Skip to main content

De tarieven zijn een onoverzichtelijke warboel geworden

• 14 maart 2025
  • 9 reacties
  • 166 Bekeken

BartAbc

De treintarieven zijn voor mij een onoverzichteijke warboel geworden.

Morgen wil ik met mijn zwager het spoorwegmuseum bezoeken. Dat is een rit van Abcoude naar Utrecht Maliebaan.

De NS app geeft voor deze rit standaard een tarief van €7,90 (vol tarief). Echter: alle aanbevolen verbindingen gaan via Bijlmer Arena, en daar moet je (als je het netjes doet) uit- en weer inchecken.

Als ik het 'via’ station Bijlmer Arena toevoeg wordt de rit opeens €11,80. Dat is €3,90 duurder! Het makkelijkst is natuurlijk om op Bijlmer Arena even achter iemand aan te lopen door de poortjes, maar dat voelt raar en geeft een verkeerde indruk naar andere passagiers. Het door de NS genoemde bedrag lijkt op een gewone manier dus niet realiseerbaar.

Als ik als 'via’ station Breukelen invoer (gewoon de kortste route) komt er wéén een ander bedrag uit: €9,10. Hoe kan dat dan weer?

En welk bedrag wordt er van mijn OV-chipkaart afgeschreven?

9 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 14 maart 2025
BartAbc schreef:

De treintarieven zijn voor mij een onoverzichteijke warboel geworden.

Morgen wil ik met mijn zwager het spoorwegmuseum bezoeken. Dat is een rit van Abcoude naar Utrecht Maliebaan.

De NS app geeft voor deze rit standaard een tarief van €7,90 (vol tarief). Echter: alle aanbevolen verbindingen gaan via Bijlmer Arena, en daar moet je (als je het netjes doet) uit- en weer inchecken.

Als ik het 'via’ station Bijlmer Arena toevoeg wordt de rit opeens €11,80. Dat is €3,90 duurder! Het makkelijkst is natuurlijk om op Bijlmer Arena even achter iemand aan te lopen door de poortjes, maar dat voelt raar en geeft een verkeerde indruk naar andere passagiers. Het door de NS genoemde bedrag lijkt op een gewone manier dus niet realiseerbaar.

Als ik als 'via’ station Breukelen invoer (gewoon de kortste route) komt er wéén een ander bedrag uit: €9,10. Hoe kan dat dan weer?

En welk bedrag wordt er van mijn OV-chipkaart afgeschreven?

Net even gekeken maar inderdaad: Vrij bizar dit: de kortste route kost meer geld, (via Breukelen). Terugsteken zou in dit geval dus minder kosten. Ik denk dat de moderatie hier maar even naar moet kijken.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16566 reacties
  • 14 maart 2025

In dit geval zou ik voor een PrijsTijdDeal ticket gaan. Wanneer je morgen tussen 6:00 en 12:00 uur vertrekt kost dat maar €6,72. Dan heb je ook niet het probleem dat met tussentijds uit en weer inchecken er extra wordt gerekend, want het is een e-ticket. De terugreis (na 12:00 uur) komt dan op €7,11.

Je moet wel zeker weten dat je morgen gaat reizen, want e-tickets worden niet terugbetaald wanneer de reis onverhoopt niet door gaat. 

Verder, voor extra kosten ivm een gedwongen overstap zie dit topic.

Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 14 maart 2025

@Momo Mooie oplossing inderdaad, maar ik zou toch wel graag willen weten hoe dit kan.

Via Breukelen op de kortste route dus € 9.10

En nog grappiger vandaag via Breukelen dus wel gewoon € 7,90

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 333 reacties
  • 14 maart 2025

Indien u via Breukelen gaat reizen gaat u in totaal met 2 personen gaat u €31,60 betalen (ik ga vanuit €7,90 p.p). Via Bijlmer Arena wordt de reis duurder dan aangegeven in de reisplanner.

Als 1 persoon NS flex voordeel koopt dan kunnen jullie allebei (door middel van samenreiskorting) 40% korting reizen.

U betaalt dan 4,74 x 4 = 18.96 plus (maandelijks) 2,95 = €21,91. Na 1 maand kunt u het abonnement dagelijks opzeggen.

Aangezien jullie morgen gaan reizen, moet 1 persoon een geldige persoonlijk OV chipkaart hebben.

