Skip to main content

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Toon eerste bericht

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 31 maart 2020

Het gaat in het bericht om de basisdienstregeling van NS.  Voor informatie over de dienstregeling van Arriva moet je op de site van Arriva zijn.


  • Reisleider***
  • 1 april 2020

Welke stalling wordt bedoeld met Haarlem Carré? De stalling aan het Stationsplein of de stalling beneden?

Als het aan het Stationsplein is, ben ik dan een abonnement aan het betalen terwijl je er geen gebruik van kan maken? ;) 

 

 


Goedemorgen,

Kunnen jullie aan het 'hoofdbericht’ bovenaan toevoegen dat ook diegenen met een traject vrije kaart hun abonnement niet kunnen omzetten naar een Flex abo. Kan dat binnenkort wel of komt daarvoor een andere oplossing?


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 2 april 2020

Abonnementshouders van een Traject Vrij jaarabonnement kunnen hun abonnement altijd omzetten naar NS Flex. Dit kan binnen uw eigen Mijn NS.

Voor Traject Vrij maandabonnementen kunt u contact opnemen met de klantenservice voor een tegemoetkoming. Daar is een wijziging naar NS Flex niet mogelijk en gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet mogelijk zijn.

Naar verwachting gaan aan het einde van het jaar ook de Traject Vrij abonnementen over naar NS Flex.

Zie hier voor meer informatie: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html


Maxime NS
  • Oud Moderator
  • 2 april 2020
Lies87 schreef:

Welke stalling wordt bedoeld met Haarlem Carré? De stalling aan het Stationsplein of de stalling beneden?

Als het aan het Stationsplein is, ben ik dan een abonnement aan het betalen terwijl je er geen gebruik van kan maken? ;) 

 

Ja, die aan het Stationsplein is tot nader bericht gesloten. Fietsenstalling Souterrain, onder het busplein, is gewoon open. Daar is je abonnement ook te gebruiken. 

 


  • Reisleider***
  • 2 april 2020
Maxime NS schreef:
Lies87 schreef:

Welke stalling wordt bedoeld met Haarlem Carré? De stalling aan het Stationsplein of de stalling beneden?

Als het aan het Stationsplein is, ben ik dan een abonnement aan het betalen terwijl je er geen gebruik van kan maken? ;) 

 

Ja, die aan het Stationsplein is tot nader bericht gesloten. Fietsenstalling Souterrain, onder het busplein, is gewoon open. Daar is je abonnement ook te gebruiken. 

 

Is dat nu ook een NS stalling geworden? Voorheen was het Souterrain een gratis stalling namelijk. 


Maxime NS
  • Oud Moderator
  • 2 april 2020

Ah, ik zie het. Het is inderdaad een gratis stalling. Omdat het nog niet vaststaat tot wanneer je stalling gesloten is, is daar nog niets over te zeggen. Wanneer het helder is hoe lang dit is, dan kan er iets worden besloten omtrent restitutie van je abonnementsgeld.  


  • Reisleider***
  • 2 april 2020
Maxime NS schreef:

Ah, ik zie het. Het is inderdaad een gratis stalling. Omdat het nog niet vaststaat tot wanneer je stalling gesloten is, is daar nog niets over te zeggen. Wanneer het helder is hoe lang dit is, dan kan er iets worden besloten omtrent restitutie van je abonnementsgeld.  

Oké, ik heb namelijk bewust een abonnement genomen omdat dat per saldo goedkoper zou zijn op basis van mijn stallinggedrag.

maar als een stalling dan een langere tijd dicht is, is dat wel zuur. Zeker omdat mensen die geen abonnement hebben en er al staan, al bericht hebben gekregen dat daar wel een vorm van compensatie al is geboden. Zij hoeven niets te betalen. Dus ik hoop dat er na afloop snel wat duidelijk is hierover. 


Maxime NS
  • Oud Moderator
  • 2 april 2020

Ja, omdat alle bemenste stallingen nu tijdelijk gratis zijn zal daar zeker naar gekeken worden. Mijn excuses voor het ongemak in ieder geval.


  • Reisleider***
  • 2 april 2020
Maxime NS schreef:

Ja, omdat alle bemenste stallingen nu tijdelijk gratis zijn zal daar zeker naar gekeken worden. Mijn excuses voor het ongemak in ieder geval.

