen mondkapjesplicht buiten gehad.

Badge +3

Men kan wel klagen over mondkapjes in OV, Nederland heeft in tegenstelling tot andere landen geen mondkapjesplicht buiten gehad.

Jawel, op het perron moest het!

En wat andere landen waar het niet werkte. Wappie alert, een grafiekje van bijna een jaar geleden met Hawaii als enige voorbeeld voor wat een mondkapjesplicht buiten deed.

Alle beetjes hielpen toen natuurlijk, maar mee eens dat nu de tijd is om je af te vragen waarom misschien hooguit 10% van de bevolking zich zorgen zou moeten maken over wat de andere 90% doet (of weer mág doen, want nog erger we gaan gewoon staan in een propvolle trein!)

Dus als je na die super lange onthouding ook wel weer eens wil treinen, succes. De meeste treinen zijn nog rustig hoor, en voor wie niet elke dag op dezelfde tijd moet reizen valt wel om de drukte heen te plannen.

Maar goed, blij dat het -bij kort contact in een niet eens zo afgesloten ruimte met ventilatie en een deur die regelmatig open gaat -zoals winkels- dan niet meer hoeft. Zou tijd worden, en je mandje of wagentje reinigen dus ook (achteraf bleek dat je van dingen aanraken helemaal niet zomaar besmet werd).

Heb de details nog niet uitgeplozen, maar in openbaar vervoer (waar je dus langere tijd naast elkaar zit of staat) toch maar wel nog, want een negatieve test of vaccinatiebewijs zullen de ov-bedrijven niet accepteren, net zomin als het beruchte zelfgeprinte kaartje ‘ik heb een aandoening dus hoef geen mondkapje op!’ ooit geaccepteerd werd, want dat kan/kon iedereen wel zeggen… En als je printer kapot was, dan was het tonen van zo’n kaartje op je telefoon toch ook goed? :thinking:

Clubs, indoor evenementen e.d. wel wat strenger natuurlijk (bewijs het maar), maar daar zal dan ook wel op gecontroleerd gaan/moeten worden, iets wat in het ov schier onmogelijk schijnt te zijn (of iets dat je natuurlijk helemaal niet wilt als vervoerder, kost allemaal personeel en geld!)

De eerste buschauffeur met mondkapje moet ik ook nog steeds tegenkomen. Stap maar achteraan in en anders zit er een keurig plexiglas scherm tussen jou (reiziger) en de chauffeur (voor een kaartje of zo). Ook prima want de ventilatie doet het hoor, en de voorste 4 stoelen zijn afgekruist of onbereikbaar gemaakt.

Ik las nog iets over mondkapjes op Schiphol verplicht? Wow.. ja daar kan je niet vrijwillig 1,5 meter afstand houden natuurlijk! En in het vliegtuig moet het ook gewoon op, dus waarom dan ook niet gewoon bij de incheckbalie alvast… (à la wachtend op een perron voor je trein)?

Reputatie 7

Typisch allemaal. Op het station zelf is makkelijk anderhalve meter afstand te houden als je erop let- maar toch mondkapje nog verplicht. De kapper kan onmogelijk afstand bewaren, maar die mag het mondkapje afzetten.…

Ik zie al tijden op perrons veel mensen zonder kapje. Met name op kleinere stations zonder personeel. Ze duikelen hem op uit hun broekzak als ze in gaan stappen. Wie let er op, niemand.

Volgens mij is het hek vanaf 26 juni echt van de dam en gaat er nog meer gesjoemeld worden met de kapjes in het drukker wordende ov. Ik las dat onderzoek uitwijst dat 6 van de 10 mensen er helemaal klaar mee zijn. En gehandhaafd wordt er niet, is ook niet haalbaar.

Daarnaast is het totaal zinloos om kapjes te dragen in de trein. Ook al zou het in theorie werken: bijna geen is er schoon, mensen lopen weken voor de show met hetzelfde ding op en dan heeft het sowieso nul komma nul effect.

Badge +3

Daarnaast is het totaal zinloos om kapjes te dragen in de trein. Ook al zou het in theorie werken: bijna geen is er schoon, mensen lopen weken voor de show met hetzelfde ding op en dan heeft het sowieso nul komma nul effect.

