Ik merk nu al voor de zoveelste keer dat het totaal onduidelijk is welke ruimtes stiltecoupés zijn of niet. Al helemaal in de (mooie) nieuwe treinen. In de oudere modellen werd dit aangegeven op de ramen met stickers, nu staat er alleen ‘rust’ bij de trapjes. Als ik luide passagiers toespreek over dat gegeven, hebben ze een grote mond en geven aan ‘dat er nergens stilte staat’. En ik geef ze geen ongelijk, het is volkomen onduidelijk. Ik reis dagelijks lang met de trein en ik vind dit echt vervelend en een gemiste kans voor een probleem dat makkelijk op te lossen is. Is het mogelijk hier een melding van te maken? Als er na corona grootschalig stickers opgeplakt kunnen worden op ramen, lijkt dit me geen verspilde moeite of een onmogelijke operatie.
Waarom zijn de stiltecoupés niet duidelijk aangegeven in de nieuwere treinen?
Beste antwoord door Tochjo
De aanduiding van stiltezones in de trein is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.
Gereviseerd materieel kent naast de ‘gewone’ zone en de stiltezone ook nog een derde variant: de ‘werken en rustzone’. Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. Dit is dus geen stiltezone en het hoeft niet stil te zijn. Zie pagina 4 en verder van dit document voor een uitgebreidere toelichting.
In elke trein met zo'n ‘werken en rustzone’ bevindt zich ook een stiltezone waar het echt stil moet zijn.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.