Ach, ik wacht ook nog steeds op de restitutie van een stallingsabonnement. Pas half januari ingediend. Ik geloof dat stallingen, abonnementen en restitutie niet echt mijn ding is hahahaha ;)


loklok8 schreef:

Abonnementshouders van een Traject Vrij jaarabonnement kunnen hun abonnement altijd omzetten naar NS Flex. Dit kan binnen uw eigen Mijn NS.

Voor Traject Vrij maandabonnementen kunt u contact opnemen met de klantenservice voor een tegemoetkoming. Daar is een wijziging naar NS Flex niet mogelijk en gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet mogelijk zijn.

Naar verwachting gaan aan het einde van het jaar ook de Traject Vrij abonnementen over naar NS Flex.

Zie hier voor meer informatie: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

 

 

 

Jaarabonnement op saldo

 

Heb je een doorlopend abonnement waarmee je op saldo reist, dan kun je je abonnement per direct aanpassen naar NS Flex Zonder Abonnement (Basis). Dit is ook mogelijk als je nog in je 1e abonnementsjaar zit.

Met NS Flex Zonder Abonnement (Basis) heb je geen abonnementskosten en betaal je alleen voor de reizen die je daadwerkelijk maakt. Als we weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden, kun je jouw NS Flex Zonder Abonnement (Basis) weer eenvoudig wijzigen naar een NS Flex abonnement in Mijn NS in Mijn NS.

 

Maar wat als ik straks, als we weer kunnen reizen, geen NS Flex wil, kan ik dan het oude trajectvrij abonnement weer afsluiten?


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 2 april 2020

Ja. Je moet dan wel eerst via de klantenservice NS Flex laten stopzetten en dit als een bestelling ophalen bij een automaat. Daarna kun je weer een Traject Vrij abonnement afsluiten.

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3

In het openingstopic staat bij Keuzedagen specifiek Noord Brabant genoemd.

Dat mag natuurlijk wel weg, en misschien handig on erbij te zetten dat je wegens de extreme drukte bij de klantenservice beter kunt wachten totdat de situatie weer ‘normaal’ is (dus de keuzedag gewoon laten verlopen en dan pas contact opnemen). Hierom eigenlijk (n.a.v. een reactie die ik gaf op Twitter):

Oh ik snap het hoor! Verwacht ook niet per direct een antwoord, maar vind het gedeelte over die keuzedagen nogal summier, dus stellen we de vraag alhier en wachten we rustig even af.


Sanne NS
Moderator
  • Oud moderator
  • 2 april 2020

RobertB, goed opgemerkt! Gelijk even aangepast. 


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 2 april 2020
Robert B schreef:

In het openingstopic staat bij Keuzedagen specifiek Noord Brabant genoemd.

Even mezelf op de borst kloppen, want dat viel mij 20 dagen geleden ook al op :wink:

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
mrfreeze schreef:

Even mezelf op de borst kloppen, want dat viel mij 20 dagen geleden ook al op :wink:

 

Oké mister monkey, kwam ‘ie toch uit jouw mouw…  Tijd vliegt trouwens.. 21 dagen! :relaxed:

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Via Twitter (webcare ^dakjes):

Omdat het inmiddels duidelijk is dat de maatregelen tot en met 28 april gaan duren kunnen we voor die datum wel al nieuwe Keuzedagen uitgeven.

En:

Ja, na het verlopen (of vlak daarvoor) mag het uiteraard sowieso. Je krijgt dan een couponcode voor een nieuwe dag vrij reizen die een jaar geldig is.

Als dat laatste even aan het openingstopic toegevoegd wordt dan ontlast dat de huidige drukte bij de klantenservice wel iets, denk ik...


  • Intercity
  • 3 april 2020
Robert B schreef:
Momo schreef:

Met de verlenging van de maatregelen tot en met 28 april wordt ook de basisdienstregeling tot en met 28 april verlengd.

https://nieuws.ns.nl/ns-verleng-speciale-basisdienstregeling/

Vanaf ieder station in Nederland rijden in alle richtingen twee treinen per uur.

Nee dus, Arriva rijdt uurdiensten, nomaals graag aanpassen dus eventjes… zoals bv ook tussen Apeldoorn en Zutphen !

 

 


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 3 april 2020
marcelc schreef:
Robert B schreef:
Momo schreef:

Met de verlenging van de maatregelen tot en met 28 april wordt ook de basisdienstregeling tot en met 28 april verlengd.

https://nieuws.ns.nl/ns-verleng-speciale-basisdienstregeling/

Vanaf ieder station in Nederland rijden in alle richtingen twee treinen per uur.

