Skip to main content
beantwoord

Melding defecte lift in NS app


Station Maarssen is/was de afgelopen vijf maanden ontoegankelijk vanwege een defecte lift en roltrap. Op 1 maart 2024 besteedde MAX Meldpunt hier uitgebreid aandacht aan:             https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/is-droomsap-veilig-te-gebruiken/ (zie vanaf18:38). Tot onze verbazing en vreugde waren de liften binnen 24 uur na de uitzending plotseling weer gerepareerd. De roltrap is echter nog steeds defect. In de NS app wordt bij voorzieningen nu (15-3) nog steeds aangegeven dat de lift defect is, ondanks het feit dat de liften sinds 2 maart weer in werking zijn. Reizigers met een beperking die op basis van de informatie in de NS app hun reis willen plannen worden nu dus onjuist geïnformeerd. Hoe is dit nu geregeld? Wordt de mededeling in de app ge(de)activeerd door de sensor in de lift of is de NS afhankelijk van een melding van ProRail? 

Beste antwoord door Henkpeetersen

Op onderstaande particuliere site zijn de storingen inmiddels wel verwijderd. NS is helaas vaak niet zo snel met dit soort dingen. NS is afhankelijk van Prorail, het zou ook kunnen zijn dat Prorail dit rechtstreeks in de NS-App plaatst.

https://stationsliftstoringen.nl/actuele-storingen/

Bekijk origineel

31 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • Antwoord
  • 15 maart 2024

Op onderstaande particuliere site zijn de storingen inmiddels wel verwijderd. NS is helaas vaak niet zo snel met dit soort dingen. NS is afhankelijk van Prorail, het zou ook kunnen zijn dat Prorail dit rechtstreeks in de NS-App plaatst.

https://stationsliftstoringen.nl/actuele-storingen/


  • Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 15 maart 2024

 

Henkpeetersen schreef:

Op onderstaande particuliere site zijn de storingen inmiddels wel verwijderd. NS is helaas vaak niet zo snel met dit soort dingen. NS is afhankelijk van Prorail, het zou ook kunnen zijn dat Prorail dit rechtstreeks in de NS-App plaatst.

https://stationsliftstoringen.nl/actuele-storingen/

 

Dank je. Mooie en nuttige website. Is er ook zoiets voor defecte roltrappen?


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 17 maart 2024
senior 02 schreef:

 

Henkpeetersen schreef:

Op onderstaande particuliere site zijn de storingen inmiddels wel verwijderd. NS is helaas vaak niet zo snel met dit soort dingen. NS is afhankelijk van Prorail, het zou ook kunnen zijn dat Prorail dit rechtstreeks in de NS-App plaatst.

https://stationsliftstoringen.nl/actuele-storingen/

 

Dank je. Mooie en nuttige website. Is er ook zoiets voor defecte roltrappen?

Nee helaas niet


Sem
  • Developer NS app
  • 25 reacties
  • 20 januari 2025
Henkpeetersen schreef:

Op onderstaande particuliere site zijn de storingen inmiddels wel verwijderd. NS is helaas vaak niet zo snel met dit soort dingen. NS is afhankelijk van Prorail, het zou ook kunnen zijn dat Prorail dit rechtstreeks in de NS-App plaatst.

Ondanks dat deze topic al even inactief is, wil ik er toch even op reageren. Wij zijn inderdaad afhankelijk van Prorail.
Voor nu kan ik vertellen: achter de schermen zijn wij druk bezig, om lift-informatie in de reisplanner te gaan tonen.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 20 januari 2025
Sem schreef:
Henkpeetersen schreef:

Op onderstaande particuliere site zijn de storingen inmiddels wel verwijderd. NS is helaas vaak niet zo snel met dit soort dingen. NS is afhankelijk van Prorail, het zou ook kunnen zijn dat Prorail dit rechtstreeks in de NS-App plaatst.

Ondanks dat deze topic al even inactief is, wil ik er toch even op reageren. Wij zijn inderdaad afhankelijk van Prorail.
Voor nu kan ik vertellen: achter de schermen zijn wij druk bezig, om lift-informatie in de reisplanner te gaan tonen.

