Skip to main content
beantwoord

Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Weekend Voordeel en Traject Vrij terug naar reizen op saldo???


Rhido-Jesper

Ik vind de NS Flex abonnementen niet altijd een handig idee. Je betaalt voor reizen achteraf en het werkt een beetje naar een credit card idee. Mijn persoonlijke mening is dat je beter je treinreizen dan eigenlijk meteen kan betalen in plaats van achteraf. Mensen die vaak in deze tijd in de schulden zitten is ook niet fijn dat sommige mensen dan ook niet fijn dat ze anders het financiële overzicht totaal eraan kwijt raken. Zeker als de boodschappen, de huur, hypotheek, etc dan zodanig duurder zijn gaan worden. Dat je treinkosten meteen kan worden betaald is toch beter als mensen ook beter kunnen gaan kiezen naar reizen op saldo. Ik hoop wel dat weer binnenkort of zsm weer mogelijk wordt dat NS abonnementen Altijd Voordeel als Weekend Vrij en Traject Vrij ook weer de mogelijkheid kan bieden om over te stappen naar Reizen op Saldo. Dit kan dan net als de Klassieke Dal Voordeel meer mogelijkheid bieden. Over het Dal Vrij, en Altijd Vrij denk dat het reizen op saldo niet nodig is omdat je altijd vrij kan reizen en verder geen extra kosten qua ritprijzen zijn verbonden. Het Weekend Voordeel is voor mij iets nieuws dat bestond vroeger niet als Reizen op Saldo eventueel kan dat ook toegevoegd worden maar dan zou dan eerder een jaarabonnement voor kunnen afsluiten en Altijd Voordeel kan ook per jaar worden afgesloten worden desnoods in maandelijkse termijnen. Voor Traject Vrij (dus reizen op saldo) kan misschien beter via de kaartjesautomaat worden gekocht met een persoonlijke OV chipkaart. Maar dat laatste was er dacht ik al.

Beste antwoord door Lorena NS

Hi Rhido-Jesper

Jouw suggestie zal ik doorzetten! Zelf denk ik niet dat deze abonnementen nog terugkomen, maar zeg nooit nooit. Vooralsnog blijft alleen het Dal Voordeel abonnement op saldo beschikbaar. Het Traject Vrij (en Altijd Vrij) is inderdaad nog verkrijgbaar bij de automaat! 

Bekijk origineel

22 reacties

Lorena NS
Moderator
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • 1335 reacties
  • Antwoord
  • 14 mei 2024

Hi Rhido-Jesper

Jouw suggestie zal ik doorzetten! Zelf denk ik niet dat deze abonnementen nog terugkomen, maar zeg nooit nooit. Vooralsnog blijft alleen het Dal Voordeel abonnement op saldo beschikbaar. Het Traject Vrij (en Altijd Vrij) is inderdaad nog verkrijgbaar bij de automaat! 


Real aire
  • Reisleider**
  • 332 reacties
  • 14 mei 2024

Waarom zijn de op saldo abonnementen eigenlijk weggehaald?


Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13118 reacties
  • 14 mei 2024

In de adviesaanvraag hierover aan het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) noemde NS drie argumenten: reizen op rekening ontzorgt reizigers (geen saldo laden, niet langs de kaartautomaat, abonnement op elk moment kunnen wijzigen en stopzetten), vereenvoudiging van het aanbod, en voorbereid zijn op de toekomst. Zie verder hier de hele communicatie met het LOCOV.


Cornelis van den Berg

Toch ben ik blij dat ik nog steeds het oude dalvrij op saldo heb. Met automatisch saldo aanvullen en abonnement voor tram en bus kan ik op een vervoerkaart overal heen. 

Inchecken en uitchecken met kaart en altijd inzicht van trein bus en tramreis. Met OV pay als reserve. Geen extra OV kaarten benodigd voor andere abonnementen die met flex niet samen gaan. Dus dalvrij op saldo heeft ook zo zijn voordelen.

