Skip to main content
beantwoord

abonnement wijzigen binnen een maand

Op dit moment heb ik een altijd vrij abonnement, maar de komende drie weken ga ik zeer weinig reizen. Ik wil deze dus overzetten naar een kortingsabonnement, en over drie weken weer terug naar mijn altijd vrij. De minimale looptijd van het kortingsabonnement is echter een maand; ik vind het prima om dat laatste beetje door te betalen voor het stukje dat ik die niet meer gebruik, maar ben een beetje huiverig dit aan te zetten omdat ik niet zeker weet of het NS systeem me mijn altijd vrij wel weer aan laat zetten op dezelfde kaart als de maand korting nog niet op is. Geeft dit inderdaad gezeik, of kan dat gewoon zonder problemen?

Beste antwoord door JurgenH

Vaak, vooral als je naar een duurder abonnement wil overstappen, is er in samenspraak met de klantenservice ook wel een wijziging mogelijk. Ook binnen de maand wel.

Bekijk origineel

6 reacties

• Reisleider**
  • 110 reacties
  • 1 april 2025

Zodra je je abonnement start of aanpast, kun je de volgende aanpassing pas na één maand maken. Dus als je bent afgestapt van Altijd Vrij, kun je die pas een maand later er weer op zetten. Sjoemelen met nieuwe accounts/chipkaarten heb ik geen ervaring mee. En ik weet ook niet of de maand altijd hard gehandhaafd wordt als je naar Basis (géén enkele korting) overstapt en dan de klantenservice vraagt of ze je abonnement kunnen aanpassen (terug naar Altijd Vrij).

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1689 reacties
  • Antwoord
  • 1 april 2025

Vaak, vooral als je naar een duurder abonnement wil overstappen, is er in samenspraak met de klantenservice ook wel een wijziging mogelijk. Ook binnen de maand wel.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 1 april 2025

Ah, met basis kan het inderdaad wel (dat staat er expliciet bij), maar anders wel gezeik dus. Dan maar weer naar basis en wat vaker de auto pakken. Jammer dat dit zo slecht geregeld is.

• Reisleider**
  • 110 reacties
  • 1 april 2025

Tsja - het is met een abonnement natuurlijk ‘you win some, you lose some’. Ik heb dat zelf ook: Als ik een week op vakantie ga ‘betaal’ ik mijn abonnement met de besparingen van de weken ervoor dat ik mijn abonnement wél heb gebruikt. Dus per saldo bespaart een abonnement mij een hoop kosten. Als je met normaal gebruik van je abonnement maar weinig bespaart, dan heb je inderdaad ‘verlies’ als je het een tijdje niet gebruikt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 1 april 2025
JurgenH schreef:

Zoals Jurgen hier al aangeeft zal het geen probleem zijn als je van Dal Voordeel wil terug wil wijzigen naar Altijd Vrij. NS kan de extra inkosten goed gebruiken.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 1 april 2025

Je zou nog kunnen wisselen naar Basis voor die drie weken, en daarnaast een maandje Dal Voordeel nemen op een gratis nieuwe kaart, maar dat kan pas een week na besteldatum ingaan. Je mist dan de korting voor volgende week maandag.

Als je vandaag een losse persoonlijke ov-chipkaart bestelt heb je die vrijdag of zaterdag wel binnen, en dan kan je er meteen Dal Voordeel op zetten. Kost je dan wel € 7,50 voor de kaart.

Via de Klantenservice Dal Voordeel upgraden naar Altijd Vrij zal ook wel lukken, maar geen garantie.

Reageer