beantwoord

Dal voordeel op saldo 2e klasse niet geldig in 1e klasse?

  • 9 October 2022
  • 6 reacties
  • 765 Bekeken

Ik heb een dal voordeel op saldo 2e klasse abonnement. Onlangs heb ik een dag op en neer gereisd naar Amsterdam en heb toen ingecheckt in de 1e klas. Ik ging er vanuit dat - net als eerder - de korting ook zou gelden voor de 1e klas. Maar uit mijn afschrift blijk dat dit niet zo is. Hoe kan ik bij een overstap naar de 1e klas toch gebruik maken van korting?

icon

Beste antwoord door Robert B 9 October 2022, 18:32

Bekijk origineel

6 reacties

Dat hoort wel het geval te zijn. Mag ik u vragen wanneer en hoe laat u bent ingechecked?

Badge +3

Bij Dal Voordeel op saldo kan je wisselen naar 1e klas en dan betaal je 67% meer dan de reis 2e klas zou kosten. Met 40% korting is dat dus 0,2% meer dan de prijs 2e klas voltarief.

Alleen op zaterdag en zondag kan je voor €5 upgraden naar 1e klas voor een dag.

Bij NS Flex kan dit overigens niet. Voorheen betaalde je in het weekend dan 50% meer, maar dat is tegenwoordig ook 67%.

Edit: per 2023 is de 1e klas toeslag 70% en een upgrade (weekenddag) kost €6.

Ik vind het moeilijk te volgen. zeker nu in 2023 weer e.e.a. gewijzigd is.

Als ik nu in 2023 vooraf aan de reis mijn dal voordeel op saldo wil wijzigen van 2e naar 1e klas moet ik een toeslag betalen van 10 euro (lees ik, nog niet geprobeerd). Komt dat dan bovenop het 1e klastarief (-/- 40% dalkorting) of wordt het tarief dan 2e klas tarief -/- 40% dalkorting + 10 euro toeslag??

Badge +3

Ik vind het moeilijk te volgen. zeker nu in 2023 weer e.e.a. gewijzigd is.

Als ik nu in 2023 vooraf aan de reis mijn dal voordeel op saldo wil wijzigen van 2e naar 1e klas moet ik een toeslag betalen van 10 euro (lees ik, nog niet geprobeerd). Komt dat dan bovenop het 1e klastarief (-/- 40% dalkorting) of wordt het tarief dan 2e klas tarief -/- 40% dalkorting + 10 euro toeslag??

Er is niets gewijzigd in 2023 behalve het toeslagpercentage 1e klas, dat is nu 70%.

Je kunt bij Dal Voordeel op Saldo wisselen naar 1e klas bij een kaartautomaat (vandaag 1e klas) en betaalt vervolgens 70% meer dan dezelfde reis je 2e klas zou kosten, maar je korting gaat er nog vanaf.

Daarmee is een (doordeweekse) 1e klas reis in de daluren 2% duurder dan 2e klas zonder korting (1,7×0,6).

In het weekend kan je upgraden naar 1e klas voor €6. Je betaalt dan voor je reizen de 2e klas prijs, uiteraard met 40% korting.

De toeslag van €10 is van toepassing op vrij reizen abonnementen (2e klas Weekend/Dal/Altijd Vrij op saldo of Studentenreisproduct).

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het moeilijk te volgen. zeker nu in 2023 weer e.e.a. gewijzigd is.

Als ik nu in 2023 vooraf aan de reis mijn dal voordeel op saldo wil wijzigen van 2e naar 1e klas moet ik een toeslag betalen van 10 euro (lees ik, nog niet geprobeerd). Komt dat dan bovenop het 1e klastarief (-/- 40% dalkorting) of wordt het tarief dan 2e klas tarief -/- 40% dalkorting + 10 euro toeslag??

Waar lees je dit?

Ik lees dit op  https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Voor een Dal voordeel op saldo is het dus of €6 in het weekend of de kosten van de 1e klas. 

Badge +3

In het weekend kan je bij Dal Voordeel op Saldo beter kiezen voor die €6 toeslag dan 70% extra betalen voor ‘vandaag 1e klas’.

Een enkele reis Eindhoven - Utrecht (met 40% korting) kost je bij 70% opslag namelijk al € 7,10 extra, dus doe dan maar de optie voor €6 per dag natuurlijk, want je moet waarschijnlijk ook nog terug!

Bij NS Flex Dal/Weekend Voordeel betaal je voor 1e klas altijd die 70%, nadeeltje van NS Flex.

Reageer