discriminatie naar mijn Hond

  • 3 December 2023
  • 37 reacties
  • 681 Bekeken

Ik reis al jaren samen met mijn partner en onze hond met de treinen van NS en Keolis Blauwnet.

nu is het ons bekend dat je officieel een dagkaart Hond dient te hebben.

maar waarom zeggen de meeste Conducteurs dat dit niet nodig is. Zowel bij de NS als bij Keolis Blauwnet.

er is zelf een conducteur die een Facebook pagina heeft waar zij een foto en een leuk verhaal typt over de reis die de hond maakt.

daarbij hebben wij een weekend vrij abonnement waar wij van mening zijn dat hier dan ook de hond onder hoort te vallen. (En eigenlijk ook de OV-fiets)

daarbij vinden wij dat de hond wordt gediscrimineerd om zijn grote. Een kleinere hond mag gratis mee reizen.

waarom betalen voor een hond welke niet meer ruimte inneemt dan een grote koffer.

en dan moet de hond nog op een vaak vieze vloer liggen waar etenswaren liggen welke niet veilig zijn voor een hond.

kortom ik vindt dit een scheve en oneerlijke verhouding.

begrijp me niet verkeerd, de hond hoeft niet op de stoel (vanwege haar verlies of straatvuil) maar ben van mening dat een hond ongeacht haar grote gratis mee moet horen te reizen en dat de trein vloeren schoner en veiliger voor de hond behoren te zijn


37 reacties

Daarbij vinden wij het niet eerlijk dat een hond als een voorwerp door de NS wordt gezien.

en dat wanneer je een persoon met samenreis korting meeneemt deze korting krijgt, waarom een hond niet.

deze is een lid van het gezin.

Een blindengeleidehond mag ook gratis meereizen.

een hond wordt gezien als een voorwerp waar je dus voor dient te betalen. Terwijl een koffer ook een voorwerp is en vaak zelfs meer ruimte inneemt dan een hond die onder de stoel kan liggen.

Reputatie 7
Badge +4

U mag het zo voelen en daar is niks mee, maar de wet is anders. Het is een dier en voor hem gelden de regels voor een hond. Zoveel hoeft u er niet voor te betalen. Persoonlijk vind ik het tarief te laag. De honden zijn het probleem niet in de trein, het zijn helaas de baasjes. De algehele verhuftering speelt daar helaas ook en hondenbezitters zijn echt niet beter dan gewone mensen. En als de trein druk is, is een hond meenemen voor niemand prettig, maar zeker niet voor de hond. 

 

Reis als het rustig is en zo kort mogelijk. Uw hond zal u de geringe reiskosten wel waard zijn. De ruimte voor mensen hoort voor de ruimte voor honden te gaan als het druk is. Bedenk dat veel mensen bang zijn  voor honden, en vaak jaagt het wangedrag van de eigenaren nog meer angst aan.

 

Ik ben overigens een hondenliefhebber. Mijn St Bernhard was een lief groot best, maar voor de trein ongeschikt. Een hond in een mandje of tasje mag overigens gratis mee, het tarief geldt alleen voor honden die ruimte innemen. Een hond in  een mandje mag geen zitplaats innemen. Een op de grond liggende hond blokkeert veelal zitplaatsen. U verplicht mensen in wezen de hond aan hun voeten te moeten dulden, zeker in een treinzit.

Overigens een kind hoort ook zeker tot het gezin en daarvoor moet u toch echt betalen. Zo te lezen is het daar waar het vooral om gaat. En de discriminatiekaart trekken voor deze situatie gaat wel erg ver.

daarbij hebben wij een weekend vrij abonnement waar wij van mening zijn dat hier dan ook de hond onder hoort te vallen. (En eigenlijk ook de OV-fiets)

WeekendVrij is al spotgoedkoop dus ook nog gratis extraatjes eisen is wel erg onrealistisch.

 

daarbij vinden wij dat de hond wordt gediscrimineerd om zijn grote. Een kleinere hond mag gratis mee reizen.

Kleine honden mits in een mand veroorzaken nu eenmaal veel minder overlast dan grote honden. Daarnaast vinden veel mensen honden op de grond in de trein onprettig, niet iedereen is hondenliefhebber.

