Skip to main content

Volume stationsomroep Zwolle

  • 25 May 2024
  • 15 reacties
  • 271 Bekeken

Als frequent treinreiziger en bewoner van de stationsbuurt in Zwolle valt het me de laatste weken/maanden op dat het volume van de stations-omroepen bijzonder hard staat. 

Wanneer ik binnenshuis ben (gesloten ramen/deuren) kan ik van 's ochtends tot 's avonds elke paar minuten aanhoren welke trein vertraagd is of welke werkzaamheden er weer zijn. Treinverkeer is daarentegen nagenoeg niet te horen.

Aanvankelijk dacht ik dat het toevallig aan de wind oid lag, maar vrienden aan de andere kant van het station ervaren hetzelfde. 

Kan het ook wat zachter?

15 reacties

Reputatie 3

U woont waarschijnlijk in een rustige buurt. Maar op een lawaaiig station moet de omroep wel hard staan om verstaanbaar te zijn voor de reizigers.

Ik was pas in een rustige buurt op het dak van een gebouw vrijwel naast een niet nader te noemen station. Daar was de omroep goed te horen, maar treinen maken veel meer lawaai. Ik denk dat de omroep op Zwolle wel te hard staat als die binnen verstaanbaar is.

.... op het dak van een gebouw vrijwel naast een niet nader te noemen station......

Waar was dat dan ?

Reputatie 7
Badge +3

.... op het dak van een gebouw vrijwel naast een niet nader te noemen station......

Waar was dat dan ? 

Maakt dat wat uit? Is het voor jou wel geloofwaardig als het bv in Den Haag is maar niet in Apeldoorn?

Ik woon zelf bij een niet nader te noemen te station 😄, ver genoeg er vandaan om de stationsomroep niet te horen maar ik fiets er wel regelmatig onderdoor omdat het een logische route is naar diverse dingen. Als ik 10 meter voorbij het station ben, is kan ik nog wel de omroep horen maar ik versta niet meer goed wat er omgeroepen wordt. Als iemand binnenshuis met gesloten ramen/deuren dit wel kan verstaan is denk ik wel een teken dat de omroep nogal hard staat. Het kan nog wel zo zijn dat iemand hoger woont (appartementsgebouw) waardoor het beter te horen is. Maar TS geeft aan dat het de laatste weken/maanden opvalt, dus daarvoor blijkbaar niet. Dan zal er wel iets zijn veranderd.

.....Maakt dat wat uit? Is het voor jou wel geloofwaardig.....

Heeft niets met geloofwaardigheid te maken, in tegendeel.

Maar als de locatie van @Jan Haverkamp bekend zou zijn zouden andere dit interessante fenomeen ook eens kunnen waarnemen.

.... op het dak van een gebouw vrijwel naast een niet nader te noemen station......

Waar was dat dan ? 

Maakt dat wat uit? Is het voor jou wel geloofwaardig als het bv in Den Haag is maar niet in Apeldoorn?

Ik woon zelf bij een niet nader te noemen te station 😄, ver genoeg er vandaan om de stationsomroep niet te horen maar ik fiets er wel regelmatig onderdoor omdat het een logische route is naar diverse dingen. Als ik 10 meter voorbij het station ben, is kan ik nog wel de omroep horen maar ik versta niet meer goed wat er omgeroepen wordt. Als iemand binnenshuis met gesloten ramen/deuren dit wel kan verstaan is denk ik wel een teken dat de omroep nogal hard staat. Het kan nog wel zo zijn dat iemand hoger woont (appartementsgebouw) waardoor het beter te horen is. Maar TS geeft aan dat het de laatste weken/maanden opvalt, dus daarvoor blijkbaar niet. Dan zal er wel iets zijn veranderd.

Daarnaast woon ik in een 'gewoon' rijtjeshuis, dus niet 5 hoog naast het station.

Reputatie 3

Zet maar een 2 op 1 dynamiekcompressor op de spraak van de omroep. Dan zijn de luide passages niet te hard en zijn de zachtere passages van het bericht nog steeds goed te verstaan.

