Skip to main content

NS maakt het onmogelijk om abonnement te stoppen maar factureert wel

• 10 februari 2025
  • 36 reacties
  • 851 Bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16606 reacties
  • 13 februari 2025
Erryt NS schreef:

Ik kan helaas niet veel over dit onderwerp kwijt omdat de kaart niet van ons is. Wat ik wel weet is dat je een vervallen kaart tot na een jaar nog kan vervangen. Als het niet lukt om de OV-chipkaart te blokkeren kunnen wij een melding hiervan doorzetten naar onze it-afdeling om het abonnement te laten beëindigen. Hier zit soms veel tijd in en heeft vaak wat ogen en haken.

Is intussen wel bij NS bekend dat verlopen kaarten niet (meer) geblokkeerd kunnen worden zodat klantenservicemedewerkers dit niet meer aangeven om te doen? En worden er al extra IT-mannetjes aangetrokken om al de verzoeken af te handelen? Want in 3 dagen tijd zijn er hier zo al 3 mensen met een verlopen kaart die een abonnement willen opzeggen. Dat wordt een drukke bedoening zo bij de IT-afdeling. 

Of wordt er nu door klantenservice geadviseerd om een verlopen kaart te vervangen waarbij je de kosten ervoor kunt terug vragen bij NS (want met een NS abonnement heb je recht op een gratis nieuwe kaart) waarna je op de reguliere manier het abonnement kunt opzeggen en van de nieuwe kaart kunt verwijderen bij een automaat zodra die kaart binnen is? 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30221 reacties
  • 13 februari 2025

Medelijden met ​@Erryt NS

Het klopt gewoon niet, een actief abonnement op een ongeldig (gemaakte) kaart laten doorlopen 😥

StefanS
  • Intercity
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025
Thom schreef:

... Het zou ook zonder blokkeren moeten kunnen, op deze wijze maak je je als organisatie afhankelijk. Dat blokkeren door NS zelf niet kan, is wel te verdedigen.

De grap is dat NS wel degelijk een kaart en zelfs een specifiek product op een kaart kan laten blokkeren door Translink (het bedrijf dat in opdracht van de OV bedrijven de OV-chipkaart uitgeeft). Bijvoorbeeld in de situatie waarin de persoon die het abonnement heeft afgesloten niet meer betaalt, maar de kaart wel nog gebruikt wordt. Niet elke vordering is inbaar (bijvoorbeeld vertrokken met onbekende bestemming, overleden, in de schuldsanering of failliet, etc.).

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30221 reacties
  • 13 februari 2025
StefanS schreef:

De grap is dat NS wel degelijk een kaart en zelfs een specifiek product op een kaart kan laten blokkeren door Translink (het bedrijf dat in opdracht van de OV bedrijven de OV-chipkaart uitgeeft). Bijvoorbeeld in de situatie waarin de persoon die het abonnement heeft afgesloten niet meer betaalt, maar de kaart wel nog gebruikt wordt. Niet elke vordering is inbaar (bijvoorbeeld vertrokken met onbekende bestemming, overleden, in de schuldsanering of failliet, etc.).

@StefanS Dat is een ander verhaal (reizen met een opgezegd abonnement dat nog op een geldige kaart staat omdat je het niet verwijderd hebt).

Als ik ergens incheck reis ik geldig, de bestemming is dan in principe onbekend. Maar het klopt dat je daarmee kan spelen (voor wie dat wil of het weet).

Hoe dan ook, als je een kaart wilt blokkeren moet de NS ook je abonnement/reisrecht stoppen (mijn mening)

Schulddienstverlening/bewindvoering en NS gaan niet goed samen.

StefanS
  • Intercity
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025
Robert B schreef:
StefanS schreef:

@StefanS Dat is een ander verhaal (reizen met een opgezegd abonnement dat nog op een kaart staat omdat je het niet verwijderd hebt).

@Robert B Dat weet ik. Het gaat er mij om dat het een keuze is van NS om de klant (reiziger) op te zadelen met een slecht ingericht proces. Het is ook helemaal niet nodig dat de klant een verlopen kaart zelf moet laten blokkeren voordat je een abonnement kunt beëindigen in de systemen van NS; technisch gezien kan NS zelf ook een kaart laten blokkeren (als dat voor interne verwerkingsprocessen binnen NS een ‘eis’ is om een abonnement op een verlopen kaart te beëindigen).