Stop right there,

Het ging over gedragsbeïnvloeding en dat is prima gelukt natuurlijk. Wie binnenkort nog een muilkapje draagt is een ‘schaapie’ natuurlijk.

Maar diverse mensen gesproken die op hun werk of bij winkelbezoek gewoon nog een mondkapje zullen dragen voorlopig.

Neem ze niets kwalijk verder, maar verwacht het niet van anderen (om jou te beschermen, zo werkte het toch!?)  als dat niet meer verplicht is.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B dichter bij huis:

‘Spanje stopt met mondkapjesplicht buiten

Spanje gaat op 26 juni stoppen met de verplichting om buiten mondkapjes te dragen. "Onze straten en gezichten zullen er weer normaal uit gaan zien de komende dagen", zei premier Pedro Sánchez.

Eerder vertelde de premier al dat het vaccinatieprogramma vlot verliep. De verwachting is dat binnenkort de helft van de bevolking een eerste prik heeft gehad.’ bron NOS.nl d.d. 18-6-21

Feit is dat weinig besmettingen gerelateerd zijn aan OV.

Reputatie 5

NS maakt er beter een advies van op momenten dat het zo druk is dat er niet voldoende afstand meer gehouden kan worden, net zoals er een advies bestaat om als het kan reizen op drukke tijden te vermijden. Die plicht op alle OV-gerelateerde plaatsen handhaven (lege coupés, uitgestorven perrons) ongeacht de drukte gaat juist helemaal in tegen het idee van “mondkapjes alleen als 1,5m niet mogelijk is.” 

Reputatie 6

Het zou onbegrijpelijk zijn als in het OV wél mondkapjes verplicht zouden zijn, maar in de kroeg, op het terras, in het restaurant, in de winkels, enz. niet. Daar ligt dan geen enkele logische onderbouwing aan ten grondslag.

Die onderbouwing komt vanuit de anderhalve meter. In het OV is die afstand onmogelijk te houden dus mondkapje, in de andere gevallen die je noemt is die afstand wel te houden dus geen mondkapje. De afstandsmaatregel geldt nog gewoon in de horeca, tenzij een horecagelegendheid werkt met toegangsbewijzen (gevaccineerd/negatief getest/al Corona gehad) en in winkels zal nog steeds een maximaal aantal klanten per vierkante meter zijn zodat iedereen afstand kan houden (of iedereen dat ook doet is iets anders).

Of een mondkapje in het OV met deze lage besmettingscijfers en veel mensen al gevaccinneerd (en wat nog lager c.q. meer zal worden) nog veel nut heeft is een tweede, maar de onderbouwing is ‘geen anderhalve meter dan mondkapje’.

Met deze redenatie zou je ook in het voorbeeld over op kantoor werken waarbij bv de lift een beperkende factor zou zijn omdat je daar geen afstand kan houden, ook een mondkapje in de lift verplicht kunnen stellen. 

Die anderhalve meter heeft nog nooit gewerkt. Ja, de eerste twee maanden in 2020, dat je dan een boete kreeg van 450 euro (jawel, dat was toen zo) als je zomaar te dicht naast elkaar op een bankje in het park zat.

En tjee, er werden allerlei strepen en aanduidingen op de grond geplakt, in winkels en supermarkten en weet ik waar, en daar moest je je dan aan houden. Binnen een maand waren die dingen afgesleten en gedeeltelijk verdwenen en geen mens die er nog op lette. Was onlangs voor het eerst weer eens in het centrum en daar was een wachtrij voor de winkel afgeplakt op de vloer, met van die voetstapjes waar iedereen dan zou moeten staan. Ze hadden er inmiddels twee rekken met uitverkoopkleding op gezet.

Laten we elkaar aub niet voor de gek houden. Ik heb nog nooit meegemaakt (behalve dan die eerste maand/2 maanden) dat mensen afstand houden. Al meer dan een jaar loopt iedereen gewoon weer langs elkaar heen, staat met elkaar te kletsen op de stoep, groept samen in en buiten de supermarkt, enz. Kunnen we wel doen alsof het écht héul belangrijk is, die anderhalve meter, maar in de praktijk houdt geen mens zich eraan, het is een loze maatregel en is én niet handhaafbaar en wórdt ook niet gahandhaafd.

