Goedemiddag,
Ik heb een NS Flex weekendabonnement 1e klas.
Afgelopen vrijdag wilde ik van Enschede naar Elst reizen. Vertrek 18:35 (dus binnen mijn abonnement) met regionale treinen van Blauwnet via Hengelo naar Zutphen, en vandaar met NS verder naar Elst. Aankomst 20:05.
Toen ik op het station kwam, bleken er geen treinen te rijden richting Hengelo. De poortjes waren afgezet met roodwit lint en spoorpersoneel stond voor de poortjes om reizigers te informeren over de situatie. De aanrijding was net gebeurd t.h.v. station Kennispark en in de reisplanner waren alle reismogelijkheden voor het komende uur vervallen.
Uiteindelijk vond ik mijn huisgenoot in Enschede bereid me naar Hengelo te brengen (dat leek me i.v.m. drukte en corona veiliger dan met de lijnbus), en van daar met de NS verder gereisd, en 40 minuten later dan de oorspronkelijke planning (20:45) in Elst aangekomen.
Via het contactformulier van Blauwnet mijn verhaal gedaan en gevraagd of ik met deze reis in aanmerking kom voor Geld Terug bij Vertraging.
Ik kreeg als reactie terug dat ze het heel vervelend vonden maar dat Geld terug niet mogelijk was omdat ik met een andere vervoerder verder ben gereisd. (Ik citeer: “U komt helaas niet in aanmerking voor een vergoeding, omdat u uw reis niet met onze trein heeft voortgezet. Aanspraak maken op onze vergoedingsregel voor vertraging is enkel mogelijk als u ook werkelijke (met vertraging) met onze trein of treinvervangend busvervoer heeft gereisd.”)
In de voorwaarden op de site van Blauwnet staat echter:
“■ U kiest voor terugbetaling van het vervoerbewijs (niet gereisd), dan geldt het volgende: U heeft recht op volledige vergoeding van het vervoerbewijs, ongeacht bestemming en/of traject collega OV-bedrijf als de verwachte stremming meer dan 60 minuten bedroeg.”
Ik wees de medewerker van Blauwnet erop dat dit feitelijk is wat er gebeurde: ik kwam op station Enschede en de reis bleek niet mogelijk op dat moment, en ook de trein een half uur later zou niet rijden. Verwachte stremming meer dan 60 minuten. Ik koos er dus voor om de voorgenomen reis niet te maken, en heb feitelijk met hulp van mijn huisgenoot een andere reis gemaakt.
Na een lange mailwisseling was het probleem opeens dat ik niet ben ingecheckt. En als ik het er niet mee eens ben moest ik maar een klacht indienen bij de ombudsman, de geschillencommissie, de rechter of de inspectie leefomgeving en transport.
Er staat inderdaad in dezelfde voorwaarden “In alle gevallen kunnen wij alleen een mogelijke vergoeding toekennen, als u het originele vervoerbewijs kunt overleggen of als u in- en uitgecheckt bent geweest met uw OV-chipkaart.”
Het probleem is echter dat ik niet in had kunnen checken, want de poortjes waren afgezet en het personeel hield reizigers al voor de poortjes tegen.
Het gaat me niet per se om de terugbetaling, maar inmiddels meer om het principe. Ingecheckt zou ik recht hebben op restitutie, maar de poortjes waren afgezet. Als daarmee de mogelijkheid op restitutie vervalt hebben de spoorwegbedrijven wel een heel makkelijke manier om geld terug-claims te voorkomen: zorgen dat mensen niet in kunnen checken.
Wat vinden/denken jullie, heeft het zin om een klacht hierover door te zetten? Of doe ik te pietluttig?
Groet, Rik