Skip to main content
beantwoord

Hoe vind ik voor het instappen de rolstoeldeur van een trein?

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Alle treinen waarmee ik reis hebben 1 of meer deuren met een rolstoelsymbool, met genoeg ruimte, toegang tot toilet, soms extra brede instap-planken. Maar ik kan die deur lang niet altijd op tijd vinden, en vraag mij af, zijn er manieren om uit de app- en/of perroninfo af te leiden waar die zit?

Bij SNG is het makkelijk, altijd ongeveer in het midden van het treinstel, en de borden boven het perron vertellen mij waar dat ongeveer is. Bij VIRM kan het echt van alles zijn, behalve begin en einde van een treinstel. Ik weet wel vooraf de lengte, maar ik weet niet of dat helpt. Bij ICNG is het helemaal voorin of helemaal achterin, anderen weet ik niet, ICM en FLIRT heb ik niet zo vaak. Ik kan uit de app ook treintype en -nummer halen.

Nu kan ik natuurlijk reisassistentie boeken, maar dat moet een uur vooraf, en ik kom er meestal wel wel zelf in, dus een beetje jammer om dat dan te doen puur om bij de juiste deur te kunnen komen. Voor ICNG zou dat al helemaal treurig zijn, want die is gelijkvloers met een uitstekende rolstoelplek - als je die kan vinden voor de trein vertrekt.

Dus, is er een manier om de deur makkelijker te vinden, met de info die de app/perroninfo wel geeft?

Beste antwoord door Rory NS

Welkom bij de NS Community, ounchar!

Bij mijn weten wordt de rolstoeldeur niet specifiek per trein aangegeven. Wie weet lezen er andere gebruikers mee die hiervoor handigheden hebben gevonden. Ik vind het echter wel een goed idee om, waar mogelijk, de rolstoeldeuren beter aan te geven. Daarom zal ik dit als suggestie doorzetten.

Bekijk origineel

5 reacties

Rory NS
Moderator
  • Moderator
  • 460 reacties
  • Antwoord
  • 5 maart 2025

Welkom bij de NS Community, ounchar!

Bij mijn weten wordt de rolstoeldeur niet specifiek per trein aangegeven. Wie weet lezen er andere gebruikers mee die hiervoor handigheden hebben gevonden. Ik vind het echter wel een goed idee om, waar mogelijk, de rolstoeldeuren beter aan te geven. Daarom zal ik dit als suggestie doorzetten.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2268 reacties
  • 5 maart 2025

Ik kom helaas niet verder dan dat ik het probleem herken. Toen ik na een operatie een aantal weken in een rolstoel heb gereisd had ik hetzelfde probleem. Het is altijd gokken en soms racen naar een rolstoelduur als je zonder (verder veelal overbodige) reisassistentie reist. Ook de reisassistentir weet het niet, maar heeft contact met de conducteur en valt op waardoor die wacht. Op die manier heb 'ik' overigens meermaals vertraging veroorzaakt. De reisassistentie loopt op een beschaafd tempo naar de rolstoeldeur als duidelijk is waar die komt en dan zijn anderen vaak al ingestapt.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 5 maart 2025

Met de huidige stand van de techniek zou het toch mogelijk moeten zijn om op de perronaanduiders en in de app aan te geven waar de verschillende deuren zijn voor rolstoelen en fietsen.

Voor fietsers geldt hetzelfde als voor rolstoelers. Die weten ook nooit van te voren waar ze zich moeten opstellen.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 6 maart 2025
Rory NS schreef:

Ja, en ook voor andere reizigers in dezelfde trein zou het fijn zijn.

Nu zit ik nogal eens enorm in de weg, of blokkeer ik een halve instapdeur in de spits. Mag natuurlijk eigenlijk niet, maar NS laat mij dan geen keus. Of ik kan dus reisassistentie boeken puur om, indien nodig, de trein dusdanig te vertragen dat ik bij de deur kan komen. Dat is toch wel een onhandige oplossing voor iedereen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2365 reacties
  • 6 maart 2025

Je zou eventueel gebruik kunnen maken van het positiewijzertje op de informatieborden, dat aangeeft waar het informatiebord zich bevindt ten opzichte van de plek waar de trein stopt.

In combinatie met het treintype kun je dan ongeveer inschatten waar je moet staan. Ik weet zelf niet precies waar de rolstoelplaatsen zich bevinden, maar volgens mij zijn die bij de VIRM in de eerste en laatste bak. In dat geval zou je ergens aan een van de uiteinden van de trein moeten gaan staan.

Dit heeft wel voorkennis nodig en kan inderdaad stukken handiger.

Reageer