Helaas zeggen jullie dit ook al lange tijd. Ik had er laatst online op X ook weer een discussie over met de ontwikkelaar van de site van stationsliftstoringen.nl . Het duurt wel allemaal erg lang en de niet mobiel zijnde landgenoten komen helaas nog vaak van een koude kermis thuis. Ik zou echt graag zien dat hier wat meer druk achter wordt gezet. 


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16531 reacties
  • 20 januari 2025

Het wordt inderdaad al langer gezegd, maar eerder deze maand werd dit artikel op de website van ProRail gepubliceerd https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-publiceert-real-time-liftinformatie  waarin staat: 

ProRail stelt vanaf 7 januari real-time informatie beschikbaar over liften op stations. Vervoerders en andere belanghebbende organisaties gaan deze informatie op termijn via hun reisinformatiekanalen beschikbaar stellen. 

Stap 1 is nu dus gezet, de informatie is vanaf begin deze maan real-time beschikbaar vanuit ProRail. Dan is het nu aan de vervoerders om de volgende stap te zetten. 


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 20 januari 2025
Momo schreef:

Het wordt inderdaad al langer gezegd, maar eerder deze maand werd dit artikel op de website van ProRail gepubliceerd https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-publiceert-real-time-liftinformatie  waarin staat: 

ProRail stelt vanaf 7 januari real-time informatie beschikbaar over liften op stations. Vervoerders en andere belanghebbende organisaties gaan deze informatie op termijn via hun reisinformatiekanalen beschikbaar stellen. 

Stap 1 is nu dus gezet, de informatie is vanaf begin deze maan real-time beschikbaar vanuit ProRail. Dan is het nu aan de vervoerders om de volgende stap te zetten. 

Ik heb net ook via X een discussie gehad met de man achter stationsliftstoringen.nl. Hij gaf aan dat hij tegenwoordig wordt gemaild door NS. Dat is al een hele verbetering. Hij klaagt er alleen over dat hij weinig respons krijgt op mails of liften weer zijn hersteld inmiddels. ​@Momo Weet jij of deze lift het inmiddels weer doet bijvoorbeeld. Staat dus al defect gemeld sedert 9 maart 2024. Ik begreep dat jij dichtbij dit station woont.

 

 


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16531 reacties
  • 20 januari 2025
Henkpeetersen schreef:

Weet jij of deze lift het inmiddels weer doet bijvoorbeeld. Staat dus al defect gemeld sedert 9 maart 2024. Ik begreep dat jij dichtbij dit station woont.

 

 

Ik woon inderdaad dicht bij dit station en fiets regelmatig onder het spoor door. Het is mij de afgelopen tijd niet opgevallen dat er een sticker defect hangt, wat bij een eerdere storing wel eens het geval was. En volgens mij heb ik sinds de melding datum wel eens mensen gebruik zien maken van die lift. Maar ik kan op dit moment niet met zekerheid zeggen dat de lift het weer doet. Wanneer ik er weer eens fiets zal ik proberen er aan te denken om eens bij de lift te kijken. 

Wel zag ik afgelopen week dat het TB7 scherm aan de Leiden kant boven de onderdoorgang (de kant bij spoor 1-2) het weer deed, die gaf eerder zo vanaf half december alleen de melding dat er geen reisinformatie beschikbaar was. 


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16531 reacties
  • 24 januari 2025

@Henkpeetersen

Lift bij spoor 1-2 De Vink doet het. Die bij spoor 3-4 doet het ook. 


De melding, ook op de NS website bij stationsinformatie, kan er dus uit.  Misschien kan een moderator dit doorzetten.​

 


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 24 januari 2025
Momo schreef:

@Henkpeetersen

Lift bij spoor 1-2 De Vink doet het. Die bij spoor 3-4 doet het ook. 


De melding, ook op de NS website bij stationsinformatie, kan er dus uit.  Misschien kan een moderator dit doorzetten.​

 

Hartelijk dank Momo. Ik ga deze melding doorsturen naar de beheerder van stationsliftstoringen.nl


Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 215 reacties
  • 24 januari 2025

Ik heb de melding ook doorgezet! 😊


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16531 reacties
  • 28 januari 2025

De melding dat de lift buiten dienst is, is nu inderdaad weg. Maar wat ook weg is, is dat er een lift aanwezig is. Tja, een niet eenwezige lift is ook niet buiten dienst. 

