Skip to main content

De prijs van het treinkaartje en abonnementen stijgt vanaf 1 januari 2025 met gemiddeld 6,18 procent. De verhoging van meer dan 12 procent, waar eerder noodgedwongen van werd uitgegaan, is hierdoor gehalveerd. Voor kinderen tot en met 11 jaar en reizigers die onbeperkt reizen in de daluren (Dal Vrij abonnement) blijft de prijs in 2025 gelijk.

Reizigers worden de komende weken persoonlijk via e-mail of brief geïnformeerd over de nieuwe prijs van hun treinkaartje. Zo’n 230.000 kinderen hebben momenteel een Kids Vrij abonnement bij NS. Daarnaast reizen per maand zo’n 125.000 kinderen met een Rail Runner-kaartje van €2,50. NS vindt het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd kennis maken met de trein. Voor deze groep jonge reizigers blijft de prijs in 2025 hetzelfde. Ook voor reizigers met een Dal Vrij abonnement wijzigt de prijs niet. Zij reizen voor een vast bedrag per maand onbeperkt in de daluren, op weekenddagen en feestdagen. Zo hoopt NS dat meer reizigers voor de rustige daluren kiezen.

Bijna half miljoen vroegboekkaartjes verkocht
NS wil reizigers de mogelijkheid bieden om – ondanks de hogere gemiddelde prijzen – toch betaalbaar gebruik te maken van de trein. Naast kortingsabonnementen en voordelige tickets voor kinderen en jongeren, introduceerde NS in februari landelijk kaartjes met vroegboekkorting onder de naam “PrijsTijd Deal”. Sinds de start zijn er bijna een half miljoen van deze kaartjes verkocht. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van deze reizigers zonder deze korting niet met de trein had gereisd.

De vroegboekkorting is geldig in rustige treinen en er is geen abonnement nodig. Enige voorwaarde: koop minimaal één dag van tevoren je kaartje voor een rustige trein. De hoogte van de korting wordt bepaald door het moment waarop het kaartje gekocht is en de verwachte drukte. Hoe eerder het ticket gekocht wordt en hoe rustiger de trein, des te hoger de korting die kan oplopen tot 60%. De tickets zijn te zien en te koop in de NS Reisplanner.

Belangrijkste veranderingen NS-tarieven 2025

  • Prijs van treinkaartje en meeste abonnementen stijgt met 6,18 procent.
  • Kids Vrij-abonnement, waarmee kinderen gratis meereizen, blijft gratis.
  • Rail Runner (onbeperkt reizen voor kinderen voor €2,50) blijft gelijk
  • Prijs van Dal Vrij, waarmee reiziger onbeperkt in de daluren reizen, blijft gelijk
  • Dal Voordeel, 40% korting in de daluren gaat van €5,60 naar €5,95 per maand
  • Jongeren Dagkaart Dal, 1 dag onbeperkt reizen in het dal: van €7,95 naar €8,50
  • Prijs voor het huren van een OV-fiets gaat van €4,55 naar €4,65
  • Toeslag voor Intercity Direct gaat van €2,90 naar €3,00
  • Toeslag voor een fysiek treinkaartje gaat van €1,00 naar €1,50

Reizigers maken steeds meer gebruik van digitale treinkaartjes, bijvoorbeeld via de NS-app. Om reizigers te helpen gemakkelijk online een treinkaartje te kopen, plaatst NS het komende jaar QR-codes bij kaartautomaten en verkoopbalies. Met deze QR-Code kunnen reizigers ter plekke gemakkelijk, zonder toeslag, online hun ticket kopen.  

Terugblik prijs treinkaartje
Vorig jaar verhoogde NS de prijs van het treinkaartje niet. Het Rijk gaf een eenmalige compensatie van 120 miljoen om deze prijsverhoging met een jaar uit te stellen. De prijs van het treinkaartje bleef daardoor in 2024 gelijk. In 2025 zou er een dubbele prijsverhoging komen. De uitgestelde verhoging van 8,7 procent wordt nu verdeeld over het ministerie, NS en de treinreiziger. De dubbele prijsverhoging van het treinkaartje voor 2025 is daarmee definitief van de baan. 

