Ik reis met 40% korting in de daluren en wilde vanochtend de trein nemen van 8.56 op Nijmegen Goffert. Vanaf 8.55 is inchecken tegen kortingtarief mogelijk. De trein arriveert te vroeg op het station, namelijk 8.54.
Ik blijf wachten bij de incheckpaal tot het 8.55 wordt, maar inmiddels gaan de deuren al dicht en ik besluit om zonder in te checken in te stappen en op het perron van Nijmegen Centraal in te checken voor de rest van de reis naar Amsterdam. Bij eventuele controle leg ik het verhaal wel uit dacht ik.
De trein blijft vervolgens keurig op het perron wachten tot het 8.56 is met de deuren gesloten.
Uiteraard komt er deze keer wel controle. De jonge conducteur begrijpt mijn verhaal en zegt nota bene ook nog, ''ik zag u inderdaad 'moeilijk' doen bij de incheckpaal''. Het was dus duidelijk dat het geen onwil was om niet te betalen. Vervolgens zegt hij; u krijgt een bekeuring. Kosten eur 73. Ik vind dit heel onredelijk.
De conducteur 'pakt' me vervolgens eigenlijk nog een tweede keer door de volle prijs (exclusief 40% korting) te berekenen voor de reis naar Amsterdam. Een menselijke (meer levenservaren wellicht) conducteur zou hebben gezegd: U betaalt nu vol tarief tot Nijmegen Centraal. Check op het perron opnieuw in (het was inmiddels ruim na 9.00) en dan reist u het grootste stuk alsnog met korting.
Agressie valt nooit goed te praten, maar ik kreeg ineens zowaar enig begrip voor hele boze reacties van mensen...