Skip to main content
beantwoord

Eurostar Amsterdam Parijs welk rijtuig

Hi,

Ik ga van Amsterdam naar Parijs met Eurostar en heb op Parijs een korte overstap.

Ik wil daarom graag een rijtuig of klassen boeken die in Parijs zo dicht mogelijk bij de uitgang uitkomt.

Wie weet welke kant van de trein in Parijs het dichtst bij de uitgang van het perron is? De 1e of de 2e klas?

Beste antwoord door rvdborgt

Er zijn 2 uitgangen: de kop van het perron bij het begin van de trein, en via de tunnel, ergens halverwege het perron, waarmee je direct naar de RER kunt. Naar de metro is de kop van het perron handiger. Dus waarheen moet je na aankomst?

Verder biedt Eurostar bij mijn weten niet de mogelijkheid om een rijtuig te kiezen, anders dan kiezen voor eerste of tweede klas.

Bekijk origineel

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 22 februari 2025

Er zijn 2 uitgangen: de kop van het perron bij het begin van de trein, en via de tunnel, ergens halverwege het perron, waarmee je direct naar de RER kunt. Naar de metro is de kop van het perron handiger. Dus waarheen moet je na aankomst?

Verder biedt Eurostar bij mijn weten niet de mogelijkheid om een rijtuig te kiezen, anders dan kiezen voor eerste of tweede klas.

rvdborgt schreef:

Dank je. Ik moet met RER naar Gare de Lyon.

Weet dat je geen stoel kan kiezen. Maar kan in ieder geval de klasse kiezen dichtbij RER en dan nog bellen voor een eventuele betere stoel. 

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 22 februari 2025

Hallo Marga Anders en welkom bij de NS Community,

Zoals rvdborgt al aangaf kan je niet een specefieke plek in de trein reserveren. Je kan kiezen uit Eurostar standard, Eurostar Plus en Eurostar Premier.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 22 februari 2025

@Marga Anders ik weet niet hoelang uw overstaptijd in Parijs is en naar welk station u moet. Maar ik zou wel een ruime overstaptijd hanteren. 

De overstaptijd is 58 minuten of anders 4 uur 

We gaan dus voor 58 minuten. Het is maar 15 minuten met de RER en we kopen van tevoren tickets.

We hebben de eerste trein vanuit NL.

Erryt NS schreef:

Zoals rvdborgt al aangaf kan je niet een specefieke plek in de trein reserveren. Je kan kiezen uit Eurostar standard, Eurostar Plus en Eurostar Premier.

Okee maar dan wil ik nog steeds graag weten of ik dan beter 1e of 2e klas kan boeken qua locatie 

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 22 februari 2025

Ik dacht dat 1e klasse vooraan is. Maar het is mogelijk dat in Brussel Zuid een tweede treinstel bij komt waardoor je in het achterste treinstel zit. De overstaptijd van 58 minuten is prima zolang je trein op tijd is.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 22 februari 2025
Marga Anders schreef:

Van trein naar trein is ongeveer 25 minuten, als je al een kaartje voor de RER hebt en de weg een beetje weet. Je hebt dan dus een halfuur marge.

Forum|alt.badge.img+1
Marga Anders schreef:
Erryt NS schreef:

Okee maar dan wil ik nog steeds graag weten of ik dan beter 1e of 2e klas kan boeken qua locatie 

Ik denk dat dat weinig uitmaakt, het is meer een kwestie van vrij snel de trein zien uit te komen op Paris Nord. Dus ruim van te voren bij de deuren gaan staan. Die paar meter extra lopen gaat het verschil niet maken. Lang geleden komend vanuit Barcelona (ten tijde van de IJslands Vulkaanuitbarsting) dit in omgekeerde volgorde gedaan en volgens mij toen binnen het half uur van Gare de Lyon naar Gare du Nord gereisd. RER heeft ook weinig storingen dus ik zou deze gok wel aandurven.

rvdborgt schreef:
Marga Anders schreef:

Van trein naar trein is ongeveer 25 minuten, als je al een kaartje voor de RER hebt en de weg een beetje weet. Je hebt dan dus een halfuur marge.

Dit hangt behoorlijk af van het station waar je heen moet. Ik was van de zomer 45 minuten kwijt naar Saint-Lazare, met name omdat RER E niet heel frequent rijdt (er zat bijna 15 minuten tussen twee treinen).

58 minuten is in ieder geval lang genoeg als de Eurostar geen vertraging heeft.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 22 februari 2025
Vareo schreef:

Ik dacht dat 1e klasse vooraan is. Maar het is mogelijk dat in Brussel Zuid een tweede treinstel bij komt waardoor je in het achterste treinstel zit. 

De laatste keer dat ik met een Thalys naar Parijs reisde zat de 1e klas achteraan.

Forum|alt.badge.img+1
Jan Haverkamp schreef:
rvdborgt schreef:
Marga Anders schreef:

Dit hangt behoorlijk af van het station waar je heen moet. Ik was van de zomer 45 minuten kwijt naar Saint-Lazare, met name omdat RER E niet heel frequent rijdt (er zat bijna 15 minuten tussen twee treinen).

58 minuten is in ieder geval lang genoeg als de Eurostar geen vertraging heeft.

TS heeft al aangegeven Gare de Lyon.

Sim70
  • Reisleider*
  • 22 februari 2025

Weet je hoeveel duurder 1e klas is? Dan kun je wel 3 x voor naar Parijs. Daar komt bij dat op de reisdag zelf de trein nog weleens “in omgekeerde reisvolgorde” voor komt rijden dus dan heb je nog niks. Of idd in Brussel een stuk erbij aan. Het enige wat je kunt doen is idd op tijd bij de uitgangsdeur gaan staan en hopen dat je geen vertraging hebt. Op zich is 58 minuten genoeg maar er moet dan niks tegenzitten.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 23 februari 2025

Er is nog een andere complicatie. Het treinstel dat uit Nederland komt wordt in Brussel Zuid vaak gekoppeld aan een Eurostar die daar al gereedstaat. Dat betekent dat het voorste rijtuig uit Nederland vanaf Brussel het negende rijtuig is. 

Daarbij komt ook nog eens dat het voorkomt dat een uit Nederland vertrekkende Eurostar in de omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt. 

Waar je echt tijd mee wint bij een overstap in Parijs? Van te voren de metrokaartjes in de Eurostar kopen en bij aankomst in Paris Nord direct naar de RER. Wanneer de Eurostar op tijd is dan is 58 minuten overstaptijd voldoende om naar bijvoorbeeld Gare de Lyon te reizen met RER lijn D.

• 23 februari 2025

Ook vanuit Nederland wordt soms met twee treinstellen gereden, dan heb je ook geen invloed op in welk van de twee treinstellen je komt.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 24 februari 2025
Bemined schreef:

Ook vanuit Nederland wordt soms met twee treinstellen gereden, dan heb je ook geen invloed op in welk van de twee treinstellen je komt.

Je kunt voor een specifiek treinnummer boeken (beide treinstellen rijden onder een ander nummer), maar ik weet niet of die altijd in dezelfde volgorde rijden.

Reageer