Dit is iets wat ter sprake kwam tussen mij en een vriend van me. Waarom heeft Traject Leiden-Alphen (Leiden - Utrecht better known) maar enkel-spoor? Het valt mij namelijk vaker op laatste tijd dat bij 1 vertraging gelijk het gehele traject in de problemen raakt met vertragingen. Bijvoorbeeld wat ik enkele maanden geleden had was dat we op Alphen moesten wachten voor ongv 20-25 minuten omdat de sprintercity (intercity met sprinter-materiaal) te laat vanuit Leiden vertrokken was.
Nadat ik keek op Treinposities website, viel het mij op dat het enkel-spoor maar een klein stuk is van het traject. Vanuit ongeveer in de buurt van Zoeterwoude-oost/Groenendijk tot aan binnenkomst Alphen. (zie rode stippen).

Natuurlijk gaat NS niet over het spoorbeheer maar Prorail. Maar ik ben alsnog benieuwd naar de reden hiervan en hoe andere “medereizigers” hierover denken. Ik denk namelijk als hier dubbelspoor komt, er al best veel vertragingen of andere problemen verholpen kunnen worden omdat hiermee niet gelijk een heel stuk geblokkeerd wordt door vertragingen van 1 kant/trein etc.