Nee dus, Arriva rijdt uurdiensten, nomaals graag aanpassen dus eventjes… zoals bv ook tussen Apeldoorn en Zutphen !

 

 

Alles in begin post heeft betrekking op NS, zo ook de basisdienstregeling.

 


Momo schreef:

Ja. Je moet dan wel eerst via de klantenservice NS Flex laten stopzetten en dit als een bestelling ophalen bij een automaat. Daarna kun je weer een Traject Vrij abonnement afsluiten.

 


Bedankt. Dit klinkt helaas niet als iets wat op korte termijn geregeld is, maar misschien toch maar doen.

https://community.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-doorlopend-omzetten-naar-ns-flex-ivm-corona-krijg-ik-daarna-weer-mijn-oude-voorwaarden-terug-64449


Stijn NS
  • Oud Moderator
  • 3 april 2020
Robert B schreef:

Via Twitter (webcare ^dakjes):

Omdat het inmiddels duidelijk is dat de maatregelen tot en met 28 april gaan duren kunnen we voor die datum wel al nieuwe Keuzedagen uitgeven.

En:

Ja, na het verlopen (of vlak daarvoor) mag het uiteraard sowieso. Je krijgt dan een couponcode voor een nieuwe dag vrij reizen die een jaar geldig is.

Als dat laatste even aan het openingstopic toegevoegd wordt dan ontlast dat de huidige drukte bij de klantenservice wel iets, denk ik...

Het eerste laat ik er even uit afwezig, maar het laatste vind ik wel een goeie om toe te voegen.


Ik had een NS FLEX altijd vrij abonnement. Aangezien het begin maart nog onzeker was hoelang het ging duren heb ik deze door laten lopen. Ik heb hem nu beëindigd aangezien het nog een lange tijd gaat duren dat we thuis moeten werken. Is het mogelijk om het abonnement nog met terugwerkende kracht te beëindigen dus vanaf de eerste dag dat we thuis moesten werken?


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3 april 2020

Nee, abonnementen kunnen niet met terugwerkende kracht beëindigd worden. U kunt de kosten voor de verstreken dagen dus ook niet meer terug krijgen.

U kunt wel het geld terugkrijgen voor de resterende dagen waarvoor u betaald heeft, gerekend vanaf de dag dat u het abonnement heeft beëindigd. 


Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 3 april 2020

Dat is helaas niet mogelijk. U krijgt wel een eventueel restant terug van een betaalde maandtermijn, dus het deel na de opzegging. Ik ga er even van uit dat u heeft opgezegd door Flex zonder abonnement te nemen. Het bedrag staat in de email die u krijgt als u het opzeggen van uw abonnement heeft bevestigd op de automaat.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 3 april 2020
Martin7182 schreef:
Momo schreef:

Ja. Je moet dan wel eerst via de klantenservice NS Flex laten stopzetten en dit als een bestelling ophalen bij een automaat. Daarna kun je weer een Traject Vrij abonnement afsluiten.

 


Bedankt. Dit klinkt helaas niet als iets wat op korte termijn geregeld is, maar misschien toch maar doen.

https://community.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-doorlopend-omzetten-naar-ns-flex-ivm-corona-krijg-ik-daarna-weer-mijn-oude-voorwaarden-terug-64449

Normaal gesproken kun je pas een maand na wijzigen naar NS flex (of wijzigen van abonnement binnen Flex als je het al langer hebt) weer een wijziging of stopzetting doorvoeren, maar vanwege de huidige situatie heeft NS al aangegeven coulant om te gaan met deze periode van een maand. Flex stopzetten kan dan ook eerder dan een maand na het wijzigen naar Flex.

Daarnaast weet ook niemand hoe lang de situatie van zoveel mogelijk thuis werken nog gaat duren. Het is nu tot 28 april, maar dit kan ook worden verlengd. Al wordt het maar met 1 of 2 weken verlengd, dan zit je bij vandaag wijzigen naar Flex al aan een maand en is het niet nodig het eerder stop te zetten.

Qua Flex weer laten stopzetten kan het wel raadzaam om niet te wachten tot de datum waarop iedereen weer kan gaan reizen omdat dan waarschijnlijk veel mensen dit tegelijk willen doen en de wachttijd bij de klantenservice erg lang wordt. 


Reageer