Prijsontwikkeling 2024

Klik hier en hier voor alle nieuwe tarieven voor 2025. 

Als NS en andere spoor vervoer nu eens, alleen de treinkaartjes duurder maken de komende jaren en abonnementsprijs bevriezen en reizen met OV chipkaart 0,5% en maximaal 2% duurder en OV Pay evenredig duurder maken met de treinkaartjes. 

En hoe moet die loonsverhoging van 15% dan betaald worden? 

Met de belastingcentjes die Tamzin betaald, welke anders?


 

En hoe moet die loonsverhoging van 15% dan betaald worden? 

Met de belastingcentjes die Tamzin betaald, welke anders?

Ik denk niet dat de politiek daar zelfs maar over piekert. Dat is trouwens ook in strijd met de concessievoorwaarden waarin is afgesproken dat NS het HRN zonder subsidie moet exploiteren. Dat was een voorwaarde voor onderhandse gunning en daar is ook de overheid juridisch aan gebonden.

Daarnaast zou subsidie een vrijbrief zijn voor de FNV om volgend jaar weer 20% te eisen.

Het enige alternatief is dan om het HRN tussentijds in te krimpen en onrendabele diensten alsnog te gaan aanbesteden.


Maar die grafiekjes en dat persbericht tonen nu juist toch aan, dat de NS nu wél (extra) met belastingcentjes wordt gesubsidieerd ? Waar komt anders dat geld ineens vandaan ?


Maar die grafiekjes en dat persbericht tonen nu juist toch aan, dat de NS nu wél (extra) met belastingcentjes wordt gesubsidieerd ? Waar komt anders dat geld ineens vandaan ?

Deels ook uit het eigen vermogen dat in redelijk hoog tempo wordt opgesoupeerd. Verder wordt er ook bezuinigd op ondersteunende diensten als schoonmaak, loketten, etc.


 

En hoe moet die loonsverhoging van 15% dan betaald worden? 

Met de belastingcentjes die Tamzin betaald, welke anders?

Ik denk niet dat de politiek daar zelfs maar over piekert. Dat is trouwens ook in strijd met de concessievoorwaarden waarin is afgesproken dat NS het HRN zonder subsidie moet exploiteren. Dat was een voorwaarde voor onderhandse gunning en daar is ook de overheid juridisch aan gebonden.

Daarnaast zou subsidie een vrijbrief zijn voor de FNV om volgend jaar weer 20% te eisen.

Het enige alternatief is dan om het HRN tussentijds in te krimpen en onrendabele diensten alsnog te gaan aanbesteden.

 

Zoals ook eerder aangegeven bestaan er qua mogelijkheden tot subsidiering geen principiële verschillen tussen een onderhandse gunning en een openbare aanbesteding.


Maar die grafiekjes en dat persbericht tonen nu juist toch aan, dat de NS nu wél (extra) met belastingcentjes wordt gesubsidieerd ? Waar komt anders dat geld ineens vandaan ?

Deels ook uit het eigen vermogen dat in redelijk hoog tempo wordt opgesoupeerd. Verder wordt er ook bezuinigd op ondersteunende diensten als schoonmaak, loketten, etc.

 

Dit jaar is een subsidie van 140 mln verstrekt om de prijsstijging van het treinkaartje te beteugelen en volgend jaar zal hiertoe 40 mlj. worden uitgekeerd.

Verder is er in de nieuwe concessie een structurele subsidie van 13 mlj pj opgenomen.


Maar die grafiekjes en dat persbericht tonen nu juist toch aan, dat de NS nu wél (extra) met belastingcentjes wordt gesubsidieerd ? Waar komt anders dat geld ineens vandaan ?

Deels ook uit het eigen vermogen dat in redelijk hoog tempo wordt opgesoupeerd. Verder wordt er ook bezuinigd op ondersteunende diensten als schoonmaak, loketten, etc.

 

Dit jaar is een subsidie van 140 mln verstrekt om de prijsstijging van het treinkaartje te beteugelen en volgend jaar zal hiertoe 40 mlj. worden uitgekeerd.

Verder is er in de nieuwe concessie een structurele subsidie van 13 mlj pj opgenomen.

