In het topic wat vanmorgen door het beheer is gesloten over de OV-verklaringen die NS aan de Nederlandse fiscus levert, stelde ik in mijn reactie nog een tweede, aanvullende vraag welke onbeantwoord is gebleven.
NS heeft een uitgebreid privacy statement waarin alle verwerkingen en uitwisselingen van persoonsgegevens zijn gedocumenteerd. Als ik daarin zoek op het woord ‘belasting’, kom ik geen enkele referentie naar deze uitwisseling van informatie met de fiscus tegen. Ik wil daarom graag vragen:
Wisselt de NS persoonsgegevens uit met de fiscus;
Indien ja, op basis van welke grond/verplichting;
Indien ja, welke informatie wordt er precies met de fiscus uitgewisseld?
Laten we de discussie die afgesloten is niet opnieuw opstarten overigens, want mijn vragen zijn serieus, en ik wil er graag antwoord op. Als prive en zakelijk abonnementhouder behoor ik ook tot de groep waarover gegevens wordt verzonden namelijk.
Beste antwoord door Rizana NS
Henk_NL schreef:
No worries, ik dacht al, volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd haha.
Voor zover mij bekend is er voor OV-bedrijven geen wettelijke verplichting om deze informatie door te geven, maar is dit vanuit gemak voor klant en OV-bedrijf zo ingericht. Alleen de klant heeft vanuit de Nederlandse wetgeving gezien de verplichting om zaken aan te leveren aan de fiscus.
Hoor het wel of Rizana iets kan vinden. Mocht het complex zijn, laat het dan ook weten en bespaar je de tijd, dan ga ik zelf wat mailen namelijk.
Inmiddels heb ik een reactie ontvangen en het klopt dat er gegevens aan de Belastingdienst worden verstrekt. Het volgende heb ik ontvangen:
Op basis van de artikelen 47, 52, 53 van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen (AWR) zijn wij als vervoerder, indien wij hierom door de Belastingdienst worden verzocht, verplicht om deze gegevens aan te leveren.
De persoonsgegevens en OV-gegevens moeten worden aangeleverd. Onder persoonsgegevens wordt verstaan: Naam Adres Woonplaats (NAW) gegevens en geboortedatum. Onder Openbaar Vervoer (ov) gegevens wordt verstaan de gegevens van zowel Maandkaarten als Jaarkaarten. De Belastingdienst is geïnteresseerd in de reisafstand van het traject zoals deze in de maandkaart of jaarkaart wordt genoemd. Verder moet de periode (begindatum-einddatum) waarvoor de kaart is verstrekt worden geleverd.
Kanttekening: Omdat er voor de koppeling van gegevens door de belastingdienst geen unieke sleutel beschikbaar is (NS gebruikt NSR-nummer, belastingdienst BSN) bestaat de kans dat de belastingdienst voor een deel van de aangiftes geen koppeling kan leggen. Het is dan aan de belastingplichtige om te bewijzen dat hij/zij een OV-abonnement heeft gehad.
Ome Henk! ;) Goede vraag, die ik even heb uitgezet en ik heb al antwoord. Ik stel daar zelf nog wat vervolgvragen op, dus ik hoop binnenkort een duidelijke uitleg te kunnen geven.
NS geeft dus aan bepaalde persoonsgegevens te verwerken t.b.v. de leveveringen aan de fiscus. Dank voor de toelichting. Aangezien het altijd om historische gegevens gaat (voorgaand belastingjaar) ben ik nog benieuwd, hoe lang houdt NS deze gegevens in haar administratie? Gezien de Awr-verwijzigingen zou ik zeggen zeven jaren, correct? Dat houdt dus ook (impliciet) in dat ik als klant inzage kan vragen in deze gegevens onder de GDPR, correct?
Ik heb het antwoord bijna compleet, maar ik stuur voor nu alvast wat ik heb voor je! :)
De gegevens worden maximaal 10 jaar bewaard. Er zijn vanuit de fiscale wetgeving verschillende bewaartermijnen. Technisch is het voor ons niet mogelijk om hier een onderscheid in te maken. Wel worden de gegevens na maximaal 27 maanden uit de actieve systemen verwijderd en in het archief geplaatst. Tot dit archief is geen toegang mogelijk tenzij hier een specifieke reden voor is (doel zoals een aanvraag vanuit de belastingdienst of een specifiek inzageverzoek). Wanneer er een inzageverzoek is, dan wordt door ons aangegeven dat wij (bijvoorbeeld) nog facturen hebben van een bepaalde periode. De facturen zelf kunnen dan, indien gewenst, door de betrokkene worden opgevraagd. (Let wel op dat er een verschil is tussen factuurgegevens en reisgegevens. Op de factuur staat enkel het verschuldigde bedrag en waarvoor (bv €20,- voor reizen met NS of abonnement OV vrij), reisgegevens zijn de transactiegegevens (van A naar B op een bepaalde datum). Facturen bewaren we om belastingtechnische redenen, reisgegevens in principe niet (bewaartermijn= 18 maanden). Wanneer klanten inzage willen kunnen ze een inzage verzoek doen. Het formulier hiervoor staat hier. )
Wat ik nu nog eigenlijk wil weten, en jullie vast ook wel, is hoe dit dan zit met de nieuwe NS Flex facturen, waar de reisgegevens op beschreven staan. Ik hoop dat ik de rest van je vragen naar tevredenheid heb kunnen beantwoorden Henk_NL! :)
Ik durf inmiddels voorzichtig de conclusie te trekken dat, wat betreft OV-verklaring voor abonnementshouders:
> NS voor (op zijn minst) zeven jaren terug OV-verklaringen zou kunnen genereren op basis van haar administratie;
> klanten inzage kunnen vragen in deze administratie om zo zelf voor (op zijn minst) zeven jaren terug aan te kunnen tonen aan de fiscus dat ze een NS abonnement hadden.
Prachtig resultaat, waarvoor dank Laura en collegae. Mocht ik mij vergissen, dan hoor ik dat graag
Het is wat jaren terug dat sinterklaas op mijn raam heeft geklopt, maar er heeft hier nog nooit een trein aan de deur staan kloppen. Oke, te goedkoop. Dank voor de bevestiging tho
Ik heb direct al een antwoord en die is als volgt; dat de reisgegevens en de factuur met abonnementskosten worden gesplitst en op die manier de wijze wordt aangehouden die ik hierboven beschreef.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.