Skip to main content
beantwoord

Uitchecken treinvervangende metro Bijlmer ArenA

Vanmorgen nam ik de trein vervangende metro van Amsterdam Centraal naar Bijlmer ArenA. Op Amsterdam Centraal stond op het metrostation een poortje open, met een incheckzuil van NS en medewerkers in de buurt. Op station Bijlmer ArenA was er geen open poortje om van het metrostation de stationshal in te komen. Ook geen medewerkers te vinden. De uitcheckzuil van NS was er wel, aan de andere kant van de poortjes. Hoe kan ik toch van het metroperron afkomen?

Beste antwoord door Erryt NS

Daar heb je een goed punt waar ik even snel overheen had gelezen. Ik ga het signaal doorzetten. Nogmaals in dergelijke gevallen moet er wel altijd een poortje open staan. Mocht dit ooit nog eens voorvallen kan je dit het beste melden via onze klantenservice zodat wij kunnen schakelen om alsnog een poortje open te zetten.

Bekijk origineel

18 reacties

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9247 reacties
  • 18 februari 2025

Er zou wel ergens een poortje moeten openstaan. Mocht je hierdoor extra kosten hebben gemaakt kan je het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Mocht dit ooit nogmaals gebeuren kan je de servicezuil gebruiken om het poortje te laten openen.

• Reisleider*
  • 523 reacties
  • 18 februari 2025

Staat die NS-servicezuil dan ook aan de binnenzijde van het metroterrein…? (Want dat was de plek waar TS zich bevond.)

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9247 reacties
  • 18 februari 2025

Op alle NS-stations vind je Service- en Alarmzuilen op het perron of bij de toegangspoortjes. Hier kun je 24 uur per dag en 7 dagen per week om informatie vragen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3759 reacties
  • 18 februari 2025
Erryt NS schreef:

Op alle NS-stations vind je Service- en Alarmzuilen op het perron of bij de toegangspoortjes. Hier kun je 24 uur per dag en 7 dagen per week om informatie vragen.

Maar de metro op Bijlmer Arena is toch compleet apart en afgesloten van het treingedeelte dus zijn er aan de binnenkant aldaar zoals Rudi al aangeeft geen NS-servicezuilen. 

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9247 reacties
  • Antwoord
  • 18 februari 2025

Daar heb je een goed punt waar ik even snel overheen had gelezen. Ik ga het signaal doorzetten. Nogmaals in dergelijke gevallen moet er wel altijd een poortje open staan. Mocht dit ooit nog eens voorvallen kan je dit het beste melden via onze klantenservice zodat wij kunnen schakelen om alsnog een poortje open te zetten.

• Auteur
  • Intercity
  • 12 reacties
  • 18 februari 2025

Bedankt voor de tips. Op de terugweg stond er wel een poortje open en waren er medewerkers aanwezig.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 18 februari 2025

Inderdaad zou het GVB poortje waar de mobiele NS zuil staat open moeten staan, want zo’n ding kan geen poortjes openen.

Voor naar binnen bij de metro is het geen probleem, dat kan eventueel met een bankpas en dan binnen de poortjes weer uitchecken maar naar buiten is lastiger want dat moet officieel via een GVB SOS/Info zuil (als die er zijn) of een medewerker.

Achter iemand aanlopen naar buiten mag eigenlijk niet, maar je hebt als het goed is een geldige NS incheck dus maakt het niet veel uit. Je hebt niet zwart gereisd en gaat dat ook niet doen (want je verlaat de metro).

Op Amstel is het geen probleem, daar kan je poortjesvrij van metro naar trein. Ben wel benieuwd hoet het op de Van der Madeweg geregeld is, want de NS reisplanner geeft adviezen als trein.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2033 reacties
  • 19 februari 2025

Voor een overstap op Van der Madeweg tussen metro's hoef je niet door poortjes. En op Amstel is het natuurlijk wel een potentieel probleem als je dat station als bestemming hebt. 

(Bij vorige werkzaamheden moest ik uitchecken om Amsterdam Centraal uit te komen, stond er geen mobiele NS paal bij het open metropoortje en waren op Amstel alle poortjes dicht)

• Reisleider**
  • 110 reacties
  • 19 februari 2025

Er staat bij Bijlmer één GVB-poortje open. De NS-incheckzuil staat ‘buiten’, maar een paar meter naar links (als je van ‘buiten’ komt). Dus je moet idd even goed kijken/zoeken. Er loopt ook personeel in fel-gele hesjes rond voor assistentie.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 19 februari 2025
Daniel schreef:

Voor een overstap op Van der Madeweg tussen metro's hoef je niet door poortjes. En op Amstel is het natuurlijk wel een potentieel probleem als je dat station als bestemming hebt. 

(Bij vorige werkzaamheden moest ik uitchecken om Amsterdam Centraal uit te komen, stond er geen mobiele NS paal bij het open metropoortje en waren op Amstel alle poortjes dicht)

Dat laatste klopt (Centraal), je verlaat dan door het open GVB poortje de metro en checkt uit bij de mobiele NS zuil, en gaat via de NS poortjes naar de trein.

