Skip to main content
beantwoord

Stopzetten NS flex Dal voordeel

Ik wil overstappen van Flex Dal voordeel naar een Dal voordeel met keuzedagen. Ik hoopte dat ik of de NS dat zo online kan regelen, maar dat blijkt helaas niet het geval.
Eerst moet het Flex Dal voordeel abonnement stopgezet worden. Dat kan online, maar moet afgerond worden door de kaart voor een NS apparaat te houden. Dat is heel onhandig, want het station zit 20 km verderop. Kan dat ook zo’n OV chipkaart paal zijn die bij sommige winkels staat? Plus ik kan dan die dag niet reizen dus het ook niet combineren met een reis.
Dan moet ik naar huis om Dal voordeel aan te vragen en keuzedagen erop te zetten en dan weer naar het station om dat te activeren. En dan kan ik daar eindelijk mee reizen. Klopt dat en is het echt zo onhandig en omslachtig deze omzetting?

Beste antwoord door Momo

Bij mijn weten moet dat echt apart, dus eerst Flex opzeggen en van kaart verwijderen bij een automaat en daarna het nieuwe Dal Voordeel met Keuzedagen aanschaffen en op de kaart zetten. Dit hoeft niet per se bij een station, dat kan ook bij een automaat in een winkel. Wel is het zo dat er automaten in winkels gaan verdwijnen of al weg zijn. Check dus op https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker waar nu nog wel een servicepunt is. 

Bekijk origineel

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 19 maart 2025

Bij mijn weten moet dat echt apart, dus eerst Flex opzeggen en van kaart verwijderen bij een automaat en daarna het nieuwe Dal Voordeel met Keuzedagen aanschaffen en op de kaart zetten. Dit hoeft niet per se bij een station, dat kan ook bij een automaat in een winkel. Wel is het zo dat er automaten in winkels gaan verdwijnen of al weg zijn. Check dus op https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker waar nu nog wel een servicepunt is. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 19 maart 2025

't Lastige is dat het echt twee verschillende producten op de OV-chipkaart zijn, en dat moet dus inderdaad bevestigd worden bij een automaat.

Je zou natuurlijk wel na het aanvragen van Dal Voordeel + Keuzedagen dit kunnen activeren zodra je weer gaat reizen. Daar hoef je dan niet apart voor naar het station.

• Op het juiste spoor
  • 19 maart 2025

Dank voor de reacties, dan is het helaas de enige manier om er 1x helemaal apart voor naar het station te gaan. 

Het scheelt wel dat na het activeren van het 2e, nieuwe abonnement, direct gereisd kan worden. 
Blijft wel onhandig, er kan zoveel online en deze stap/deze omzetting niet. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 19 maart 2025
mrfreeze schreef:

't Lastige is dat het echt twee verschillende producten op de OV-chipkaart zijn, en dat moet dus inderdaad bevestigd worden bij een automaat.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar andersom (van saldo abonnement overstappen naar Flex) kon wel. Dat werd zelfs gepromoot, op de MijnNS startpagina stond na de introductie van NS Flex een link om dat te regelen. Je hoefde dan ook maar naar één keer naar een automaat, met ophalen van de bestelling werd het oude saldo abonnement verwijderd en gelijk Flex op de kaart gezet. Dit heb ik zelf nog gedaan in juni 2019. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 19 maart 2025
Otje1975 schreef:

Dank voor de reacties, dan is het helaas de enige manier om er 1x helemaal apart voor naar het station te gaan. 

Een andere optie is, bestel het nieuwe Dal Voordeel met Keuzedagen op een gratis nieuwe kaart. Het abonnement staat dan al op de kaart en hoeft niet bij een automaat geactiveerd te worden. De nieuwe kaart heb je als het goed is binnen een week in huis.

Wijzig vervolgens het huidige Flex Dal Voordeel naar Flex Basis, dit hoeft niet bevestigd te worden bij een automaat. Je kunt ook Flex geheel opzeggen, dan wordt het eerst gewijizgd naar Flex Basis zodat je geen abonnementskosten meer hebt. Je moet dan nog wel de Flex opzegging bij een automaat ophalen maar daar heb je een jaar de tijd voor. Dus bij de eerstvolgende keer reizen met het nieuwe abonnement op de nieuwe kaart kun je dit gelijk doen bij het station. 

Op deze manier hoef je niet apart naar het station of ander servicepunt. Je hebt dan wel 2 OV-chipkaarten. De oude kaart kan dan dienen als reserve, zolang die nog geldig is.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 19 maart 2025

Kijk, dat is nog 's creatief meedenken. Wou dat ik er zelf aan gedacht had 😉

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 19 maart 2025

Ik bedacht het ook pas later, na mijn eerste antwoord. Misschien waren mijn hersentjes wat trager doordat ik vanmiddag in het zonnetje heb gezeten. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Het simpelst is natuurlij om zodra de nieuwe kaart met Dal Voordeel + Keuzedagen binnen is (of je de huidige niet meer gebruiken gaat), deze gewoon op Basis te zetten en op te bergen als reserve.

Mocht je dan een keer een maandje Weekend/Dal Vrij willen hoeft je niet opnieuw langs een ophaalpunt, maar ja als je toch gaat treinreizen kan het op elk station en Primera e.d.

Definitief van de kaart verwijderen moet volgens mij binnen een maand, maar om Flex voor het eerst te activeren heb je een jaar.

De Keuzedagen bestel je er in één keer bij via https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel-op-saldo/opties, dat hoeft niet apart via de Klantenservice.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 19 maart 2025
Robert B schreef:

Definitief van de kaart verwijderen moet volgens mij binnen een maand, maar om Flex voor het eerst te activeren heb je een jaar.

In de bevestigingsmail van het beëindiging van mijn Flex abonnement een paar jaar geleden stond geen datum voor wanneer dit gedaan zou moeten worden bij een automaat. En zolang je de beëindiging van het Flex abonnement niet ophaalt staat er Flex Basis op de kaart. Hoe dan ook betaal je dan geen abonnementskosten meer. 

Reageer