beantwoord

Virtuele OV Chipkaart app (via NFC of QR) op je telefoon

  • 10 juni 2020
  • 8 reacties
  • 611 Bekeken

De banken werken hier al reeds mee. Hun apps maken gebruik van het HCE element in de telefoon dat weer de NFC chip aanstuurt. Als het bij de banken kan zou het TLS ook kunnen kunnen om een app te bouwen dat per klantcode een token mee wordt gezonden waarbij je als het ware je fysieke ov chipkaart virtueel op je telefoon kan zetten.

 

Een andere optie is om een koppeling via iDIN met de banken te bewerkstelligen, je de virtuele bankpas van de bank als auth methode gebruikt om langs de poortjes te komen.

 

Een endere optie zou nog kunnen zijn, wanneer er geen NFC is om token QR codes te gebruiken. Dit is wel trager en je hebt een internetverbinding nodig.

 

Tot zover mijn brainstorm. Hoe denken jullie hierover?

icon

Beste antwoord door Henk_NL 10 juni 2020, 18:30

Het problematische blijft de opzet van de kaart. De basis is de data op de chip, het systeem kan in de basis functioneren zonder koppeling met de backoffice. Alle relevante informatie moet dus op de kaart beschikbaar zijn, enkel een identifier is niet voldoende. Daarnaast moet die data goed beveiligd zijn, want het systeem kan/doet maar zeer beperkt fraudechecks. Dat was recent nog in het nieuws.

 

Daar zijn allemaal wel oplossingen en workarounds voor te vinden, men heeft in het verleden pogingen gedaan, maar inmiddels zijn er plannen voor een vervanging. Zodoende kan je je afvragen of de enorme kosten nog interessant zijn om te maken voor een periode van hooguit enkele jaren, terwijl de implementatie van deze wensen in de toekomst relatief eenvoudig zou moeten worden.

Bekijk origineel

8 reacties

Hoewel nog niet mogelijk als virtuele OV-chipkaart is het principe wel al werkend. Zie https://www.ad.nl/binnenland/tienduizenden-treinreizigers-reizen-met-hun-mobiel-zonder-ov-chipkaart~a5eb6b28/

Reputatie 7
Badge +3

Als je de ouderen voorgoed uit de trein wilt hebben, dan zou ik de mogelijkheid om alleen met telefoon te reizen invoeren. Veel ouderen gebruiken hun telefoon voor waar hij oorspronkelijk bedoeld voor was: om te bellen. Zij bankieren bijvoorbeeld ook niet via hun telefoon, al worden ze min of meer gedwongen om dat wel te gaan doen. Daarnaast heb je altijd een internetbundel nodig. Anders kun je niet in/uitchecken of een geldig vervoersbewijs tonen.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Wellicht niet helemaal virtueel. Maar vorig jaar was er al een proef voor reizigers tussen Leiden - Den Haag om met hun bankpas of creditcard te betalen voor hun reis. Die proef is succesvol afgelopen maar de landelijke invoering vond men te duur. Als betalen via een bankpas mogelijk is, dan zou het in principe ook via een mobiele app kunnen.

https://nieuws.ns.nl/op-proef-reizen-met-bankpas-of-creditcard/

Badge +3

Hoewel nog niet mogelijk als virtuele OV-chipkaart is het principe wel al werkend. Zie https://www.ad.nl/binnenland/tienduizenden-treinreizigers-reizen-met-hun-mobiel-zonder-ov-chipkaart~a5eb6b28/

Artikel is wel erg wishful thinking..

De truc is de NS-app waarmee je ook een ‘kaartje’ kunt kopen dat in de vorm van een QR-code in de app op de mobiel verschijnt en bij de Apple Watch ook op het slimme polshorloge. Heel futuristisch halen de gebruikers hun smartphone of -watch langs de scanner en de poortjes gaan open.

Vergeet dat van die watch maar, is het schermpje véél te klein voor. Zelfs een e-ticket in de Apple Wallet geeft al problemen met poortjes.

Verder gaat het dus helemaal niet om futuristische techniek, maar om doodnormale e-tickets:

Het zijn vooral incidentele reizigers die geen zin hebben om een OV-chipkaart te kopen die met hun smartphone de vervoersbewijzen aanschaffen. Abonnementen kunnen nog niet op de telefoon geladen worden. 

Het problematische blijft de opzet van de kaart. De basis is de data op de chip, het systeem kan in de basis functioneren zonder koppeling met de backoffice. Alle relevante informatie moet dus op de kaart beschikbaar zijn, enkel een identifier is niet voldoende. Daarnaast moet die data goed beveiligd zijn, want het systeem kan/doet maar zeer beperkt fraudechecks. Dat was recent nog in het nieuws.

 

Daar zijn allemaal wel oplossingen en workarounds voor te vinden, men heeft in het verleden pogingen gedaan, maar inmiddels zijn er plannen voor een vervanging. Zodoende kan je je afvragen of de enorme kosten nog interessant zijn om te maken voor een periode van hooguit enkele jaren, terwijl de implementatie van deze wensen in de toekomst relatief eenvoudig zou moeten worden.

Reputatie 5
Badge

En niet enkel dat-al die techneutjes met hun allernieuwste speeltjes vergeten nogal eens dat het overgrote leeuwendeel van chipkaartlezers niet bij NS of stations staat, maar ruim 6000 in bustram. En die verwerken veel, veel minder omzet per apparaat als die bij NS, dus een enorme investering daarin gaat niet gebeuren.

Achteraf bezien heeft NL/OV destijds de verkeerde keuze gemaakt in het splitsen van back-office etc. van chipkaart. Maar dat is kennis van nu tegen die van 10/12 jaar geleden. Totat al die peperdure apparatuur is afgeschreven zal er op dat gebied weinig gebeuren.

Het is vooral een verschil in technische mogelijkheden. Het ontwerp gaat meer dan 10 jaar terug, toen rekenkracht, geheugen, opslag en software een heel ander pakket beperkingen en kosten had. Ik zou eerder de stilstand ná ontwerp en uitrol willen bespreken, want de laatste 10 jaren doet TLS héél weinig aan innovatie. 

Badge +3

En niet enkel dat-al die techneutjes met hun allernieuwste speeltjes vergeten nogal eens dat het overgrote leeuwendeel van chipkaartlezers niet bij NS of stations staat, maar ruim 6000 in bustram. En die verwerken veel, veel minder omzet per apparaat als die bij NS, dus een enorme investering daarin gaat niet gebeuren.

Och, alle CiCo apparaten in de bussen rond Eindhoven zijn de laatste jaren vervangen zodat je nu ook e-tickets kunt scannen. Niets spannends op zich natuurlijk, maar mocht ook wat kosten blijkbaar.

Ze zijn wel streng/ongevoelig. Een chipkaart in een hoesje in je portemonnee moet er toch echt uit en een seconde voor de lezer houden minimaal. Voorheen was dat gewoon één beweging op minder dan 10 cm afstand of zoiets. Maar goed, voor een bus is dat geen probleem, en als er 50 studenten willen instappen voor een paar haltes van/naar station geloven die het ook verder wel.

Reageer