Persoonlijk vindt ik dat er keuze moet zijn voor het ene of het andere. Want dit is voor iedere reiziger anders en dit geldt zeker als bij de NS Focum raadplegen blijft. en voor sommige reizigers een barrière voor een aantal abonnementen optreed. Ik ben van mening dat iedereen ieder soort abonnement moet kunnen krijgen.

 

 

 

 


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 15 mei 2024
Cornelis van den Berg schreef:

Persoonlijk vindt ik dat er keuze moet zijn voor het ene of het andere. Want dit is voor iedere reiziger anders en dit geldt zeker als bij de NS Focum raadplegen blijft. en voor sommige reizigers een barrière voor een aantal abonnementen optreed. Ik ben van mening dat iedereen ieder soort abonnement moet kunnen krijgen.

Meer keuzemogelijkheden betekent ook steeds hogere kosten en ook dat daarvoor schaars IT-personeel moet worden ingezet wat nuttiger dingen kan doen. Er moeten keuzes worden gemaakt, IT is niet gratis en je kunt nu eenmaal niet alle wensen van alle reizigers honoreren.

Ik heb ook niet de indruk dat grote aantallen reizigers zitten te wachten op nog meer betaalopties. Het zijn vaak mensen met een sterke persoonlijke voorkeur voor een bepaalde manier van betalen. Er zijn ook mensen die willen betalen aan een loket, met een smartwatch, etc. 

De keuze voor zoveel mogelijk reizen op rekening is gemaakt op nadrukkelijk verzoek van de politiek die grote bezwaren heeft tegen reizen of saldo omdat de klant dan steeds €10 of €20 aan saldo moet voorschieten. Of dat laatste nou zo erg was laat ik in het midden maar ook op dit forum waren er mensen die daar (principiële) bezwaren tegen hadden 

Verder mogen er mijns inziens wel beperkingen zijn zijn voor mensen die het in het verleden niet zo nauw namen met hun betalingsverplichtingen. Dat geldt overigens overal zo. 

 


Cornelis van den Berg

Laat ik het dan zo zeggen flex had voor mij niet nodig geweest het werkte in het oude systeem goed voor de meeste reizigers. En altijd weer hetzelfde Tamzin verhaaltje gaat ook vervelen en slaat iedere OV discussie dood Wat Focum betreft dat slaat door door postcode gewijs en niet persoonlijk te werken

 

 


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 15 mei 2024
Cornelis van den Berg schreef:

Laat ik het dan zo zeggen flex had voor mij niet nodig geweest het werkte in het oude systeem goed voor de meeste reizigers. En altijd weer hetzelfde Tamzin verhaaltje gaat ook vervelen en slaat iedere OV discussie dood.

Voor mij had Flex ook niet gehoeven maar binnen de politiek waren er nu eenmaal grote principiële bezwaren tegen reizen op saldo. En NS vindt de overheid vooralsnog vrees ik belangrijker dan de reizende klant.

Verder mag je het niet eens zijn met het kostenaspect maar uiteindelijk gaat alleen de zon voor niets op. NS kan zijn geld maar een keer uitgeven en dat betekent zoals in ieder bedrijf keuzes maken.


Cornelis van den Berg

Het kostenaspect is in mijn ogen aan de managers en de Overheid en staat los van de community die uitgaat van de reizigers en zich vrij mogen uiten.

 

.


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 15 mei 2024
Cornelis van den Berg schreef:

Het kostenaspect is in mijn ogen aan de managers en de Overheid en staat los van de community die uitgaat van de reizigers en zich vrij mogen uiten

Als NS extra geld gaat uitgeven zal dat uiteindelijk linksom of rechtsom op de klant worden verhaald. Roepen dat de overheid dan maar extra subsidie moet geven is iets te makkelijk.

Uiteraard mag u uw wensen vrij uiten maar dat betekent nog niet dat ze ook vervuld worden. Als NS op alle wensen van klanten zou ingaan is het bedrijf binnen een maand failliet.