Reputatie 3

Luidsprekers in een groep kun je ook richten op het publiek op de perrons. Luidsprekerzuilen plaats je iets voorover naar beneden, deze stralen het sterkst in het middelloodvlak van de zuil!

Reputatie 7
Badge +1

De omroep op station Zwolle was lange tijd heel zacht en amper verstaanbaar. Ik heb daar een paar jaar geleden al melding van gemaakt. Mooi dat het nu eindelijk is gelukt om die harder te zetten. Maar dat half Zwolle daar van mee kan genieten lijkt me nou ook net niet de bedoeling. 😅

Ik zal de komende tijd eens opletten hoe het volume op het station is, want nu ben ik wel erg benieuwd.

 

Daarnaast woon ik in een 'gewoon' rijtjeshuis, dus niet 5 hoog naast het station.

Die ‘gewone’ rijtjeshuizen staan toch best wel een eindje van het station af? In de buurt van de parkeergarage als ik mij niet vergis. Als je de omroep op die locatie, binnenshuis, met de ramen en deuren dicht al kunt horen dan is het volume wel echt hard. Dat maakt mij des te nieuwsgieriger. 😅

Of enkelglas en kozijnen uit de tijd dat deze huizen gebouwd werden, zo rond 1870/1910 ?

Bij eee beetje goede kwaliteit dubbel glas met hedendaagse kozijnen kan je dit nooit binnenshuis horen.

Het wonen nabij een station, spoorlijn of stadse woonomgeving kan altijd zorgen voor enige (geluids-)hinder.

Mocht ik ooit in Zwolle komen dan zal ik net als @JurgenH eens op gepaste afstand luisteren, in de hoop dat er wat wordt omgeroepen......

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast woon ik in een 'gewoon' rijtjeshuis, dus niet 5 hoog naast het station.

Al woonde je wel 5 hoog naast het station, je gaf aan dat het je de laatste weken/maanden opviel, dus daarvoor blijkbaar niet. Horen de vrienden aan de andere kant van het spoor het ook pas sinds deze tijd en daarvoor niet?

Reputatie 7
Badge +3

Het wonen nabij een station, spoorlijn of stadse woonomgeving kan altijd zorgen voor enige (geluids-)hinder.

Ja, als je dichtbij een station of een spoorlijn woont kun je daarvan wat geluidshinder ondervinden. Dat weet je of kun je weten wanneer je daar gaat wonen. Ik woon zoals gezegd zelf dicht bij een spoorlijn. Als ik de tuindeur in de zomer open heb of in de tuin of op mijn dakterras zit hoor ik de treinen langs rijden, net als wanneer ik 's nachts het slaapkamerraam open heb. Met het slaapkamerraam dicht kan ik ze nog steeds enigszins horen. Na 17 jaar hier wonen ben ik er denk ik zo aan gewend dat het me vaak niet eens meer echt opvalt, op af en toe een vrij luide typhoon na. Maar het het geluid is al wel 17 jaar hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +1

Er staan trouwens toch helemaal geen woningen aan de andere kant van station Zwolle? Ik dacht dat daar alleen kantoorpanden staan. Of het betreft de huizen in de wijk daarachter, maar dat zou wel erg extreem zijn. 😅

Reputatie 7

Wist je dat wanneer je ergens op gaat letten, het vaak stukken duidelijker is dan dat je er niet oplet?

 

Dat heb je ook met stampende bovenburen, eigenlijk is het geluid meestal niet zo luid als dat jij denkt dat het is.

 

Het lijkt mij echt behoorlijk sterk dat de omroep zo hard staat dat je het in een hele grote radius buiten het station kan horen, dan zou je tenslotte doof moeten worden zou je op het station staan. Als dat het geval was, zouden er allang tientallen meldingen binnen zijn gestroomd (overigens ook bij de omwonende).

Reputatie 7
Badge +1

Afgelopen week heb ik er eens op gelet, en is er toevallig ook omgeroepen op het station. De omroep lijkt inderdaad een stuk harder dan ie eerder was, maar is naar mijn idee niet extreem.

Wel heb ik het gevoel dat het net wat harder is dan op veel andere stations. Qua volume vind ik het nu niet raar en is het in ieder geval goed te verstaan.

Reageer