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16606 reacties
  • 13 februari 2025
Robert B schreef:

Medelijden met ​@Erryt NS

Niets persoonlijks tegen ​@Erryt NS wat dit betreft (of andere dingen) maar NS hoort gewoon een goede methode te hebben om dit soort situaties op te lossen. Zoals hij al aangaf is de OV-chipkaart niet van NS, maar de klanten van NS lopen wel tegen allerlei opstakels aan wanneer een kaart verlopen is. Als er iets is waardoor NS benadeeld wordt (denk bv aan misbruik/fraude met e-tickets/Samenreiskorting) dan kan NS wel van alles technisch aanpassen waardoor dat niet meer mogelijk is of veel lastiger wordt. Maar als het andersom is dan wordt daar vaak geen goede oplossing voor gezocht. Ik denk dat zowel NS als de klant niet zitten te wachten op een work-around via de IT-afdeling die lang duurt en ingewikkeld is. Hopelijk is zoiets als dit bij de toekomstige OV-Pas beter geregeld. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30221 reacties
  • 13 februari 2025

Ik maak me geen illusies over een ov-pas en wat dat zou oplossen 😴

Wil geen pas, gewoon Weekend Vrij met mijn bankpas of zo, ook al staat daar geen foto op 🤣

Oh, en deze werkte ook nog… verlopen en leesbaar hoezo? 

Oh nee wacht, deze werkt nog prima! 

Oh, deze dus de gegevens zijn zichtbaar dus dit was uitendelijk een geldige kaart!

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3787 reacties
  • 14 februari 2025

Het is jammer dat programma's als Ook dat nog of Kanniewaarzijn er momenteel niet meer zijn. Dimitri Frenkel Frank had hier prima Wouter Koolmees kunnen doen, Sylvia Millecam de medewerker van de Klantenservice van NS en Hans Böhm de 2e medewerker van NS. 

Echt als ik dit topic lees dan kom ik maar tot één conclusie: totaal doorgeslagen bureaucratie waarbij het probleem constant heen en weer wordt geschoven naar de andere partij (OV-Chip en NS). En de klant ach die moet niet zeuren en gewoon betalen.  

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16606 reacties
  • 14 februari 2025
Henkpeetersen schreef:

Het is jammer dat programma's als Ook dat nog of Kanniewaarzijn er momenteel niet meer zijn. Dimitri Frenkel Frank had hier prima Wouter Koolmees kunnen doen, Sylvia Millecam de medewerker van de Klantenservice van NS en Hans Böhm de 2e medewerker van NS. 

Ook dat nog komt terug.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3787 reacties
  • 14 februari 2025

Ik heb het artikel net gelezen. Als ik de namen zie dan sta ik nog niet te juichen. Bavo Galama en Eric van Muiswinkel waren natuurlijk ook geweldig in dat programma. Ik denk niet dat dit soort revivals gaat werken eerlijk gezegd.

Ondertussen kan TS blijkbaar het rambam krijgen van zowel NS als OV-chipkaart. Vindt het toch bijzonder dat je als NS kan zeggen dat die kaart van OV-chipkaart is terwijl het wel het enige product is waarmee je bij NS met een abonnement kan reizen. Blijkbaar vindt het bedrijf dus als ik een klacht heb over een pizza bij de plaatselijke pizzeria, dat ik alle bedrijven moet gaan aanschrijven waarvan die pizza gemaakt is en niet het pizzabedrijf.

Neem gewoon eens een keer je verantwoordelijkheid als bedrijf en los het op voor de klant.

@Momo Je hebt hier natuurlijk de oplossing al weer perfect verwoord:

Maar als met zoveel topics op deze community is er bij NS volgens mij sprake van het ontbreken van een totale sense of Urgency om dit soort dingen op te pakken. Kan wel weer blik klantenservicemedewerkers worden opengetrokken op deze manier. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7376 reacties
  • 14 februari 2025
Henkpeetersen schreef:

Dimitri Frenkel Frank

Gregor toch? 🤔

Reageer