Rhido-Jesper
  • Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 15 mei 2024

@Cornelis van den Berg Ik ben namelijk ook geen voorstander van dat mensen vaak genoeg achteraf moeten gaan betalen. Die NS Flex werkt net als een credit card betaling. Maar ik heb ook een Klassiek Dal Voordeel reizen op Saldo aangevraagd en ik ben paar keren per trein naar mijn Dagbesteding wezen reizen. Mijn persoonlijke voorkeur is dat de treinreizen dan meteen worden betaald en dan is de klassieke Dal Voordeel reizen op Saldo dan de enigste optie maar ik vind het vooral jammer dat het niet meer met een Altijd Voordeel abonnement en met Weekend Vrij abonnement kan. Dat OV Pay ben ik eigenlijk geen voorstander van omdat dit vooral fraude gevoeliger is. En ik kan bijvoorbeeld net zo goed met uw bankpas gaan reizen. Weet ook niet of je dan met OV Pay dan moet gaan legitimeren als je wordt gecontroleerd. Maar gelukkig is de Anonieme OV chipkaart nog steeds te koop. Dus ik ga dan met een Klassieke Dal Voordeel doen en als ik in de spits moet gaan reizen met een anonieme ov chipkaart.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 15 mei 2024

Och ja, met reizen op saldo en automatisch opladen (kan alleen op een persoonlijke kaart) betaal je ook vaak pas een week later, en bij reizen op een bankpas betaal je ook pas de volgende dag zonder saldo nodig te hebben!

Nou ja, bij OVpay is er wel een soort ‘reservering’ op je bankrekening die je niet ziet, net zoals bij een onbemand tankstation. Daar wordt wel degelijk gekeken wat je op je rekening hebt staan (of je bestedingslimiet is) voordat je mag tanken.

Een anonieme ov-chipkaart is nergens voor nodig (tenzij je je ernstig zorgen maakt over privacy of geen bankpas/creditcard hebt), want daar moet gewoon saldo op staan! Minimaal 16 euro anders kom je niet door poortjes… 

Zie https://x.com/DenElsbeth/status/1790427361697050719

Ik hoorde van mensen die daar [Den Haag] stonden dat je van de NS tegenwoordig minstens 20 euro op je OV chipkaart moet hebben voordat je hun poortjes door mag en een mevrouw van de klantenservice van NS zei, ja mevrouw anders kan u zo naar Groningen [of Maastricht, ook geen poortjes].

Tegenwoordig? Dat is nooit anders geweest… 🤣


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 16 februari 2025

Ik hoop ook dat het reizen op Saldo snel weer mogelijk wordt op abonnementen. Ik heb voor mijn werk een abonnement aan moeten schaffen. Eerder had ik een Voordeelurenkaart (40% korting in daluren), en net een Dal Vrij, maar dat kwam onverwacht met ‘We zetten je saldo uit, en verrekenen het wel met je abonnement’ … iets wat voor mij totaal onduidelijk was op voorhand, want ik had er net nog 50 euro bij gezet voor het geval ik toch een keer in de spits terecht zou komen.

Maar goed, ik heb maar even ingecheckt op het station, en geannuleerd, maar op de paal staat vrolijk ‘je reist op rekening’.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar mocht om wat voor reden dan ook bepaald worden dat ik buiten ‘Dal uren’ heb gereisd, dan kan ik dat pas ergens ‘later’ op mijn ns pagina zien.

Sorry, maar ik heb andere dingen te doen dan dagelijks mijn ns te bekijken en een spreadsheet bij moeten gaan met hoeveel geld de ns gaat afschrijven. 

Op Saldo kan ik gewoon zien, dit heb ik en dit is er vanaf. Ik ben geen voorstander van de NS/OV-creditcard.