 

begrijp me niet verkeerd, de hond hoeft niet op de stoel (vanwege haar verlies of straatvuil) maar ben van mening dat een hond ongeacht haar grote gratis mee moet horen te reizen en dat de trein vloeren schoner en veiliger voor de hond behoren te zijn

Eisen, eisen, eisen. En vooral niks willen betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Het woord discrimineren wordt weer eens nogal makkelijk gebruikt. Maar strikt taalkundig maken de spoorvervoerders inderdaad onderscheid tussen huisdieren in tas of mand (ook honden) en aangelijnde honden.

Voor een aangelijnde hond moet een Dagkaart Hond worden aangeschaft. Het is daarbij irrelevant of controlerend personeel van de betreffende vervoerder (NS of Keolis/Blauwnet) daar een eigen mening over heeft. Voor een aangelijnde hond moet je een Dagkaart Hond hebben.
Dit zegt Blauwnet erover: https://klantenservice.keolisblauwnet.nl/hc/nl/articles/360002477678-Huisdieren

Van oudsher moet voor aangelijnde honden in de trein betaald worden. Dit is zowel een middel om het meenemen van een aangelijnde hond te ontmoedigen als om bij te dragen in de extra kosten die gemaakt worden voor het schoonhouden van de treinen.

Voor assistentiehonden (blindengeleidehond of hulphond) waardoor mensen met een beperking zelfstandig kunnen reizen wordt uiteraard een uitzondering gemaakt. Dat zijn getrainde honden die geen overlast veroorzaken.

Het enige terechte punt van @Jeffrey_Jeremia lijkt me de klacht over de reinheid van de treinen. Als je extra moet betalen voor je hond dan mag je verwachten dat de treinen beter gereinigd worden zodat de hond op de vloer kan zitten of liggen. Hier ligt meteen het grote verschil tussen bagage en aangelijnde honden. Bagage mag binnen bepaalde afmetingen gratis mee. Een aangelijnde hond kan vervuiling van de trein geven. Een aangelijnde wordt beslist niet als bagage gezien.

Wat als je niet zonder de hond mee te nemen van huis kunt? De hond kan niet alleen thuis zijn. Dus deze moet wel mee. Daar komt bij dat hij het fantastisch vindt om met de trein te gaan. Dus de opmerking dat je er niemand en zeker de hond geen plezier mee doet vindt ik ongepast.

Waarom ik het woord discriminatie gebruik is omdat hondeneigenaren van kleinere honden en de zogenaamde betere getrainde blindengeleidehonden gratis mee mogen reizen. Terwijl een wat grotere hond (husky) betaald moet worden. Dit zien wij als discriminatie, wij (de hond) worden gediscrimineerd omdat deze groter is dan een klein schoothondje. Dit met het feit dat de hond als een voorwerp wordt gezien. Terwijl een koffer ook een voorwerp is. En deze vaak nog vervelender in de weg staat of ligt dan een hond welke onder de stoelen kan liggen.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad maken de spoorvervoerders onderscheid tussen huisdieren in een mand of een kooi en een aangelijnde hond. Dat noemt @Jeffrey_Jeremia discriminatie. Strikt taalkundig gezien is onderscheid maken een vorm van discriminatie. Zo mogen spoorvervoerders ook onderscheid maken in leeftijdscategorieën en sommigen met korting laten reizen. Zo werkt dat nu eenmaal.

Ik heb al eerder uitgelegd dat een aangelijnde hond juist niet als bagage wordt gezien. Voor bagage hoeft immers niet betaald te worden, voor een aangelijnde hond wel. Dat heeft er ook mee te maken dat een hond vervuiling oplevert en bagage niet.

Als je hond niet alleen thuis kan blijven en mee moet met de trein dan zul je altijd een Dagkaart Hond moeten kopen. Het is niet anders.

Een kleinere hond in een tas of een draagbare bench neemt net zoveel of zelf meer ruimte in want deze kan misschien wel minder goed onder de stoelen dan dat de hond los onder de stoelen kan liggen. Zowel de kleine als de grotere hond laten haren, voetstappen, straatvuil achter. Terwijl deze door de trein lopen. Want er wordt gezegd wanneer je de hond op schoot houdt hoef je geen vervoersbewijs te hebben voor de hond. Maar een kleine hond loopt ook mee aan de lijn door de trein. Dus de opmerking extra vuil en werkzaamheden aan schoonmaken geld voor beide. Dus weer zeg ik, dan worden wij (de hond) gediscrimineerd en dienen wij te betalen voor de extra schoonmaak kosten van de kleinere honden.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het oneerlijk vinden dat het zo is geregeld maar het is niet anders.