 


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 28 januari 2025
Momo schreef:

De melding dat de lift buiten dienst is, is nu inderdaad weg. Maar wat ook weg is, is dat er een lift aanwezig is. Tja, een niet eenwezige lift is ook niet buiten dienst. 

 

NS houdt blijkbaar heel erg van ploegen. (En de boer hij ploegde voort). Ik vind het echt zo langzamerhand beschamend om te zien hoe NS/prorail al jarenlang met dit soort problemen omgaan. Reizigers die klagen over niet werkende roltrappen en liften worden voortdurend met het verhaal gebrek aan onderdelen afgewimpeld. Vandaag ook al weer.

 

 

De geloofwaardigheid van NS/Prorail is wat mij betreft al lange tijd hier in het geding. De directie is al jaren totaal onzichtbaar. 


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16531 reacties
  • 28 januari 2025

Ik vermoed dat het in dit geval slechts een foutje is van degene die melding van de defecte lift er uit wilde halen. Ergens iets verkeerd gezet waardoor de vermelding van de lift verwijderd werd. Beetje dom foutje wel.

@Floor NS wil je nu ook weer doorzetten dat de lift terug geplaatst wordt op De Vink bij de stationsvoorzieningen? 


Rory NS
Moderator
  • Moderator
  • 465 reacties
  • 28 januari 2025

Dat is natuurlijk niet handig. Floor is momentaal niet aan het werk op het forum, maar ik zal het doorzetten.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 28 januari 2025
Momo schreef:

Ik vermoed dat het in dit geval slechts een foutje is van degene die melding van de defecte lift er uit wilde halen. Ergens iets verkeerd gezet waardoor de vermelding van de lift verwijderd werd. Beetje dom foutje wel.

@Floor NS wil je nu ook weer doorzetten dat de lift terug geplaatst wordt op De Vink bij de stationsvoorzieningen? 

Je haalt in een App bij Stationsvoorzieningen gewoon de complete lift weg en dan zegt er niets in het programma van: Weet u dit wel zeker???? Dat je überhaupt stationsvoorzieningen zo gemakkelijk kan verwijderen vind ik zeer bijzonder eerlijk gezegd.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16531 reacties
  • 28 januari 2025
Henkpeetersen schreef:

Je haalt in een App bij Stationsvoorzieningen gewoon de complete lift weg en dan zegt er niets in het programma van: Weet u dit wel zeker???? Dat je überhaupt stationsvoorzieningen zo gemakkelijk kan verwijderen vind ik zeer bijzonder eerlijk gezegd.

Misschien zegt het systeem bij weghalen van melding tijdelijk niet beschikbaar ook wel “Weet u dat wel zeker?”. Geen idee. Ik meen eens te hebben vernomen dat NS met SAP werkt. Waar ik gewerkt heb werkten we (in ieder geval de laatste paar jaar) ook met SAP en daar werden soms ook dingen verwijderd of aangepast waarvan je dacht “Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iemand dit heeft gedaan?", die in enkele gevallen echt heel veel impact hadden, niet alleen locaal maar wereldwijd in de logistieke systemen en daarna heel veel actie vereisten om te herstellen wat er daardoor verkeerd was gegaan.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 28 januari 2025
Momo schreef:
Henkpeetersen schreef:

Je haalt in een App bij Stationsvoorzieningen gewoon de complete lift weg en dan zegt er niets in het programma van: Weet u dit wel zeker???? Dat je überhaupt stationsvoorzieningen zo gemakkelijk kan verwijderen vind ik zeer bijzonder eerlijk gezegd.

Misschien zegt het systeem bij weghalen van melding tijdelijk niet beschikbaar ook wel “Weet u dat wel zeker?”. Geen idee. Ik meen eens te hebben vernomen dat NS met SAP werkt. Waar ik gewerkt heb werkten we (in ieder geval de laatste paar jaar) ook met SAP en daar werden soms ook dingen verwijderd of aangepast waarvan je dacht “Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iemand dit heeft gedaan?", die in enkele gevallen echt heel veel impact hadden, niet alleen locaal maar wereldwijd in de logistieke systemen en daarna heel veel actie vereisten om te herstellen wat er daardoor verkeerd was gegaan.

