Werkzaamheden rond Amsterdam Zuid | NS Community

Werkzaamheden rond Amsterdam Zuid

  • 14 November 2022
  • 27 reacties
  • 782 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hi, Ik reis iedere dag tussen Amsterdam Zuid - Leiden’met mijn Vrij Traject abonnement, echter rijden er nu 2 weken lang geen treinen vanaf Zuid. Nu word ik gedwongen via Amsterdam Centraal te rijden, waardoor ik naast mijn Vrij Traject abonnement Amsterdam Zuid - Leiden, 4,70x2 euro extra moet betalen omdat ik via Centraal reis. Of kan ik mijn abonnement tijdelijk omzetten naar Amsterdam Centraal - Leiden. DIt is echter ook 30 euro duurder. Zou gek zijn als ik door die werkzaamheden extra kosten heb… Iemand tips?


27 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt de reis zoals in de reisplanner staat zonder extra kosten maken. Voor metro hoeft niet betaald te worden, er staat een poortje open voor ns-reizigers. Alle trajecten die niet in de ns reisplanner staan, zijn voor eigen rekening.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dat is wel zuur inderdaad, want ook al mag je via Centraal reizen (en dan met de metro) ontkom je er niet aan om uit te checken op Centraal (en dan weer in bij een mobiele NS paal voor de metro).

In een ander topic iets soortgelijks, iemand met een abonnement Duivendrecht - Amersfoort (er reden toen weliswaar bussen maar die deden er veel langer over) het omreisadvies via Utrecht volgde, maar daarbij opstapte op Bijlmer Arena (waar de trein gewoon langs komt en stopt).

Dat kostte een lieve duit voor reizen buiten traject, terwijl ze (met de metro naar Duivendrecht die ook stopt op Bijlmer) helemaal geen kosten gehad zou hebben. Klantenservice was niet te vermurwen.

Het is dit topic maar staat helaas in het archief (moderator mag dat er uit?) 

 

Ik loop tegen hetzelfde probleem van de extra kosten aan.

Bovendien is de informatie op Actuele situatie op het spoor | NS misleidend, want die suggereert dat je op de lijnen 50, 51 en 52 je treinkaart kunt gebruiken, terwijl dat alleen voor lijn 52 alleen geldt voor het traject Amsterdam Centraal - Amsterdam Zuid en voor de lijnen 50 en 51 tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI. Ik hoop dat een medewerker van NS meekijkt, want die informatie zou echt aangepast moeten worden. Dan weet de reiziger tenminste waar deze aan toe is.

En wat MoDe beweert klopt niet. Er staan geen poortjes voor de metro open bij Lelylaan. Je kunt dus niet voor het normale tarief tussen Leiden en Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI reizen. De reisplanner geeft gelukkig wel eerlijk aan dat je voor de metro moet betalen.

Ik plaats dit maar hier, want na twee uur in de chat op de klantenservice kwam er nog geen reactie van een medewerker.

Reputatie 7
Badge +3

Als er staat “NS Metro ipv trein” hoef je niet apart te betalen voor de metro. Staat er GVB metro met lijnnummer moet je wel apart betalen. De reisplanner geeft sinds kort standaard ook gewone bus, tram en metro adviezen weer waar je dus extra voor moet betalen, dit kun/moet je handmatig uitvinken om alleen trein en treinvervangend vervoer adviezen te krijgen. Als je dat doet zie je alleen de NS Metro waarbij je niet hoeft bij te betalen en waarbij er een poortje open moeten met daarbij een mobiele in/uitcheckpaal. Er zou ook NS personeel bij zo'n open poortje moeten staan. 

Badge +3

Als het personeel op RAI zegt dat je met de metro naar Lelylaan mag met een NS incheck moeten die maar op herinstructie.

Tussen Amstel/Duivendrecht en RAI is het geen probleem want op RAI wel een open poortje en op Duivendrecht/Amstel geen GVB poortje nodig als je daar met de trein aankomt.

 

@Momo Om op het perron van de metro op Lelylaan te komen moet je al inchecken bij het GVB. Er staat namelijk geen NS-paal waar je dat kan doen, zoals ik op Amsterdam RAI en Amsterdam Centraal wel heb gezien. Het maakt dus niet uit wat er op de metro staat. Zowel maandag als vandaag waren er geen open poortjes op Lelylaan en NS personeel heb ik op Lelylaan alleen op het perron van het NS-station gezien, niet bij de poortjes van de metro.

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner geeft wel gewoon een NS Metro aan van/naar Lelylaan met NS tarief (als je bij opties metro uitzet), dus dan moet je ook met een NS incheck naar Lelylaan kunnen.

 

Dan moet er ook een poortje open staan en een tijdelijke CiCo staan.

En moet de halte voor vervangend vervoer ook vermeld zijn bij de werkzaamheden, maar daar staat Lelylaan niet bij.