NS maakt er beter een advies van op momenten dat het zo druk is dat er niet voldoende afstand meer gehouden kan worden, net zoals er een advies bestaat om als het kan reizen op drukke tijden te vermijden. Die plicht op alle OV-gerelateerde plaatsen handhaven (lege coupés, uitgestorven perrons) ongeacht de drukte gaat juist helemaal in tegen het idee van “mondkapjes alleen als 1,5m niet mogelijk is.” 

Helemaal eens. Het is belachelijk dat je op een groot station een mondkapje op moet maar in een krappe winkel niet. Ik zit regelmatig in een (nagenoeg) lege coupé met mijn mondkapje op, dat is natuurlijk van de zotte. Dat je ‘m op zet als het druk is en er idd geen anderhalve meter afstand gehouden wordt, ok. Maar dan zou het ook wel fijn als mensen beter daarop letten, een grote ergernis is als mensen lekker voor je neus neerploffen terwijl er op andere plaatsen ruim plek is - op afstand

NS maakt er beter een advies van op momenten dat het zo druk is dat er niet voldoende afstand meer gehouden kan worden, net zoals er een advies bestaat om als het kan reizen op drukke tijden te vermijden. Die plicht op alle OV-gerelateerde plaatsen handhaven (lege coupés, uitgestorven perrons) ongeacht de drukte gaat juist helemaal in tegen het idee van “mondkapjes alleen als 1,5m niet mogelijk is.” 

Maar dan zou het ook wel fijn als mensen beter daarop letten, een grote ergernis is als mensen lekker voor je neus neerploffen terwijl er op andere plaatsen ruim plek is - op afstand

Ik snap niet zo goed waarom u de regels niet begrijpt. Alle zit- en staanplaatsen in de trein mogen gebruikt worden en iedereen dient een mondkapje te dragen. Dat lijkt me toch heel duidelijk. 

Reputatie 1

en wie bent u om een ander lastig te vallen met dit soort onzinregels? erg asociaal, en vrije keuze. Ik zal een ander ook geen hoofddoek dwingen te dragen? 

NS maakt er beter een advies van op momenten dat het zo druk is dat er niet voldoende afstand meer gehouden kan worden, net zoals er een advies bestaat om als het kan reizen op drukke tijden te vermijden. Die plicht op alle OV-gerelateerde plaatsen handhaven (lege coupés, uitgestorven perrons) ongeacht de drukte gaat juist helemaal in tegen het idee van “mondkapjes alleen als 1,5m niet mogelijk is.” 

Maar dan zou het ook wel fijn als mensen beter daarop letten, een grote ergernis is als mensen lekker voor je neus neerploffen terwijl er op andere plaatsen ruim plek is - op afstand

Ik snap niet zo goed waarom u de regels niet begrijpt. Alle zit- en staanplaatsen in de trein mogen gebruikt worden en iedereen dient een mondkapje te dragen. Dat lijkt me toch heel duidelijk. 

Ik snap niet dat u daaruit destilleert dat ik ‘de regels’ niet begrijp. Ik weet wat de regels zijn, ik ben het er niet mee eens. Bovendien is een van uw geliefde regels om afstand te houden, dichtbij iemand gaan zitten terwijl dat niet nodig is is dus tegen de regels. Ik begrijp niet waarom u dat niet snapt.

NS maakt er beter een advies van op momenten dat het zo druk is dat er niet voldoende afstand meer gehouden kan worden, net zoals er een advies bestaat om als het kan reizen op drukke tijden te vermijden. Die plicht op alle OV-gerelateerde plaatsen handhaven (lege coupés, uitgestorven perrons) ongeacht de drukte gaat juist helemaal in tegen het idee van “mondkapjes alleen als 1,5m niet mogelijk is.” 

Maar dan zou het ook wel fijn als mensen beter daarop letten, een grote ergernis is als mensen lekker voor je neus neerploffen terwijl er op andere plaatsen ruim plek is - op afstand

Ik snap niet zo goed waarom u de regels niet begrijpt. Alle zit- en staanplaatsen in de trein mogen gebruikt worden en iedereen dient een mondkapje te dragen. Dat lijkt me toch heel duidelijk. 

Ik snap niet dat u daaruit destilleert dat ik ‘de regels’ niet begrijp. Ik weet wat de regels zijn, ik ben het er niet mee eens. Bovendien is een van uw geliefde regels om afstand te houden, dichtbij iemand gaan zitten terwijl dat niet nodig is is dus tegen de regels. Ik begrijp niet waarom u dat niet snapt.

