Beste NS, deze vraag gaat over "reizen op saldo" bij een uitval van treinen. Gisteren rond 18.10 uur kwam ik op station Deventer en wou reizen naar Apeldoorn met de trein van 18.24. Na het passeren van de poorten zag ik op de Reisplanner Xtra dat alle treinen tussen Deventer en Apeldoorn waren geannuleerd wegens aanrijding. De reisplanner adviseerde de trein van 18.14 naar Zutphen te nemen en dan met de Arriva trein van Zutphen naar Apeldoorn. Heb in de haast geen omroepbericht gehoord.
De reisplanner gaf mij dus direct een omreisadvies en daarom heb ik niet ingecheckt bij Arriva (was al ingecheckt bij de poorten van Deventer). De reisplanner gaf op dat moment niets aan over businzet.
Heb gewoon uitgecheckt bij aankomst op Apeldoorn en geen gebruik gemaakt van de Arriva-palen. Er was geen controle in de Arriva-trein. Financieel is het dus goed gegaan, ik nam immers aan dat ik niet hoefde bij te betalen wanneer de reisplanner mij dit advies geeft.
Toen ik in de Arriva-trein zat klikte ik door op het reisadvies, en bleek er stond zo'n roze symbool "Uit NS => In Arriva" te staan. Dat verbaasde mij aangezien het toch een officieel omreisadvies was?
Drie vragen aan NS omdat ik op dit forum lees dat er regelmatig naar wordt gevraagd:
1. Heb ik nu zwart gereisd door niet in te checken bij Arriva?
2. Had Arriva bij controle gewoon een boete uitgeschreven of krijgt Arriva gewoon een vergoeding van NS?
3. In welk artikel en in welke voorwaarden kan ik teruglezen hoe het in- en uitchecken werkt in zo'n situatie met een andere vervoerder?
beantwoord
Omreizen andere vervoerder bij uitval NS
Beste antwoord door Laura B. NS
Ik heb een terugkoppeling ontvangen.
Als het op de planner staat mag je er van uitgaan dat er afspraken zijn gemaakt met Arriva. Probleem in dit geval is dat je dan niet moet inchecken bij Arriva, omdat wij (NS) een vergoeding geven aan Arriva. Bij jou, Pieter_vr, is dit dus goed gegaan. Je hebt goed gehandeld door niet om te checken, maar gewoon je reis te vervolgen en je had geen boete bij Arriva gekregen als je was gecontroleerd. Ook heb je in dat geval niet zwart gereisd.
Bekijk origineelAls het op de planner staat mag je er van uitgaan dat er afspraken zijn gemaakt met Arriva. Probleem in dit geval is dat je dan niet moet inchecken bij Arriva, omdat wij (NS) een vergoeding geven aan Arriva. Bij jou, Pieter_vr, is dit dus goed gegaan. Je hebt goed gehandeld door niet om te checken, maar gewoon je reis te vervolgen en je had geen boete bij Arriva gekregen als je was gecontroleerd. Ook heb je in dat geval niet zwart gereisd.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.