In september had ik bij een bep. reis een vertraging van 90 minuten (en was ik van deur-tot-deur 4 uur langer onderweg, mijn grootste vertraging in 30 jaar NS :-( ).
Ik heb NS Flex Weekend Vrij. De berekening bij > 60’ vertraging is sinds juli dit jaar: claim = ritprijs = 1/6 van je abonnementsprijs, ws. omdat je Flex Weekend op ong. 12 dagen per maand kunt benutten.
Dus de claim zou voor ong. € 6 zijn (maandbedrag € 35 , 1/6 deel). Maar het viel me op dat er een afwijkend bedrag van € 3.88 werd toegekend. Vanwege pauzeren? Blijkbaar: door pauze betaalde ik in die maand € 24 (i.p.v. € 35) en 1/6 daarvan is inderdaad ong. € 4 .
Da’s niet logisch.
(Wordt meteen duidelijk als je de pauze groter maakt: stel ik had gereisd op 1 september en na een week gepauzeerd (tot ergens in oktober). Naar rato zou ik dan facto ong. ¼ van de abonnementsprijs = € 8 betalen. Er waren dan 12/4 = 3 benutbare Flex-weekenddagen, maar NS zou rekenen alsof er 12 waren en 1/6 over de € 8 als claim vaststellen en niks uitkeren.)
Het gaat hier niet over grote bedragen, dus is het allemaal niet zo erg, maar kloppen doet het niet.