De regels gelden voor alle burgers, ook voor degenen die het daar niet mee eens zijn.

Zo werkt dat nu eenmaal in een rechtsstaat.

Reputatie 1

stel je niet zo aan @Tamzin en laat anderen in hun waarde! 

Reputatie 7

De regels gelden voor alle burgers, ook voor degenen die het daar niet mee eens zijn.

Zo werkt dat nu eenmaal in een rechtsstaat.

Ja in theorie. Maar als er weinig draagvlak is voor onzinnige regels werkt dat het niet nakomen ervan in de hand. Het is ook lachwekkend dat er op grote stations waar de wind doorheen blaast en je vele meters afstand kunt houden het ding moet dragen. Handhaving is sowieso nul.

Ik zie het dragen van het kapje op de stations ook met de dag minder worden. Een groot deel draagt het niet of heeft het onder hun kin hangen. En de stationsomroep maar herhalen dat het nog steeds verplicht is. Niemand die er acht op slaat of zich van deze wetsregel iets aantrekt. Als ze de trein instappen schuift men het ding omhoog.

stel je niet zo aan @Tamzin en laat anderen in hun waarde! 

Je kunt wel denken dat jij boven de wet staat maar helaas. Respectloos is lak te hebben aan democratische wetten omdat je je zelf daar boven verheven voelt. 

Reputatie 7

stel je niet zo aan @Tamzin en laat anderen in hun waarde! 

Je kunt wel denken dat jij boven de wet staat maar helaas. Respectloos is lak te hebben aan democratische wetten omdat je je zelf daar boven verheven voelt. 

Dan zijn er blijkbaar ontzettend veel mensen respectloos 🤣 

Reputatie 7
Badge +3

Ook al mogen alle zitplaatsen gebruikt worden en mag je dus naast een onbekende andere reiziger gaan zitten, als er nog elders in de coupé 2 en/of 4-zitjes vrij zijn, is wel zo sociaal om daar te gaan zitten ipv naast iemand anders te gaan zitten. Dat iets mag wil niet zeggen dat je ook maar gelijk moet doen. Zelfs voor Corona ging ik als er een 2 of 4-zitje vrij was daar zitten en niet naast of tegenover iemand anders.

Reputatie 7
Badge +4

stel je niet zo aan @Tamzin en laat anderen in hun waarde! 

Je kunt wel denken dat jij boven de wet staat maar helaas. Respectloos is lak te hebben aan democratische wetten omdat je je zelf daar boven verheven voelt. 

Dan zijn er blijkbaar ontzettend veel mensen respectloos 🤣 

Een dergelijke constatering is nog geen rechtvaardiging. Vernielende hooligans in een groep zijn nog steeds misdadig. Het zijn hooguit laffe helden, gezien de pakkans.

 

Een samenleving kan niet functioneren zonder dat de burger zijn verantwoordelijkheid voor de medeburger kent. Vrijheid kan alleen als het samengaat met verantwoordelijkheid. Er is ook een groot verschil tussen vrijheid in verantwoordelijkheid en populistische vrijheid.  Het laatste bestaat uit niemand mag me iets opleggen, ook niet als mijn gedrag ten koste van anderen is.

Het is even nadenken, maar vrijheid is feitelijk een homoniem geworden,

Reputatie 7
Badge +3

en wie bent u om een ander lastig te vallen met dit soort onzinregels? erg asociaal, en vrije keuze. Ik zal een ander ook geen hoofddoek dwingen te dragen? 


Je mag het een onzinregel vinden, maar in tegenstelling tot een hoofddoek is een mondkapje in en om het OV verplicht. Wil je geen mondkapje dragen dan is het OV momenteel geen plek voor jou.

Reputatie 1

Wij zitten gezamenlijk dagelijks zonder domme mondkapjes in het OV - omdat gevaccineerd - en lachen u keihard uit. Laat u toch niet zo gek maken. Het is over! we kunnen weer normaal doen. een beetje wederzijds begrip zal fijn zijn want als ik uw keuze respecteer om vrijwillig iets op uw gezicht te dragen, dan verwacht ik dat u mijn keuze evengoed respecteert. 

Reageer