Skip to main content
beantwoord

pinpas

Beste meneer/mevrouw, ik heb net ingecgeckr met een dagkaart (ik ben 18) en het poortje heeft gelijk mijn rabobank gepakt van mijn telefoon, ik kan echter niet uitchecken en er is 18 euro afgeschreven, ik heb nu 18 euro extra betaald dan wat ik zou moeten betalen. Is er een manier waardoor ik mijn geld terugkrijg? Ik ben een student en elke euro telt. 

Beste antwoord door Juristen_Wegen

Tamzin schreef:
Morrizz1 schreef:

Beste meneer/mevrouw, ik heb net ingecgeckr met een dagkaart (ik ben 18) 

Over wat voor dagkaart praten we hier?

Morrizz1 schreef:
Morrizz1 schreef:

Het is niet gegarandeerd dat je je geld terugkrijgt. Spreek eerst NS via Facebook of Twitter. Vervolgens geven ze aan of een restitutie mogelijk is. Je had in dit geval een Jongeren Dagkaart. Als je deze en de naam op je betaalpas laat zien, zullen ze misschien een exceptie maken voor je. Aan de andere kant kunnen ze betogen dat je in bewijsnood komt. 

Bekijk origineel

• Op het juiste spoor
  • 22 maart 2025
Morrizz1 schreef:

• Koploper****
  • 22 maart 2025
Morrizz1 schreef:

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 22 maart 2025
Morrizz1 schreef:

en het poortje heeft gelijk mijn rabobank gepakt van mijn telefoon

Okee.

Juristen_Wegen
Tamzin schreef:
Morrizz1 schreef:

Morrizz1 schreef:
Morrizz1 schreef:

Het is niet gegarandeerd dat je je geld terugkrijgt. Spreek eerst NS via Facebook of Twitter. Vervolgens geven ze aan of een restitutie mogelijk is. Je had in dit geval een Jongeren Dagkaart. Als je deze en de naam op je betaalpas laat zien, zullen ze misschien een exceptie maken voor je. Aan de andere kant kunnen ze betogen dat je in bewijsnood komt. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 22 maart 2025

Niet voor niets wordt er door vervoerders aangegeven dat je jouw vervoersbewijs los moet aanbieden. Voor afschrijving reizen met bankpas moet je bij OV-pay zijn.

NB. Voor de meeste mensen telt elke euro.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 22 maart 2025

Ik vermoed een Jongeren Dagkaart in de app, maar dat het poortje de digitale pinpas in de wallet heeft gescand. Ik weet zelf eerlijk gezegd niet precies hoe dat werkt, ik gebruik nog een ‘analoge’ pinpas 😉 Maar het lijkt me toch dat je bewust moet activeren dat je telefoon als betaalmiddel gebruikt kan worden? Dat staat toch niet constant aan?

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 22 maart 2025
mrfreeze schreef:

Ik vermoed een Jongeren Dagkaart in de app, maar dat het poortje de digitale pinpas in de wallet heeft gescand. 

Dat zou niet moeten kunnen aangezien de NS-app beschikt over NFC-onderdrukking. Zo'n 2 jaar geleden zijn daarom de voorwaarden voor gebruik van e-tickets gewijzigd en kun je geen PDF meer gebruiken maar moet een e-ticket in de app geladen zijn (of uitgeprint) juist om te voorkomen dat de digitale betaalpas wordt gepakt. Dit ivm de introductie van OV-pay. 

De oplossing is gelegen in het gebruik van de gratis beschikbare NS-app, die beschikt over NFC-onderdrukking. Het NFC-signaal van de betaalpas in de wallet wordt onderdrukt door de NS-app als de reiziger een E-ticket in de NS-app aanbiedt bij een poortje. Wanneer het NFC-signaal wordt onderdrukt, zal het poortje het E-ticket in de NS-app lezen.

https://locov.nl/publicaties+en+adviezen/overige+adviezen/2337454.aspx?t=Adviesvraag-aanpassingen-ten-behoeve-van-OV-Pay

Forum|alt.badge.img+1

Ik kwam gisteren een kennis van mij tegen op de trein. Kennis (70+) had een e-ticket en we moesten beide in Heiloo de trein uit. Kennis reisde voor het eerst met een e-ticket en kreeg de poortjes niet open. Ik was al door de poortjes heen maar ben toen maar even teruggegaan. Ik vond wel de QR-code van zijn e-ticket. Ticket gescand bij de glasplaat maar het poortje ging niet open. Op de groene knop gedrukt maar geen respons. Uiteindelijk maar met mijn weekendvrij beide door de poortjes gegaan. Hij vond het wel vervelend maar wat moet je anders?  

Reageer