Mag je vanaf Rotterdam Centraal naar Utrecht Leidsche Rijn met de intercity via Utrecht Centraal reizen en dan terugsteken naar Leidsche Rijn? Deze verbinding duurt 48 minuten, terwijl reizen met overstap in Gouda op de Sprinter naar Leidsche Rijn totaal 51 minuten duurt. Reizen via Utrecht Centraal is in tariefeenheden ‘verder’, maar ik ben comfortabeler en iets sneller op de bestemming. Toch geeft de NS Reisplanner de verbinding via Utrecht Centraal niet standaard weer, alleen bij de instelling “Altijd Vrij”. Ik dacht dat ook bij reizen op saldo geldt: omweg is toegestaan wanneer daardoor sneller op bestemming?
toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn
Beste antwoord door Robert B
Je riskeert inderdaad een boete wegens terugsteken als het geen reisadvies uit de NS planner is.
Zelfde als van Rotterdam Lombardijen via Rotterdam Centraal naar Breda/Tilburg/Eindhoven. Dat is een paar minuten sneller maar dan moet je op Centraal wel uit- en weer inchecken (vanwege de extra gereisde tariefeenheden/kilometers).
Bij Traject Vrij mag je wel tot 10 TE omreizen, dus vanaf Baarn naar Utrecht (kortste route via Soest) mag je gewoon zonder kosten via Amersfoort of Hilversum. Die stations zijn dus onderdeel van je traject (je mag daar ook in/uitstappen), en je steekt niet terug maar reist om.
Het gekke is dat je vanaf Barendrecht wél via Rotterdam Centraal mag (wat niet eens sneller is), en dat maar € 8,40 kost (2e klas voltarief). Van Rotterdam Centraal naar Breda is € 10,40. Van Barendrecht naar Breda via Rotterdam kost € 13,50.
Met een e-ticket Barendrecht - Breda bespaar je dus € 2,00 op Rotterdam - Breda.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.