 

Waarom dit ook geen keuze kan zijn? zelfs al zouden ze de Opt-out route doen, dan zou dit de issues voor iedereen wegnemen. (De beste optie is natuurlijk een keuze bij het afsluiten van een abonnement, en eventueel mogelijk later aan kunnen passen)

“Ja, shit, ik kan niet met de trein omdat ik niet voldoende saldo op m’n kaart heb staan … en mis nu mijn trein, maar ik heb de keuze wel kunnen/mogen maken.” 

Ik bedoel, het is ‘ja’ of ‘nee’… het is niet een ‘ga een maand lang zorgverzekeraars vergelijken ieder jaar’-burnout ‘the paradox of choice’ situatie ofzo. 

Daarnaast lijkt het me voor de NS ook alleen maar voordelen. Mensen die graag de controle behouden kunnen dit doen (sommige omdat ze dit graag doen, en anderen uit noodzaak). Dit voorkomt vervolgens waarschijnlijk een hoop achterstallige betalingen. Tenzij, even cynisch zijn hier, het spekken van incasso-bureaus een doel is natuurlijk. Mensen die wel graag op rekening reizen kunnen dit ook gewoon prima doen. 

En de NS heeft iedereen een beetje blijer gemaakt met de optie om iets te kiezen dat zij belangrijk vinden, en er zijn weer een aantal minder elle-lange posts met veel te lange run-on zinnen met te veel kommas. :)

 


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 16 februari 2025
walviskonijn schreef:

Waarom dit ook geen keuze kan zijn? zelfs al zouden ze de Opt-out route doen, dan zou dit de issues voor iedereen wegnemen. (De beste optie is natuurlijk een keuze bij het afsluiten van een abonnement, en eventueel mogelijk later aan kunnen passen)

Iedere extra keuzemogelijkheid komt weer met extra IT-kosten en daar ontbreekt het geld en het personeel voor. 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 16 februari 2025

Tja ​@walviskonijn, een poortje of paaltje weet niet welk Flex abonnement je hebt en toont dus alleen ‘Reizen op Rekening’. Ze hebben geen tijd om ‘momentje, we halen je abonnement erbij’ te doen.

Op zich zou er bij een incheck nog wel bij kunnen staan of het op ‘spits/dal/weekend’ tarief is, en dan weet je zelf wel wat er op dat moment geldig is en wat je gaat betalen.

Overigens bepaalt de eerste incheck het tarief voor de hele reis, dus bij een overstap in de daluren (melding Overstap OK) reis je verder op spitstarief.

Reizen op saldo kan alleen nog met Dal Voordeel jaarabonnementen, voor andere abonnementen zie ik het niet snel terugkomen, al zouden veel mensen er blij mee zijn omdat ze ‘betalingsproblemen’ hebben en niet door de kredietcheck komen.

Ikzelf vind betalen achteraf wel prima, dan hoef ik geen 16 euro saldo op mijn kaart te hebben om door een station te lopen, of binnen de poortjes iets te kopen zonder te reizen.

Oke, ik heb ook een gratis interwijk passagepas voor Eindhoven.


Ik vind het vreemd dat de toegang tot abonnementen voor het zwaar door de Nederlandse staat gesubsidieerde openbaar vervoer beperkt wordt door niet noodzakelijke credit checks.

Wie voor niemand een credit check wil, zou geen reizen op rekening voor zichzelf moeten willen.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 16 februari 2025
Pieter van Ieperen schreef:

Ik vind het vreemd dat de toegang tot abonnementen voor het zwaar door de Nederlandse staat gesubsidieerde openbaar vervoer…

Stads/streekvervoerders krijgen subsidie van de provincies, niet van de staat.

De NS krijgt nul subsidie van de staat (ze moeten hun eigen broek maar ophouden, afgezien van de coronasteun die alle bedrijven konden krijgen).

In het buitenland werkt het anders. Daarom is treinreizen in Nederland duurder dan bijv. Duitsland (58 euro per maand), België met goedkope abonnementen of Luxemburg (alle ov gratis).

