Geld terug omdat trein niet reed (Blauwnet)

  • 18 January 2021
  • 35 reacties
  • 1411 Bekeken


Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En de incheck tijd van de tram zal misschien ook geholpen om te zien dat ik vanaf Delft ben gereisd. 

Bij klassieke abonnementen heeft NS (als het goed is) geen inzicht in je reizen bij andere vervoerders, maar als je de reishistorie van OV-chipkaart meestuurt of kopiëert in een PB/DM zal dat voldoende bewijs zijn. Foto maken bij kaartautomaat kan natuurlijk ook.

Inderdaad kopie via PB gestuurd.  Ik had wel vaker bij storingen de tram genomen maar had dan wel een NS incheck en checkte niet in in die tram, dus ook geen tramkosten te vergoeden. Nu zonder NS incheck had ik maar wel incheckt in de tram. Ik had er eigenlijk niet op gerekend dat die kosten ook terug betaald zouden worden, Stijn kwam daar zelf mee. Toffe peer die Stijn :thumbsup:

Maar volgens de regels moet je voor GTBV wel een incheck hebben om vast te stellen hoe laat en waar je bent ingecheckt. Een keer eerder deden de poortjes op Delft het ook niet maar reden de treinen wel, al was het met vertraging. Er werd toen omgeroepen dat er niet kon worden ingecheckt en dat je bij de automaat een kaartje moest kopen. Met een abonnement ga ik niet nog eens een kaartje kopen. Ik heb toen bij de overstap op HS daar alsnog ingecheckt. Ik weet niet meer of ik toen meer of minder dan 30 minuten vertraging had, heb het toen in ieder geval zo gelaten en geen claim ingediend.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg een paar jaar geleden geen GTbV omdat ik na bijna uur wachten op Amsterdam Zuid, er alleen maar uitvallende treinen op het bord verschenen tot met de laatste trein en de klantenservice op geen enkele manier meer bereikbaar was de metro nam naar Duivendrecht omdat vandaar nog een trein (de laatste!) naar mijn eindstation ging. Ik had een in- en uitcheck van Zuid (binnen 1 uur), metro en incheck Duivendrecht. Maar omdat de metro ertussen zat, had ik nergens recht op. Ik had maar contact met de klantenservice moeten opnemen. Eh. Dat deden we met een groepje ieder een van de mogelijkheden: infopaal, telefoon, Twitter, Facebook. Maar het was inmiddels middenacht en klantenservice reageerde niet meer en dit was de enige mogelijkheid om (dichterbij) huis te komen.

Badge +3

Ik kreeg een paar jaar geleden geen GTbV omdat ik na bijna uur wachten op Amsterdam Zuid, er alleen maar uitvallende treinen op het bord verschenen tot met de laatste trein en de klantenservice op geen enkele manier meer bereikbaar was de metro nam naar Duivendrecht omdat vandaar nog een trein (de laatste!) naar mijn eindstation ging. Ik had een in- en uitcheck van Zuid (binnen 1 uur), metro en incheck Duivendrecht. Maar omdat de metro ertussen zat, had ik nergens recht op. Ik had maar contact met de klantenservice moeten opnemen. Eh. Dat deden we met een groepje ieder een van de mogelijkheden: infopaal, telefoon, Twitter, Facebook. Maar het was inmiddels middenacht en klantenservice reageerde niet meer en dit was de enige mogelijkheid om (dichterbij) huis te komen.

Tja dan telde je incheck op Zuid en hoe je daar gekomen bent (bij reizen op saldo) kan NS niets mee dus.

Als je niet verder kon komen met de laatste trein, reis zover als mogelijk. Dan is Zuid (niet of wel gelukt?) natuurlijk weer zo’n geval, als Duivendrecht nog wel zou kunnen lukken…of Bijlmer als daar nog iets reed toen (via Utrecht eventueel?) 

Computer says no. Klantenservice ligt er aan of ze het snappen dus.

TS @rikindetrein moet bij Blauwnet zijn, nogmaaals.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me wel af hoe het gaat met GTBV bij een NS Flex abonnement als de vertraging is op een niet NS traject. Die andere vervoerder moet dan de GTBV terug betalen, terwijl de reiziger de reiskosten aan NS heeft betaald. Hoe kan die andere vervoerder het checken aangezien de reisgegevens bij NS te zien zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg een paar jaar geleden geen GTbV omdat ik na bijna uur wachten op Amsterdam Zuid, er alleen maar uitvallende treinen op het bord verschenen tot met de laatste trein en de klantenservice op geen enkele manier meer bereikbaar was de metro nam naar Duivendrecht omdat vandaar nog een trein (de laatste!) naar mijn eindstation ging. Ik had een in- en uitcheck van Zuid (binnen 1 uur), metro en incheck Duivendrecht. Maar omdat de metro ertussen zat, had ik nergens recht op. Ik had maar contact met de klantenservice moeten opnemen. Eh. Dat deden we met een groepje ieder een van de mogelijkheden: infopaal, telefoon, Twitter, Facebook. Maar het was inmiddels middenacht en klantenservice reageerde niet meer en dit was de enige mogelijkheid om (dichterbij) huis te komen.