Het goede nieuws is dat in het overige openbaar vervoer in Nederland een aangelijnde hond die geen overlast geeft gratis mag worden meegenomen.

Een kleinere hond in een tas of een draagbare bench neemt net zoveel of zelf meer ruimte in want deze kan misschien wel minder goed onder de stoelen dan dat de hond los onder de stoelen kan liggen. Zowel de kleine als de grotere hond laten haren, voetstappen, straatvuil achter. Terwijl deze door de trein lopen. Want er wordt gezegd wanneer je de hond op schoot houdt hoef je geen vervoersbewijs te hebben voor de hond. Maar een kleine hond loopt ook mee aan de lijn door de trein. Dus de opmerking extra vuil en werkzaamheden aan schoonmaken geld voor beide. Dus weer zeg ik, dan worden wij (de hond) gediscrimineerd en dienen wij te betalen voor de extra schoonmaak kosten van de kleinere honden.

Een kleine hond die uit de tas/bench wordt gehaald en aan de lijn meeloopt, moet ook een dagkaart hond hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Een kleine hond die uit de tas/bench wordt gehaald en aan de lijn meeloopt, moet ook een dagkaart hond hebben.

Precies. Het gaan niet om de grootte van de hond. Het criterium is niet of de hond in een tas of kooi kan worden meegenomen maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Een kleine hond die uit de tas/bench wordt gehaald en aan de lijn meeloopt, moet ook een dagkaart hond hebben.
 

vandaag zelf meegemaakt, twee BOA’s (die een stuk minder vriendelijk zijn dan de standaard conducteurs)

lieten een meneer met een klein hondje zonder vervoersbewijs gewoon lopen door de trein en vielen ons aan op het feit dat wij geen dagkaart hond hadden.

dit omdat zoals eerder gezegd, bijna iedere conducteur die ons controleerde aangaf het niet nodig te vinden dat er een dagkaart hond aangeschaft dient te worden.

Een kleine hond die uit de tas/bench wordt gehaald en aan de lijn meeloopt, moet ook een dagkaart hond hebben.
 

vandaag zelf meegemaakt, twee BOA’s (die een stuk minder vriendelijk zijn dan de standaard conducteurs)

lieten een meneer met een klein hondje zonder vervoersbewijs gewoon lopen door de trein en vielen ons aan op het feit dat wij geen dagkaart hond hadden.

dit omdat zoals eerder gezegd, bijna iedere conducteur die ons controleerde aangaf het niet nodig te vinden dat er een dagkaart hond aangeschaft dient te worden.

Hoe weet u dat die meneer geen vervoersbewijs had? Dat kunt u toch niet ruiken?

Reputatie 7
Badge +3

Een kleine hond die uit de tas/bench wordt gehaald en aan de lijn meeloopt, moet ook een dagkaart hond hebben.
 

vandaag zelf meegemaakt, twee BOA’s (die een stuk minder vriendelijk zijn dan de standaard conducteurs)

lieten een meneer met een klein hondje zonder vervoersbewijs gewoon lopen door de trein en vielen ons aan op het feit dat wij geen dagkaart hond hadden.

dit omdat zoals eerder gezegd, bijna iedere conducteur die ons controleerde aangaf het niet nodig te vinden dat er een dagkaart hond aangeschaft dient te worden.

Wat conducteurs ervan vinden is niet relevant. Voor een aangelijnde hond moet je een Dagkaart Hond hebben. De grootte van de hond doet er dan niet toe.

We zijn er niet bij geweest en weten dus niet of de eigenaar van de kleine hond een Dagkaart Hond had of niet. En als dat niet het geval was dan is het een werkfout van de BOA’s. Ook voor die kleine hond had de eigenaar een Dagkaart Hond moeten hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Jij kunt wel van mening zijn dat bij een weekend vrij van €34,95 jouw hond gratis mee moet en je ook recht hebt op een gratis OV-fiets, maar zelfs bij de duurste abonnementen is dat niet zo. Jouw hond is een huisdier en geen gezinslid, of heb jij jouw hond bij de gemeente op jouw adres laten inschrijven als inwoner? Een hond wordt als dier gezien en de manier van vervoer (in tas, mandje of kooi welke op schoot gehouden wordt) bepaalt of er een een hondenkaartje voor nodig is. Geen discriminatie, want als jij jouw hond in een tas of mand op schoot houdt, betaal je ook niets. Dat jouw hond niet alleen thuis kan blijven en mee moet, geeft geen enkel recht om dan maar gratis mee te nemen. Je kunt ook niet gaan vergelijken met een hulphond, de reiziger heeft die hond nodig om te kunnen reizen. Jij hebt zelf voor die hond gekozen en zal dan naast de lusten ook de lasten moeten nemen, in dit geval dus betalen voor de treinreis.