Appels en peren, er wordt niets zwaar gesubsidieerd door de staat (ProRail wel maar die rijden geen treinen). En als ProRail dat geld niet zou krijgen zou het de NS (en andere vervoerders) nog veel meer kosten om sowieso treinen te laten rijden over het spoornet (dat dus grotendeels onderhouden wordt van belastinggeld).

De vraag ‘waarom dan geen subsidie voor NS reizigers’ is wel terecht, want KLM/Schiphol e.d. worden op alle manieren ontzien.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2281 reacties
  • 16 februari 2025
Robert B schreef:

De NS krijgt nul subsidie van de staat (ze moeten hun eigen broek maar ophouden, afgezien van de coronasteun die alle bedrijven konden krijgen).

In de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet zit toch wel subsidie? Was dat niet juist waar de EC i.c.m. onderhandse gunning bezwaar tegen heeft?


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 17 februari 2025
Pieter van Ieperen schreef:

Ik vind het vreemd dat de toegang tot abonnementen voor het zwaar door de Nederlandse staat gesubsidieerde openbaar vervoer beperkt wordt door niet noodzakelijke credit checks.

NS wordt niet of nauwelijks gesubsidieerd. De credit check is om NS te beschermen tegen wanbetalers.


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 17 februari 2025
Olav93 schreef:
Robert B schreef:

 

In de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet zit toch wel subsidie?

Dat is op de totale kosten minimaal

 

Olav93 schreef:

Was dat niet juist waar de EC i.c.m. onderhandse gunning bezwaar tegen heeft?

Nee, de EU heeft bezwaar dat er niet is aanbesteed en NS de concessie onderhands heeft gekregen. Dat staat los van eventuele subsidie 


 

Tamzin schreef:
Pieter van Ieperen schreef:

Ik vind het vreemd dat de toegang tot abonnementen voor het zwaar door de Nederlandse staat gesubsidieerde openbaar vervoer beperkt wordt door niet noodzakelijke credit checks.

NS wordt niet of nauwelijks gesubsidieerd. De credit check is om NS te beschermen tegen wanbetalers.

 

Als NS niet (indirect) door de Nederlandse staat wordt gesubsidieerd, dan betalen ze dus de kostprijs voor het gebruik van de spoorlijnen en stations?

Afgezien van de subsidie, NS heeft opdracht van de overheid gekregen om openbaar vervoer te leveren. Dan past het niet om consumenten zonder noodzaak schulden te laten aangaan, en het past ook niet om niet kredietwaardige consumenten uit te sluiten van abonnementen (reissomkortingen).

Overigens is NS als staatsbedrijf eigenlijk de overheid zelf. Dus past het des te meer niet.

 

 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2281 reacties
  • 17 februari 2025
Tamzin schreef:
Olav93 schreef:
Robert B schreef:

 

In de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet zit toch wel subsidie?

Dat is op de totale kosten minimaal

Bij diverse media lees ik dat het om 13 miljoen per jaar zou gaan.

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 17 februari 2025
Pieter van Ieperen schreef:

Overigens is NS als staatsbedrijf eigenlijk de overheid zelf. Dus past het des te meer niet.

Wikipedia: N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlandse spoorwegmaatschappij en naamloze vennootschap, waarvan de aandelen gekocht zijn door de Nederlandse overheid.

Hiermee werd het (in 1938) een privaatrechtelijk bedrijf en geen staatsbedrijf. Bij een staatsbedrijf is personeel volledig ambtenaar. Vergelijk de PTT en DSM vroeger.

In maart 1993 besloot de Tweede Kamer om de NS te verzelfstandigen; aangezien NS al zelfstandig functioneerde werd eigenlijk alleen de relatie met de rijksoverheid herzien.

In 1995 werd NS verzelfstandigd. Het verloor eigendom en beheer van de railinfrastructuur en het alleenrecht op vervoerdiensten per spoor.


Reageer