Dus alleen van het treinkaartje, niet van abonnementen, ov chipkaart of OV Pay? Wel vreemd dan aangezien het kaart een extra is. 


Dit jaar is een subsidie van 140 mln verstrekt om de prijsstijging van het treinkaartje te beteugelen 

Dus alleen van het treinkaartje, niet van abonnementen, ov chipkaart of OV Pay? Wel vreemd dan aangezien het kaart een extra is. 

 

Treinkaartje kun je vervangen door vervoerbewijs. De overheid verstrekt subsidies om het vervoerbewijs minder in prijs te laten stijgen.


Ik blijf maar dromen hoe stabieler OV we zouden hebben als NS nou eens fatsoenlijk concurreerd met zijn 4-wieler rivaal.

 

Net zojuist heb ik weer gereisd met de Intercity Sittard-Heerlen die voor minder dan 20% gevuld was. Ondertussen was er weer een file op de rijbanen richting Heerlen op de A76 snelweg, waar de Intercity langs gaat. Tonnen en hordes aan blik en poteniële klanten op de weg waar NS geen ene moer mee doet.

 

Een trein met amper reizigers laten rijden is natuurlijk vet verlies. Waarom dan niet eens deze trein proberen te vullen?

OV een goed alternatief maken voor de automobilist kost natuurlijk geld. Dat is nou eenmaal een investering die je moet maken waar als je het goed doet uiteindelijk je geld mee terug kan winnen.


Daarvoor moet u bij onze regering zijn.


@Slagroomwolk Die trein rijdt verder dan dat, dat is slechts een stuk van het traject en het wordt ook nog eens op dat stuk in Limburg gedeeld met Arriva die er als stoptrein rijdt.

Rondom Roermond is het waarschijnlijk drukker in diezelfde trein. 


Er is (helaas) gekozen om het OV zo ver mogelijk af te koppelen van de politiek, hoever aankloppen bij Den Haag de boel gaat oplossen vraag ik me af. Ik heb wel een uitgebreide kreet naar prov. Limburg gestuurd, maar daar is weinig van gekomen helaas.

 

Het Arriva-vervoer doet het helaas niet veel beter, veel buslijnen buiten de spits hebben last van leegte.


Ik heb wel een uitgebreide kreet naar prov. Limburg gestuurd, maar daar is weinig van gekomen helaas.

Logisch, provincies gaan niet over het intercity-vervoer.


Er is (helaas) gekozen om het OV zo ver mogelijk af te koppelen van de politiek, hoever aankloppen bij Den Haag de boel gaat oplossen vraag ik me af. Ik heb wel een uitgebreide kreet naar prov. Limburg gestuurd, maar daar is weinig van gekomen helaas.

 

Het Arriva-vervoer doet het helaas niet veel beter, veel buslijnen buiten de spits hebben last van leegte.

De Arriva maaslijn (trein), bussen Roermond, Venlo, Weert Venray en Nijmegen zitten anders toch echt vol. 


De Arriva maaslijn (trein), bussen Roermond, Venlo, Weert Venray en Nijmegen zitten anders toch echt vol. 

Over Noord-Limburg en Gelderland kan ik helaas niet spreken, want ik kom daar niet. Ik weet wel dat de Maaslijn wordt gereden door kleine treinen om de 30min, dus drukte kan dan soms dan een illusie zijn door de inzet van korte treinen.

Hier in het verre zuiden zijn de treinen en bussen helaas een verlaten vorm van vervoer. Als u ooit in Kerkrade komt, stap eens in op station Kerkrade-Centrum na de spits. In de avonduren heb je een aanzienlijke kans een trein met 3 of minder reizigers in te stappen.

Op hetzelfde station kan je veel lege bussen langs zien rijden.

Tussen de bushalte en trein gaat een drukke weg waar ik - ik meen het serieus - een aanrijding heb gehad. Ik was op weg naar station (op de fiets) om snel de trein te halen, echter bij de overweg (die buiten gebruik is) is er vaak veel autodrukte dat een simpele oversteek hindert. 

Er is een reden dat ik NS en vervoerders aanmoedig te concurreren met de auto. Hulp van de politiek kunnen wij denk ik niet verwachten, dus het is de OV-sector zoveel mogelijk wakker schudden.


