Maar hoe doe ik het precies?
U moet altijd bij dezelfde vervoerder in- en uitchecken. Een incheck betekent dat u een geldig kaartje heeft en met de uitcheck rekent u het juiste bedrag af.
Doe dit goed, als het fout gaat is achteraf nog wel een paar keer correctie mogelijk maar het is tijdrovend gedoe. Iedereen moet een eigen chipkaart hebben, ook uw kinderen. Wilt u uw man meenemen dan moet uw man samenreiskorting op zijn kaart zetten. Bij kinderen ouder dan twaalf ook. Zijn ze jonger dan twaalf dan mogen ze altijd gratis met u meerijden, maar dan is de aanschaf van een persoonlijke ov-chipkaart nodig. U betaalt dan €7,50 per kind maar die mag tot twaalf jaar dan wel gratis met u meerijden. Dat scheelt een vermogen aan losse kaartjes. Als u voor hun twaalfde drie keer een knd meeneemt, kan het uit. U mag maximaal drie kinderen gratis meenemen, heeft u er meer dan kan uw man ook een dalvoordeelabonnement aanvragen.
Ik reis vaak met mijn kinderen (geen OV-chipkaart), soms mijn man (heeft een OV-chipkaart aangevraagd) en soms volwassenen zonder OV-chipkaart.
Zie de opmerking hierboven. Met e-tickets reizen kan nog steeds maar dat is vaak, maar niet altijd, duurder.
Blijf ik onze tickets via de app kopen en ergens mijn kaartnummer invoeren? Wordt de korting op het abonnement dan direct afgetrokken wanneer ik mijn tickets koop?
U koopt geen tickets meer, u checkt gewoon in en uit, ieder met een eigen kaart.
Is het anders als ik alleen reis?
Nee.
Moet ik in- of uitloggen met de kaart of het ticket?
U moet altijd in- en uitchecken bij elke vervoerder. Dus als u naar Leeuwarden gaat en daarna met Arriva naar Buitenpost dan moet u voor het eerste stuk in- en uitchecken bij NS en in Leeuwarden weer inchecken bij Arriva en in Buitenpost weer uitchecken bij Arriva.
Let op de spits- en daltijden, u krijgt alleen korting als u incheckt in de daltijd. Niet juist in- en uitchecken levert gedoe op en kan geld kosten. Doe het volgens de voorschriften.