Tja dan telde je incheck op Zuid en hoe je daar gekomen bent (bij reizen op saldo) kan NS niets mee dus.

Als je niet verder kon komen met de laatste trein, reis zover als mogelijk. Dan is Zuid (niet of wel gelukt?) natuurlijk weer zo’n geval, als Duivendrecht nog wel zou kunnen lukken…of Bijlmer als daar nog iets reed toen (via Utrecht eventueel?) 

Computer says no. Klantenservice ligt er aan of ze het snappen dus.

TS @rikindetrein moet bij Blauwnet zijn, nogmaaals.

 

Ik was lopend op Zuid gekomen, zoals in die periode 2 maanden lang 5/6 dagen in de week om daar een rechtstreekse trein richting Utrecht te nemen. Helaas storing toen ik daar aan kwam. Zuid was mijn 1e incheck voor NS, daarna Metro, daarna NS

@Sascha NS Voor vertraging met een SRP geldt € 2,32 resp. € 4,64 per keer. Bij Flex de halve/hele ritprijs voltarief als er sprake is van afgekocht reisrecht.

Maar ja, dan moet er wel gereisd zijn want niemand weet waar je naartoe wilde voor de reis die je niet gemaakt hebt. Zonder Flex zou het wel lukken als je rechtsomkeert gemaakt hebt (1/12 of 1/6 van Weekend Vrij terug).

Begrijp ik goed dat met Flex de vergoeding gebaseerd is op het daadwerkelijk gereisde traject? Dus als de reis niet mogelijk is, is er ook geen vergoeding?

In tegenstelling tot bijv. een normaal weekend vrij abonnement waar je geloof ik 1/6e van het abonnementsgeld kreeg als er een uur lang geen treinen vertrokken. 

Bij een afgekocht abonnement (de vrij abonnementen) is de vergoeding op basis van de ritprijs vol tarief.

Reis afgebroken? Vergoeding op basis van de vol tarief ritprijs voor het beoogde traject (dat de reiziger oorspronkelijk had willen reizen).

Bij NS Flex Basis/NS Flex Dal Voordeel/Weekend Voordeel/Altijd Voordeel is er geen vergoeding op basis van de prijs van het abonnement maar alleen op basis van de daadwerkelijke ritprijs. Hiervoor is een geldige check-in/uit nodig. Wanneer je een claim indient zonder volledige check-in/uit zal deze in eerste instantie worden afgewezen. Door te reageren op de mail kan je bezwaar maken en kan de claim opnieuw beoordeeld worden.

Besten,

Zoals beloofd terugkoppeling. Ik heb een bericht ingediend bij de ombudsman, en kreeg van de medewerker van Blauwnet te horen dat ze de casus ook aan haar manager had voorgelegd.

De reactie van de ombudsman was dat ik recht zou hebben op een vergoeding van 50% over het traject Enschede - Hengelo, omdat ik van daar met NS verder gereisd ben. Dat zou onder het minimum uitkomen dat uitgekeerd wordt en daarom geen vergoeding.

Van de manager van Blauwnet heb ik echter bericht teruggekregen dat hij het heeft bestudeerd en dat blijtk dat intern een oude versie van de vergoedingsregeling in gebruik was. Hij concludeert op basis van de geldende voorwaarden dat ik gelijk heb en recht heb op een vergoeding van 100% op het traject Enschede - Zutphen, a €13,66, en maakt me dat over.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Vriendelijke groet,

Rik

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de terugkoppeling. Fijn dat Blauwnet zo coulance is geweest, ondanks dat je de reis (noodgedwongen) met eigen vervoer hebt gemaakt.

Hebben ze voor jou een uitzondering gemaakt of is er een regel dat in gevallen zoals bij jou je  vergoeding kan claimen?

Hij schrijft: ik ben tot de conclusie gekomen dat je gelijk hebt.
De coulance zou dan misschien kunnen zijn dat ik niet ingecheckt heb, maar dat schrijft hij niet.

Reageer