Skip to main content
beantwoord

Andere betaal datum

Goedenmorgen. Ik heb een vraag. Mijn factuur word altijd de 6 de eraf gehaald maar mijn geld is dan niet binnen hoe kan ik een andere datum aangeven zodat ik dit elke maand dat kan doen. Voordat ik de 14de niet meer kan reizen naar mijn werk. Van beverwijk met DE BUS NAAR AMSTERDAM! 

Beste antwoord door Tochjo

De incassodatum kan niet gewijzigd worden, want deze is gekoppeld aan de ingangsdatum van uw abonnement: elke maand krijgt u een dag na de nieuwe maand is ingegaan een factuur, waarvan het bedrag enkele dagen later van uw rekening wordt afgeschreven.

Overigens is het geen ramp als u een enkele keer niet tijdig kunt betalen. Als de incasso mislukt, krijgt u een mail met instructies om het bedrag zelf over te maken. Daarvoor hebt u dan een aantal weken de tijd. In die tijd kunt u gewoon met uw abonnement blijven reizen. Pas als u na meerdere herinneringen niet betaald hebt, wordt het bedrag overgedragen aan een incassobureau en wordt het abonnement stopgezet.

Bekijk origineel

6 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13150 reacties
  • Antwoord
  • 12 maart 2025

De incassodatum kan niet gewijzigd worden, want deze is gekoppeld aan de ingangsdatum van uw abonnement: elke maand krijgt u een dag na de nieuwe maand is ingegaan een factuur, waarvan het bedrag enkele dagen later van uw rekening wordt afgeschreven.

Overigens is het geen ramp als u een enkele keer niet tijdig kunt betalen. Als de incasso mislukt, krijgt u een mail met instructies om het bedrag zelf over te maken. Daarvoor hebt u dan een aantal weken de tijd. In die tijd kunt u gewoon met uw abonnement blijven reizen. Pas als u na meerdere herinneringen niet betaald hebt, wordt het bedrag overgedragen aan een incassobureau en wordt het abonnement stopgezet.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13563 reacties
  • 12 maart 2025

Incassodatum is bij NS niet te wijzigen. Als je elke maand ongeveer hetzelfde bedrag kwijt bent, kun je dat bedrag als jouw geld gestort wordt apart zetten. Rond de incassodatum zorg je dan dat het op jouw rekening staat.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25141 reacties
  • 12 maart 2025

Voor de meelezers: als dit ook bij u speelt, zorg dan voor een ingangsdatum net na de 25e als het salaris binnenkomt, of een gering aantal dagen ervoor.  Helemaal strak is het niet, want het bedrag van de factuur wordt niet meteen afgeschreven, doorgaans wel ongeveer een week er na. Mijn ingangsdatum was de 22e en het wordt altijd na de de 25 e afgeschreven. AOW en pensioenen worden doorgaans rond de 23e gestort, de meeste salarissen rond de 25e.

Veranderen kan niet en alle trucs die we daarvoor hadden zijn inmiddels gebombardeerd, dus het is of reserveren of te laat betalen. Er zijn hier indertijd berichten verschenen dat mensen gedoe kregen als ze structureel te laat betaalden, maar ik weet niet of dat nog zo is. Het beleid verandert wel eens en veelal onaangekondigd. Bedenk wel dat uitstel van betalen er toe leidt dat de volgende termijn er al weer snel aankomt en dat voelt ook niet zo goed. In de praktijk blijf je dan vaak aan de gang.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16591 reacties
  • 12 maart 2025

Veranderen van factuurdatum kan alleen wanneer je een nieuw contract afsluit op een andere datum, dan krijg je ook een andere factuurdatum. Dus je huidige Flex abonnement opzeggen en van de kaart verwijderen en daarna op de gewenste datum een nieuw abonnement afsluiten. Of neem een nieuw abonnement op een nieuwe kaart en zeg je huidige op. En wanneer het alleen gaat om busritten kun je nog overwegen om op saldo te reizen, eventueel met automatisch opladen. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25141 reacties
  • 12 maart 2025

Wel goed uitkienen dan. want na de verwijdering zit er wat tijd tussen de verwijdering en wanneer het nieuwe abonnement ingaat, doe dat dan wanneer je een paar dagen niet reist. ik snap overigens wel waarom NS dit wat bemoeilijkt. Moderatoren hebben wel eens aangegeven dat dit ook niet meer lukt, maar of dat zo is, weet ik niet zeker.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16591 reacties
  • 12 maart 2025

Dat uitkienen kan makkelijker wanneer je het nieuwe abonnement op een nieuwe kaart bestelt. Dat gaat dan op zijn vroegst 7 dagen na bestellen in. Om een marge van te laat ontvangen kaart in te bouwen kun je dat later, tot maximaal 14 dagen na bestellen, laten ingaan. Vervolgens zeg je op de ingangsdatum van dat nieuwe abonnement het oude abonnement op. Als het salaris dus inderdaad rond de 25e binnenkomt kun je vandaag een nieuw abonnement op een nieuwe kaart bestellen met ingangsdatum de 26e (14 dagen na vandaag). Die nieuwe kaart heb je als het goed binnen een week in huis, maar kun je pas vanaf de 26e gebruiken. Op de 26e zeg je het oude abonnement op. 

Reageer