De Arriva maaslijn (trein), bussen Roermond, Venlo, Weert Venray en Nijmegen zitten anders toch echt vol. 

Over Noord-Limburg en Gelderland kan ik helaas niet spreken, want ik kom daar niet. Ik weet wel dat de Maaslijn wordt gereden door kleine treinen om de 30min, dus drukte kan dan soms dan een illusie zijn door de inzet van korte treinen.

 

Als de de trein een kleine 3 baks Stadler GTW is en die is vol. Is dat druk dat is geen illusie. Als een voertuig vol is, is het druk niet een illusie. Als een stadsbus van 9 meter vol is, is dat druk en niet een illusie omdat in een 13 meter bus of geledenbus meer passagiers passen. 


De Arriva maaslijn (trein), bussen Roermond, Venlo, Weert Venray en Nijmegen zitten anders toch echt vol. 

Over Noord-Limburg en Gelderland kan ik helaas niet spreken, want ik kom daar niet. Ik weet wel dat de Maaslijn wordt gereden door kleine treinen om de 30min, dus drukte kan dan soms dan een illusie zijn door de inzet van korte treinen.

Op de Maaslijn rijden in de spits treinen van 6 tot 8 bakken. En dat is niet om ze leeg te laten rijden.


Dat kan nooit dat er 8 treinstellen aan elkaar gekoppeld zijn. De stations zijn daar amper geschikt voor.

Als ik zoek op 'Maaslijn' op Google Images krijg je allemaal fotos van 1 of 2 treinstellen. Ik kan niet eens eentje zien van 3.

Ik heb een keer met deze lijn gereisd in 2022 van Roermond naar Reuver (2 stations) een uur voor de spits. Was gewoon 1 treinstel. Ik weet de naam niet, maar het was een Veolia trein, dezelfde treinen die rijden in Kerkrade (alleen dan op de vervuilende diesel ☹️).

En als deze echt zo vol is als beweerd wordt, wat doet Noord-Limburg dan beter dan hier in het zuiden...?


Dat kan nooit dat er 8 treinstellen aan elkaar gekoppeld zijn. De stations zijn daar amper geschikt voor.

Als ik zoek op 'Maaslijn' op Google Images krijg je allemaal fotos van 1 of 2 treinstellen. Ik kan niet eens eentje zien van 3.

Ik heb een keer met deze lijn gereisd in 2022 van Roermond naar Reuver (2 stations) een uur voor de spits. Was gewoon 1 treinstel. Ik weet de naam niet, maar het was een Veolia trein, dezelfde treinen die rijden in Kerkrade (alleen dan op de vervuilende diesel ☹️).

En als deze echt zo vol is als beweerd wordt, wat doet Noord-Limburg dan beter dan hier in het zuiden...?

8 bakken zijn twee treinstellen, niet 8. Sowieso klopt Google nooit, Arriva rijdt ook met drie treinstellen. 

Sinds wanneer passen op de Maaslijn geen lange treinen? Die perrons zijn op de meeste station lang genoeg, voor meer dan 8 bakken (dus niet trein stellen, dan zou dat 64 zijn)

 

De Maaslijn rijdt niet alleen door Noord Limburg, die rijdt ook door Noord Brabant en Gelderland. 

 

Die treinen zijn van Stadler en in dat moeten in Noord Limburg tot aan Nijmegen diesels zijn omdat het spoor niet elektrisch is. 

In midden en zuid Limburg rijden gewoon elektrische treinen bij Arriva 

Van Roermond naar Reuver buiten de spits rijden 2 baks, 3 baks of 4 baks. Dat is allemaal een treinstel met meer bakken en ook gewoon twee aanelkaar gekoppelde treinen. 


8 bakken zijn twee treinstellen, niet 8. Sowieso klopt Google nooit, Arriva rijdt ook met drie treinstellen.

Aha, ik heb weer iets geleerd. Mijn excuses, ik ben niet bekend met deze termen. 😅

 

Helaas blijft het aantal reizigers dat deze treinen vervoeren een fractie van het aantal automobilisten die de trein naast zich laten liggen. Dat is waar ik wil dat de OV-sector zich op moet focussen.