Mijn vraag was eigenlijk of er op de Van der Madeweg (metro) een NS incheckzuil staat, want de Reisplanner geeft dus (onterecht?) treinadviezen vanaf daar.

Loop naar Van der Madeweg en neem daar de NS metro naar…

Als op Amstel (en Duivendrecht?) alle poortjes dicht zijn is het geen probleem, NS en GVB delen de perrons en je hebt dus de keuze via welke poortjes je het perron op- of afkomt. Een NS incheck is geldig bij GVB (lijn 52 en 54).

• Reisleider**
  • 255 reacties
  • 20 februari 2025
Robert B schreef:

Voor naar binnen bij de metro is het geen probleem, dat kan eventueel met een bankpas en dan binnen de poortjes weer uitchecken maar naar buiten is lastiger want dat moet officieel via een GVB SOS/Info zuil (als die er zijn) of een medewerker.

Wordt er dan geen geld afgeschreven van je bankpas ?

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13145 reacties
  • 20 februari 2025

Als je je bankpas gebruikt om het metrostation te betreden en direct daarna aan de andere kant van de poortjes op dat station weer uitcheckt, dan kost dat volgens mij inderdaad niets.

• Reisleider**
  • 255 reacties
  • 20 februari 2025

Ok, weer wat geleerd.

Vroeger kom je bij het GVB in Amsterdam reizen zonder instap tarief te betalen ( als je zojuist uit de trein kwam ). Erg fijn als je maar een halte met de metro of tram reist. Helaas zijn die dagen voorbij. ðŸ˜¥

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2033 reacties
  • 20 februari 2025
Robert B schreef:
Daniel schreef:

Dat laatste klopt (Centraal), je verlaat dan door het open GVB poortje de metro en checkt uit bij de mobiele NS zuil, en gaat via de NS poortjes naar de trein.

Moet die NS zuil er wel staan 😉

Robert B schreef:

Als op Amstel (en Duivendrecht?) alle poortjes dicht zijn is het geen probleem, NS en GVB delen de perrons en je hebt dus de keuze via welke poortjes je het perron op- of afkomt. Een NS incheck is geldig bij GVB (lijn 52 en 54).

Wel dus, want gezien ik om treinstation Amsterdam Centraal uit te komen bij NS moest uitchecken en bij het open GVB poortje niet bij NS kon inchecken kon ik op Amstel ook niet uitchecken (of nouja, pas na terug naar het perron gelopen te zijn om bij een overstapmeubel bij NS in te checken).

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3759 reacties
  • 20 februari 2025
Daniel schreef:
Robert B schreef:
Daniel schreef:

Moet die NS zuil er wel staan 😉

Robert B schreef:

Wel dus, want gezien ik om treinstation Amsterdam Centraal uit te komen bij NS moest uitchecken en bij het open GVB poortje niet bij NS kon inchecken kon ik op Amstel ook niet uitchecken (of nouja, pas na terug naar het perron gelopen te zijn om bij een overstapmeubel bij NS in te checken).

Volgens mij is het al jarenlang een zootje bij vervangend vervoer op dit soort metro trajecten. Meerdere meldingen van poortjes die toch dicht stonden. NS doet bijzonder weinig met deze kritiek met ook jouw probleem als gevolg.  

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2547 reacties
  • 20 februari 2025
Henkpeetersen schreef:

Volgens mij is het al jarenlang een zootje bij vervangend vervoer op dit soort metro trajecten. Meerdere meldingen van poortjes die toch dicht stonden. NS doet bijzonder weinig met deze kritiek met ook jouw probleem als gevolg.  

Of de samenwerking tussen vervoerders gaat gewoon niet goed. 😉

Dit probleem ligt niet alleen bij NS, maar bij alle vervoerders die op dat moment samenwerken.

NS kan nog zoveel willen, maar als GVB zijn werk niet goed doet, kan NS daar weinig aan veranderen (en andersom). GVB is diegene die de poortjes aan hun zijde beheert, niet NS.

Wat er mis gaat met het vervangend vervoer die NS zelf regelt is een compleet ander verhaal.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 22 februari 2025

Het lijkt me dat als de NS een mobiele zuil plaatst bij metropoortje X, er een opdracht naar het GVB gaat om het betreffende poortje gedurende de werkzaamheden open te zetten.

En dan bij aanvang van de werkzaamheden even te controleren of dat ook gebeurd is… ðŸ¤£

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 22 februari 2025
Tochjo schreef:

Als je je bankpas gebruikt om het metrostation te betreden en direct daarna aan de andere kant van de poortjes op dat station weer uitcheckt, dan kost dat volgens mij inderdaad niets.

Bij treinstations kost een ‘passage’ binnen 60 minuten met een bankpas niets:

Bij RET (metro) is het 20 minuten, dus dat zal bij GVB ook wel zo zijn.

Bij een bus of tram (of na meer dan 20 minuten op het metrostation) betaal je het basistarief van € 1,12 (voor een reis van 0 meter).

Bij meer dan 60 minuten op een treinstation betaal je dan het instaptarief (10 of 20 euro afhankelijk van je abonnement, en 20 euro bij geen abonnement).

Reageer