 

Badge +3

Nou ja, zolang je geen vrij reizen abonnement hebt zijn de extra kosten voor een GVB metro wel te overzien.

Voor met een metro van RAI naar Zuid (€ 1,01 basistarief plus 19 cent voor 1 km) is wel prijzig, want met de trein van (ver buiten Amsterdam) zou dat verschil hooguit 10 cent zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo Om op het perron van de metro op Lelylaan te komen moet je al inchecken bij het GVB. Er staat namelijk geen NS-paal waar je dat kan doen, zoals ik op Amsterdam RAI en Amsterdam Centraal wel heb gezien. Het maakt dus niet uit wat er op de metro staat. Zowel maandag als vandaag waren er geen open poortjes op Lelylaan en NS personeel heb ik op Lelylaan alleen op het perron van het NS-station gezien, niet bij de poortjes van de metro.

Aangezien NS wel een reisadvies met een NS metro geeft van/naar Lelylaan zou er wel een poortje open moeten zijn en een tijdelijk NS incheckpaaltje moeten zijn. Let wel, zou moeten, maar blijkbaar heeft NS dit niet geregeld. 

Bent u deze week op Lelylaan geweest? Ik wel.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, ik ben daar niet geweest. Ik geef alleen hoe het zou moeten zijn gezien het reisadvies wat de NS reisplanner geeft. Ik kan er ook niets aan doen dat NS de zaakjes niet op orde heeft. 

Zoals gezegd, NS geeft in de reisplanner bij een alleen treinen advies een reis met NS Metro voor NS tarief. Dan moet NS er ook voor zorgen dat dat kan. 

Sorry, ik had de tweede reactie niet gezien.

Wat mij stoort zijn overigens niet zozeer de kosten, daar kom ik wel overheen, als wel de wijze waarop de reiziger op Actuele situatie op het spoor | NS op het verkeerde been wordt gezet.

Het zou overigens kunnen dat het poortje inderdaad tijdelijk wordt opengezet voor de speciale NS metro. Ik heb steeds een latere trein genomen omdat de trein vanuit Leiden die je daarvoor nodig hebt bepaald aan de korte kant is, terwijl de volgende treinen veel langer zijn. Dit wijst niet op veel sympathie voor de reiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Reizigers worden ook op het verkeerde been gezet omdat er nu ook standaard gewone bus, tram en adviezen worden weergegeven in de NS reisplanner/app. Die je dus wel kan uitzetten, maar dat moet je maar net weten. Mijn menig daarover is dat die bus,tram en metro standaard niet aangevinkt moeten zijn maar dat je dit desgewenst zelf moet doen. Maar dat is weer een heel ander topic. 

 

Reputatie 7
Badge +3

En zijn er niet meerdere in/uitgangen voor de metro bij Lelylaan en is er misschien maar bij eentje een poortje open? 

Reputatie 7
Badge +3

@Guus B als je extra moet betalen voor de metro terwijl de reisplanner NS metro aangeeft dan kun je de extra kosten terug vragen. Als Twitter of Facebook hebt kun je dat via DM of PB doen. Dan krijg je ook niet direct een reactie maar hoef je niet zo lang aan de telefoon te wachten.

Je kunt ook bij de NS infopaal vragen waar het poortje open staat en een mobiele incheckpaal staat.

Badge +3

Je kunt ook bij de NS infopaal vragen waar het poortje open staat en een mobiele incheckpaal staat.

Denk je serieus dat ze dat weten (of als je met NS belt of chat)?

Ze zullen je waarschijnlijk naar GVB verwijzen… en al helemaal als je (onterecht) betaald hebt voor een metro rit die onder NS zou moeten vallen.

Oók bij NS Flex, waar NS je factureert voor BTM… want sinds 1 juli 2022 corrigeert NS immers géén ritten met andere vervoerders meer (dat is zo afgesproken zegt men, alleen die andere vervoerders kennen je helemaal niet dus stuur je NS factuur maar op)… 😴

Ik heb beide uitgangen van de metro op Lelylaan een keer gebruikt en bij allebei was er hetzelfde probleem. Om de verwarring nog groter te maken wordt trouwens de GVB metro uit het reisadvies opeens een NS metro als je aangeeft dat je alleen per trein wilt reizen. Zelfde vertrektijd en zelfde aankomsttijd op RAI. Maar wel volgens alleen het NS-tarief. Hoe krom kun je het maken?

En van de klantvriendelijkheid van zowel NS als GVB voor wat betreft dit soort complexe teruggaven van iedere keer een klein bedrag heb ik geen hoge pet op. Daar ga ik mijn energie niet aan besteden. Dat wil ik alleen doen aan zaken als het correct maken van de informatie, zodat ook andere reizigers er wat aan hebben.

