Goedendag
Sinds enige tijd rijden er op treinserie 9000 (Leeuwarden - Meppel) de nieuwe SNG sprinters.
Dit klinkt leuk, maar helaas is dat niet zo.
Het lijkt er namelijk op dat deze treinen veel moeite hebben met de stroomloze bruggen op dit traject.
Dit veroorzaakt vele vertragingen en uitvallende treinen.
Ook zit zo’n SNG in vergelijking met de ICMm natuurlijk veel minder fijn.
Helaas blijft de NS ondanks dat het alweer een flink aantal dagen fout gaat toch doorrijden met de SNG in de 9000.
Wat ook nog steeds zeer vervelend is, is dat er vanaf Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega nog altijd geen normale verbinding naar Zwolle is.
Ik weet het, eerst moet Herfte aangepast worden, maar het lijkt mij dan logisch om dan 1 intercity tussen Zwolle en Leeuwarden v.v. overal te laten stoppen.
Veel mensen gaan nu namelijk met de auto naar Heerenveen of Steenwijk om met de intercity naar Zwolle en verder te reizen.
Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling hoort te zijn.
Daarnaast is het ook slecht dat op zaterdag pas de eerste sprinter om 6:49 vertrekt vanuit Leeuwarden.
Iemand uit Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega kan dus pas om 8:12 in Zwolle zijn.
Vanuit de kleinere stations tussen Groningen en Zwolle is dit al om 7:15 mogelijk, omdat de NS daar eerst wat intercities laat stoppen, waarom kan intercity 622 niet weer op alle stations tussen Leeuwarden en Zwolle stoppen zoals vroeger?
Dan kunnen de mensen uit de kleinere Friese dorpen om 7:42 in Zwolle zijn.
Kort samengevat, het is voor de Friese reizigers de laatste jaren niet veel beter geworden.
Alleen de spreiding over het uur is doordeweeks verbeterd.
Maarja, in het weekend is het ook flink verslechterd met slechts 1 keer per uur een 9000.
beantwoord
Sprinters in het Noorden
Beste antwoord door Anonymous
Goedenavond, de SNG heeft niet echt moeite met stroomloze bruggen maar als machinist moet je wachten tot alle systemen weer ingeschakeld zijn voordat je tractie geeft. En met een ICM die hier voorheen op reed is dat niet anders ook daar moet je wachten tot de systemen weer ingeschakeld zijn voordat je tractie kunt geven. Aangezien het voor de meeste machinisten nog een hele nieuwe trein is zit er ook nog een stukje gewenning aan om de trein goed te leren kennen.
De SNG is wat gevoeliger voor het te vroeg weer inschakelen van de tractie, je moet even wat meer geduld hebben. De ICM was niet gevoelig voor het te vroeg inschakelen van de tractie dat is wel een flink verschil tussen deze treinen.
Dit soort aanloop problemen horen helaas bij nieuwe treinen, met de SNG is het niet anders dan met andere nieuwe treinen. Ook komen er nog wat puntjes boven die minder prettig zijn of niet goed werken en er wordt geprobeerd dit ook spoedig op te lossen allemaal.
Een SNG is bedoeld voor reizen over korte afstanden en een ICM is bedoeld voor het reizen over langere afstanden, dat maakt verschil voor de opzet van de trein. Persoonlijk vind ik de stoelen van de SNG wel meevallen ze zijn alleen wat smal en ja je zit wat rechter op maar een trein is nu eenmaal geen lounge plek.
Een IC zal hooguit in de vroege en late uren overal stoppen als de sprinters niet meer rijden maar verder zal een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer maar een sprinter en die rijden er ook 2x per uur.
De reden waarom de 622 niet meer op alle tussen gelegen stations stopt als eerste trein durf ik niet te zeggen maar vanaf Groningen wordt gestart met sprinters en niet met intercity's dus dat is al wel een verschil. Wellicht heeft dat te maken dat er op de lijn Leeuwarden - Zwolle te weinig vroege reizigers zijn op de tussengelegen stations. Wellicht kan een moderator dit eens navragen voor u.
Met de intrede van de SNG en straks het extra spoor bij Herfte zou er wel eens voor kunnen zorgen dat de dienstregeling in het Noorden aangepast wordt, maar dat is nog afwachten tot het gereed is bij Herfte.
Bekijk origineelDe SNG is wat gevoeliger voor het te vroeg weer inschakelen van de tractie, je moet even wat meer geduld hebben. De ICM was niet gevoelig voor het te vroeg inschakelen van de tractie dat is wel een flink verschil tussen deze treinen.
Dit soort aanloop problemen horen helaas bij nieuwe treinen, met de SNG is het niet anders dan met andere nieuwe treinen. Ook komen er nog wat puntjes boven die minder prettig zijn of niet goed werken en er wordt geprobeerd dit ook spoedig op te lossen allemaal.
Een SNG is bedoeld voor reizen over korte afstanden en een ICM is bedoeld voor het reizen over langere afstanden, dat maakt verschil voor de opzet van de trein. Persoonlijk vind ik de stoelen van de SNG wel meevallen ze zijn alleen wat smal en ja je zit wat rechter op maar een trein is nu eenmaal geen lounge plek.
Een IC zal hooguit in de vroege en late uren overal stoppen als de sprinters niet meer rijden maar verder zal een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer maar een sprinter en die rijden er ook 2x per uur.
De reden waarom de 622 niet meer op alle tussen gelegen stations stopt als eerste trein durf ik niet te zeggen maar vanaf Groningen wordt gestart met sprinters en niet met intercity's dus dat is al wel een verschil. Wellicht heeft dat te maken dat er op de lijn Leeuwarden - Zwolle te weinig vroege reizigers zijn op de tussengelegen stations. Wellicht kan een moderator dit eens navragen voor u.
Met de intrede van de SNG en straks het extra spoor bij Herfte zou er wel eens voor kunnen zorgen dat de dienstregeling in het Noorden aangepast wordt, maar dat is nog afwachten tot het gereed is bij Herfte.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.