Even nog een complimentje voor ​@Momo natuurlijk voor het constateren van deze fout. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat dit wel goed zou gaan. Ben zelf ook niet zo handig met Apps.


Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2028 reacties
  • 28 januari 2025

Overigens, volgens de open data die ProRail tegenwoordig verstrekt doen beide liften op De Vink het nu: https://treinposities.nl/station/de-vink


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 28 januari 2025
Daniel schreef:

Overigens, volgens de open data die ProRail tegenwoordig verstrekt doen beide liften op De Vink het nu: https://treinposities.nl/station/de-vink

Maar als ik kijk naar defecte liften dan zie ik deze disclaimer staan: De liften op Krommenie Assendelft staan beide op defect aangegeven. Ik heb deze vorige week gecontroleerd en beiden deden het gewoon. Ook bij de liften op Woirmerveer klopt er iets niet want de lift bij spoor 1 is ook defect. Dus aan dit lijstje valt nog wel het nodige te verbeteren.

 

https://treinposities.nl/faciliteiten

 

 


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16531 reacties
  • 28 januari 2025
Daniel schreef:

Overigens, volgens de open data die ProRail tegenwoordig verstrekt doen beide liften op De Vink het nu: https://treinposities.nl/station/de-vink

Dat is iets wat ik inderdaad vrijdag zelf geconstateerd heb.

 

Op X werd vanmorgen aangegeven dat op Voorschoten de lift bij 1-2 het niet deed https://x.com/ObscureTom/status/1884162756120830180  en die staat nu bij Treinposities als “onbekend".  (Nog) geen melding hierover op de NS website. ^MX zou het doorzetten. 

Misschien moet daar nog eerst iemand ter plaatste kijken wat er aan de hand is.

 


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 31 januari 2025

Blijkbaar is het verwijderen van liften in de stationsinformatie gemakkelijker dan ze weer toevoegen. Nu een paar dagen later ontbreken de liften nog steeds op station De Vink. Het zou misschien ook kunnen dat de liften nooit in de stationsinformatie hebben gestaan?

 

 


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 10 februari 2025
Henkpeetersen schreef:

Blijkbaar is het verwijderen van liften in de stationsinformatie gemakkelijker dan ze weer toevoegen. Nu een paar dagen later ontbreken de liften nog steeds op station De Vink. Het zou misschien ook kunnen dat de liften nooit in de stationsinformatie hebben gestaan?

 

 

We zijn inmiddels 10 dagen verder en de lift is nog steeds verdwenen in de stationsinformatie

 

 


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16531 reacties
  • 10 februari 2025
Henkpeetersen schreef:

Blijkbaar is het verwijderen van liften in de stationsinformatie gemakkelijker dan ze weer toevoegen. Nu een paar dagen later ontbreken de liften nog steeds op station De Vink. Het zou misschien ook kunnen dat de liften nooit in de stationsinformatie hebben gestaan?

Ik weet 100% zeker dat de liften hiervoor wel in de stationsinformatie stonden. Anders had ik eerder ook niet kunnen zien en de screenprint ervan 24 januari (toen met de melding dat lift tijdelijk buiten dienst was) hier kunnen plaatsen. 

 


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3733 reacties
  • 10 februari 2025

Je schrijft het 13 dagen geleden en blijkbaar moet dit dus weer maanden gaan duren. Mensen zijn soms afhankelijk van werkende liften en dan zijn het niet alleen de ouderen en die in een rolstoel zitten, maar ook bijvoorbeeld degene met een kinderwagen. Het totaal geen prioriteit geven aan juiste informatie vind ik bij NS wel heel zorgwekkend. 2 weken geleden werd er door webcare ook beweerd dat beide liften het op station Almere Poort weer deden. En dan kom je daar en zie je dit en de lift op het andere perron was dan wel bereikbaar, maar deed het vervolgens ook niet.

 

 


Reageer