Echter als ik nieuws over de Maaslijn opzoek is het eigenlijk allemaal negatief. Dat werft weinig nieuwe reizigers ☹️


Hier in het verre zuiden zijn de treinen en bussen helaas een verlaten vorm van vervoer. Als u ooit in Kerkrade komt, stap eens in op station Kerkrade-Centrum na de spits. In de avonduren heb je een aanzienlijke kans een trein met 3 of minder reizigers in te stappen.

Op hetzelfde station kan je veel lege bussen langs zien rijden.

Er is een reden dat ik NS en vervoerders aanmoedig te concurreren met de auto. Hulp van de politiek kunnen wij denk ik niet verwachten, dus het is de OV-sector zoveel mogelijk wakker schudden.

Het lijkt de OV-sector zelf ook niet te boeien of er veel reizigers zijn. De vervoersbedrijven draaien hun dienst en als er te weinig klandizie is worden lijnen of treinen uiteindelijk geschrapt en/of de tarieven verhoogd. 

Niet alleen in het verre zuiden is het leeg in de bus, op de studenten na. In een groot deel van het land, buiten de grootste steden is dat zo. Stadsdiensten in middelgrote steden als Hengelo en Den Bosch leiden een zieltogend bestaan. Maar niemand die er actief iets aan probeert te veranderen / reizigers aan te trekken. 


8 bakken zijn twee treinstellen, niet 8. Sowieso klopt Google nooit, Arriva rijdt ook met drie treinstellen.

Aha, ik heb weer iets geleerd. Mijn excuses, ik ben niet bekend met deze termen. 😅

 

Helaas blijft het aantal reizigers dat deze treinen vervoeren een fractie van het aantal automobilisten die de trein naast zich laten liggen. Dat is waar ik wil dat de OV-sector zich op moet focussen.

Echter als ik nieuws over de Maaslijn opzoek is het eigenlijk allemaal negatief. Dat werft weinig nieuwe reizigers ☹️

De Maaslijn is pas slecht sinds Arriva het overnam van Veolia transport, net als het busvervoer. Dat is allemaal pas sinds Arriva. 


 

 

De Maaslijn is pas slecht sinds Arriva het overnam van Veolia transport, net als het busvervoer. Dat is allemaal pas sinds Arriva. 

Sinds Arriva de Maaslijn heeft overgenomen van Veolia is het aantal reizigers anders flink gestegen.

En het materieel is hetzelfde, dat moest Arriva volgens het PvE verplicht van Veolia overnemen. Het is wel al jaren aan renovatie toe maar die renovatie wilde de Provincie niet aangezien de lijn toch in 2023 geelectrificeerd zou zijn en er dan nieuw electrisch materieel zou gaan rijden. Omdat die elektrificatie vervolgens door kostenstijgingen, blunders van ProRail (men was een aantal kostenposten vergeten) en geruzie over geld tot Sint Juttemis is uitgesteld is het materieel nu inderdaad niet meer okselfris. Maar goed, Swietelsky is nu begonnen.


Ik reis alleen met OV en de trein omdat ik niet anders kan. Ik heb geen geld voor een auto. Ik doe dit niet graag. De treinen zijn op sommige trajecten echt smerig. Er wordt nogsteeds zwaar gerookt op en rond de stations. Liften weigeren soms en dan ben ik aangewezen op reizigers die mischien willen helpen. En dan de prijzen. Die zijn echt belachelijk. NS waar zijn jullie mee bezig.

 

Overvolle treinen. Met 14 onbekenden op elkaar gepakt in de instap wagon. Zittend op de trap. De stank. Krijsende buitenlanddse babies. Het lijkt wel veevervoer. Wouter Koolmees verdient zelf goed. Die kan wel 10 Teslas kopen bij zijn miljoenen-villa. En dan hoog van de toren pochen met verhaaltjes over het klimaat. NL zou de trein eens totaal moeten verbannen uit protest.

 

Als NS failliet gaat door haar wanbeleid. Dan gaat pro-rail er toch zeker ook aan. Eens zien hoe snel jullie dan wel tot elkaar komen. En kunnen samenwerken. Mét betaalbare prijzen!


Welkom in de echte wereld. Wat dat betreft ben ik wel blij dat mijn werk op fietsafstand ligt.


Reageer