@MoDe Dank je voor het meedenken. Maar Twitter en Facebook heb ik beide niet wil ik ook niet hebben. Het verhaal is inmiddels ook erg lang aan het worden. Ik snap niet waarom ze niet gewoon per e-mail te bereiken zijn. Ik neem aan dat ze toch echt wel geïnteresseerd zijn in het verbeteren van hun fouten. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat op dit forum ook wel een NS-medewerker zou meekijken, maar daar lijkt het tot nu toe niet op. Maar we zijn nog niet in de kantooruren dus ik heb goede hoop dat er vandaag nog iemand komt die dit op gaat pakken.

Reputatie 6
Badge

Lelylaan heeft meerdere in- en uitgangen. Op het treinperron van Lelylaan wordt omgeroepen dat NS-reizigers via de stationshal naar de metro moeten gaan en niet via andere ingangen (met eigen oren gehoord, dus niet van horen zeggen). Alleen in de hal staat een poortje open. Overigens mag dat open poortje veel beter aangegeven worden.

Zeer veel dank, maar ik heb geen omroepbericht gehoord tijdens mijn (krappe) overstappen. En mijn medetreinreizigers kenden blijkbaar die route ook niet, want iedereen die ik zag overstappen gebruikte de andere ingangen. Mijn advies aan de NS is om dit in de trein om te roepen, want je gaat bij je overstap niet wachten of er misschien een omroepbericht zou kunnen komen.

De situatie is dus hetzelfde als bij Centraal waar het open poortje ook niet bij de gebruikelijke in- en uitgangen staat. We gaan het dan maar op deze manier proberen.

Reputatie 6
Badge

Ik denk dat deze omroep 2x is afgespeeld in het halfuur dat ik op Lelylaan stond. Inderdaad moet je die maar net treffen.

Reputatie 7
Badge +3

Kan er behalve een omroep niet ook nog iets van informatie hangen? Wanneer je met een NS bus moet staan er overal grote gele borden om je naar de bussen te leiden. Kunnen er dan nu geen posters hangen waar je voor NS met de metro moet inchecken? Hang die dan bij de andere ingangen waar het niet kan. 

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat op dit forum ook wel een NS-medewerker zou meekijken, maar daar lijkt het tot nu toe niet op. Maar we zijn nog niet in de kantooruren dus ik heb goede hoop dat er vandaag nog iemand komt die dit op gaat pakken.

Er lezen ook zeker Moderators mee, maar dit is in eerste instantie een platform waar reizigers elkaar kunnen helpen. Moderators zijn er voornamelijk om dat te modereren, wij fungeren niet als eerste lijn Klantenservice.

Het klopt in ieder geval wat tot dusver is aangegeven. Als er in de reisplanner wordt geadviseerd om metro's te nemen als vervanging van NS vervoer, dan horen die metro’s ook zonder extra kosten gemaakt te kunnen worden. Meestal gebeurt dat via een poortje wat open staat. Het spijt me als dat niet het geval is, maar veel meer dan dat kunnen ook wij niet aangeven. Ik zal in ieder geval een melding maken van de onjuiste situatie.

Voor een eventuele compensatie zul je echter contact op moeten nemen met onze Klantenservice. Dat kan naast Twitter/Facebook ook telefonisch of via chat. Hier vind je alle contactdetails daarvan.

Reputatie 7
Badge +3

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat op dit forum ook wel een NS-medewerker zou meekijken, maar daar lijkt het tot nu toe niet op. Maar we zijn nog niet in de kantooruren dus ik heb goede hoop dat er vandaag nog iemand komt die dit op gaat pakken.

Er lezen ook zeker Moderators mee, maar dit is in eerste instantie een platform waar reizigers elkaar kunnen helpen. Moderators zijn er voornamelijk om dat te modereren, wij fungeren niet als eerste lijn Klantenservice.

Maar moderators zijn ook een “doorgeefluik” naar de rest van NS. In die zin kunnen jullie wel doorzetten dat de situatie wat betreft de metro poortjes en inchecken bij een NS CiCo op station Lelylaan niet duidelijk is voor reizigers en dat dit verbeterd zou moeten worden. 

 

Ik zal in ieder geval een melding maken van de onjuiste situatie.

 

Dit dus. Hopelijk wordt er ook wat mee gedaan. 

 

Badge +3

Voor een eventuele compensatie zul je echter contact op moeten nemen met onze Klantenservice. Dat kan naast Twitter/Facebook ook telefonisch of via chat. Hier vind je alle contactdetails daarvan.

Dat gaat niet werken, want NS wenst/kan kosten gemaakt bij andere vervoerders sinds 1 juli 2022 niet meer compenseren, zelfs niet met NS Flex.

Dus moet je bij GVB zijn, maar die kennen je niet! En zelfs als het wel werkt (bijv. Connexxion) dan zetten die een saldobestelling voor je klaar.

Maar ja, aan saldo heb je zo weinig met NS Flex dus moet je daarvoor weer naar een servicebalie. 😥

Reageer