NS weekend vrij kan interessant zijn als u binnen een maand in het weekend met de trein op pad gaat.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16566 reacties
  • 14 maart 2025

Hoe dat kan, tja dat is een goede vraag. Ik kom niet verder dan dat je door via Breukelen te reizen terugsteekt. Terugsteek adviezen worden tegenwoordig wel gegeven, maar ik meen alleen wanneer dat sneller is. Via Breukelen is 1 uur 9 minuten, via Bijlmer 1 uur, dus terugsteken via Breukelen is niet sneller en wordt dan ook niet gegeven als reisadvies. Een reisadvies met via station is over het algemeen duurder omdat er delen van trajecten dubbel worden gerekend, de reisplanner kan qua prijzen niet goed omgaan wanneer je een via station invult. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 14 maart 2025
Momo schreef:

Hoe dat kan, tja dat is een goede vraag. Ik kom niet verder dan dat je door via Breukelen te reizen terugsteekt. Terugsteek adviezen worden tegenwoordig wel gegeven, maar ik meen alleen wanneer dat sneller is. Via Breukelen is 1 uur 9 minuten, via Bijlmer 1 uur, dus terugsteken via Breukelen is niet sneller en wordt dan ook niet gegeven als reisadvies. Een reisadvies met via station is over het algemeen duurder omdat er delen van trajecten dubbel worden gerekend, de reisplanner kan qua prijzen niet goed omgaan wanneer je een via station invult. 

Nee het is geen terugsteken want Breukelen ligt en op de route Abcoude-Utrecht en dus wel degelijk na Abcoude. De route via Bijlmer Arena is juist terugsteken.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16566 reacties
  • 14 maart 2025
Henkpeetersen schreef:

Nee het is geen terugsteken want Breukelen ligt en op de route Abcoude-Utrecht en dus wel degelijk na Abcoude. De route via Bijlmer Arena is juist terugsteken.

Ah, zie het ja. Ik zat even verkeerd te denken, draaide de 2 stations om. 

Blijft dat via Bijlmer 9 minuten sneller is en de reisplanner niet goed om kan gaan wanneer je een via station invult. Is al vaker ter sprake geweest hier. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2329 reacties
  • 14 maart 2025

Sowieso hoef je niet uit- en in- te checken als je omreist (inclusief terugsteken) en daarbij een advies uit de reisplanner volgt. Als je dat toch doet omdat je door poortjes moet, kun je dat geld zelfs terugvragen. Iedere geadviseerde route van A naar B kost hetzelfde.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 14 maart 2025

Op Bijlmer ontkom je niet aan poortjes, dus betaal je inderdaad extra. Abcoude - Bijlmer is 5 TE (tariefeenheden).

Abcoude - Maliebaan (uiteraard kom je langs Breukelen) is 32 TE en kost € 7,90

Via Bijlmer en door poortjes reis je 10 TE extra, en 42 TE kost € 10,00

Nu komt het! De Reisplanner maakt er bij een ‘via’ twee losse reizen van, dus dan krijg je € 2,80 voor Abcoude - Bijlmer (5 TE) plus € 9,00 voor de 37 TE van Bijlmer naar Maliebaan, totaal € 11,80

Maar dat klopt dus niet, want je stapt op Bijlmer binnen 35 minuten over en vervolgt gewoon je reis (in tegengestelde richting maar dat doet er niet toe). Je maakt geen twee reizen van 5 TE en 37 TE maar één reis van 42 TE.

Bij plannen 'via’ Breukelen hetzelfde. Dat levert je de (foute) prijs op voor een losse reis Abcoude - Breukelen van 12 TE à € 3,70 plus een losse reis Breukelen - Maliebaan van € 5,40 voor 20 TE, dus samen € 9,10 

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1732548618568/content/assets/ns-nl/tarieven/2025/consumenten/ns-prijzen-consumenten-2025.pdf (pag. 6) voor de tarieven.

De planner van 9292 heeft het overigens wél door, die rekent gewoon € 10,00 voor een reis via Bijlmer, geen € 11,80
En via Breukelen (met de sprinter ri. Woerden/Rotterdam) kost dan gewoon € 7,90 en geen € 9,10 😄

Mocht je besluiten om zonder e-ticket via Bijlmer te reizen (omdat de Reisplannner dat zegt of als je de trein van :40 mist of geen zin hebt om 13 minuten op Breukelen te staan), dan kan je het verschil van € 2,10 claimen bij de Klantenservice. Zie dit topic.

Met een e-ticket van € 7,90 mag je uiteraard via Bijlmer, maar een PrijsTijd Deal ticket is dus nog iets goedkoper.

Reageer