In de nieuwe dienstregeling gaat de IC van Rotterdam Centraal naar Eindhoven via de HSL rijden.
Daardoor stopt hij niet meer in Dordrecht waar ik normaal overstap.
Is het toegestaan om zonder bijbetaling eerst van Lombardijen naar Rotterdam Centraal te reizen en daar de IC te nemen?
beantwoord
Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken
Beste antwoord door Stijn NS
Update: Nou, het langverwachte antwoord is eindelijk daar. In korte vorm komt het neer op nee, terugsteken vanaf Rotterdam Lombardijen via Rotterdam Centraal om dan door te reizen naar Breda is niet toegestaan. Zwijndrecht en Barendrecht vormen in wezen een uitzondering.
De lange versie:
Met de wisselingen in de wacht op de verschillende afdelingen en de hoop dat in de dienstregeling van 2019 wellicht een oplossing zou zitten, heeft een reactie op dit vraagstuk lang op zich laten wachten, waarvoor excuus. Dit vraagstuk kan vanuit verschillende perspectieven (uniformiteit, strakke definitie, wens van de reiziger, aantal betrokken reizigers) bekeken worden en dat maakt het bepalen van de werkwijze ingewikkeld. Ik hoop met onderstaande iets meer aan te kunnen geven hoe de situatie precies zit.
Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.
Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.
We hanteren de terugsteekregel omdat:
We hanteren enkele uitzonderingen zoals bij het reizen tussen Veenendaal De Klomp en Driebergen. De reden hiervoor is, is dat het dienstregeling technisch onmogelijk is om te reizen tussen deze 2 stations (en de tussengelegen stations) zonder terugsteken.
Waarom is Barendrecht een uitzondering?
Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel. Doordat Barendrecht en Zwijndrecht niet gezien worden als op onderdeel van de route die je reist vanaf Rotterdam, is de terugsteekregel voor die stations dus niet van toepassing.
Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.
Als we van Rotterdam Lombardijen een uitzondering gaan maken, ontstaan er weer nieuwe terugsteekroutes en nieuwe discussies elders in het land. Kortom, we moeten ergens een grens stellen.
Bekijk origineelDe lange versie:
Met de wisselingen in de wacht op de verschillende afdelingen en de hoop dat in de dienstregeling van 2019 wellicht een oplossing zou zitten, heeft een reactie op dit vraagstuk lang op zich laten wachten, waarvoor excuus. Dit vraagstuk kan vanuit verschillende perspectieven (uniformiteit, strakke definitie, wens van de reiziger, aantal betrokken reizigers) bekeken worden en dat maakt het bepalen van de werkwijze ingewikkeld. Ik hoop met onderstaande iets meer aan te kunnen geven hoe de situatie precies zit.
Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.
Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.
We hanteren de terugsteekregel omdat:
- Er meer kilometers gereisd worden dan er worden afgerekend.
- Er rare prijsverschillen tussen steden en tussen vervoerbewijzen (tickets, abonnementen) zouden ontstaan als het wel is toegestaan.
- De prijs tussen Rotterdam en Breda is als je incheck en uitcheckt 9,90
- Als je mag terugsteken, dan zou je ook een e-ticket Rotterdam-Lombardijen - Breda kunnen kopen ad 8,70. Immers eenmaal op station Rotterdam-Lombardijen kan niemand meer controleren of je wel in Lombardijen begonnen bent.
- Het e-ticket systeem blokkeren op stations niveau is niet gewenst. Want Rotterdam Centraal zal dan officieel op de route tussen Lombardijen en Breda komen te liggen en het is toegestaan om halverwege de route pas aan de reis te beginnen. Bovendien is blokkeren niet gewenst igv verstoringen en calamiteiten.
We hanteren enkele uitzonderingen zoals bij het reizen tussen Veenendaal De Klomp en Driebergen. De reden hiervoor is, is dat het dienstregeling technisch onmogelijk is om te reizen tussen deze 2 stations (en de tussengelegen stations) zonder terugsteken.
Waarom is Barendrecht een uitzondering?
Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel. Doordat Barendrecht en Zwijndrecht niet gezien worden als op onderdeel van de route die je reist vanaf Rotterdam, is de terugsteekregel voor die stations dus niet van toepassing.
Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.
Als we van Rotterdam Lombardijen een uitzondering gaan maken, ontstaan er weer nieuwe terugsteekroutes en nieuwe discussies elders in het land. Kortom, we moeten ergens een grens stellen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.