Omdat ik de meneer met zijn hond in het zicht had en meneer de hond weliswaar op schoot had, maar vervolgens wel door het treinstel heen loopt.

wat dus haren en straatvuil achter zou kunnen laten.

Een kleine hond die uit de tas/bench wordt gehaald en aan de lijn meeloopt, moet ook een dagkaart hond hebben.
 

vandaag zelf meegemaakt, twee BOA’s (die een stuk minder vriendelijk zijn dan de standaard conducteurs)

lieten een meneer met een klein hondje zonder vervoersbewijs gewoon lopen door de trein en vielen ons aan op het feit dat wij geen dagkaart hond hadden.

dit omdat zoals eerder gezegd, bijna iedere conducteur die ons controleerde aangaf het niet nodig te vinden dat er een dagkaart hond aangeschaft dient te worden.

Wat conducteurs ervan vinden is niet relevant. Voor een aangelijnde hond moet je een Dagkaart Hond hebben. De grootte van de hond doet er dan niet toe.

We zijn er niet bij geweest en weten dus niet of de eigenaar van de kleine hond een Dagkaart Hond had of niet. En als dat niet het geval was dan is het een werkfout van de BOA’s. Ook voor die kleine hond had de eigenaar een Dagkaart Hond moeten hebben.



 Dat is dus niet het geval, indien de hond in een tas of dergelijke past hoeft men hier geen dagkaart hond voor aan te schaffen en reist deze dus gratis mee.

 

Nogmaals: het gaat er niet om of de hond in een tas past, maar of de hond in de tas zit. 

Reputatie 5

Het is toch echt de regel dat het huisdier in de mand of tas moet zitten. Of op schoot.

En dan loopt het dier toch even per ongeluk zelf. Moet de eigenaar dan toch een dagkaart kopen? Eigenlijk wel. Veel conducteurs zullen het misschien door de vingers zien, net zoals een accupercentage onder de 20% vaak wordt verward voor een dagkaart eersteklas..

 

Nogmaals: het gaat er niet om of de hond in een tas past, maar of de hond in de tas zit. 

Dat snap ik, maar mijn hond past niet in een tas. Vandaar dat ik zeg indien…

Reputatie 7
Badge +3

En omdat je hond niet in een tas past moet je een altijd een Dagkaart Hond kopen. Zelfs als een conducteur vindt dat het eigenlijk niet zou hoeven. Dat is volkomen irrelevant.

Voor honden die wel in een tas of kooi passen maar niet in een tas of kooi zitten moet ook een Dagkaart Hond gekocht worden. Voor heel kleine honden die worden gedragen en verder op schoot zitten hoeft ook geen Dagkaart Hond gekocht te worden.

 

Nogmaals: het gaat er niet om of de hond in een tas past, maar of de hond in de tas zit. 

Dat snap ik, maar mijn hond past niet in een tas. Vandaar dat ik zeg indien…

Als hij niet in een tas past niet uw gewoon een kaartje voor hem kopen. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat hij het op zich wel begrijpt maar dat hij het er niet mee eens is. Tja, da's jammer. NS vervoert de hond, NS stelt daar regels voor op en NS stelt daar een tarief voor vast. Ben je het daar niet mee, dan neem je die hond maar niet mee of je gaat niet met de trein. De €3,30 voor een hondenkaartje voor de hele dag is heel wat goedkoper dan een los kaartje voor een persoon, als je dat er al niet voor over hebt om je hond mee te nemen ben je die hond niet waard. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeffrey_Jeremia gaf in een eerder bericht het volgende aan: “lieten een meneer met een klein hondje zonder vervoersbewijs gewoon lopen door de trein en vielen ons aan op het feit dat wij geen dagkaart hond hadden.” 

Hij had dus zelf geen kaartje voor zijn hond en voelt zich dan ook nog aangevallen als hij door controlerend personeel hierop wordt aangesproken. Dat die andere eigenaar niet werd aangesproken is vreemd maar staat verder buiten het feit dat hij zelf geen geldig kaartje had voor de hond. Misschien dat daar het gevoel over discriminatie vandaan komt.

 

Reageer